Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-28/08-2/SJ
z 28 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-28/08-2/SJ
Data
2008.03.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
rejestracja
ulga
wydatki na zakup kasy rejestrującej


Istota interpretacji
Zakup kolejnych kas rejestrujących przez Podatnika, po dniu powstania obowiązku ewidencjonowania, nie będzie objęte prawem do odliczenia wydatków na zakup kas.



Wniosek ORD-IN 712 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej Zakłady Mięsne N. L. przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2008 r. (data wpływu 7 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ulgi na zakup kas rejestrujących – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ulgi na zakup kas rejestrujących.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny jak i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie detalicznego handlu wyrobami mięsnymi w sieci sklepów firmowych. W związku z ciągłym rozwojem firmy otwierane są nowe placówki handlowe. Na dzień rozpoczęcia działalności Spółka zgłosiła dwa miejsca prowadzenia działalności, w tym jedno miejsce instalacji kas fiskalnych. W tym zakresie Wnioskodawca dotychczas nie skorzystał z odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu kas fiskalnych pomimo przysługującego mu prawa. Następnie Spółka uruchomiła trzy nowe sklepy firmowe w X, Y i również zawiadomiła Naczelnika Urzędu Skarbowego o instalacji kas fiskalnych. Wszystkie obowiązki związane z fiskalizacją kas i informacyjne Spółka wykonała w terminach określonych przepisami prawa podatkowego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wobec uruchomienia nowych placówek sprzedaży i instalacji w nich kas fiskalnych w terminach przewidzianych przepisami prawa podatkowego, Wnioskodawcy przysługuje ulga z art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, ulga taka mu przysługuje. Przepis art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że: ”Podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2.500 zł”.

Spółka uruchomiając nowe placówki handlowe położone w innych miastach niż siedziba Wnioskodawcy, wykonuje obowiązki ewidencyjne w obowiązujących terminach. Według Spółki prawa do ulgi z art. 111 ust. 4 ustawy nie determinuje fakt pierwotnego zgłoszenia ewidencjonowania, przy pierwszym zawiadomieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego o zgłoszonej ilości kas fiskalnych. Gdyby bowiem tak było, to przy pierwotnym zgłoszeniu Wnioskodawca hipotetycznie musiałby określić docelową ilość kas fiskalnych (byłoby to możliwe w sytuacji prowadzenia sprzedaży w jednym obiekcie handlowym, tzw. sklepie wielkopowierzchniowym), co przy prowadzonej działalności gospodarczej jest niemożliwe, ponieważ nowe kasy fiskalne są instalowane w nowych placówkach handlowych, które w momencie pierwszego zawiadomienia o instalacji kas jeszcze w ogóle nie istniały. W nowych placówkach ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego odbywa się w obowiązujących terminach, co wypełnia warunki z art. 111 ust. 4 ustawy do stosowania ulgi z tytułu zakupu kas fiskalnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów u usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Natomiast, stosownie do art. 111 ust. 4 ustawy podatnicy, którzy rozpoczynają ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2.500 zł.

Ulga z tytułu zakupu kasy dotyczy tylko kas zgłoszonych na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania (powstania obowiązku). Oznacza to, że ulgą nie są objęte kasy kupowane w przypadku niezaplanowanego (w dniu rozpoczęcia ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących) rozszerzenia działalności oraz kupowane w celu wymiany starych modeli na nowe.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że powyższa kwestia odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej została szczegółowo uregulowana przepisami aktów wykonawczych.

I tak, w myśl § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz.1807) odliczenie, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, może być dokonane w rozliczeniu podatku od towarów i usług za miesiąc, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub za miesiące następujące po tym miesiącu. W przypadku podatników rozliczających się za okresy kwartalne zgodnie z art. 99 ust. 2 i 3 ustawy, odliczenie może być dokonane w rozliczeniu za kwartał, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub w rozliczeniu za następne kwartały. Podstawą do odliczenia jest posiadanie przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Zgodnie z § 8 ust. 1 tego rozporządzenia, dokonanie ww. odliczenia następuje pod warunkiem złożenia przez podatnika do naczelnika właściwego urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia, o którym mowa w § 6 ust. 1 , o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania.

Stosownie do § 6 ust. 1 rozporządzenia, w terminach wynikających z § 2, § 3 ust. 2-6 oraz § 4 podatnicy są obowiązani rozpocząć ewidencjonowanie przy zastosowaniu co najmniej 1/5 (w zaokrągleniu w górę do liczb całkowitych) liczby kas rejestrujących, która zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy została zgłoszona przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego do prowadzenia ewidencji we wszystkich miejscach prowadzenia sprzedaży, na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania (…).

Ponadto w myśl § 8 ust. 2 ww. rozporządzenia, odliczenia mogą dokonać podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie nie później niż w obowiązujących ich terminach, przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymagania określone w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku jak i zdarzenie przyszłe oraz regulacje prawne stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy po spełnieniu ww. warunków przysługuje prawo do skorzystania z ulgi, z tytułu nabycia kas rejestrujących, jedynie w stosunku do tej liczy kas, która została pisemnie zgłoszona do Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania, czyli pierwszych zakupionych kas. Zainteresowany może dokonać rozliczenia przysługującej mu ulgi w dowolnym momencie, jednak nie wcześniej niż za miesiąc, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie. Spółka nie ma natomiast prawa do ulgi na zakup kolejnych kas rejestrujących, tzn. tych nabywanych w terminach późniejszych (nie wymienionych w pisemnym oświadczeniu złożonym przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania). A zatem w przypadku konieczności zakupu kolejnych kas rejestrujących, Spółka nie może skorzystać z tzw. ulgi na zakup tych kas rejestrujących.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj