Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-13/08-2/TW
z 17 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-13/08-2/TW
Data
2008.04.17


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Wyroby akcyzowe niezharmonizowane --> Opodatkowanie samochodów osobowych

Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Wyroby akcyzowe niezharmonizowane --> Odsprzedaż samochodu osobowego


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
obowiązek podatkowy
podatek akcyzowy
podstawa opodatkowania
samochód osobowy
wyroby akcyzowe niezharmonizowane


Istota interpretacji
Zauważyć należy, iż w przedmiotowej sprawie kontrahent zagraniczny, nabył prawo rozporządzania samochodami osobowymi jak właściciel na terenie państwa członkowskiego. Tym samym dokonując przemieszczenia wyrobu akcyzowego na terytorium kraju – dysponując niniejszym prawem – wzbudza powstanie obowiązku podatkowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2008 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 29 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania samochodów osobowych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania samochodów osobowych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje rozpocząć w roku 2008 działalność polegającą na prowadzeniu aukcji samochodowych, w ramach których będzie występować jako podmiot prowadzący aukcje. W ramach prowadzonych aukcji Zainteresowany będzie występować w stosunku do nabywcy samochodu jako podmiot działający w imieniu i na rzecz jego sprzedawcy. Podstawą współpracy między Spółką a sprzedawcą samochodu będzie umowa agencyjna, na mocy której Wnioskodawca posiadać będzie pełnomocnictwo do zawarcia umowy sprzedaży samochodu w imieniu i na rzecz sprzedawcy z tym z uczestników aukcji, który zaproponuje najwyższą cenę. Spółka planuje, że sprzedającymi (dającymi zlecenie) będą także osoby prawne z siedzibą na terytorium innego niż Polska kraju członkowskiego Unii Europejskiej, zarejestrowane jako podatnicy podatku od wartości dodanej (dalej także jako: Dostawca). Nabywcami licytowanych samochodów będą podmioty gospodarcze z siedzibą lub miejscem prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski.

Licytację prowadzoną przez Wnioskodawcę wygra ten podmiot, którego oferta zostanie wywołana trzykrotnie i nie zostanie zgłoszona nowa oferta z kolejnym postąpieniem (czyli z wyższą ceną). W rezultacie podmiot taki otrzyma przybicie, a wszystkie płatności staną się dla tego podmiotu natychmiast wymagalne. Prawo własności samochodu przejdzie na taki podmiot po zapłaceniu ceny. Po zakończeniu licytacji podmiot taki będzie zobowiązany do podpisania umowy sprzedaży samochodu. Umowę sprzedaży, jak wskazano, zawierać będzie Wnioskodawca, działając w imieniu i na rzecz Dostawcy, jako jego pełnomocnik. W razie niewylicytowania danego samochodu Dostawca będzie zobowiązany do odbioru tego samochodu w terminie dwóch dni od dnia otrzymania zawiadomienia przez Spółkę.

Z tytułu usługi wykonanej na rzecz Dostawcy mającego siedzibę w innym niż Polska kraju członkowskim Unii Europejskiej Spółka będzie otrzymywać należne wynagrodzenie w wysokości 2% wylicytowanej ceny sprzedawanego auta. Niezależnie od powyższego wynagrodzenia, Zainteresowany wykona na rzecz Dostawcy także inne usługi, np.: usługę przyjęcia samochodu na aukcję, usługi parkowania, usługi mycia samochodu. Samochód wstawiony na aukcję przez Dostawcę pozostanie jego własnością, aż do momentu przybicia w trakcie licytacji i zapłaty przez nabywcę ceny sprzedaży. Dopiero w tym momencie Nabywca nabędzie prawo do rozporządzania samochodem jak właściciel. Wcześniej, to znaczy przed przybiciem i zapłaceniem ceny sprzedaży prawo do rozporządzania towarem jak właściciel przysługuje wyłącznie Dostawcy, nie przysługuje natomiast ani Nabywcy ani Spółce.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wstawienie samochodu na aukcję przez Dostawcę z siedzibą w kraju członkowskim Unii Europejskiej, poprzedzone przywiezieniem tego samochodu do Polski przez przewoźnika wynajętego przez Dostawcę i późniejsza sprzedaż tego samochodu przez Spółkę W imieniu i na rzecz Dostawcy nie aktualizuje obowiązków w podatku akcyzowym po stronie Spółki...

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów zrealizowaną przez Dostawcę na rzecz Nabywcy. Nie zmienia tego fakt, że do wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru (samochodu) dochodzi w wyniku aukcji zorganizowanej w Polsce przez Spółkę.

Przywóz samochodu z kraju Dostawcy celem wstawienia go na aukcję jest neutralny podatkowo. Nie stanowi wewnątrzwspólnotowego nabycia ani w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym ani w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Przywóz samochodu do Polski nie aktualizuje obowiązku w podatku akcyzowym. Dopiero przybicie w trakcie licytacji i zapłata ceny sprzedaży przenoszące własność samochodu powodują, że na podstawie art. 80 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, podatnikiem staje się Nabywca jako podmiot, który nabył prawo rozporządzania samochodem jak właściciel.

Podatnikiem – zdaniem Wnioskodawcy – będzie w takim wypadku wyłącznie Nabywca a w razie nierozliczenia przez Nabywcę podatku akcyzowego organy podatkowe nie będą mogły dochodzić zapłaty podatku akcyzowego od Spółki, bowiem ta nie będzie podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Rozliczenie podatku akcyzowego nastąpi więc przez Nabywcę jako podmiot, który nabędzie samochód w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Taka kwalifikacja podatkowa jest spójna z zasadami wynikającymi z ustawy o podatku od towarów i usług, co dodatkowo potwierdza prawidłowość powyższej kwalifikacji na gruncie podatku akcyzowego.

Względy wykładni systemowej wskazują więc, że wzajemne zależności między ustawą o podatku od towarów i usług oraz ustawą o podatku akcyzowym przemawiają za tym, że na gruncie podatku akcyzowego Nabywca w momencie przybicia i przeniesienia własności wylicytowanego samochodu nabywa prawo do rozporządzania tym samochodem jak właściciel, a tym samym w stosunku do niego powstaje obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Nabywca będzie więc zobowiązany złożyć deklarację uproszczoną do właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie pięciu dni od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz dokonać wpłaty należnego podatku akcyzowego na rachunek urzędu celnego nie później niż z chwilą rejestracji samochodu, bowiem przy rejestracji Nabywca będzie zobowiązany przedstawić dokument wydany przez naczelnika urzędu celnego potwierdzający uiszczenie podatku akcyzowego


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), zwanej dalej ustawą, nabyciem wewnątrzwspólnotowym jest przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.


Zgodnie z powyższą definicją nabyciem wewnątrzwspólnotowym jest czynność polegająca na przemieszczeniu wyrobów akcyzowych.

Niewątpliwe prawodawca wprowadzając tak szeroką definicję nabycia wewnątrzwspólnotowego, wykluczył ewentualne wątpliwości w zakresie kwalifikacji dokonywanych przez podatników czynności z zakresu obrotu gospodarczego wyrobami akcyzowymi.

Tym niemiej, niniejszy przepis ogranicza się wyłącznie do kwestii czynności a dla ustalenia, w niniejszej sprawie, zakresu opodatkowania nabywanych wewnątrzwspólnotowo samochodów osobowych, zasadnym jest wskazać na istotne okoliczności przedstawione przez Wnioskodawcę.


Zauważyć zatem należy, iż Spółka we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej stwierdza, iż: cyt. „przywóz samochodu z kraju Dostawcy celem wstawienia go na aukcję jest neutralny podatkowo. Nie stanowi wewnątrzwspólnotowego nabycia (…)”.

Wnioskodawca opiera swoje stanowisko na tym, iż będzie występować w stosunku do nabywcy samochodu jako podmiot działający w imieniu i na rzecz jego sprzedawcy. Podstawą współpracy między Spółką a sprzedawcą samochodu – jak wyjaśnia Zainteresowany – będzie umowa agencyjna, na mocy której Wnioskodawca posiadać będzie pełnomocnictwo do zawarcia umowy sprzedaży samochodu w imieniu i na rzecz sprzedawcy z tym z uczestników aukcji, który zaproponuje najwyższą cenę.

Zastrzega jednocześnie, iż: cyt. „(…) przed przybiciem i zapłaceniem ceny sprzedaży prawo do rozporządzania towarem jak właściciel przysługuje wyłącznie Dostawcy, nie przysługuje natomiast ani Nabywcy ani Spółce”.

Wobec przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż okoliczności wskazują na to, że to kontrahent zagraniczny po przywozie do Polski samochodów osobowych przez wynajętego przewoźnika zamierza dokonywać ich sprzedaży. W tym celu – posiadając cały czas prawo do rozporządzania samochodami jak właściciel – upoważnił Wnioskodawcę do dokonywania w jego imieniu i na jego rzecz czynności sprzedaży w ramach umowy agencyjnej.


W przedmiotowej sprawie podkreślić należy, iż nie każdy przywóz wyrobów akcyzowych na terytorium kraju podlega opodatkowaniu. Obowiązek opodatkowania czynności nabycia wewnątrzwspólnotowego zależy od ziszczenia się kolejnych przesłanek niezbędnych do jego zaistnienia.


Jednym z podstawowych założeń ustawy o podatku akcyzowym jest zasada, w myśl której podatnikiem jest osoba, która dokonuje czynności podlegającej opodatkowaniu (art. 11 ust. 1 ustawy).

Równocześnie przepisy ustawy wskazują, które czynności podlegają opodatkowaniu, co bezpośrednio związane jest z zagadnieniem powstawania obowiązku podatkowego.

Zwrócić należy uwagę, iż w świetle art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy, nabycie wewnątrzwspólnotowe podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Natomiast obowiązek podatkowy w myśl art. 6 ust. 1 ustawy, powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu, chyba że ustawa stanowi inaczej.


Wnioskodawca wskazuje, iż przedmiotem obrotu gospodarczego będą samochody osobowe.

W tej kwestii ustawa o podatku akcyzowym zawiera szczególne uregulowania, które należy stosować w pierwszej kolejności. Oznacza to, iż w zakresie, który regulują przepisy szczególne nie stosuje się przepisów ogólnych.

W związku z powyższym wyjaśnić należy, iż podatnikami w świetle art. 80 ust. 1 w związku z art. 80 ust. 2 pkt 1 ustawy, są importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych niezarejestrowanych na terytorium kraju.

Powyższy przepis pozawala na ustalenie osoby, którą należy uznać za podatnika podatku akcyzowego.

Z kolei w kwestii ziszczenia się obowiązku opodatkowania tej czynności, zastosowanie znajduje przepis art. 80 ust. 3 pkt 3 ustawy, w myśl którego obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów powstaje w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego z chwilą nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, nie później jednak niż z chwilą jego rejestracji na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.


Jak wynika z powyższych rozważań, istotą niniejszej sprawy jest ustalenie po czyjej stronie powstaje obowiązek podatkowy tj. kto wykonuje czynność nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Zwrócić należy również uwagę na fakt, iż w przypadku przedmiotowego nabycia, ustalenie momentu przemieszczenia na terytorium Polski jest niezwykle trudne a czasami wręcz niemożliwe. Dlatego, ustawodawca przy określeniu momentu powstania obowiązku podatkowego w nabyciu wewnątrzwspólnotowym samochodu osobowego pomocniczo posłużył się dwiema innymi czynnościami prawnymi, które są dokumentowane, w związku z czym pozwalają na ścisłe określenie ram czasowych, w których powstaje obowiązek podatkowy. Najwcześniejszą z tych czynności jest nabycie prawa do rozporządzania samochodem jak właściciel.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Dostawca zlecając przewoźnikowi przywóz do Wnioskodawcy samochodów zamierza dokonywać ich sprzedaży w ramach organizowanych przez Spółkę aukcji. Zachowuje przy tym prawo do rozporządzania samochodem jak właściciel cedując na Zainteresowanego niezbędne uprawnienia do przeprowadzenia niniejszej operacji gospodarczej.


Zauważyć należy, iż w przedmiotowej sprawie kontrahent zagraniczny, nabył prawo rozporządzania samochodami osobowymi jak właściciel na terenie państwa członkowskiego.

Tym samym dokonując przemieszczenia wyrobu akcyzowego na terytorium kraju – dysponując niniejszym prawem – wzbudza powstanie obowiązku podatkowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych.


W świetle powyższego stwierdzić trzeba, iż to na Dostawcy spoczywa obowiązek złożenia deklaracji uproszczonej wynikającej z uregulowań art. 81 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Wskazać również należy, iż zanim kontrahent Spółki dokona sprzedaży samochodu przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju, zobowiązany jest w świetle art. 14 ustawy, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Z kolei jako Podatnik podatku akcyzowego, w związku z opisaną sprzedażą samochodów osobowych, Dostawca zobowiązany jest do składania deklaracji podatkowych w trybie art. 18 ustawy.

Ponadto zaznaczyć należy, iż przepis art. 82 ust. 5 ustawy stanowi, iż w przypadku sprzedaży samochodu przed jego pierwszą rejestracją przez podatnika, o którym mowa w ust. 4, podatnik ten jest obowiązany przekazać nabywcy dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju.

Równocześnie – mając na uwadze pytanie Spółki – należy wyjaśnić, iż brak wywiązania się przez kontrahenta zagranicznego ze swoich obowiązków, niesie za sobą określone konsekwencje dla Wnioskodawcy oraz ewentualnych nabywców.

W tej mierze w świetle art. 11 ust. 2 pkt 1 ustawy, podatnikami są również podmioty nabywające lub posiadające wyroby akcyzowe, jeżeli od wyrobów tych nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 3 ustawy, opodatkowaniu akcyzą podlega także nabycie lub posiadanie przez podatnika wyrobów akcyzowych, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Rozwiązania prawne przyjęte w art. 4 ust. 3 ustawy, służą zabezpieczeniu się przed sytuacjami, gdy niesolidny dostawca nie rozliczy ciążącego na nim obowiązku zapłaty akcyzy.

W związku z powyższym w przypadku, gdy kontrahent Spółki nie zadeklaruje kwoty akcyzy w należnej wysokości w terminie określonym w art. 81 ust. 1 pkt 1 ustawy, obowiązek opodatkowania akcyzą samochodów osobowych spoczywać będzie w pierwszej kolejności na Wnioskodawcy zarówno z tytułu posiadania jak i sprzedaży samochodów osobowych przed pierwszą rejestracją na terenie kraju.


Ponadto informuję, iż w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług wydana została w dniu 15 kwietnia 2008 r. odrębna interpretacja nr ILPP2/443-95/08-3/EWW.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj