Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-63/07-5/AG
z 24 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-63/07-5/AG
Data
2008.04.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
loteria promocyjna
loterie
nagroda rzeczowa
nagrody
obowiązek płatnika
płatnik


Istota interpretacji
Interpretacja przepisów prawa podatkowego dotycząca podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizowaniem loterii.



Wniosek ORD-IN 401 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art.14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 03.01.2008 r. (data wpływu 18.01.2008 r.) oraz piśmie (data nadania 16.04.2008 r., data wpływu 21.04.2008 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB1/415-63/08-2/AG z dnia 02.04.2008 r. (data nadania 03.04.2008 r., data doręczenia 09.04.2008 r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizowaniem loterii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.01.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizowaniem loterii. Z uwagi na braki formalne przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11.04.2008 r. (data wpływu 21.04.2008 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza zorganizować na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych, po uzyskaniu zezwolenia Ministra Finansów, loterię. Loteria będzie trwała dłużej niż rok, a w ramach jednej loterii dojdzie do 12 losowań.

W ramach tej loterii jeden uczestnik może więc teoretycznie otrzymać do 12 nagród w wyniku przeprowadzenia wielu losowań (w ramach jednej loterii). Jednorazowa wartość każdej z tych nagród nie przekroczy kwoty 2.280,00 zł. Łączna wartość nagród, które może uzyskać jeden uczestnik może przekroczyć 2.280,00 zł. Pismem z dnia 17.04.2008 r. wnioskodawca doprecyzował, iż każdy uczestnik może wygrać tylko jedną nagrodę w ramach jednego losowania, natomiast może wygrać kilka nagród w ramach jednej loterii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1. Czy uzyskanie przez jednego uczestnika loterii kilku nagród w wyniku przeprowadzenia do 12 losowań w ramach jednej loterii, jeżeli jednorazowa wartość każdej nagrody nie przekracza kwoty 2.280,00 zł, lecz łączna wartość nagród uzyskanych przez jednego uczestnika może przekroczyć kwotę 2.280,00 zł, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i czy w konsekwencji na organizatorze ciąży obowiązek płatnika...

2. Czy wartość nagród uzyskanych przez tego samego uczestnika loterii w różnych losowaniach w ramach tej samej loterii powinna być sumowana do opodatkowania i opodatkowaniu powinna podlegać łączna wartość tych nagród czy też każde z tych losowań powinno być traktowane jako osobna czynność, a wylosowana nagroda jako jednorazowa wartość do ewentualnego opodatkowania, o ile wartość pojedynczej nagrody przekroczy kwotę 2.280,00 zł...

Zdaniem wnioskodawcy wygrana w loterii urządzonej i przeprowadzonej przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych podlegać będzie zwolnieniu w podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym na wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek płatnika podatku od nagród, gdy wartość pojedynczej nagrody uzyskanej przez jednego uczestnika w ramach tej loterii nie przekroczy kwoty 2.280,00 zł, ale nawet wówczas gdy łączna wartość wszystkich nagród uzyskanych przez jednego uczestnika w ramach jednej loterii w wyniku przeprowadzenia do 12 losowań przekroczy wartość 2.280,00 zł. Stanowisko to wnioskodawca opiera na literalnym brzmieniu art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który odnosi się do „jednorazowej wartości nagrody”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Natomiast art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są wygrane w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audioteksowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2.280 złotych, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych.

Powyższy przepis wyraźnie wskazuje, iż zwolnieniu od podatku podlegają wygrane o jednorazowej wartości nie przekraczającej kwoty 2.280,00 zł, a zatem limit ten dotyczy każdej wygranej i wygrane te nie podlegają kumulacji.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawca będzie organizował loterię na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych, po uzyskaniu zezwolenia Ministra Finansów, a zatem wnioskodawca będzie podmiotem uprawnionym do prowadzenia loterii. Loteria będzie trwała dłużej niż rok, a w ramach jednej loterii dojdzie do 12 losowań Jednorazowa wartość każdej z tych nagród nie przekroczy kwoty 2.280,00 zł.

Reasumując należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione warunki określające zwolnienie przedmiotowe na mocy art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec tego wygrane uzyskane w ramach loterii organizowanej przez wnioskodawcę, o ile ich jednorazowa wartość nie przekroczy kwoty 2.280,00 zł, będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, a tym samym na wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika.

Należy przy tym wskazać, że w sytuacji, gdy jednorazowa wartość wygranej przekroczy kwotę 2.280,00 zł to opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegać będzie cała wartość wygranej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art.52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art.47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art.53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art.54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj