Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-148/08/KO
z 2 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-148/08/KO
Data
2008.06.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
usługi pośrednictwa


Istota interpretacji
Jaka będzie stawka podatku VAT za usługi pośrednictwa handlowego świadczone w Polsce?



Wniosek ORD-IN 562 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2008r. (data wpływu 3 marca 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 maja 2008r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku VAT na usługi pośrednictwa handlowego świadczone w Polsce - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2008r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 16 maja 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku VAT na usługi pośrednictwa handlowego świadczone w Polsce.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik świadczy usługi pośrednictwa sprzedaży (usługi agencyjne) maszyn na rzecz portugalskiego kontrahenta, który jest czynnym podatnikiem podatku od wartości dodanej tylko w Portugalii. Firma Portugalska sprzedając niektóre typy swych maszyn zobowiązuje się także do zamontowania i uruchomienia ich u klienta (w Polsce lub Czechach) – tzw. sprzedaż z montażem i uruchomieniem (dotyczy to tylko maszyn stacjonarnych, gdyż maszyny przejezdne przyjeżdżają w całości do klienta – nie wymagają montażu). Usługę montażu i uruchomienia maszyn stacjonarnych zleca swojemu agentowi w Polsce. Cena montażu, uruchomienia i prowizji dla agenta jest wliczona w cenę maszyny. Po wykonaniu usługi (na terenie Polski lub Czech) agent wystawi swojemu zagranicznemu zleceniodawcy faktury za montaż i uruchomienie jeśli takie miały miejsce i otrzymaną prowizję. Firma portugalska podała firmie polskiej swój numer VAT UE – nip europejski. Firma polska jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce.

Firma jako agent L. (producenta przedmiotowych maszyn) świadczy na rzecz portugalskiego zleceniodawcy usługi pośrednictwa sprzedaży polegające na:

  • wyszukiwaniu pośród firm z branży złomowej potencjalnych klientów na produkty L. na terenie Polski i Czech,
  • odbywanie rozmów handlowych (wizyty u potencjalnych nabywców), przedstawianie im oferty producenta – prezentacje multimedialne produktów ich wydajności i cyklu pracy poszczególnych typów maszyn, informowanie z zakresu budowy maszyn: konstrukcja, hydraulika, mechanika, elektronika, rysunków konstrukcyjnych, parametrów technicznych (udostępnianie folderów, filmów prezentujących maszyny w pracy),
  • doradztwo w sprawie wyboru odpowiedniego produktu – w zależności od rodzaju i wielkości miesięcznego przerobu,
  • pośredniczenie w zawarciu umowy pomiędzy sprzedającym (L.) a kupującym – korzystającym (zazwyczaj jest to firma leasingowa lub bank gdyż produkty są znacznej wartości) – pomoc w interpretacji kontraktu oraz warunków gwarancji,
  • odbywanie podróży służbowych do fabryki L. wraz z potencjalnym klientem w celu prezentacji maszyn,
  • odbywanie podróży służbowych w celu prezentacji maszyn u klientów, którzy takie modele już zakupili (Czechy, Holandia, Belgia).

Zarówno prowizja jak i ewentualne koszty montażu są wliczone w cenę maszyny.

Transport maszyn:

  • maszyny przejezdne są transportowane w całości, bezpośrednio za pomocą ciągnika siodłowego do klienta,
  • maszyny stacjonarne są transportowane w elementach transportem samochodowym na plac klienta gdzie są montowane i uruchomiane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka będzie stawka podatku VAT za usługi pośrednictwa handlowego świadczone w Polsce...

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku pośrednictwa handlowego pomocne będą uregulowania rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) gdzie w § 4 ust. 1 za miejsce świadczenia usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów przyjęto miejsce dokonania dostawy towarów. Jeżeli kontrahent unijny zarejestrowany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych poda polskiemu pośrednikowi swój VAT-UE miejsce świadczenia tej usługi będzie terytorium państwa, które wydało ten numer. W konsekwencji tego dla polskiego pośrednika będą to usługi poza VAT-em, bez względu na to czy prowizja pochodzi od sprzedaży maszyny w Polsce czy w Czechach. Polski pośrednik zobowiązany jest w tym przypadku do wystawienia tkz. faktury uproszczonej bez stawki VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zatem dla określenia miejsca opodatkowania transakcji należy, w świetle wymienionej ustawy o podatku VAT, ustalić miejsce świadczenia usług.

Ogólna reguła dotycząca miejsca świadczenia usług, określona została w art. 27 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług który stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 – 6 i art. 28.

Od tej ogólnej zasady istnieją liczne wyjątki. Miejsce świadczenia usług pośrednictwa związanych z dostawą towarów określa przepis art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy.

W myśl tego przepisu - w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów – z zastrzeżeniem ust. 6.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem dostawy towarów jest w przypadku:

  • towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy;
  • towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz – miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalacje lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.

W myśl art. 28 ust. 6 ww. ustawy w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Przez usługi pośrednictwa, o których mowa w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ww. ustawy, należy rozumieć zespół czynności, które mogą być zarówno czynnościami natury faktycznej, jak i prawnej, jeżeli w ich wyniku dojdzie do nawiązania stosunku prawnego (umownego) pomiędzy dostawcą usługi, a ich odbiorcą, w konsekwencji czego nastąpi dostawa towarów. Przepis ten wymaga natomiast, aby działania pośrednika miały bezpośredni związek z dokonaną dostawą towarów. Z brzmienia art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) nie wynika, aby wskazany w nim wymóg działania w imieniu i na rzecz osób trzecich dotyczył zawierania umów, na podstawie których zrealizowane zostaną dostawy, lecz odnosi się do świadczenia usług pośrednictwa, w rezultacie których dojdzie ostatecznie do zrealizowania dostawy i które muszą mieć bezpośredni związek z tą dostawą. Dyspozycją tego przepisu nie będą zatem objęte, z jednej strony takie działania, które pośrednik, w szerokim znaczeniu tego słowa, będzie podejmował wobec odbiorcy usługi w imieniu własnym, lecz na rzecz (na rachunek) usługobiorcy, a z drugiej strony eliminował będzie również takie działania, które określony podmiot będzie podejmował w stosunku do potencjalnych odbiorców, np. samorzutnie, bez uzgodnienia z usługodawcą i bez posiadania stosownego umocowania z jego strony do działania i dokonywania czynności na jego rzecz, a które w efekcie również mogą prowadzić do wyświadczenia usług. Natomiast użyty w tym przepisie wymóg, „działania w imieniu osób trzecich" (w tym przypadku usługodawcy) należy odnieść do wszelkich czynności faktycznych i prawnych składających się na usługę pośrednictwa, przy czym jest on spełniony nie tylko w przypadku posiadania pełnomocnictwa do zawierania umów, lecz również w przypadku istnienia umocowania ze strony usługodawcy do podejmowania w jego imieniu i na jego rzecz czynności pośrednictwa.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż przedmiotowe usługi agencyjne mają bezpośredni związek z dostawą towarów. Zatem miejscem świadczenia tych usług związanych z dostawą:

  • maszyn przejezdnych, w związku z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) i art. 22 ust. 1 pkt 1 jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu od nabywcy. Zatem miejscem dokonania dostawy towarów, będzie terytorium kraju, w którym rozpoczyna się transport (wysyłka), czyli Portugalia. W przedmiotowej sytuacji nie ma zastosowania zmiana miejsca świadczenia usług, o której mowa w art. 28 ust. 6, gdyż nie zostały spełnione przesłanki zawarte w tym przepisie.
  • maszyn stacjonarnych, w związku z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) i art. 22 ust. 1 pkt 2 jest miejsce dokonania dostawy towarów, czyli Polska. W przedmiotowej sytuacji ma zastosowanie zmiana miejsca świadczenia usług, o której mowa w art. 28 ust. 6, gdyż nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym ma miejsce świadczona usługa.

Natomiast powołany przez Wnioskodawcę przepis § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) obowiązywał do dnia 31 maja 2005r. Przepis ten został uchylony przepisami §1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95 poz. 797). Od dnia 1 czerwca 2005r. przepis regulujący zasady określania miejsca świadczenia dla usług pośrednictwa związanych bezpośrednio z dostawą towarów przeniesiony został z rozporządzenia wykonawczego bezpośrednio do ww. ustawy o podatku od towarów i usług (art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c).

Podsumowując należy stwierdzić, że przedmiotowe usługi pośrednictwa dotyczące dostawy maszyn stacjonarnych i przejezdnych nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, mimo błędnie wskazanej podstawy prawnej należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej:

  • stawki podatku VAT za usługi pośrednictwa handlowego świadczone w Czechach,
  • stawki podatku VAT za usługi montażu maszyn w Polsce,
  • stawki podatku VAT za usługi montażu maszyn w Czechach

zawarta została w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj