Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-183/08/AS
z 30 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-183/08/AS
Data
2008.04.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
infrastruktura towarzysząca
infrastruktura towarzysząca
kanalizacja
kanalizacja
roboty budowlano-montażowe
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku
stawki podatku
usługi budowlano-montażowe
usługi budowlano-montażowe


Istota interpretacji
Stawka podatku VAT na budowę kanalizacji sanitarnej, jeżeli umowa zgodnie z dokumentacją przetargową dotyczyła robót ze stawką 7%, a roboty rozpoczną się w 2008r. i w 2008r. wystawione zostaną faktury VAT.



Wniosek ORD-IN 851 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2008r. (data wpływu 1 lutego 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 kwietnia 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług budowy kanalizacji sanitarnej, jeżeli umowa została podpisana w 2008r. i dotyczyła oferty przetargowej z 2007r. zakładającej 7% stawkę podatku VAT na te roboty, a roboty rozpoczną się w 2008r. i również w 2008r. zostaną wystawione faktury – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2008r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług budowy kanalizacji sanitarnej, jeżeli umowa została podpisana w 2008r. i dotyczyła oferty przetargowej z 2007r. zakładającej 7% stawkę podatku VAT na te roboty, a roboty rozpoczną się w 2008r. i również w 2008r. zostanie wystawiona faktura.

Powyższy wniosek uzupełniony został pismem z dnia 28 kwietnia 2008r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie instalacji sieci wodno-kanalizacyjnych, C.O., i Gaz. W styczniu 2008r. podpisana została umowa z Gminą na roboty dotyczące budowy kanalizacji sanitarnej, na które oferta przetargowa złożona została w 2007r. Ogłoszony przetarg w 2007r. opierał się na przepisach z roku 2007, a więc zakładał stawkę 7% na roboty tego typu i wręcz zastosowanie stawki 22% mogło spowodować wyłączenie z przetargu w związku z błędną stawką VAT na dzień ogłoszenia przetargu.

W grudniu 2007r. Firma Wnioskodawcy wygrała przetarg na wykonanie Budowy sieci kanalizacji sanitarnej. Przedmiotem zamówienia jest budowa sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej wraz z przyłączami do budynków mieszkalnych i budynków niemieszkalnych (klasyfikacja CPV 45.23.13.00-8 – roboty budowlane w zakresie budowy wodociągów, rurociągów oraz odprowadzania ścieków).

Do części robót związanych z przyłączami do budynków mieszkalnych Wnioskodawca zastosował stawkę VAT 7% - zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku VAT, a do części robót związanych z przyłączami do budynków niemieszkalnych stawkę 22%. Stawki w ofercie Wnioskodawca podał na dzień składania oferty, a więc według stanu prawnego przed 1 stycznia 2008r. Nie można bowiem w dokumentacji przetargowej podać stawki opartej na przepisie prawa, który nie obowiązuje w dniu składania oferty (co było przyczyną odrzucenia jednej z ofert w tym przetargu).

Do podpisania umowy na ww. roboty Wnioskodawca został zaproszony w miesiącu styczniu 2008r. W związku z tym, że nie ma przepisu przejściowego i od 1 stycznia 2008r. nie obowiązuje już 7% stawka VAT na roboty budowlane dotyczące części prac związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu konieczna jest zmiana – aneks do ww. umowy uwzględniająca stawkę 22% do całości zadania. Zleceniodawca do podpisania aneksu wymaga od Wnioskodawcy interpretacji organu podatkowego, która w sposób jednoznaczny ustali jaka jest właściwa stawka w zaistniałej sytuacji. W innym przypadku, bez podpisanego aneksu Wnioskodawca musiałby sfinansować stawkę 22% z ustalonej wartości brutto ze stawką 7%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym, rozpoczynając roboty w roku 2008 i wystawiając w roku 2008 faktury na budowę kanalizacji sanitarnej, należy zastosować stawkę VAT 7% czy 22%, biorąc pod uwagę, że umowa z Gminą została podpisana na podstawie dokumentacji przetargowej na VAT w stawce 7%...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, w szczególności art. 41, a także przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w szczególności § 5 – stawka VAT na budowę kanalizacji sanitarnej wynosi 22%, a umowa z Gminą w związku ze zmianą przepisów prawa podatkowego – od dnia 1 stycznia 2008r. winna być zmieniona i winna zawierać stawkę właściwą na dzień wykonania usługi, tj. 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, gdzie przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0%.

Na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a i b ustawy o VAT w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. obniżoną do 7% stawką VAT objęte były m.in.:

  1. roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą,
  2. obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych.

Infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, stosownie do zapisu art. 146 ust. 3 cyt. ustawy obejmowała:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Wskazana wyżej infrastruktura mogła być związana zarówno z funkcjami gospodarczymi jak i z budownictwem mieszkaniowym. Wprawdzie w ustawie z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, ustawodawca nie określił trybu i sposobu wydzielania z podstawy opodatkowania infrastruktury związanej z obsługą budownictwa mieszkaniowego w przypadku objęcia robotami nie tylko ww. budownictwa, to jednak należy podkreślić, że cyt. przepis art. 146 ww. ustawy wyraźnie wskazuje, że stawka 7% odnosiła się wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Zatem w przypadku gdy infrastruktura miała charakter towarzyszący budownictwu mieszkaniowemu, jak i pozostałemu budownictwu, należało dla zastosowania właściwej stawki wydzielić tę część, która związana była z obsługą budownictwa mieszkaniowego.

Wyodrębnione części inwestycji należało opodatkować zgodnie z obowiązującymi dla tych obiektów stawkami tj.: 7% - dla infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu - w okresie do dnia 31 grudnia 2007r., 22% - dla pozostałej części.

Od 1 stycznia 2008r. prawo do stosowania obniżonej stawki podatku na podstawie powołanych wyżej przepisów nie jest już możliwe. Od tego dnia ustawodawca przewidział stosowanie 7% stawki podatku tylko w odniesieniu do:

  1. dostaw, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym – na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT,
  2. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy – zgodnie z § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm.),
  3. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, w zakresie, w jakim wymienione obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy – zgodnie z § 5 ust. 1a pkt 2 ww. rozporządzenia.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Zgodnie natomiast z art. 19 ust. 4 ustawy o VAT, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit d) ustawy o VAT, dla usług budowlanych lub budowlano-montażowych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania tych usług.

Z treści wniosku wynika, iż na podstawie dokumentacji przetargowej zakładającej w 2007r. 7% stawkę podatku VAT do części robót związanych z budową sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami do budynków mieszkalnych oraz 22% stawkę do części robót związanych z przyłączami do budynków niemieszkalnych, Wnioskodawca podpisał w 2008r. umowę dotyczącą budowy tej sieci. Roboty rozpoczną się w 2008r. i również w 2008r. wystawione zostaną faktury za wykonanie tych robót.

W świetle wyżej przytoczonych przepisów stawka VAT w wysokości 7% dla części infrastruktury służącej budownictwu mieszkaniowemu nie znajdzie już zastosowania, gdyż zarówno rozpoczęcie jak i zakończenie inwestycji planowane jest na 2008r., a stawka VAT w wysokości 7% w myśl art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT dla ww. robót obowiązywała jedynie do dnia 31 grudnia 2007r.

Wykonanie przez podatnika czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powoduje obowiązek rozliczenia podatku wg stawek obowiązujących w dniu wykonania tej czynności. Określony w przepisach moment powstania obowiązku podatkowego wskazuje na termin rozliczenia przez podatnika podatku z tytułu wykonanej czynności.

Zatem dla robót wskazanych we wniosku dotyczących infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, których rozpoczęcie, zakończenie i zafakturowanie nastąpi w 2008r., nie można zastosować preferencyjnej stawki VAT w wysokości 7%, lecz stawkę właściwą w momencie wykonania tych czynności. Jeżeli zatem zakończenie wykonania czynności nastąpi w 2008r., należy zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 22%.

Ponadto należy zauważyć, że od dnia 1 stycznia 2008r. z obniżonej do 7% stawki VAT można skorzystać wyłącznie w odniesieniu do towarów i usług wymienionych w art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT oraz w § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Roboty związane z budową sieci sanitarnej (infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu) nie zostały objęte preferencyjną stawką podatku VAT, zatem stawkę VAT 22% należy zastosować do całości robót wykonanych w 2008r.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż stawka VAT na budowę sieci kanalizacji sanitarnej wynosi 22%, uznać należy za prawidłowe. Natomiast podniesione we wniosku kwestie związane z koniecznością podpisania aneksu do umowy nie mieszczą się w zakresie interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa dlatego tut. organ się do nich nie odniósł.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj