Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-114/08/BM
z 12 maja 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-114/08/BM
Data
2008.05.12
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
infrastruktura towarzysząca
lokal mieszkalny
lokal użytkowy
stawki podatku
Istota interpretacji
możliwość stosowania stawki podatku VAT 7% do dostawy lokali mieszkalnych o powierzchni nieprzekraczajacej 150 m2 oraz w zakresie stawki podatku VAT dla robót budowlanych związanych z infrastrukturą towarzyszącą.
Wniosek ORD-IN 464 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana K., przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2008r. (data wpływu 12 lutego 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości stosowania stawki podatku VAT 7% do dostawy lokali mieszkalnych o powierzchni nieprzekraczajacej 150 m2 oraz w zakresie stawki podatku VAT dla robót budowlanych związanych z infrastrukturą towarzyszącą - jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 12 lutego 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości stosowania stawki podatku VAT 7% do dostawy lokali mieszkalnych o powierzchni nieprzekraczajacej 150 m2 oraz w zakresie stawki podatku VAT dla robót budowlanych związanych z infrastrukturą towarzyszącą. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą głównie na kupnie i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek nr PKD-7012Z. W budynku mieszkalnym ponad 20% stanowią lokale użytkowe (tj. kotłownia oraz garaże niebędące ani częściami składowymi ani przynależnościami, do sprzedaży których Wnioskodawca stosuje 22% stawkę podatku VAT). Wnioskodawca wskazuje, iż w związku z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a i b ustawy o VAT oraz art. 88 ust. 3a pkt 2 ma wątpliwości dotyczące zastosowania właściwych stawek podatku VAT. W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w związku z tym, że spełnia wymogi art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a i b ustawy o VAT może nadal stosować stawkę 7% podatku VAT przy dostawie tych lokali mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym. Wnioskodawca uważa, że w przypadku robót w ramach infrastruktury towarzyszącej prowadzonych wewnątrz budynków (np. instalacja elektryczna w obrębie klatki schodowej czy lokali mieszkalnych) powinien zastosować 7% stawkę podatku VAT, natomiast w stosunku do robót wchodzących w zakres infrastruktury towarzyszącej wykonywanych na zewnątrz (np. doprowadzenie instalacji elektrycznej do budynku) - stawkę podatku VAT 22%. Ponadto Wnioskodawca uważa, że rozdziału tego można dokonać na podstawie dokumentacji projektowej i kosztorysowej. Natomiast w przypadku lokali użytkowych uważa, że w stosunku do prowadzonych tam robót budowlanych oraz robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą należy zastosować 7% stawkę podatku VAT - gdyż lokale mieszkalne w budynku stanowią ponad 70%. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednocześnie zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) i b) ww. ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosowało się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do:
Z uwagi na to, że cyt. wyżej przepis art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) i lit. b) ww. ustawy utracił moc z dniem 31 grudnia 2007r., przepisami art. 1 pkt 1 lit. b) oraz pkt 9 lit. a), b), c) ustawy z dnia 19 września 2007r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 192, poz. 1382) wprowadzono w ustawie z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług następujące zmiany od dnia 1 stycznia 2008r. Powołany art. 41 ust. 1 ww. ustawy otrzymał brzmienie: stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 – 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2). Natomiast w myśl art. 41 ust. 12 i ust. 12a ww. ustawy stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu i modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ww. ustawy nie zalicza się:
W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy). Zgodnie z art. 2 pkt 12 w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r. nadanym przez ww. ustawę z dnia 19 września 2007r., przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumieć należy budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Ponadto, zgodnie z treścią § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, ze zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:
- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy. Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem. Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 903 ze zm.) samodzielnym lokalem mieszkalnym, w rozumieniu ustawy, jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Z uwagi na przywołane wyżej przepisy prawa, za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż do dostawy lokali mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym ma zastosowanie 7% stawka podatku od towarów i usług. Wskazać należy, iż powołany przez Wnioskodawcę we wniosku przepis art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a i b ustawy o podatku od towarów i usług obowiązywał w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą do dnia 31 grudnia 2007r.W powołanych wyżej zmianach przepisów do ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązujących od dnia 1 stycznia 2008r., ustawodawca nie zawarł przepisów dotyczących infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Zatem stawkę podatku VAT w zakresie usług związanych z remontem lub modernizacją infrastruktury towarzyszącej obiektom budownictwa mieszkaniowego należy ustalać na podstawie cyt. wyżej art. 41 ust. 1 ustawy o podatku VAT w brzmieniu obowiązującym po dniu 1 stycznia 2008r. Tak więc roboty te począwszy od dnia 1 stycznia 2008r. podlegają opodatkowaniu według stawki 22%. Wnioskodawca we wniosku wskazał, iż jest wykonawcą robót prowadzonych wewnątrz budynków (np. instalacja elektryczna w obrębie klatki schodowej czy lokali mieszkalnych.W tej sytuacji zastosowanie w przedstawionym stanie faktycznym prawidłowej stawki podatku uzależnione będzie od postanowień umowy na wykonanie wskazanych wyżej usług. Jeżeli bowiem przedmiotem umowy będzie wykonanie wewnątrz budynku ww. usług w odniesieniu do budynku mieszkalnego jako całości – to należną stawką będzie 7%, o ile budynek ten zostanie zaliczony do grupowania PKOB 11. Jeżeli jednak w umowie zostanie wskazane, iż ww. usługi dotyczyć będą poszczególnych części budynku tj. powierzchni mieszkalnych i odrębnie powierzchni niemieszkalnych, wówczas w odniesieniu do usług wykonywanych w części mieszkalnych zastosowanie znajdzie 7% stawka podatku, natomiast do usług wykonywanych w części niemieszkalnej – 22% stawka podatku. Natomiast pozostałe usługi, obejmujące remont lub modernizację infrastruktury towarzyszącej obiektom budownictwa mieszkaniowego (np. wykonywane na zewnątrz doprowadzenie instalacji elektrycznej do budynku, naprawa lub malowanie elementów małej architektury, naprawa oświetlenia parkingowego itp.) podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 22%. W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za nieprawidłowe. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.