Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-88/08/ICz
z 5 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-88/08/ICz
Data
2008.05.05


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
cash-pooling
obrót
usługi finansowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Nabywane przez Spółkę usługi cash poolingu podlegają zwolnieniu z opodatkowania tym podatkiem jako usługa pośrednictwa finansowego.



Wniosek ORD-IN 775 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku (data wpływu 5 lutego 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy nabywane przez Spółkę usługi cash poolingu podlegają zwolnieniu z opodatkowania tym podatkiem jako usługa pośrednictwa finansowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy nabywane przez Spółkę usługi cash poolingu podlegają zwolnieniu z opodatkowania tym podatkiem jako usługa pośrednictwa finansowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zamierza podpisać z polskim bankiem wspólnie z innymi spółkami z grupy umowę zarządzania płynnością finansową powiązanych kapitałowo podmiotów, tzw. usługa cash poolingu.

Usługa, będąca przedmiotem Umowy świadczona będzie przez Bank na rzecz grupy podmiotów powiązanych, posiadających w Banku bieżące rachunki bankowe, na których występować mogą salda dodatnie stanowiące wierzytelności Uczestników wobec Banku albo salda ujemne stanowiące długi Uczestników wobec Banku.

Celem usługi cash poolingu ma być zwiększenie efektywności zarządzania środkami finansowymi podmiotów z grupy kapitałowej poprzez optymalne wykorzystanie nadwyżek środków pieniężnych oraz zminimalizowanie kosztów finansowania działalności gospodarczej podmiotów uczestniczących w strukturze.

Zgodnie z założeniami przewidzianymi w Umowie cash poolingu, jeden z Uczestników, pełnić będzie rolę Agenta cash poolingu, który oprócz Rachunku będzie posiadać Rachunek Główny. Usługa polegać będzie na bilansowaniu (zerowaniu) sald na rachunkach bankowych poszczególnych Uczestników z wykorzystaniem Rachunku Głównego. Bilansowanie sald na Rachunkach Uczestników dokonywane będzie na koniec każdego dnia roboczego poprzez transfer nadwyżki/niedoboru środków pieniężnych grupy na/z Rachunek Głównego Agenta. Stanie się to w ten sposób, że Agent spłaci względem Banku zobowiązania Uczestników posiadających na koniec dnia ujemne salda na Rachunkach i nabędzie w rezultacie wierzytelności Banku względem tych Uczestników do wysokości dokonanej spłaty, wstępując tym samym w prawa zaspokojonego wierzyciela, tj. Banku w trybie art. 518 Kodeksu cywilnego (subrogacja). Z początkiem każdego następnego dnia roboczego, zostaną dokonane transakcje odwrotne do transakcji wskazanych powyżej, tj. Bank spłaci zobowiązania Uczestników z ujemnymi saldami względem Agenta i nabędzie w ten sposób wierzytelności Agenta względem tych Uczestników do wysokości dokonanej spłaty, wstępując tym samym w prawa zaspokojonego wierzyciela, tj. Agenta.

W związku z dokonywanymi spłatami Uczestnicy wykazujący dodatnie salda nabywają prawo do odsetek, a Uczestnicy z ujemnymi saldami, zobowiązani będą do zapłaty odsetek w wysokości wynikającej z Umowy. Na koniec każdego dnia roboczego, Bank zgodnie z postanowieniami Umowy naliczał będzie odsetki debetowe/kredytowe poszczególnym Uczestnikom. W ostatnim dniu okresu rozliczeniowego, Bank odpowiednio uzna lub obciąży rachunek bankowy Uczestnika naliczonymi odsetkami. Ponadto, Bank będzie pobierał miesięczne wynagrodzenie od każdego Uczestnika, za wykonywanie czynności przewidzianych w Umowie.

Powyżej opisana usługa pozwoli zwiększyć efektywność zarządzania środkami finansowymi podmiotów z grupy kapitałowej poprzez optymalne wykorzystanie nadwyżek środków pieniężnych oraz zminimalizowanie wysokości ponoszonych odsetek, co przyczyni się do obniżenia kosztów działalności gospodarczej podmiotów korzystających z usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r., Nr 54, poz. 535) nabywane przez Spółkę usługi cash poolingu podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jako usługa pośrednictwa finansowego na podstawie załącznika nr 4 do ustawy o VAT w związku z art. 43 ust. 1 ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa cash poolingu nabywana przez Spółkę stanowi usługę w zakresie kompleksowego zarządzania płynnością finansową grupy podmiotów i jest usługą z zakresu pośrednictwa finansowego sklasyfikowaną w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod numerem 65.23.10-00.00 „Usługi pośrednictwa finansowego, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane". Tym samym, jest więc usługą pośrednictwa finansowego, objętą zwolnieniem z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy o VAT. Mając na uwadze praktykę stosowaną w tym zakresie, Spółka zauważyła, że Ministerstwo Finansów w odpowiedzi z dnia 2 lipca 2004r. na interpelacje poselską nr 6005 dotycząca kwalifikacji dla celów podatkowych porozumień o wspólnym zarządzaniu płynnością finansową przez grupę spółek zakwalifikowało usługi zarządzania płynnością wykonywane w ramach cash polingu jako „Usługi pośrednictwa, gdzie indziej nie sklasyfikowane". Powyższe potwierdza, w ocenie Wnioskodawcy, interpretacja prawa podatkowego w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 7 września 2007r. o sygn. IPP1/443-101/07-2/SM. W powyższym piśmie stwierdzono, że usługa, której celem jest zwiększenie efektywności zarządzania środkami finansowymi podmiotów z grupy poprzez optymalne wykorzystanie nadwyżek środków pieniężnych na poszczególnych rachunkach bankowych podmiotów z grupy, stanowi usługę w zakresie kompleksowego zarządzania płynnością finansową grupy podmiotów i jest usługą pośrednictwa finansowego objętą zwolnieniem z VAT.

Takie samo stanowisko zostało zaprezentowane również w innych interpretacjach prawa podatkowego, m.in. pismo Izby Skarbowej w Rzeszowie z dnia 8 stycznia 2007r., sygn. IS.II/2-443/209/06 oraz pismo Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów z dnia 8 września 2006r., sygn. 1433/NG/GV/443-71/2006/LS.

Ponadto, powyższe podejście jest zgodne ze stanowiskiem prezentowanym w tej kwestii przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, który np. w piśmie z dnia 11 stycznia 2007r. o sygn. OK-5672/KU-6509/2006 stwierdził, że usługi cash poolingu stanowią "Usługi pośrednictwa finansowego, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym w poz. 3 pkt 3 zostały wymienione usługi pośrednictwa finansowego (PKWiU ex 65-67).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zamierza podpisać z polskim bankiem wspólnie z innymi spółkami z grupy umowę zarządzania płynnością finansową powiązanych kapitałowo podmiotów, tzw. usługa cash poolingu.

Usługa, będąca przedmiotem umowy świadczona będzie przez Bank na rzecz grupy podmiotów powiązanych posiadających w Banku bieżące rachunki bankowe, na których występować mogą salda dodatnie stanowiące wierzytelności Uczestników wobec Banku albo salda ujemne stanowiące długi Uczestników wobec Banku.

Celem tej usługi ma być zwiększenie efektywności zarządzania środkami finansowymi podmiotów z grupy kapitałowej poprzez optymalne wykorzystanie nadwyżek środków pieniężnych oraz zminimalizowanie kosztów finansowania działalności gospodarczej podmiotów uczestniczących w strukturze.

W ocenie Wnioskodawcy, nabywana przez Spółkę usługa cash poolingu, będąca usługą w zakresie kompleksowego zarządzania płynnością finansową grupy podmiotów, jest usługą pośrednictwa finansowego sklasyfikowaną w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod numerem 65.23.10-00.00 „Usługi pośrednictwa finansowego, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane", objętą zwolnieniem z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę cechy charakterystyczne umowy cash poolingu należy stwierdzić, iż w przedmiotowym stanie faktycznym w roli usługodawcy występuje Bank, który wykonuje wszystkie czynności wchodzące w skład kompleksowej usługi bankowej, jaką jest cash pooling. Z tytułu przedmiotowej usługi Bank otrzymuje miesięczne wynagrodzenie.

Zatem świadczona przez Bank ww. usługa podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, lecz jako usługa pośrednictwa finansowego - PKWiU 65.23.10 - korzysta ze zwolnienia, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Natomiast czynności wykonywane przez Spółkę na podstawie umowy, umożliwiające Bankowi dokonywanie odpowiednich transferów środków finansowych ramach struktury cash poolu nie stanowią odrębnego świadczenia usług przez Spółkę, w rozumieniu art. 8 ustawy, lecz jedynie elementy pomocnicze, konieczne dla efektywnego wyświadczenia przez Bank usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania ww. usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informuje się, że w przedmiocie interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych oraz w sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj