Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-523/08-4/MP
z 18 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-523/08-4/MP
Data
2008.04.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
paliwo
podatek naliczony
samochód ciężarowy
stacja paliw


Istota interpretacji
Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach VAT dokumentujących zakup paliwa do zbiornika, przeznaczonego do tankowania samochodów ciężarowych i sprzętu ciężkiego, które to pojazdy służą działalności opodatkowanej i spełniają wymagania stawiane przez ustawę (art. 86 ust. 4 pkt 1-4).



Wniosek ORD-IN 381 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17.03.2008 r. (data wpływu 18.03.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup paliwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.03.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup paliwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest właścicielem 5 pojazdów ciężarowych przeznaczonych do transportu odpadów (śmieciarki bezpylne posiadające urządzenia hydrauliczne do zgniatania odpadów), 6 zestawów transportowych (pojazdów ciężarowych – kontenerowców , przystosowanych do przewozu kontenerów o pojemności 10 i 30 m3 wraz z przyczepami do przewozu kontenerów), 1 pojazdu ciężarowego do przewozu kontenerów oraz 1 pojazdu ciężarowego do przewozu muld budowlanych. Wnioskodawca jest również właścicielem 6 maszyn (4 rębaki do produkcji zrębki energetycznej, 2 ładowarki kołowe). Tankowanie ww. pojazdów i maszyn odbywa się przy pomocy kart flotowych jak również, z racji braku możliwości tankowania ciężkiego sprzętu na stacjach benzynowych oraz zachowania ciągłości produkcji, z własnego zbiornika umiejscowionego na terenie Spółki.

Paliwo z ww. zbiornika przekazywane jest poprzez odpowiednie dokumenty wewnętrzne do tankowania ciężkiego sprzętu pracującego w lasach oraz do tankowania samochodów ciężarowych (kontenerowców).

Zakup paliwa od firmy oraz wystawiane faktury występują w dwóch rodzajach:

  1. w przypadku zakupu przez firmę Wnioskodawcy paliwa na stacjach benzynowych przy pomocy kart flotowych, firma wystawia fakturę na całą wartość oraz dodaje załącznik ze szczegółami tankowania (data, nr rej. samochodu, nr karty, czy podatek VAT podlega odliczeniu czy też nie).
  2. w przypadku zakupu paliwa do własnego zbiornika firma wystawia fakturę zaliczkową bez załącznika ze szczegółami tankowania. Takie dokumenty Wnioskodawca do celów kontrolnych przygotowuje sam.

Do tej pory Wnioskodawca nie odliczał podatku VAT od zakupu paliwa do własnego zbiornika paliwa (faktura zaliczkowa), jednakże brak takiej możliwości, w sytuacji gdy transport na potrzeby własne oraz produkcja własna (ciężki sprzęt) stanowi znaczący element prowadzonej przez firmę działalności gospodarczej, powoduje znaczne straty dla Wnioskodawcy ( ok. 10 – 11 tys. złotych miesięcznie).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy, który posiada własny zbiornik paliwa, przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od paliwa zakupionego i przelanego do niego w celu dalszego jego rozdysponowania na własne potrzeby ...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 4 pkt 1-4 może on odliczać podatek VAT od paliwa zakupionego do własnego zbiornika, które później przeznaczone jest do tankowania samochodów ciężarowych jak również ciężkiego sprzętu. Powyższe samochody spełniają odpowiednie wymagania stawiane przez ustawę. Ponadto Wnioskodawca prowadzi dokładną ewidencję pobieranego paliwa z której jednoznacznie można stwierdzić , że rozlewane paliwo jest wykorzystywane do napędu pojazdów dla których przepisy ustawy VAT przewidują odliczenie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 i art. 124. Jednakże, na mocy art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3.

Ograniczenie to dotyczy samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3.5 tony, za wyjątkiem pojazdów wskazanych w art. 86 ust. 4 pkt 1-6, a także przypadków określonych w ust. 7 tego artykułu.

Z uwagi na powyższe uregulowania stwierdzić należy, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytego paliwa do napędu samochodów wykorzystywanych w działalności gospodarczej uzależnione jest od łącznego spełnienia następujących przesłanek :

  • wykorzystywane samochody służą działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług,
  • samochody zaliczone zostały do kategorii pojazdów nie wymienionych w art. 86 ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 9 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zmianami), faktury dokumentujące sprzedaż paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu, wlewanych do baku samochodu i innych pojazdów samochodowych, powinny zawierać numer rejestracyjny samochodu

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że zakup paliwa dokonywany jest do zbiornika znajdującego się na terenie Spółki, a faktura wystawiona przez firmę nie zawiera numerów rejestracyjnych pojazdów, które będą tankowane z ww. zbiornika. Wnioskodawca podkreśla że z przedmiotowego zbiornika tankowane są samochody ciężarowe i sprzęt ciężki, które spełniają wymagania stawiane przez ustawę (art. 86 ust. 4 pkt 1-4). Wnioskodawca prowadzi dokładną ewidencję pobieranego ze zbiornika paliwa.

Cytowany wyżej przepis § 9 ust. 5 rozporządzenia nie będzie miał zastosowania w opisanych przez Wnioskodawcę okolicznościach, gdyż nakłada obowiązek wskazywania na fakturach nr rejestracyjnych samochodów (pojazdów) jedynie w przypadku paliwa wlewanego bezpośrednio do baku pojazdu wykorzystywanego do działalności gospodarczej. Zgodnie z powyższym, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach VAT dokumentujących zakup paliwa do zbiornika a przeznaczonego do tankowania samochodów ciężarowych i sprzętu ciężkiego.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy powstaje w rozliczeniu za okres w którym podatnik otrzymał fakturę, jeżeli zaś podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w tym terminie, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 11 ustawy).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj