Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-49/08-2/PS
z 14 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-49/08-2/PS
Data
2008.04.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
druk
przekazanie nieodpłatne
recepty
wydanie


Istota interpretacji
wniosek dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego wydawania druków recept.



Wniosek ORD-IN 420 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. 2005, Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 roku w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2008 r. (data wpływu 14 stycznia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego wydawania druków recept - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2008 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego wydawania druków recept.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra zdrowia z dnia 17 maja 2007 r. w sprawie recept lekarskich (Dz. U. Nr 97, poz. 646 z późn. zm.) N może wydawać upoważnionym podmiotom do dnia 30 czerwca 2008 roku druki recept, na których wydrukowano dane , o których mowa w § 3 ust. 4 pkt 1, odpłatnie, przy czym opłata może obejmować tylko koszt wytworzenia druków recept zgodnych z wzorem, o którym mowa w § 9 ust. 1, a w szczególności nie obejmuje kosztów naniesienia numerów, dodatkowych zabezpieczeń papieru i dystrybucji recept.

Dlatego też od dnia 01.07.2008r. Fundusz jest zobowiązany zgodnie z powyższym uregulowaniem wydawać upoważnionym podmiotom, którymi mogą być zarówno osoby prowadzące działalność gospodarczą jak i osoby fizyczne nieprowadzące takiej działalności, druki recept – bezpłatnie.

W związku ze zmieniającym się z dniem 1 lipca 2008 r. stanem faktycznym i prawnym w zakresie obrotu receptami lekarskimi Centrala N zwraca się z prośbą o zajęcie stanowiska i udzielenia wyjaśnień odnośnie przedstawionego poniżej zagadnienia, w zakresie stosowania zapisów ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz.535 z późn. zm.), zwaną dalej ustawą o VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca postawił następujące pytania:

Czy bezpłatne wydawanie od dnia 1 lipca 2008r. świadczeniobiorcom oraz lekarzom druków recept, o których mowa w § 9 ust.5 i § 11 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 17 maja 2007 roku w sprawie recept lekarskich (Dz. U. nr 97, poz. 648 z późn. zm.) stanowi w rozumieniu ustawy o VAT dostawę towarów, powodującą konieczność:

  1. opodatkowania całości wydawanych recept,
  2. ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej w przypadku wydania recept na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej,
  3. dokumentowania obrotu fakturą wewnętrzną całości wydawanych recept...

Zdaniem Centrali N, nieodpłatne przekazanie druków recept odbiorcom zgodnie z literalnym brzmieniem art. 7 ust.2 ustawy o VAT nie jest dostawą towarów, ponieważ jako takie nie spełnia warunków, dzięki którym za takie mogłoby być uznane tj. nie jest przekazaniem przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem - podatnik, którym jest Fundusz przekazuje bowiem towar na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Oznacza to, że wydawane recepty nie podlegają opodatkowaniu oraz ewidencjonowaniu przez kasę fiskalną, a jedynie ewidencjonowanie obrotu fakturą wewnętrzną.

Podtrzymywanie takiego stanowiska może być jednak zagrożone z punktu widzenia linii interpretacyjnej widniejącej na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (np. postanowienie o sygnaturze 1471/VTR1/443-437/1/08/MF), która to jest rozwinięciem idei prezentowanych w regulacjach VI Dyrektywy VAT z 2006 roku oraz orzecznictwie ETS (np. orzeczenie C-48/97).

Zgodnie z nimi, każde przekazanie (zbycie) towarów, które nastąpiło w ramach prowadzonej działalności stanowi odpłatną (podlegającą) opodatkowaniu dostawę towarów. Tak więc, bezpłatne wydawanie, na mocy przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia, druków recept może być uznane za odpłatną dostawę towarów i ewidencjonowane tak jak ewidencjonuje się sprzedaż.

Dlatego tez zdaniem Funduszu, pomimo zapisów stanowiących, iż bezpłatna dystrybucja recept, jako przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem nie jest dostawą, organy skarbowe mogą uznać, iż mamy do czynienia z kategorią „dostawa towarów” – co stanowi o podleganiu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Strona dodatkowo nadmieniła, iż wydawanie druków recept osobom nie prowadzącym działalności gospodarczej jest zwolnione do dnia 30 czerwca 2008 roku z ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących – na podstawie § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 roku w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2007r. nr 245, poz.1807), lecz w przypadku nie przedłużenia okresu zwolnienia – nie będzie podlegało od 1 lipca 2008r. ewidencjonowaniu przy zastosowaniu kas rejestrujących. Poza tym, na podmiocie ciąży jeszcze obowiązek dokumentowania nieodpłatnego przekazania towarów poprzez wystawienie faktury wewnętrznej, wynikający z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Narodowy Fundusz Zdrowia jest utworzony na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135 ze zm.). Jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną wykonującą zadania administracji rządowej w zakresie świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim wykonane zadania nie są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych, N nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, N będzie dokonywał nieodpłatnego wydania druków recept lekarskich. Takie działania Funduszu, jak podano w opisie wynikają z unormowań prawnych - rozporządzenia Ministra zdrowia z dnia 17 maja 2007 r. w sprawie recept lekarskich (Dz. U. Nr 97, poz.646 z późn. zm.).

Zatem należy uznać, iż N w zakresie realizacji obowiązków wynikających z powyższego rozporządzenia Ministra Finansów nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ze względu na powyższe, postawione we wniosku zagadnienia o opodatkowania całości wydawanych recept, ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej w przypadku wydania recept na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, oraz dokumentowania obrotu fakturą wewnętrzną całości wydawanych recept, są bezprzedmiotowe gdyż nie wynikają z umów cywilno-prawnych tylko z zadań realizowanych przez N.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważa również, że wniosek zawiera prośbę o wydanie interpretacji indywidualnej dla stanu prawnego przyszłego. Ze względów oczywistych możliwe jest wyłącznie wydawanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dla obowiązującego stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj