Interpretacja Ministra Finansów
AE VI/8012/1/KKU/07/08/1491
z 26 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
AE VI/8012/1/KKU/07/08/1491
Data
2008.03.26



Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Przepisy wstępne --> Objaśnienie pojęć

Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Wyroby akcyzowe niezharmonizowane --> Opodatkowanie samochodów osobowych


Słowa kluczowe
leasing
leasing operacyjny
nabycie od podmiotu zagranicznego
nabycie prawa
nabycie wewnątrzwspólnotowe
obowiązek podatkowy
rejestracja pojazdu
samochód osobowy
wynajem samochodów
wyroby akcyzowe niezharmonizowane


Istota interpretacji
Podatek akcyzowy w zakresie opodatkowania leasingowanych samochodów osobowych



Wniosek ORD-IN 940 kB


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Minister Finansów zmienia interpretację indywidualną z dnia 18 października 2007 r. sygnatura IPPP1/443-90/07-4/SM wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w imieniu Ministra Finansów dla Spółki X stwierdzając, że:

  1. nie jest prawidłowe stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie zawarte w interpretacji indywidualnej z dnia 18 października 2007 r. sygnatura IPPP1/443-90/07-4/SM, uznające za prawidłowe stanowisko Spółki X zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 10 sierpnia 2007 r. i uzupełnionym 24 września 2007 r.,
  2. w przedstawionym we wniosku Spółki X stanie faktycznym, na podstawie art. 80 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) powstaje obowiązek podatkowy w akcyzie w związku z przemieszczeniem na terytorium Polski i rejestracją na terytorium kraju samochodów osobowych będących przedmiotem umów leasingu.


UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2007 r. (data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek (uzupełniony w dniu 24 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania tym podatkiem leasingowanych samochodów osobowych niezarejestrowanych na terytorium kraju.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka X (dalej: „Spółka”) zamierza zawierać umowy leasingu spełniające warunki wskazane w art. 17b ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 21, poz. 86 ze zm.) z podmiotem mającym status niemieckiego rezydenta. Obok umowy ramowej, regulującej przedmiotowe transakcje, dla każdej transakcji Spółka zawierać będzie umowy wykonawcze, określające szczegółowe warunki danej transakcji. Na mocy przedmiotowych umów wykonawczych zawieranych w związku z wcześniej podpisaną umową ramową Spółka leasingować będzie samochody osobowe wyprodukowane na terytorium Niemiec i sprowadzane, po zawarciu umowy leasingu, na terytorium Polski. Przedmiotowe samochody, zgodnie z obowiązującymi przepisami o ruchu drogowym, będą podlegały obowiązkowi ich rejestracji w Polsce. Spółka, jako leasingobiorca, uiszczać będzie na rzecz leasingodawcy określone każdorazowo w danej umowie opłaty.

Niezależnie od powyższego, Spółka pragnie wskazać, iż miejscem świadczenia usługi leasingu samochodu osobowego, zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, jest miejsce siedziby usługodawcy.

Umowy leasingu, które zamierza zawrzeć Spółka z podmiotem mającym siedzibę w Niemczech nie spełniają warunków określonych w art. 7 ust. 1 pkt 2 i art. 7 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), tj. Spółka nie będzie dokonywała odpisów amortyzacyjnych. Odpisów amortyzacyjnych dokonywać będzie finansujący.

W związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z przemieszczeniem na terytorium Polski i rejestracją na terytorium kraju samochodów osobowych będących przedmiotem umów leasingu, w stosunku do Spółki powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym...


Stanowisko wnioskodawcy.

Zdaniem wnioskodawcy z przepisów dotyczących opodatkowania akcyzą samochodów osobowych wynika, że w opisanej powyżej sytuacji obowiązek podatkowy w akcyzie od powyższych samochodów nie powstanie. W ocenie Spółki, przepis art. 80 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym ustanawia przesłankę sine qua non dla powstania obowiązku podatkowego w sytuacji nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego, w postaci rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel. Bez tego obowiązek podatkowy w omawianej sytuacji nie powstaje. Natomiast termin rejestracji pojazdu na terytorium kraju, w opinii Spółki, powinien być rozumiany jako termin ad quem tj. określenie terminu do upływu którego nabycie prawa do rozporządzania samochodem jak właściciel powinno nastąpić.

Zdaniem Spółki, intencją ustawodawcy nie było zaś stworzenie odrębnej przesłanki powstania obowiązku podatkowego w akcyzie w postaci dokonania rejestracji pojazdu. Należy więc uznać, że obowiązek podatkowy w przypadku przywozu z innego kraju Unii Europejskiej (nabycia wewnątrzwspólnotowego) samochodu osobowego powstaje w związku z nabyciem w stosunku do tego samochodu prawa do rozporządzania nim jak właściciel, natomiast sam fakt rejestracji tego samochodu nie stanowi samoistnej przesłanki powstania obowiązku podatkowego w akcyzie i może być rozpatrywany wyłącznie w kontekście najpóźniejszego momentu, w którym przesłanka do powstania obowiązku podatkowego (nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel) powinna nastąpić. Skoro jednak nabycie prawa do rozporządzania samochodem jak właściciel nie zachodzi w ogóle, sam fakt konieczności zarejestrowania samochodu w Polsce pozostaje bez wpływu na kwestie powstania obowiązku podatkowego w akcyzie. W konsekwencji, w sytuacji nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego obowiązek podatkowy w akcyzie powstawać będzie wyłącznie w sytuacji, w której podatnik nabywać będzie prawo do rozporządzania pojazdem jak właściciel.


Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydając w imieniu Ministra Finansów interpretację indywidualną z dnia 18 października 2007 r., sygnatura IPPP1/443-90/07-4/SM uznał stanowisko Spółki za prawidłowe i na podstawie art. 14 c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpił od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.


Po zapoznaniu się z materiałami sprawy Minister Finansów zważył co następuje:

Zgodnie z treścią przepisu art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. W art. 80 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy ustawodawca stanowi, że podatnikami akcyzy od samochodów są importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego. W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego obowiązek podatkowy w akcyzie powstaje z chwilą nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, nie później jednak niż z chwilą jego rejestracji na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym ( art. 80 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy).

Z treści art. 80 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym wynika, że nabycie uprawnienia do rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel z równoczesnym przemieszczeniem samochodu osobowego na terytorium kraju skutkować będzie objęciem tego nabycia podatkiem akcyzowym. Opodatkowanie akcyzą nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego nastąpi również wtedy, gdy wprawdzie nabywca wewnątrzwspólnotowy nie posiada prawa rozporządzania samochodem jak właściciel ale dochodzi do rejestracji tego samochodu, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym (wyrok WSA w Warszawie z dnia 11 kwietnia 2006 r., sygn. III SA/Wa 3048/2005), np. w sytuacji gdy leasingobiorca sprowadza samochód na terytorium Polski i dokonuje jego rejestracji w trybie § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz. U. z 2007 r. Nr 186 poz. 1322).

Nie można zgodzić się z zaprezentowaną we wniosku tezą, iż termin rejestracji, o którym mowa w art. 80 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym odnosi się jedynie do terminu, do którego powinno nastąpić nabycie prawa do rozporządzania samochodem jak właściciel, a nie do ostatecznego momentu powstania obowiązku podatkowego. Na powyższe wskazuje nie tylko wykładnia literalna, ale również analiza treści przepisu pod kątem celu jaki przyświecał ustawodawcy przy jego konstruowaniu. Należy zauważyć, że w przypadku importu samochodu osobowego sytuacja jest jednoznaczna i nie budzi wątpliwości. Obowiązek podatkowy w akcyzie powstaje wówczas z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego. Tym samym nie ulega wątpliwości, że opodatkowaniu akcyzą podlegają importowane samochody osobowe będące przedmiotem leasingu. W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego, ustalenie momentu dokonania tej czynności (czyli przemieszczenia na terytorium kraju) jest niezwykle trudne a czasami wręcz niemożliwe. Dlatego, ustawodawca przy określaniu momentu powstania obowiązku podatkowego w nabyciu wewnątrzwspólnotowym samochodu osobowego pomocniczo posłużył się dwiema innymi czynnościami prawnymi, które na pewno są dokumentowane, w związku z czym pozwalają na ścisłe określenia ram czasowych, w których powstaje obowiązek podatkowy. Najwcześniejszą z tych czynności jest nabycie prawa do rozporządzania samochodem jak właściciel. Jeżeli jednak nabywca wewnątrzwspólnotowy nie posiada takiego prawa np. jest leasingobiorcą, to ostatecznym momentem powstania obowiązku podatkowego, celem realizacji zasady wynikającej z art. 80 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, będzie rejestracja samochodu na terytorium kraju. Tym samym wbrew twierdzeniom wnioskodawcy: intencją ustawodawcy nie było określenie najpóźniejszego momentu, w którym przesłanka do powstania obowiązku podatkowego (nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel) powinna nastąpić, ale stworzenie odrębnej przesłanki powstania obowiązku podatkowego w akcyzie w postaci dokonania rejestracji samochodu. Należy podkreślić, że w przypadku przyjęcia zaproponowanej przez wnioskodawcę wykładni przepisu art. art. 80 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy doszłoby do naruszenia sformułowanej w art. 80 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym generalnej zasady opodatkowania wszystkich samochodów osobowych niezarejestrowanych na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. W myśl art. 71 ust. 7 z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108. poz. 908, z późn. zm.) pojazd sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej (w tym również pojazd leasingowany) winien być zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w terminie 30 dni od dnia jego sprowadzenia. Rejestracji dokonuje się na podstawie dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium kraju (art. 72 ust. 1 pkt 6a ustawy prawo o ruchu drogowym).

Reasumując, zarówno stanowisko Spółki zawarte we wniosku z dnia 8 sierpnia 2007 r. jak i dokonaną z upoważnienia Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie interpretację indywidualną - należy uznać za nieprawidłowe.

Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 8 sierpnia 2007 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od daty doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj