Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-65/08/WN
z 29 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-65/08/WN
Data
2008.04.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Ewidencje


Słowa kluczowe
ewidencja
miejsce świadczenia usług
usługi


Istota interpretacji
ewidencji usług niepodlegających opodatkowaniu na terytorium Polski.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko F.H.U. T S.C., przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2008r. (data wpływu 30 stycznia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 lutego 2008r. (data wpływu 3 marca 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencji usług niepodlegających opodatkowaniu na terytorium Polski – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie ewidencji usług niepodlegających opodatkowaniu na terytorium Polski.
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 lutego 2008r. (data wpływu 3 marca 2008r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 lutego 2008r. znak: IBPP2/443-65/08/WN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka Cywilna T wykonuje m.in. usługi w zakresie transportu towarów, których rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw Unii Europejskiej. Miejscem świadczenia tych usług jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa rozpoczęcia transportu, ponieważ państwo to wydało nabywcy numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej, a nabywca podał Wnioskodawcy ten numer (art. 28 ust. 1 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r.). Płatność za wykonane usługi Wnioskodawca otrzymuje w miesiącu następnym (w następnym okresie rozliczeniowym - deklaracje składane są miesięcznie).

W związku z powyższym, wykonywana przez Wnioskodawcę wewnątrzwspólnotowa usługa transportowa opodatkowana została przez nabywcę tej usługi w kraju członkowskim (innym niż kraj rozpoczęcia transportu), a Spółka na wystawionej fakturze nie wykazała sprzedaży opodatkowanej. Pomimo że wykonana usługa nie podlega w Polsce opodatkowaniu, na Wnioskodawcy ciąży obowiązek wykazania jej wartości w części C deklaracji VAT-7 w rubryce 21 jako świadczenie usług poza terytorium kraju.Mimo, że Wnioskodawca wykonał usługi niepodlegające opodatkowaniu na terytorium Polski, to jednak zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 korzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z uwagi na to, że nabywane towary i usługi dotyczą świadczonych przez niego wewnątrzwspólnotowych usług transportowych, opodatkowanych poza terytorium Polski. Spółka ma taką możliwość, gdyż spełnia wszystkie warunki przewidziane w tym przepisie. Usługi transportowe byłyby opodatkowane, gdyby podlegały opodatkowaniu na terytorium Polski, a związek poniesionych wydatków z wykonanymi czynnościami jest przez Wnioskodawcę udokumentowany.

Dodatkowo w piśmie z dnia 25 lutego 2008r. Wnioskodawca dodał, iż pojawiła się wątpliwość dotycząca okresu, w jakim powinny być wykazane czynności niepodlegające opodatkowaniu w Polsce w deklaracji VAT-7 w poz. 21.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonane usługi transportowe, jako usługi niepodlegające opodatkowaniu w Polsce, należy wykazać w poz. 21 w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym te usługi zostały faktycznie wykonane (została wystawiona faktura), czy w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym Wnioskodawca otrzymał zapłatę za wykonaną usługę, traktując moment wykazania niejako w związku z ogólnym obowiązkiem podatkowym, powstającym w zakresie usług transportowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek wykazania świadczonych przez niego usług poza terytorium kraju (poz. 21 deklaracji VAT 7) dotyczy miesiąca, w którym została wykonana wewnątrzwspólnotowa usługa transportowa (została wystawiona faktura).

Zgodnie z art. 5 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W tym zakresie ustawodawca ograniczył opodatkowanie tych czynności tylko do tych, wykonanych na terytorium kraju. Miejscem świadczenia wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów, zgodnie z ogólną regułą zawartą w art. 28 ust. 1 ustawy o VAT, jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna (z zastrzeżeniem regulacji zawartej w art. 28 ust. 3 ustawy o VAT). Zgodnie z tym zastrzeżeniem, po spełnieniu warunków wymaganych przez art. 28 ust. 3 ustawy o VAT, miejscem świadczenia wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, które podało nabywcy tej usługi numer, pod którym ten nabywca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej. Ten wyjątek przedstawiony w art. 28 ust. 3 ustawy o VAT ma zastosowanie do Wnioskodawcy (zgodnie z opisanym stanem faktycznym). W konsekwencji należy, w ocenie Wnioskodawcy, uznać, że wykonanie wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów przez Spółkę nie miało miejsca na terytorium kraju i w konsekwencji nie stosuje się do tej usługi przepisów zawartych w ustawie o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r., w szczególności przepisów Działu IV tej ustawy, dotyczącego powstania obowiązku podatkowego (w przedstawionym przypadku obowiązek podatkowy w ogóle nie powstaje). Ma to swoje uzasadnienie w interpretacji art. 5 ustawy o VAT, określający zakres przedmiotowy ustawy. Wniosek, wynikający z tego artykułu jest następujący: ustawie o VAT nie podlega świadczenie usług poza terytorium kraju.

W niektórych miejscach ustawa o VAT powołuje się na usługi wykonane poza terytorium kraju, nie wpływając w żaden sposób na samą usługę. Informacje, czy podatnik wykonał jakieś usługi (czy dokonał dostawy towarów) poza terytorium kraju, mają wpływ jedynie na możliwość oraz termin zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym (na podstawie regulacji zawartych w art. 86 ust. 8 pkt 1 oraz art. 87 ust. 3 ustawy o VAT). W tym zakresie podatnik ma obowiązek wykazania usług wykonanych poza terytorium kraju w deklaracji VAT 7 w poz. 21. Należy przyjąć, że podatnik wykazuje takie usługi niezwłocznie po ich wykonaniu, czyli w deklaracji za miesiąc, w którym wykonał te usługi, niejako wykazując prawo do dokonania pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony, zawarty w cenie importowanych lub nabytych towarów i usług, gdy spełnia warunki pozwalające na dokonanie takiego pomniejszenia - zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zasadą jest, że w przypadku świadczenia usług, miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. W przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28 (art. 27 ust. 2 pkt 2 ww ustawy).

Stosownie do art. 28 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3. Zastrzeżenie dotyczy sytuacji gdy nabywca wspomnianej usługi podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu. W tym przypadku miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. Na równi z tym przypadkiem potraktowana została usługa transportu, która rozpoczyna się i kończy na terytorium jednego państwa członkowskiego, jeżeli jest ona bezpośrednio związana z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów – art. 28 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę miejscem świadczenia wewnątrzwspólnotowej usługi transportu, zgodnie z cyt. art. 28 ust. 1 i 3, jest terytorium państwa członkowskiego inne, niż terytorium państwa rozpoczęcia transportu (Polska), ponieważ państwo to wydało nabywcy numer, pod którym jest on zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej, a nabywca usługi świadczonej przez Wnioskodawcę podał ten numer. Zatem czynność ta jest opodatkowana poza terytorium kraju (Polski).

Zgodnie z objaśnieniami szczegółowymi do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7) zawartymi w części C, dotyczącej rozliczenia transakcji podlegających opodatkowaniu oraz podatku należnego, a także transakcji wykonywanych poza terytorium kraju stanowiącymi załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 września 2005r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 185, poz. 1454) określającego wzory deklaracji oraz objaśnienia co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejscu ich składania, w poz. 21 wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy.

Z przepisów prawa podatkowego nie wynika wprost, w którym miesiącu należy ująć wyliczoną należność z tytułu dostaw towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju. Jednak należy zauważyć, iż dla potrzeb odliczania podatku naliczonego transakcje wykonane poza terytorium kraju, które nie podlegają opodatkowaniu polskim podatkiem VAT, zostały niejako zrównane z czynnościami opodatkowanymi. Również dla potrzeb określenia terminu wystawienia faktury i rozliczenia jej w deklaracji należy traktować te czynności tak, jakby zostały wykonane na terytorium kraju. W związku z powyższym, w przypadku usług opodatkowanych poza terytorium kraju, należy je ująć w rozliczeniu za miesiąc, w którym powstałby obowiązek podatkowy, gdyby usługi te były świadczone na terytorium kraju. Zasadą jest bowiem, że obrót (kwoty należne) wykazywany jest w deklaracji składanej za miesiąc, w którym powstaje obowiązek podatkowy.

W przypadku usług transportu świadczonego na terytorium kraju obowiązek podatkowy powstaje, zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usługi.

Zatem, w poz. 21 deklaracji podatkowej VAT-7 należy wykazać kwotę, opodatkowanej poza terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowej usługi transportu w miesiącu, w którym powstałby obowiązek podatkowy gdyby usługa ta była świadczona na terenie kraju, tj. w miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usługi.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj