Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-366/08-2/IB
z 10 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-366/08-2/IB
Data
2008.04.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
miejsce wykonywania
miejsce wykonywania działalności
nabywca
reklama


Istota interpretacji
Miejsce opodatkowania usług reklamowych



Wniosek ORD-IN 315 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 29.02.2008 r. (data wpływu 10.03.2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania usług reklamowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2008 r. wpłynął w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania usług reklamowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Jesteśmy organizatorem targów, wystaw, konferencji. W kwietniu i maju planujemy zorganizować wystawę i targi nieruchomości polskich w Wielkiej Brytanii i Irlandii. Wystawcami będą zarówno Polskie jak i brytyjskie czy irlandzkie podmioty. Usługa obejmuje kompleksową organizację imprezy tj. wynajęcie powierzchni wystawienniczej, sprzątanie, ochrona, r…. z wizualizacjami inwestycji, stoliki z krzesłami, oraz działania marketingowe reklamujące imprezę w prasie i innych środkach masowego przekazu. Z okazji wystaw/targów zostanie wydany katalog targowy z reklamami i wpisami wystawców. Wystawy polegać mają na tym, że organizator przygotowuje r…. z wizualizacjami inwestycji w Polsce i na czas trwania wystawy zostają rozstawione w wynajętej powierzchni wraz z kontaktem do developera. Targi polegać mają na tym, że klient dodatkowo dostaje stolik z krzesłami, gdzie przedstawia swoją ofertę klientom.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Gdzie jest miejsce świadczenia usługi...

  1. Czy traktować tę usługę jako usługę reklamową i opodatkować zgodnie z miejscem, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, t. polski podmiot — 22% VAT, podmiot unijny (irlandzki, brytyjski— nie podlega VAT w Polsce - przenosząc tym samym na nabywcę usługi, obowiązek VAT...
  2. Czy traktować usługę udziału w targach/wystawach jako związaną z nieruchomościami i faktycznym miejscem odbywania się targów czy wystaw i opodatkować usługę miejscowym irlandzkim czy brytyjskim podatkiem VAT i tym samym zarejestrować się dla potrzeb VAT w Irlandii/Wielkiej Brytanii i tam rozliczyć się z VAT...

Faktury wystawić z miejscową stawką VAT, wykazać je w poz. 21 deklaracji VAT a podatek rozliczyć w Irlandii/Wielkiej Brytanii...

Co się dzieje w przypadku podmiotów polskich, których będzie zdecydowanie najwięcej...

Czy w przypadku reklamy w katalogu targowym powinniśmy postąpić jak w pkt. 1a...

Zdaniem wnioskodawcy Podmioty polskie powinny otrzymać faktury za udział w targach i wystawach z 22% podatkiem VAT, który powinien zostać rozliczony w Polsce. Podmioty unijne powinny otrzymać faktury uproszczone i same rozliczyć VAT w swoim kraju.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4 są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę – miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania”. Art. 27 ust. 4 pkt 2 stanowi, że przepis ust. 3 stosuje się do usług reklamy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca ma zamiar zorganizować wystawę i targi nieruchomości polskich w Wielkiej Brytanii i Irlandii. Należy podkreślić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega świadczenie konkretnej usługi określonej w zawartej umowie, ze wszystkimi elementami składającymi się na jej kompleksowy zakres. Podział jednorodnej usługi na poszczególne elementy jest podziałem sztucznym i nie znajduje logicznego uzasadnienia. Jeżeli dwie lub więcej czynności dokonywane przez usługodawcę na rzecz nabywcy są tak ściśle ze sobą związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów stosowania podatku od towarów i usług.

Jeżeli wnioskodawca świadczy usługę reklamy na rzecz podmiotu mającego siedzibę w Wielkiej Brytanii i Irlandii, to taka usługa podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby nabywcy usługi.

Jednakże obowiązek prawidłowego zakwalifikowania świadczonych usług do właściwego grupowania PKWiU ciąży na podmiocie wykonującym te usługi. Tutejszy organ nie jest właściwym do dokonania oceny prawidłowości przedstawionej klasyfikacji statystycznej wykonywanych usług. Należy podkreślić, iż Dyrektor Izby Skarbowej nie jest organem właściwym w sprawach dokonywania klasyfikacji statystycznej towarów, jak również nie jest uprawniony do udzielania odpowiedzi w zakresie, czy daną usługę należy traktować jako usługę reklamową czy usługę udziału w targach/wystawach związaną z nieruchomościami.

Podkreślenia wymaga fakt, że organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków usługodawcy. W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych towarów i świadczonych usług jednostką uprawnioną do wydawania informacji klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny . Informacje są wydawane na wniosek podmiotu. Tylko w przypadku prawidłowego zaklasyfikowania do właściwego grupowania PKWiU możliwie jest rozstrzygnięcie o zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług danego towaru lub usługi. Ponadto należy zauważyć iż sklasyfikowanie w/w usługi należy do obowiązków Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 w/w ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 w/w ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w/w ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj