Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-993a/12/MN
z 26 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2012 r. (data wpływu 20 sierpnia 2012 r.) uzupełnionym w dniach 29 sierpnia i 7 listopada 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania dokonywanych świadczeń usług za czynności opodatkowane - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 29 sierpnia i 7 listopada 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. uznania dokonywanych świadczeń usług za czynności opodatkowane.



W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Jako gminna instytucja kultury, w świetle ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, realizuje działalność kulturalno-rekreacyjną na terenie Gminy.


Działalność Wnioskodawcy prowadzona jest z wykorzystaniem następujących obiektów:


  • kompleksu dwóch budynków przy ul. P., składającego się z sali widowiskowej (znajduje się w niej również kino) oraz budynku głównego (siedziba Wnioskodawcy), w którym znajdują się m.in. biura, restauracja/kawiarnia artystyczna, pokoje hotelowe, sale konferencyjne i inne, biblioteka, a także pracownia wyrobu ceramiki, przestrzeń wokół budynków jest odpowiednio zagospodarowana, tj. znajdują się tam: parking, ławki, skwery zieleni, prowadzące na teren Wnioskodawcy schody i oświetlenie, całość jest ogrodzona;
  • budynku przy ul. L., w którym wyróżnić można m.in. dwie sale z przeznaczeniem na warsztaty taneczno-ruchowe, studio wokalno-muzyczne, garderoby oraz studio nagrań i filmowe z reżyserką, w budynku znajdują się również sale klubowe i warsztatowe do wspólnych spotkań stowarzyszeń i organizacji: szachistów, stowarzyszenia kobiet, artystów, seniorów i innych, na poddaszu zorganizowano galerię, w której odbywają się cykliczne wystawy artystów, wokół budynku znajduje się m.in. zadaszone patio, mini pole golfowe, plac zabaw dla najmłodszych mieszkańców oraz stoły do szachów i tenisa stołowego;
  • budynku Centrum Informacji Turystycznej, w którym dokonywana jest przede wszystkim sprzedaż widokówek, map, folderów informacyjnych dotyczących Miasta i okolic, pamiątek oraz rozdawane są ulotki i broszury informacyjne;
  • budynku Muzeum.


Działalność Wnioskodawcy można podzielić zasadniczo na trzy podstawowe kategorie, tj.:


  1. czynności, które Wnioskodawca traktuje jako opodatkowane VAT,
  2. czynności, które Wnioskodawca traktuje jako zwolnione z VAT,
  3. czynności, które Wnioskodawca traktuje jako w ogóle niepodlegające ustawie o VAT.


Zakres czynności, które Wnioskodawca traktuje jako podlegające opodatkowaniu VAT (działalność A) obejmuje w szczególności odpłatne:


  1. organizowanie imprez komercyjnych - np. koncertów muzycznych, występów teatralnych, kabaretowych, tanecznych i akrobatycznych, wieczorków poetyckich oraz innych występów artystycznych, Wnioskodawca organizując wszelakiego rodzaju imprezy komercyjne nie osiąga w sposób systematyczny zysku, pobiera od każdego uczestnika opłatę za wstęp, opłaty te są przeznaczane na pokrycie części kosztów ponoszonych na organizację tych imprez, głównym celem organizacji różnego rodzaju występów/wystaw artystycznych jest rozwój działalności kulturalnej na terenie Gminy, w przypadku jednak osiągnięcia przez Wnioskodawcę zysku z organizacji imprez artystycznych, jest on przeznaczany na całokształt działalności kulturalnej, w tym również utrzymanie siedziby Wnioskodawcy,
  2. projekcje filmów w ramach Kina P., za które Wnioskodawca pobiera opłaty za wstęp od każdego widza,
  3. wynajmowanie sali widowiskowej, sali konferencyjnej, innych pomieszczeń oraz dachu obiektu (zasadniczo dla firm telekomunikacyjnych, które instalują tam anteny),
  4. aranżowanie wystaw muzealnych, tj. organizowanie wystaw muzealnych w zarządzanym przez Wnioskodawcę budynku Muzeum, są to zarówno wystawy stałe, jak i mające charakter czasowy, głównym celem prowadzonej przez Wnioskodawcę w tym zakresie działalności jest kształtowanie wrażliwości poznawczej wśród mieszkańców oraz upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki i kultury, przykładowo w Muzeum można zobaczyć ekspozycję poświęconą (…)- szachiście żyjącemu w latach 1868-1941, czy restauracji W., słynnej restauracji wybudowanej w 1913 r., Wnioskodawca pobiera od korzystających z Muzeum opłaty za wstęp.
  5. świadczenie usług gastronomicznych poprzez prowadzenie restauracji/kawiarni artystycznej,
  6. świadczenie usług hotelowych,
  7. udostępnianie firmom szkoleniowym pomieszczenia w budynku oraz zapewnienia cateringu,
  8. świadczenie usług kserograficznych w bibliotece oraz Centrum Informacji Turystycznej,
  9. sprzedaż żywności (napoje, słodycze, etc.) podczas seansów filmowych,
  10. sprzedaż pamiątek, widokówek i materiałów informacyjnych w Centrum Informacji Turystycznej,
  11. organizowanie odpłatnych rajdów Nordic Walking i innych imprez rekreacyjnych, na których pobierane są opłaty za uczestnictwo,
  12. wypożyczanie strojów teatralnych.


Powyższe usługi mają charakter odpłatny i są przez Wnioskodawcę dokumentowane paragonami/fakturami VAT. Ujmowane są w rejestrach sprzedaży oraz w deklaracjach VAT. Wnioskodawca rozlicza z tego tytułu VAT należny według odpowiednich stawek VAT.


Wśród czynności, które Wnioskodawca traktuje jako zwolnione z opodatkowania VAT (działalność B) można wyróżnić w szczególności:


  1. organizowanie odpłatnych zajęć tanecznych, plastycznych, wokalnych, teatralnych i nauki wytwarzania ceramiki artystycznej, Wnioskodawca organizując te zajęcia nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane na całokształt działalności kulturalnej, w tym również utrzymanie siedziby Wnioskodawcy.
  2. sprzedaż ręcznie wytwarzanych wyrobów ceramiki artystycznej,
  3. sprzedaż wytworów zajęć plastycznych, np. obrazów, pisanek, etc.


Powyższe czynności mają charakter odpłatny i są przez Wnioskodawcę dokumentowane paragonami/fakturami VAT. Ujmowane są w rejestrach sprzedaży oraz w deklaracjach VAT jako zwolnione od podatku.


Do czynności, które Wnioskodawca traktuje jako niepodlegające ustawie o VAT (działalność C) można zaliczyć m.in. nieodpłatne:


  1. organizowanie wystaw artystycznych np. malarskich, rzeźbiarskich, fotograficznych i ceramiki artystycznej,
  2. udostępnianie studia nagrań, muzycznego i filmowego,
  3. udostępnianie sali widowiskowej, małej sceny i innych pomieszczeń z przeznaczeniem na próby taneczne, teatralne, etc.,
  4. wypożyczanie książek i czasopism w bibliotece,
  5. udostępnianie lokali na rzecz stowarzyszeń i organizacji (jako siedziby lub na konkretne wydarzenia/zebrania/spotkania), np. Klubu Seniora, Klubu Krótkofalowców, Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych, Klubu Szachowego, Klubu Wędkarzy, Klubu Pszczelarzy, Uniwersytetu Trzeciego Wieku,
  6. organizowanie imprez, np. festiwali piosenki i tanecznych, wieczorków poetyckich i patriotycznych, pokazów ratownictwa medycznego, Dnia Seniora, etc.,
  7. udostępnianie materiałów informacyjnych (ulotek, broszur) w Centrum Informacji Turystycznej,
  8. organizowanie zajęć rekreacyjnych z mini golfa, trampoliny i tenisa stołowego,
  9. udostępnianie placu zabaw dla dzieci.


Powyższa działalność ma charakter nieodpłatny i nie jest przez Wnioskodawcę dokumentowana paragonami/fakturami VAT, ani nie jest też ujmowana w rejestrach sprzedaży oraz w deklaracjach VAT. Nieodpłatne świadczenia usług (działalność C) są wykonywane do celów działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Wnioskodawca ponosi zarówno wydatki inwestycyjne, jak i bieżące, związane z prowadzoną przez siebie działalnością A, B i C.

W szczególności Wnioskodawca zrealizował w latach 2008-2012 inwestycję, polegającą na modernizacji i rozbudowie obiektu przy ul. P., obejmującą m.in. wymianę elewacji, stolarki okiennej i elektryczności, ocieplenie budynku, dobudowanie restauracji/kawiarni, wymianę oświetlenia w sali widowiskowej, remont pomieszczeń związanych z funkcjonowaniem kina, zakup wyposażenia kinowego (sprzęt multimedialny, nagłośnieniowy, kurtyn), adaptację pomieszczeń na pokoje gościnne wraz z zakupem wyposażenia, adaptację otoczenia wokół obiektu, etc. Dokonano również całkowitej modernizacji budynku przy ul. L. Ta część inwestycji obejmowała w szczególności: ocieplenie budynku, wymianę dachu, adaptację strychu, wymianę instalacji elektrycznych, przebudowę ścianek działowych, odwodnienie oraz wysuszenie obiektu, dobudowanie patio, wybudowanie placu zabaw oraz zagospodarowanie terenu wokół budynku.

Wydatki bieżące ponoszone przez Wnioskodawcę obejmują przede wszystkim zakup tzw. mediów, materiałów biurowych, wyposażenia wnętrz, środków czystości, artykułów spożywczych niezbędnych do świadczenia usług gastronomicznych, usług wypożyczenia filmów do projekcji, usług doradczych, serwisowych, kurierskich, etc.


Część z powyższych wydatków inwestycyjnych oraz bieżących dotyczy bezpośrednio i wyłącznie odpowiednio:


  • działalności A, tj. czynności uznawanych przez Wnioskodawcę za opodatkowane VAT - są to w szczególności: wydatki związane z kinem P. (zakup projektorów, nagłośnienia, kurtyn, usług wypożyczania filmów do projekcji, wydatki na reklamę, etc.), wydatki związane z restauracją/kawiarnią (koszty dobudowania pomieszczenia restauracji/kawiarni, zakup wyposażenia - obrusów, naczyń, sztućców, stołów, krzeseł, żyrandoli, etc., zakup środków czystości i artykułów spożywczych), wydatki związane ze świadczeniem usług hotelowych (zakup wyposażenia do pokoi hotelowych - mebli, dekoracji, lamp, pościeli, ręczników, wieszaków, luster i innego wyposażenia łazienek, zakup wózków hotelowych, pralki, żelazek, suszarek, koszy na bieliznę, prasowalnicy, środków czystości i usług prania bielizny hotelowej), zakup pamiątek sprzedawanych w Centrum Informacji Turystycznej, wydatki związane z wydrukiem sprzedawanych map, folderów i pozostałych materiałów informacyjnych, etc.;
  • działalności B, tj. czynności uznawanych przez Wnioskodawcę za zwolnione od podatku - są to w szczególności: wydatki na zakup materiałów do wyrobu ceramiki oraz usług transportu tych materiałów, materiałów do zajęć plastycznych (np. farby, kredki), akcesoriów do zajęć wokalnych i teatralnych, etc.;
  • działalności C, tj. czynności uznawanych przez Wnioskodawcę za w ogóle niepodlegające ustawie o VAT - są to min.: wydatki na budowę placu zabaw, wyposażenie studia nagrań, muzycznego i filmowego, akcesoriów związanych z zajęciami z mini golfa i tenisa stołowego, zakup książek, czasopism i druków bibliotecznych do biblioteki, koszty związane z wydrukiem ulotek i broszur nieodpłatnie przekazywanych w Centrum Informacji Turystycznej, wydatki na organizację nieodpłatnych imprez artystycznych, etc.


Pozostałych wydatków (zarówno bieżących, jak i inwestycyjnych) Wnioskodawca nie potrafi przypisać do poszczególnych rodzajów dokonywanych czynności A, B i C, gdyż są one związane z całokształtem prowadzonej działalności i są to np. związane z częścią biurową budynku przy ul. P., koszty zużycia energii i mediów, materiałów biurowych i środków czystości, zakup niezbędnego wyposażenia i sprzętu elektronicznego, oprogramowania komputerowego i jego bieżącego utrzymania, nakłady związane z eksploatacją windy, platformy dla niepełnosprawnych i urządzeń wentylacji mechanicznej, zagospodarowanie terenu wokół siedziby Wnioskodawcy (zieleń, ławki, schody, ogrodzenie, etc.).

Ponadto, w ramach prowadzonej powyższej działalności C, Wnioskodawca organizuje otwarte, nieodpłatne dla wszystkich mieszkańców/zainteresowanych imprezy kulturalno-rekreacyjne, np. Majowe Biegi Uliczne, Dni B., B. Lato Teatralne, etc., które realizuje na zlecenie Gminy. Zgodnie z porozumieniem zawartym z Gminą na realizację przedmiotowych wydarzeń, Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie (stanowi ono częściowe pokrycie kosztów imprezy). Podstawowym celem przedmiotowych imprez jest integracja społeczna i dotarcie do możliwie szerokiego grona mieszkańców (zainteresowanych), zatem nawet pomimo ewentualnego braku dofinansowania ze strony Gminy, za uczestnictwo w tych wydarzeniach nie byłaby pobierana jakakolwiek opłata.

Wskazano, iż niniejszy wniosek dotyczy stanu prawnego na lata 2011-2012.


W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie.


Czy czynności z zakresu działalności A, tj. pkt a) do 1) Wnioskodawca prawidłowo traktuje jako opodatkowane VAT?


Wnioskodawca wyraził stanowisko, że prawidłowo traktuje czynności z zakresu działalności A, tj. pkt od a) do 1), jako podlegające opodatkowaniu VAT.

Wnioskodawca, powołując art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje, że sprzedaż przez Wnioskodawcę żywności podczas seansów filmowych, tj. czynność i) oraz sprzedaż pamiątek, widokówek i materiałów informacyjnych w Centrum Informacji Turystycznej, tj. czynność j) należy uznać za odpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Natomiast wykonywane odpłatnie przez Wnioskodawcę czynności od a) do h) oraz od k) do l), skoro nie stanowią dostawy towarów - należy traktować w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o V AT - jako odpłatne świadczenie usług.

Następnie powołując art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, Wnioskodawca wskazuje, że jest gminną instytucją kultury, posiadającą osobowość prawną, która prowadzi m.in. działalność, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a zatem w tym zakresie winien być uznany za podatnika VAT.

W konsekwencji, czynności z zakresu działalności A, tj. punkty od a) do l) prawidłowo, zdaniem Wnioskodawcy zostały potraktowane jako czynności podlegające opodatkowaniu VAT, na podstawie art. 5 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 oraz 8 ust. 1 ustawy o VAT. W ocenie Wnioskodawcy, czynności te nie korzystają w świetle przepisów ustawy o VAT (ani rozporządzeń) ze zwolnienia od podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…).


Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – jak stanowi ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl natomiast art. 146a pkt 1 powołanej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:


  1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
  3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym


  • z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.


Ponadto, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:


  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.


Stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli: ,


  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Stosownie do treści art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.


W myśl art. 43 ust. 19 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:


  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
  2. wstępu:


    1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
    2. do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
    3. do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;


  3. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
  4. usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
  5. działalności agencji informacyjnych;
  6. usług wydawniczych;
  7. usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
  8. usług ochrony praw.


Wskazać należy, że zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem doznaje pewnego ograniczenia ze względu na status usługodawcy, a mianowicie z cyt. powyżej art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy wynika, że ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857).

Wnioskodawca nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Zatem Wnioskodawca nie spełnia kryteriów podmiotowych, niezbędnych do korzystania ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, w związku z czym usługi organizacji odpłatnych rajdów Nordic Walking i innych imprez rekreacyjnych nie korzystają (nie będą korzystać) ze zwolnienia, co oznacza, że usługi te stanowią czynności opodatkowane.

Natomiast w odniesieniu do zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy wskazać należy, iż zwolnienie to ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi.

Należy również zwrócić uwagę na cel zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy. Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi w zakresie kultury oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Jednakże, usługi te – aby mogły korzystać ze zwolnienia – świadczone muszą być przez specyficzne podmioty, tj. podmioty prawa publicznego, podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym, wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Ponadto, oceniając, czy dane świadczenie korzysta ze zwolnienia należy mieć również na względzie wyłączenia enumeratywnie wymienione w art. 43 ust. 19 ustawy.


W świetle cytowanego art. 43 ust. 1 pkt 33, w powiązaniu w art. 43 ust. 19 ustawy, usługi polegające na:


  • organizowaniu imprez komercyjnych - np. koncertów muzycznych, występów teatralnych, kabaretowych, tanecznych i akrobatycznych, wieczorków poetyckich oraz innych występów artystycznych, za które Wnioskodawca pobiera od każdego uczestnika opłatę za wstęp,
  • organizowaniu wystaw muzealnych, za które Wnioskodawca pobiera od korzystających z Muzeum opłaty za wstęp,


nie korzystają (nie będą korzystać) ze zwolnienia. Co prawda czynności te stanowią usługi kulturalne i są świadczone przez instytucję kultury, wpisaną do rejestru prowadzonego przez Gminę, jednakże z tytułu ich świadczenia Wnioskodawca pobiera opłaty wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego, a zatem są wyłączone ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 19 ustawy o podatku od towarów i usług, co oznacza, że czynności te stanowią czynności opodatkowanie podatkiem od towarów i usług.


Również usługi w zakresie projekcji filmów w ramach Kina P., za które Wnioskodawca pobiera opłaty za wstęp od każdego widza, nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, jako czynności objęte wyłączeniem zawartym w art. 43 ust. 19 ww. ustawy, zatem stanowią czynności opodatkowane.

W odniesieniu do czynności polegających na wynajmowaniu (udostępniania) pomieszczeń oraz części obiektów, wskazać należy, iż w myśl art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż Wnioskodawca wynajmuje salę widowiskową, salę konferencyjną i inne pomieszczenia oraz dach obiektu, a także udostępniana firmom szkoleniowym pomieszczenia w budynku, zatem przedmiot najmu (dzierżawy) nie stanowi nieruchomości o charakterze mieszkalnym, a ponadto najem (dzierżawa) nie jest (nie będzie) dokonywana na cele mieszkaniowe. W związku z tym czynności te nie korzystają (nie będą korzystać) ze zwolnienia od podatku, zatem stanowią czynności opodatkowane.


Czynnościami opodatkowanymi są (będą) również pozostałe usługi wymienione jako działalność A, tj.


  • sprzedaż żywności (napoje, słodycze, etc.) podczas seansów filmowych,
  • sprzedaż pamiątek, widokówek i materiałów informacyjnych w Centrum Informacji Turystycznej,
  • usługi polegające na zapewnieniu cateringu, usługi gastronomiczne,
  • usługi hotelowe,
  • usługi kserograficzne,
  • wypożyczanie strojów teatralnych,


gdyż ani w ustawie o podatku od towarów i usług, ani też w rozporządzeniu wykonawczym do tej ustawy ustawodawca nie przewidział dla tego rodzaju czynności (dostawy towarów lub świadczenia usług) zwolnienia od podatku od towarów i usług.


W związku z tym, iż intencją Wnioskodawcy sformułowaną w powołanym na wstępie pytaniu jest potwierdzenie, czy prawidłowo traktuje czynności z zakresu działalności A jako opodatkowane, niniejsza interpretacji nie rozstrzyga wysokości stawek, a jedynie rozstrzyga, czy czynności wymienione taksatywnie w tym punkcie - są opodatkowane, czy też zwolnione od podatku.

Zaznacza się, że stanowisko organu interpretacyjnego dotyczy wyłącznie czynności ściśle wskazanych przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj