Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/436-22/08/IL
z 28 kwietnia 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/436-22/08/IL
Data
2008.04.28
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Wyłączenia
Słowa kluczowe
pożyczka
umowa pożyczki
Istota interpretacji
Czy zawarcie umów pożyczek sklasyfikowanych w PKWiU w grupowaniu 65.22.10 - 00.00 - jako „usługi udzielania pożyczek świadczone poza systemem bankowym" nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt. 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa po0datkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2008 r. (data wpływu 1 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy pożyczki - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 1 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy pożyczki. W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny. Spółka (pożyczkodawca) udzieliła oraz zamierza w przyszłości udzielać polskim podmiotom pożyczek pieniężnych. Pożyczkodawca nie jest bankiem, nie jest również udziałowcem pożyczkobiorców. Zgodnie z umową pożyczki, pożyczkobiorcy są i będą zobowiązani do płacenia na rzecz pożyczkodawcy określonych w umowie odsetek od pożyczki. Udzielane przez Spółkę pożyczki na jej indywidualny wniosek, zostały zakwalifikowane przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urząd Statystyczny w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu PKWiU 65.22.10-00.00 „usługi udzielania pożyczek świadczone poza systemem bankowym". W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy zawarcie umów pożyczek sklasyfikowanych w PKWiU w grupowaniu 65.22.10 - 00.00 - jako „usługi udzielania pożyczek świadczone poza systemem bankowym" nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt. 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych... Zdaniem Wnioskodawcy, opisane we wniosku umowy pożyczki sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 65.22.10- 00.00 „usługi udzielania pożyczek świadczone poza systemem bankowym" nie podlegają opodatkowaniu PCC zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o PCC. Zgodnie z treścią ww. przepisu nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem czynności, w których przynajmniej jedna ze stron jest opodatkowana lub zwolniona z podatku VAT. Z uwagi na powyższe, zdaniem Spółki w opisanym stanie faktycznym należy rozstrzygnąć skutki udzielonych i planowanych pożyczek na gruncie podatku VAT. W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 wskazanej ustawy. Mając powyższe na uwadze, świadczenie usług podlegających zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce ma miejsce wówczas, gdy:
Powyższe przesłanki muszą być spełnione łącznie. W ocenie Spółki, udzielenie pożyczki należy uznać za odpłatne świadczenie usług, bowiem następuje ono w zamian za wynagrodzenie płatne w formie oprocentowania naliczanego od udzielonej pożyczki. W opisanym stanie faktycznym przesłanka wskazana w punkcie a) powyżej jest zatem spełniona. W odniesieniu do przesłanki wskazanej w punkcie b) Spółka podnosi, iż zgodnie art. 27 ust. 1 ustawy o VAT uznaje się, iż miejscem świadczenia usług jest miejsce gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności. W opisanym stanie faktycznym Spółka posiada siedzibę na terytorium Polski zatem, przesłanka wskazana w punkcie b) również jest spełniona. Powyższe potwierdza również art. 454 § 1 ustawy Kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. z 1964 r. Nr 16 poz. 93 z późn. zm. ) stanowiący m.in. iż „świadczenie pieniężne powinno być spełnione w miejscu zamieszkania lub w siedzibie wierzyciela w chwili spełnienia świadczenia..." W omawianym przypadku Spółka jest wierzycielem z tytułu udzielonych pożyczek a zatem świadczenie, również w świetle przywoływanego przepisu powinno być spełnione w Polsce. W opisanym stanie faktycznym, przesłanki opisane w punkcie c) i d) są również spełnione. W konsekwencji, należy uznać że udzielenie przez Spółkę opisanych pożyczek stanowi odpłatne świadczenie usług, których miejscem świadczenia jest Polska, Zdaniem Spółki, ww. pożyczki stanowią usługę korzystającą ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT w Polsce na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT w związku, z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT. Załącznik nr 4 definiuje usługi zwolnione z VAT w Polsce odnosząc się do symboli PKWiU poszczególnych usług, w pozycji nr 3 tego załącznika jako zwolnione z opodatkowania VAT w Polsce wymienione zostały usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w PKWiU sekcja J ex (65-67). Udzielenie pożyczki, jako usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 65.22.10-00.00 - korzysta zatem ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT w Polsce na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w zw. z poz. 3 załącznika nr 4 Ustawy o VAT. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o PCC, umowy pożyczki podlegają opodatkowaniu PCC w Polsce. Zgodnie jednakże z art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o PCC nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest zwolniona z podatku od towarów i usług (z wyjątkami, nie znajdującymi zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym). Jak wskazano powyżej, pożyczka stanowi transakcję zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT , z tego względu - zdaniem Spółki, opisane pożyczki nie podlegają opodatkowaniu PCC na podstawie art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o PCC. Spółka wskazuje, iż zasadność prezentowanego przez nią stanowiska, zgodnie z którym ww. umowy pożyczki korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT i w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu PCC, znajduje odzwierciedlenie w licznych pismach organów podatkowych (np. postanowienie Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z dnia 25 października 2006 r. sygn. nr ZP/436-17/O6). W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450) podatkowi podlegają następujące czynności cywilnoprawne: umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych, umowy pożyczki, umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy, umowy dożywocia , umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat, ustanowienie hipoteki, ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności, umowy depozytu nieprawidłowego a także umowy spółki (akty założycielskie). Przepis art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy stanowi, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:
Zaznaczyć jednakże należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron (pożyczkodawca) z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona. Interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 25 kwietnia 2008 r. Nr ITPP1/443-367/08/MN dokonano oceny przedstawionego we wniosku stanowiska w zakresie podatku od towarów i usług. Stwierdzono w niej, iż usługa udzielania pożyczek sklasyfikowana w PKWiU 65.22.10-00.00 stanowi czynność podlegającą ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), przy czym korzysta ona ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy w powiązaniu z poz. 3 załącznika nr 4. W związku z tym, mając na uwadze wyżej wskazane przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych uznać należy, że pożyczki udzielane przez Spółkę, stosownie do art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jednocześnie tut. organ nadmienia, iż w myśl art. 4 pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy ciąży, przy umowie pożyczki, na biorącym pożyczkę, nie zaś na pożyczkodawcy. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej). Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.