Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-485/08-02/TS
z 14 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-485/08-02/TS
Data
2008.05.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Szczególne zasady ustalania dochodu --> Wykaz zasad


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja przedmiotowa
przedszkole
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy dochody z prowadzenia przedszkola niepublicznego korzystałyby ze zwolnienia z podatku dochodowego?



Wniosek ORD-IN 357 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z 15 kwietnia 2008r. (data wpływu 23 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego dochodów z prowadzenia niepublicznego przedszkola- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego dochodów z prowadzenia niepublicznego przedszkola.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą „Z” w zakresie tłumaczeń i rozlicza się na podstawie prowadzonej księgi przychodów i rozchodów. W przyszłości chciałaby rozszerzyć działalność o prowadzenie niepublicznego przedszkola, które pozyskiwałoby środki na funkcjonowanie z dotacji, darowizn, wpłat rodziców w formie wpisowego oraz opłat czesnego i za posiłki spożywane przez dzieci.

Art 21 ust. 1 pkt 36 i ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią, iż wolne od podatku dochodowego są dochody z tytułu prowadzenia szkół w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w części wydatkowanej na cele szkoły.

Zgodnie z art. 2 i 3 ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje m. in. przedszkola.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochody z prowadzenia przedszkola niepublicznego korzystałyby ze zwolnienia z podatku dochodowego...

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Dochody z prowadzonego niepublicznego przedszkola byłyby wolne od podatku dochodowego. Nie podlegałyby ewidencjonowaniu w KPiR zarówno przychody: dotacje, wpisowe, czesne jak i pokrywane z tych środków wydatki (nie wykazywane po stronie kosztowej).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67 poz. 329 ze zm.) system oświaty obejmuje m.in.:

  1. przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi oraz przedszkola specjalne,
  2. szkoły:

  1. podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,
  2. gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,
  3. ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,
  4. artystyczne.

Stosownie do treści art. 3 pkt 1 powołanej ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole - należy przez to rozumieć także przedszkole.

Przechodząc na płaszczyznę prawa podatkowego należy podnieść, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody z tytułu prowadzenia szkół w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w części wydatkowanej na cele szkoły w roku podatkowym lub w roku po nim następującym.

W myśl art. 21 ust. 7 pkt 1 powołanej ustawy za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 36, poniesione z tytułu prowadzenia szkoły niepublicznej w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, uważa się wydatki na zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych i innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły.

Tak więc zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych będzie podlegał dochód z działalności polegającej na prowadzeniu przedszkola w części przeznaczonej na cele przedszkola. Będzie to dochód przeznaczony na wydatki na zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych i innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia przedszkola, o ile te wydatki nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Pozostały dochód, a więc jego część nie przeznaczona na zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych i innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia przedszkola, będzie podlegał opodatkowaniu na zasadach ogólnych zgodnie z art. 27 powołanej ustawy.

Przychodów z działalności finansujących cel, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 36, nie należy w ogóle wykazywać w deklaracjach podatkowych, podobnie jak wydatków, które zostały przez te przychody sfinansowane (jako koszty uzyskania przychodu).

Zgodnie z art. 24a ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne (...), wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, (...), z zastrzeżeniem ust. 3 i 5 (zastrzeżenia te nie dotyczą przedmiotowego zdarzenia przyszłego), albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Z wyżej przytoczonego przepisu wynika, iż będzie Pani miała obowiązek prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Obowiązek ten dotyczy przychodów i kosztów mających wpływ na ustalenie podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku. Przychody i koszty, których wysokość nie ma wpływu na podstawę opodatkowania i wysokość należnego podatku, a więc w części objętej zwolnieniem przedmiotowym, nie muszą być w Księdze ujmowane.

W związku z powyższym, w księdze tej nie będzie Pani musiała uwzględniać przychodów i kosztów, w części w jakiej przeznaczone będą one (przychody) lub ponoszone (koszty) na zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych i innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia przedszkola. Co do pozostałych przychodów i kosztów to będą one musiały być wprowadzone do Księgi.

Reasumując w świetle opisanego we wniosku stanu faktycznego i powołanych przepisów należy stwierdzić, iż zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych będzie podlegał dochód z działalności polegającej na prowadzeniu przedszkola niepublicznego tylko w części przeznaczonej na cele tego przedszkola zgodnie z ww. wykładnią, natomiast pozostały dochód będzie podlegał opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Co za tym idzie, nie można stwierdzić, by wszystkie przychody i koszty związane z prowadzeniem przedszkola nie podlegały ujawnianiu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj