Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-168/08/AŚ
z 6 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-168/08/AŚ
Data
2008.06.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
przyłącze
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku


Istota interpretacji
Stawka podatku VAT na usługi budowy, remontu, modernizacji i konserwacji przesyłowej energii cieplnej w budynkach mieszkalnych.



Wniosek ORD-IN 665 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2008r. (data wpływu 13 marca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustalenia stawki podatku od towarów i usług dla usług budowlano-montażowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustalenia stawki podatku od towarów i usług dla usług budowlano-montażowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W zakresie działalności Wnioskodawcy przede wszystkim pozostaje sprzedaż energii cieplnej na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz innych jednostek organizacyjnych, nie posiadających osobowości prawnej.
Ponadto Wnioskodawca w związku z prowadzoną przez siebie działalnością wykonuje roboty budowlane, remontowe, modernizacyjne i konserwacyjne polegające na:

  • wymianie elementów i remontach wymienników ciepła usytuowanych zarówno w budynkach zbiorowego zamieszkania jak i w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych
  • budowie i modernizacji węzłów cieplnych w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych;
  • montażu i konserwacji ciepłomierzy zarówno w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych jak i zbiorowego zamieszkania;
  • budowie - na zlecenie właściciela budynku – przyłączy ciepła do jednorodzinnych budynków mieszkalnych.

Stosownie do przepisów art. 41 ust. 2 aktualnie obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług stawkę podatku stosuje się jedynie do towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy – z zastrzeżeniem ust. 12 tego artykułu. Załącznik nr 3 do ustawy nie przewiduje obecnie stawki podatku w wysokości 7% w odniesieniu do świadczonych przez Spółkę usług w zakresie budowy, remontu, modernizacji i konserwacji sieci przesyłowej energii cieplnej, jednakże w art. 41 ust. 12 ustawy stwierdzono, iż stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się do dostawy budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Z treści art. 2 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z art. 41 ust. 12a i 12b ustawy wynika, że za obiekt budowlany zaliczany do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym uznawane są budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (z wyłączeniem lokali użytkowych) oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12 i obiekty sklasyfikowane w klasie ex 1264 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych - z wyłączeniem budynków mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni użytkowej przekraczającej 300m#61447; oraz lokali mieszkalnych o powierzchni użytkowej przekraczającej 150m². Z kolei przepis art. 41 ust. 12c ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej określone wyżej limity powierzchni, stawkę 7% stosuje się tylko do podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Z przepisów § 5 ust. 1a pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż 7% stawkę podatku stosuje się do:

  • robót budowlano montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, z wyłączeniem lokali użytkowych;
  • robót budowlano montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w dziale 12 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych;
  • robót budowlano montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów sklasyfikowanych w klasie ex 1264 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych;
  • robót budowlano montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, z wyłączeniem lokali użytkowych - również w części nie objętej 7% stawką podatku na podstawie art. 41 ust. 12 do 12c ustawy o podatku od towarów i usług;
  • robót budowlano montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12 - również w części nie objętej 7% stawką podatku na podstawie art. 41 ust. 12 do 12c ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka jest stawka podatku od towarów i usług w zakresie usług polegających na:

  • wymianie elementów i remontach wymienników ciepła usytuowanych zarówno w budynkach zbiorowego zamieszkania jak i w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych
  • budowie i modernizacji węzłów cieplnych w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych;
  • montażu i konserwacji ciepłomierzy zarówno w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych jak i zbiorowego zamieszkania;
  • budowie - na zlecenie właściciela budynku – przyłączy ciepła do jednorodzinnych budynków mieszkalnych.

- w świetle obowiązującej od dnia 1 stycznia 2008 roku zmiany ustawy o podatku od towarów i usług oraz zmiany rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, z powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów tej ustawy wnioskować można, że wszelkie dostawy, budowy, remonty, modernizacje i konserwacje przesyłowej sieci cieplnej, dotyczące lokali mieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w działach 11 i 12 (z wyłączeniem lokali użytkowych) oraz w klasie ex 1264 są objęte 7% stawką podatku od towarów i usług, jednakże w związku z uchyleniem pozycji 161 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług oraz pominięciem pojęcia "infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu" do wszystkich wymienionych robót należy stosować 22% stawkę VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a cyt. ustawy stosowana była stawka w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa wyżej, należało rozumieć, zgodnie z art. 146 ust. 2 ustawy o VAT, roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Natomiast w myśl postanowień art. 146 ust. 3 ww. ustawy przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzenia i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektrotechniczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli związane są one z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Od 1 stycznia 2008r. prawo do stosowania obniżonej stawki podatku na podstawie powołanych powyżej przepisów nie jest już możliwe. Od tego dnia ustawodawca przewidział stosowanie 7% stawki podatku tylko w odniesieniu do:

  1. dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym – na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy;
  2. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy – § 5 ust. 1a pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zm.);

W myśl art. 41 ust. 12a i 12b przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego powyżej nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m².

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zmianami) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zmianami), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi.

Z treści znowelizowanych przepisów wynika więc, iż preferencyjna 7% stawka podatku nie dotyczy stawek stosowanych do budowy, remontów i konserwacji obiektów infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, co oznacza, iż roboty te począwszy od dnia 1 stycznia 2008r., ze względu na utratę mocy przepisu przejściowego, jakim był w tym zakresie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy, podlegają opodatkowaniu według stawki 22%.

Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wykonuje usługi budowy, remontu, modernizacji i termomodernizacji wewnątrz budynków (wymiana elementów i remonty wymienników ciepła, budowa i modernizacja węzłów cieplnych, montaż i konserwacja ciepłomierzy) zaliczanych na podstawie art. 2 pkt 12 ww. ustawy do obiektów budownictwa mieszkaniowego. Do usług tych od 1 stycznia 2008r., zgodnie z art. 41 ust. 12 w zw. z ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 5 ust. 1a ww. rozporządzenia Ministra Finansów, Wnioskodawca winien stosować 7% stawkę podatku VAT.

Wnioskodawca świadczy również usługi polegające na budowie - na zlecenie właściciela budynku – przyłączy ciepła do jednorodzinnych budynków mieszkalnych. W związku z tym, iż preferencyjna, 7% stawka podatku nie znajduje zastosowania do budowy, remontów i konserwacji obiektów infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu (zewnętrzne przyłącza ciepła), do usług tych należy zastosować stawkę podstawową, tj. 22%.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj