Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-75/08/ICz
z 29 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-75/08/ICz
Data
2008.04.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
faktura
stawka
świadczenie usług


Istota interpretacji
prawidłowość wystawiania faktur VAT wraz z naliczoną stawką podatku w wysokości 22%, za usługi organizowania sieci franczyzowej, usługi merchandisingowe, w oparciu o umowy współpracy.



Wniosek ORD-IN 787 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2008r. (data wpływu 1 lutego 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania faktur VAT wraz z naliczoną stawką podatku w wysokości 22%, za usługi organizowania sieci franczyzowej, usługi merchandisingowe, w oparciu o umowy współpracy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania faktur VAT wraz z naliczoną stawką podatku w wysokości 22%, za usługi organizowania sieci franczyzowej, usługi merchandisingowe, w oparciu o umowę współpracy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

1. Wnioskodawca jest jednym z podmiotów gospodarczych organizujących sieć franczyzową Spółka w wyznaczonych im regionach Polski — na podstawie umowy współpracy zawartej z Holding S.A., przy czym spółka jest organizacją zrzeszającą niezależnych przedsiębiorców działających na podstawie systemu franczyzowego opracowanego przez Franczyzodawcę.Celem Spółki zapisanym w paragrafie 4 umowy spółki, jest budowa partnerskiej sieci detaliczno — hurtowej zgodnie z koncepcją i w strukturach Holding S.A. w Makroregionie.Podstawowy przedmiot działalności Wnioskodawcy - zgodnie z postanowieniami Umowy Spółki oraz Zaświadczeniem z dnia 16 marca 2005r. Urzędu Statystycznego o nadaniu numeru identyfikacyjnego REGON - wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) stanowi: działalność komercyjna „pozostała gdzie indziej niesklasyfikowana” (74.87.B), co zgodnie kluczem powiązań z klasyfikacją PKD 2007, obowiązującą od 1 stycznia 2008r. odpowiada podklasie (74.90.Z), która obejmuje m. in.: działalność pośrednictwa w interesach, tj. organizowania zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, z wyłączeniem pośrednictwa w handlu nieruchomościami.

2. Spółka realizuje cel i swoją statutową działalność, na podstawie cywilnoprawnych umów o współpracy zawartych z producentami i dostawcami świadcząc na ich rzecz usługi merchandisingowe i promocyjne w sklepach, które to usługi zgodnie z postanowieniami zawartych umów o współpracy polegających w szczególności na:

  1. wprowadzaniu towarów producenta do sprzedaży w placówkach handlowych,
  2. stosowaniu zasady FIFO przy wykładaniu produktów danego producenta w celu uniknięcia przeterminowania zapasów wyrobów,
  3. dbaniu o systematyczne i stałe zapełnianie półek w placówkach handlowych produktami producenta, w miarę ich wykupu przez nabywców,
  4. zapewnieniu odpowiedniej ekspozycji produktom producenta w ilości asortymentu sugerowanego w zawartych umowach,
  5. pomocy w zapewnieniu dostaw produktów producenta do placówek handlowych w szczególności przez stałą współpracę z właścicielami i kierownikami placówek handlowych w celu monitorowania zapasów i zapewnieniu ciągłości sprzedaży produktów producenta,
  6. bieżącym informowaniu producenta o ewentualnych brakach jego produktów u dystrybutorów wskazanych w zawartych umowach,
  7. informowaniu producenta o aktualnych cenach rynkowych jego produktów,
  8. organizowaniu akcji promocyjnych wspierających sprzedaż i promujących określone towary.

Za usługi te - zgodnie z zawartymi umowami - Spółka otrzymuje od producentów i dostawców wynagrodzenie w wysokości od 0,5% do 2% obrotu (wartości sprzedaży) towarami danego producenta lub dostawcy.

3. Aby właściwie wywiązać się z obowiązków umownych producentów i dostawców Wnioskodawca podpisuje z poszczególnymi placówkami handlowymi wchodzącymi w skład sieci handlowej umowy franczyzowe. W ramach takich umów placówki handlowe zobowiązują się między innymi do realizacji konkretnych działań handlowych (usług mających na celu uporządkowanie i zestandaryzowanie półki w placówkach handlowych) wynikających z zawartych umów, przyjmowania do obrotu nowych (dla sklepu) produktów, odpowiedniej ich ekspozycji oraz do przekazywania danych dotyczących sprzedaży poszczególnych towarów, a także aktywnego uczestnictwa w akcjach promocyjnych organizowanych przez Spółkę na zlecenie producentów i dostawców. Za usługi wykonane zgodnie z umową, placówki handlowe mają prawo do wynagrodzenia wyliczanego na podstawie rozliczeń kwartalnych wykonywanych przez Wnioskodawcę, a weryfikowanych przez poszczególne placówki handlowe. Warunki i zasady obliczania i wypłaty przez Spółkę wynagrodzenia dla placówek handlowych określa odpowiedni regulamin, przy czym wysokość wynagrodzenia za wykonane usługi opiera się głównie na poniższych wskaźnikach:

  1. stopniu realizacji poszczególnych umów ocenianym przez przedstawicieli producentów i spółki przy udziale przedstawiciela sklepu,
  2. przekazywaniu w terminie rzetelnej informacji o obrotach osiągniętych przez poszczególne placówki handlowe w danym okresie rozliczeniowym - zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie,
  3. aktywnym udziale w promocjach organizowanych przez Spółkę na zlecenie producentów i dostawców.

Podstawą naliczania wynagrodzenia są obroty netto osiągnięte przez poszczególne placówki handlowe w zakupie towarów handlowych od producentów i dostawców, z którymi Spółka ma podpisane umowy o współpracy.

4. Wnioskodawca wystawia faktury VAT producentom i dostawcom za świadczone na ich rzecz usługi wymienione w punkcie 1 i 2, a z kolei sam otrzymuje faktury VAT od sklepów za ich usługi wymienione w punkcie 3 niniejszego zapytania. W obu przypadkach usługi obciążane są stawką podstawową VAT w wysokości 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy przedstawiony przez Spółkę sposób postępowania w zakresie wystawiania faktur VAT za opisane usługi wraz z naliczaną 22% stawką VAT jest prawidłowy i poprawny...

Zdaniem Wnioskodawcy, dla oceny stanu faktycznego i prawnego zasadnicze znaczenie ma ocena charakteru świadczeń/wypłacanych i otrzymywanych środków finansowych, tj. ustalenie czy opisane w pkt 2 i 3 świadczenia, tj. świadczenia ze strony Spółki na rzecz producentów i dostawców, oraz świadczenia ze strony placówek handlowych (sklepów) na rzecz Spółki mają charakter usługi - są świadczeniami wzajemnymi, ekwiwalentnymi, a wypłacane wynagrodzenie jest ekwiwalentem za wykonanie usług wynikających z zawartych umów na rzecz usługodawców i nie ma charakteru premii. Ponadto zaznaczyć należy, że Spółka nie prowadzi bezpośrednio sprzedaży towarów handlowych. W ocenie Spółki zarówno otrzymywane przez Spółkę wynagrodzenie od producentów/dostawców, jak i wynagrodzenie wypłacane przez Spółkę uczestnikom sieci ( sklepom) stanowią wynagrodzenie za usługi świadczone przez Spółkę oraz sklepy. Wobec powyższego zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług - art. 5 ust. 1 pkt. w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy - ww. świadczenia podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych przy zastosowaniu stawki podstawowej 22% i zgodnie z przepisami ww. ustawy oraz przepisami wykonawczymi powinny być dokumentowane fakturami VAT. Spółka wystawia faktury producentom i dostawcom za świadczone na ich rzecz usługi wymienione w punkcie 1 i 2, a z kolei sama otrzymuje faktury od sklepów za ich usługi wymienione w punkcie 3 niniejszego zapytania. W obu przypadkach usługi obciążane są stawką VAT 22%. Zdaniem Wnioskodawcy taki sposób opodatkowania i dokumentowania wyżej opisanych transakcji jest prawidłowy, a Spółka ma podstawy do naliczenia podatku VAT na fakturach wystawianych producentom i dostawcom oraz ma prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur wystawionych przez placówki handlowe a tym samym, że w wyżej opisanym stanie faktycznym nie ma zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o VAT. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego opisanego w części oznaczonej jako numer 1 i 2 wynika, iż Wnioskodawca jest jednym z podmiotów gospodarczych organizujących sieć franczyzową w wyznaczonych im regionach Polski — na podstawie umowy współpracy zawartej Holding S.A. Celem Spółki zapisanym w paragrafie 4 umowy spółki, jest budowa partnerskiej sieci detaliczno — hurtowej w ramach Spółka zgodnie z koncepcją i w strukturach Holding S.A. w Makroregionie .Podstawowy przedmiot działalności Wnioskodawcy obejmuje m. in.: działalność pośrednictwa w interesach, tj. organizowania zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, z wyłączeniem pośrednictwa w handlu nieruchomościami.

Spółka realizuje cel i swoją statutową działalność, na podstawie cywilnoprawnych umów o współpracy zawartych z producentami i dostawcami świadcząc na ich rzecz usługi merchandisingowe i promocyjne w sklepach sieci, które to usługi zgodnie z postanowieniami zawartych umów o współpracy polegających w szczególności na:

  • wprowadzaniu towarów producenta do sprzedaży w placówkach handlowych ,
  • stosowaniu zasady FIFO przy wykładaniu produktów danego producenta w celu uniknięcia przeterminowania zapasów wyrobów,
  • dbaniu o systematyczne i stałe zapełnianie półek w placówkach handlowych produktami producenta, w miarę ich wykupu przez nabywców itp.

Za usługi te - zgodnie z zawartymi umowami - Spółka otrzymuje od producentów i dostawców wynagrodzenie w wysokości od 0,5% do 2% obrotu (wartości sprzedaży) towarami danego producenta lub dostawcy.

W części oznaczonej numerem 3 (stanu faktycznego) wskazano, że aby właściwie wywiązać się z obowiązków umownych producentów i dostawców Spółka podpisuje z poszczególnymi placówkami handlowymi wchodzącymi w skład sieci handlowej umowy franczyzowe.W ramach takich umów placówki handlowe zobowiązują się między innymi do realizacji konkretnych działań handlowych (usług mających na celu uporządkowanie i zestandaryzowanie półki w placówkach handlowych) wynikających z zawartych umów, przyjmowania do obrotu nowych (dla sklepu) produktów, odpowiedniej ich ekspozycji oraz do przekazywania danych dotyczących sprzedaży poszczególnych towarów, a także aktywnego uczestnictwa w akcjach promocyjnych organizowanych przez Wnioskodawcę na zlecenie producentów i dostawców. Za usługi wykonane zgodnie z umową, placówki handlowe mają prawo do wynagrodzenia wyliczanego na podstawie rozliczeń kwartalnych wykonywanych przez Wnioskodawcę.

Stwierdzić zatem należy, iż w przedmiotowej sprawie świadczenia ze strony Spółki na rzecz producentów i dostawców, oraz świadczenia ze strony placówek handlowych (sklepów) na rzecz Spółki mają charakter usługi - są świadczeniami wzajemnymi, ekwiwalentnymi, a wypłacane wynagrodzenie jest ekwiwalentem za wykonanie usług wynikających z zawartych umów na rzecz usługodawców, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Odpłatne świadczenie usługi wprowadzania towarów do sieci handlowej, szczególnego umiejscawiania lub eksponowania towarów na półkach sklepowych, wprowadzania nowych wyrobów do sprzedaży i rozszerzania oferty świadczonych usług handlowych na nowo otwierane obiekty określonej sieci handlowej, mogą być klasyfikowane do grupy szeroko rozumianych usług handlowych, które zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22%.Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy przedmiotowe usługi powinny być udokumentowane przez Wnioskodawcę fakturami VAT spełniającymi wymogi o których mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Z uwagi na powyższe, należy stwierdzić, że skoro Spółka otrzymuje faktury VAT za świadczenie usług podlegających opodatkowaniu, zatem należy uznać, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach za odpłatne świadczenie usług, w zakresie, o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1 powołanej ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj