Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-36/08/WW
z 14 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-36/08/WW
Data
2008.05.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Deklaracja podatkowa. Terminy płatności akcyzy --> Składanie deklaracji

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy


Słowa kluczowe
deklaracja podatkowa
nabycie wewnątrzwspólnotowe
obowiązek podatkowy
podatek akcyzowy
procedura zawieszenia poboru akcyzy
skład
wyroby
wyroby akcyzowe
wyroby akcyzowe zharmonizowane
zużycie


Istota interpretacji
Obowiązek składania deklaracji podatkowych.



Wniosek ORD-IN 830 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2008 r. (data wpływu 29 lutego 2008 r.), uzupełnione pismem z dnia 14 kwietnia 2008 roku, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku składania deklaracji podatkowych AKC 3 - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 lutego 2008 roku złożony został ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku składania deklaracji podatkowych AKC-3.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca dokonuje nabyć wewnatrzwspólnotowych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na potrzeby produkcji leków i substancji farmaceutycznych. Posiada skład podatkowy w celu zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego na warunkach § 14 ust. 2d rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Zgodnie z art. 6 ust. 1 w związku z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym podatnik składa deklaracje podatkowe AKC-3 wraz z załącznikiem AKC-3/D do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a więc za miesiąc, w którym miało miejsce nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 1 i art. 18 ust. 1 ustawy, za miesiące, w których Spółka nie dokonuje nabyć wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, nie składa deklaracji AKC-3, gdyż obowiązek podatkowy w tych miesiącach nie powstaje.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi art. 4 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym opodatkowaniu akcyzą podlega nabycie lub posiadanie przez podatnika wyrobów akcyzowych, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 14 kwietnia 2008 roku wskazano, iż nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów do składu podatkowego odbywa się z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy podatnik ma obowiązek składania deklaracji podatkowych AKC-3 wraz z załącznikiem AKC3/D za miesiące, w których nie doszło do nabycia przez niego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a jedynie posiada takie wyroby w składzie podatkowym...


Zdaniem Wnioskodawcy nie istnieje obowiązek składania deklaracji podatkowych AKC-3 za miesiące, w których nie dokonano nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, gdyż nie powstał obowiązek podatkowy w akcyzie. Wnioskodawca uważa, że nie ma również obowiązku składania deklaracji AKC-3 z tytułu posiadania wyrobów akcyzowych, gdyż posiadanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych nie rodzi obowiązku w akcyzie, jeżeli od tych wyrobów akcyza została zapłacona w należnej wysokości. Podatnik jest zwolniony z zapłaty akcyzy na podstawie § 14 ust. 2d rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego i wykazuje w deklaracji podatek w wysokości 0 zł, a więc w należnej wysokości.

Ponadto Wnioskodawca dokonując interpretacji art. 4 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym uznaje, iż jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w art. 1-3, to nie powstaje on na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Wnioskodawca w reasumpcji uznał, iż skoro obowiązek podatkowy w akcyzie powstaje w momencie nabycia wewnatrzwspólnotowego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego i wprowadzenia go do składu podatkowego, to nie powstaje po raz drugi z tytułu posiadania tego samego wyrobu w składzie podatkowym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym opodatkowaniu akcyzą podlegają:


  1. produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych
  2. ;
  3. wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego
  4. ;
  5. sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju
  6. ;
  7. eksport i import wyrobów akcyzowych
  8. ;
  9. nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa
  10. .


Za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się również:


  1. przekazanie lub zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby reprezentacji albo reklamy
  2. ;
  3. przekazanie przez podatnika wyrobów akcyzowych na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników
  4. ;
  5. zamianę wyrobów akcyzowych oraz wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za inne czynności podlegające opodatkowaniu
  6. ;
  7. wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za wierzytelności
  8. ;
  9. wydanie wyrobów akcyzowych w miejsce świadczenia pieniężnego
  10. ;
  11. darowiznę wyrobów akcyzowych
  12. ;
  13. wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za czynności niepodlegające opodatkowaniu
  14. ;
  15. świadczenie usług polegających na wytwarzaniu wyrobów akcyzowych w ramach umowy o dzieło lub innej umowy
  16. ;
  17. zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej
  18. ;
  19. zużycie wyrobów akcyzowych niezgodne z ich przeznaczeniem, w przypadku gdy do wyrobów tych zastosowano zwolnienie lub obniżono stawki akcyzy
  20. .


Opodatkowaniu akcyzą podlega także nabycie lub posiadanie przez podatnika wyrobów akcyzowych, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Zatem Spółka słusznie wskazuje, iż nabycie wewnątrzwspólnotowe lub posiadanie wyrobów akcyzowych, od których nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości rodzi obowiązek podatkowy w akcyzie.

Jednakże w przedstawionym stanie faktycznym nabycie wewnątrzwspólnotowe i wprowadzenie do składu podatkowego wyrobów akcyzowych odbywa się z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. W przypadku stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy obowiązek podatkowy może powstać jedynie w momencie jej zakończenia. W konsekwencji dokonywanie jakichkolwiek czynności, które zgodnie z zasadami ogólnymi rodziłyby powstanie obowiązku podatkowego, nie wpływa na powstanie obowiązku podatkowego tak długo, dopóki wyroby akcyzowe zharmonizowane objęte są procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Spółka wskazuje, iż korzysta ze zwolnienia zawartego w § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z warunkami określonymi w ust. 2d tego przepisu. Powołując się we wniosku na to zwolnienie Spółka wskazuje, iż prowadzi skład podatkowy, nabywa oraz zużywa wyroby akcyzowe zharmonizowane do celów innych niż napędowe lub opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, w szczególności do produkcji leków i substancji farmaceutycznych.

Zatem zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 28 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy w przedstawionym stanie faktycznym procedura zawieszenia poboru akcyzy zakończy się z chwilą zużycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w składzie i powstanie obowiązek podatkowy z chwilą zużycia wyrobów akcyzowych.

W konsekwencji powstania obowiązku podatkowego zastosowanie będzie miał art. 18 ust. 1 ustawy stanowiący, że podatnicy są obowiązani składać w urzędzie deklaracje dla podatku akcyzowego, za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Reasumując stwierdza się, że Wnioskodawca słusznie wskazuje, iż nie jest zobligowany do składania deklaracji dla podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego, bądź posiadania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym. Nabywane wyroby akcyzowe wprowadzane do składu podatkowego objęte są procedurą zawieszenia poboru akcyzy, co w konsekwencji odroczy powstanie obowiązku podatkowego do momentu wskazanego w art. 28 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym.

Nie oznacza to jednak, iż Wnioskodawca nie jest zobligowany do składania deklaracji AKC-3. W wyniku zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy i zużycia wyrobów akcyzowych do produkcji leków powstanie obowiązek podatkowy z tytułu zużycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, co w następstwie przełoży się na obowiązek złożenia deklaracji AKC-3. Złożenie deklaracji w przedstawionym stanie faktycznym pozwoli na rozliczenie zwolnienia wyrobów akcyzowych znajdujących się w składzie podatkowym.

Zatem w związku z faktem, iż podmiot będzie zobowiązany do składania deklaracji podatkowej niezależnie od wystąpienia w danym miesiącu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj