Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-506/08/WN
z 4 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-506/08/WN
Data
2008.06.04


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
usługi magazynowania i przechowywania towarów


Istota interpretacji
zakwalifikowanie usług polegających na magazynowaniu (składowaniu) towarów do usług związanych z usługami wewnątrzwspólnotowego transportu towarów, w sytuacji gdy Spółka nie wykonuje jednocześnie usług transportu towarów



Wniosek ORD-IN 850 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. X, przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2008r. (data wpływu 28 lutego 2008r), uzupełnionym pismem z dnia 28 kwietnia 2008r. (data wpływu 7 maja 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zakwalifikowania usług polegających na magazynowaniu (składowaniu) towarów do usług związanych z usługami wewnątrzwspólnotowego transportu towarów, w sytuacji gdy Spółka nie wykonuje jednocześnie usług transportu towarów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zakwalifikowania usług polegających na magazynowaniu (składowaniu) towarów do usług związanych z usługami wewnątrzwspólnotowego transportu towarów, w sytuacji gdy Spółka nie wykonuje jednocześnie usług transportu towarów.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 kwietnia 2008r. (data wpływu 7 maja 2008r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 22 kwietnia 2008r. znak: IBPP2/443-177/08/WN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie przeładunku (rozładunek, załadunek), a także składowania towarów na rzecz klientów z Unii, posiadających numery pod którymi są zidentyfikowani na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państw członkowskich innych niż na których usługi są wykonywane. Towary te są kupowane przez klientów unijnych w polskich hutach, następnie przewożone są do magazynu Wnioskodawcy i magazynowane przez określony czas (w zależności od potrzeb klienta), a transport tych towarów wykonuje inny podmiot gospodarczy. Po określonym czasie magazynowania towary te są wywożone z Polski do innego kraju unijnego głównie Niemiec. Transport tych towarów odbywa się samochodem lub wagonem. Jeżeli jest to transport samochodem to wykonuje go firma Wnioskodawcy. Faktury sprzedaży za przeładunek składowanie i ewentualny transport Spółka wystawia po wykonaniu usługi tzn. po pobraniu towaru przez klienta z magazynu Wnioskodawcy i transportowaniu go np. do Niemiec. W chwili obecnej faktury za magazynowanie (składowanie) towarów Wnioskodawca ma zamiar wystawiać co miesiąc z uwagi na fakt, iż klienci odbierają towary w różnych terminach (nawet po roku czasu), również za przeładunek Wnioskodawca zamierza obciążać klienta na wstępie tzn. zaraz po przywiezieniu towarów na magazyn Wnioskodawcy.

Dodatkowo pismem z dnia 28 kwietnia 2008r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż nie posiada umów z kontrahentami z Unii Europejskiej i w przypadku gdy kontrahent sam organizuje transport magazynowanych towarów usługa polega tylko na rozładunku, przeładunku, składowaniu i załadunku ww. towarów.

Ponadto termin płatności za świadczone usługi określa faktura sprzedaży. Stawki za świadczone usługi są ustalane w ofercie odrębnie za usługi magazynowania i odrębnie za usługi przeładunku raz w roku i obowiązują cały rok.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonując tylko usługi magazynowania i przeładunku (kontrahent sam swoim transportem zarówno przywozi towar na magazyn Wnioskodawcy jak i wywozi do innego kraju unijnego) towarów i wystawiając fakturę sprzedaży za składowanie i przeładunek w momencie zakończenia usługi tzn. kiedy Wnioskodawca posiada już dokument CMR, z którego jednoznacznie wynika, iż towar opuścił Polskę ma prawo traktować te czynność jako usługę związaną z usługami wewnatrzwspólnotowego transportu towarów...

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonując same usługi magazynowania i przeładunku, czynność tę można potraktować jako usługę związaną z usługami wewnątrzwspólnotowego transportu towarów (oczywiście jeżeli towar zostanie wywieziony do innego kraju będącego członkiem Unii), gdyż z dokumentów przewozowych wynika gdzie towar trafił i mimo, iż Wnioskodawca nie wykonuje usługi transportowej, jest w posiadaniu CMR bądź listu przewozowego świadczącego o tym, gdzie towar został wywieziony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługi posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Inne stawki znajdują zastosowanie tylko w przypadkach wskazanych w przepisach.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że faktury sprzedaży za przeładunek i składowanie Spółka wystawia po wykonaniu usługi, tzn. po pobraniu towaru przez klienta z magazynu Wnioskodawcy i przetransportowaniu go np. do Niemiec. W chwili obecnej faktury za magazynowanie (składowanie) towarów Wnioskodawca ma zamiar wystawiać co miesiąc z uwagi na fakt, iż klienci odbierają towary w różnych terminach (nawet po roku czasu), również za przeładunek Wnioskodawca zamierza obciążać klienta na wstępie tzn. zaraz po przywiezieniu towarów na magazyn Wnioskodawcy.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż w przypadku usług magazynowania i przeładunku towarów, w sytuacji gdy kontrahent sam swoim transportem organizuje przywóz i wywóz magazynowanego towaru, mamy do czynienia z kompleksową usługą magazynowania, dla której właściwe jest zastosowanie jednolitych zasad opodatkowania.

W opisanym stanie faktycznym mamy do czynienia właśnie z usługą magazynowania, świadczoną przez Spółkę na rzecz kontrahenta, a przeładunek towarów do magazynu oraz ich wyładunek z magazynu są czynnościami pomocniczymi, które nie stanowią dla kontrahenta celu samego w sobie, lecz są tylko sposobem realizacji kompleksowej usługi magazynowania.

Jak Spółka informuje we wniosku, przedmiotem transakcji w przypadku gdy kontrahent sam swoim transportem organizuje wywóz magazynowanych towarów jest tylko rozładunek, przeładunek, składowanie i załadunek ww. towarów.

Zatem usługi magazynowania towarów w magazynie znajdującym się na terytorium Polski, wykonywane przez Podatnika na rzecz kontrahentów zagranicznych, podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej 22% (na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 27 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Również do należności pobieranych za przeładunek związany z magazynowaniem towarów należy zastosować stawkę podatku 22%. Jak stwierdzono wyżej, miejscem świadczenia i opodatkowania tej usługi jest Polska (kraj, gdzie Spółka, jako usługodawca, ma swoją siedzibę i stałe miejsce prowadzenia działalności) i przepisy nie przewidują zastosowania do niej stawek obniżonych lub zwolnienia przedmiotowego od podatku.

Do obowiązków dokonującego dostawy określonego towaru lub usług należy przyporządkowanie i zastosowanie właściwego symbolu PKWiU. Wysokość stawki podatku VAT uzależniona jest od przyporządkowania konkretnej dostawie towaru lub świadczonej usłudze właściwego symbolu PKWiU. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu wydawania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) do wydawania opinii interpretacyjnych uprawniony jest Urząd Statystyczny w Łodzi. Tak więc, to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania usług magazynowania towarów, wykonywanych na rzecz kontrahenta z innego kraju unijnego.

Na marginesie należy zauważyć, iż zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług pomocniczych do usług transportowych, takich jak załadunek, przeładunek i podobne czynności miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

W myśl art. 28 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej „wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów”, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.

Natomiast w myśl art. 28 ust. 3 powołanej ustawy, w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Powyższa zasada na podstawie art. 28 ust. 4 ww. ustawy o VAT ma również zastosowanie w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b, jeżeli usługi te są bezpośrednio związane z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów.

Dokonując analizy ww. regulacji prawa podatkowego, należy stwierdzić, iż aby uznać świadczoną usługę za usługę związaną z wewnątrzwspólnotowym transportem towarów musi przede wszystkim dojść do nabycia przez kontrahenta tej właśnie wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że to kontrahent Wnioskodawcy sam swoim transportem wywozi towar składowany w magazynie znajdującym się na terytorium Polski. Powyższe oznacza, że nie korzysta on z usług przewoźnika oraz nie nabywa wewnątrzwspólnotowej usługi transportu. Przedmiotowe usługi magazynowania i przeładunku w zaistniałym stanie faktycznym nie są zatem związane bezpośrednio z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, gdyż taka usługa w przedstawionym stanie faktycznym nie występuje.

Niespełnienie warunków określonych w art. 28 ust. 3 spowoduje, iż miejscem świadczenia przedmiotowych usług, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b) ustawy o VAT, będzie terytorium kraju i będą one podlegały opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach informuje, iż kwestie dotyczące:

  • zakwalifikowania usług polegających na magazynowaniu (składowaniu) towarów do usług pomocniczych związanych z usługą transportową, jeżeli towary w wyniku dalszych czynności przemieszczają się z Polski do innego kraju unijnego oraz
  • dokumentowania transakcji polegającej na magazynowaniu i przeładunku towarów

będą przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj