Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-222/08/AP
z 3 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-222/08/AP
Data
2008.06.03


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja
film
obrót
opodatkowanie
podstawa opodatkowania
produkcja filmowa


Istota interpretacji
Opodatkowanie dotacji do kosztów produkcji filmu - dotacja nie stanowi obrotu - brak opodatkowania.



Wniosek ORD-IN 854 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2008 r. (data wpływu 3 marca 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 28 i 29 maja 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanej od Polskiego Instytutu - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 marca 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 28 i 29 maja 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanej od Polskiego Instytutu.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest podmiotem profesjonalnie zajmującym się produkcją filmową i telewizyjną. W styczniu 2008 r. zawarta została umowa z Polskim Instytutem, na podstawie której Wnioskodawca ma otrzymać dotację na częściowe sfinansowanie kosztów produkcji filmu dokumentalnego. Dodatkowo zawarto umowę koprodukcyjną z Telewizją, zgodnie z którą koproducent pokryje część kosztów produkcji filmu. Różnica pomiędzy całkowitym kosztem produkcji, a wkładem rzeczowym koproducenta i otrzymaną od Instytutu dotacją zostanie sfinansowana ze środków własnych Wnioskodawcy przeznaczonych na realizację zadań statutowych. Produkcja ww. filmu związana była ściśle z celem statutowej działalności, zapisanym w Statucie Fundacji. Do chwili obecnej nie nastąpiła ani sprzedaż praw majątkowych do przedmiotowego filmu (zbycie ich na rzecz innego podmiotu nieograniczone w czasie ani terytorialnie) ani sprzedaż licencji (odpłatnego przekazania praw ograniczonych w czasie, terytorialnie, bądź na ograniczone pola eksploatacji). Fundacja nie uzyskała zatem żadnych przychodów ze sprzedaży filmu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w opisanym stanie faktycznym przedmiotowa dotacja podlega opodatkowaniu...


Zdaniem Wnioskodawcy otrzymana dotacja związana jest z prowadzoną działalnością statutową i przeznaczona na pokrycie kosztów produkcji filmu. Nie ma możliwości łączenia kosztów produkcji filmu z ceną produktu – filmu, gdyż podczas eksploatacji filmu cena sprzedaży praw w umowach licencyjnych jest każdorazowo negocjowana i uzależniona od wielu czynników. Nie można zatem mówić o wpływie dotacji otrzymanej do kosztów produkcji na cenę filmu jako towaru.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powołanego przepisu wynika, że elementem wpływającym na ewentualne zwiększenie obrotu o otrzymaną dotację jest stwierdzenie, czy są one przekazywane w celu sfinansowania bądź dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, otrzymane dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów nie ma wpływu na wysokość obrotu.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że otrzymana od Polskiego Instytutu dotacja jest przeznaczona na pokrycie kosztów produkcji filmu. Fundacja nie dokonała sprzedaży praw majątkowych do wyprodukowanego filmu (nie wystąpiło świadczenie usług), a zatem nie wystąpił obrót związany z wykonaniem czynności opodatkowanej. W związku z powyższym dotacja ta, jako niezwiązana z dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie stanowi obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1.

Niniejszej interpretacji udzielono zgodnie z wnioskiem Fundacji wyrażonym w piśmie z dnia 28 maja 2008 r., w odniesieniu do sytuacji, gdy nie nastąpiła sprzedaż praw majątkowych do przedmiotowego filmu.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 146 § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj