Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-962/08-2/AB
z 23 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-962/08-2/AB
Data
2008.05.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
obiekt sportowy
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
stawka


Istota interpretacji
do zastosowania prawidłowej stawki podatkowej niezbędna jest klasyfikacja usług otrzymana z Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego



Wniosek ORD-IN 374 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 14.01.2008 r. (data wpływu 24.01.2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14.05.2008 r. (data wpływu 15.05.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług odpłatnego udostępniania obiektów sportowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.01.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług odpłatnego udostępniania obiektów sportowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Ośrodek X działający jako jednostka budżetowa, powołany uchwałą Rady Miasta Q z dniem 01.09.2007 r. realizując zadania statutowe udostępnia odpłatnie obiekty sportowe tj. boisko, halę sportową, sztuczne lodowisko stowarzyszeniom kultury fizycznej, klubom sportowym, zakładom pracy, zorganizowanym grupom, osobom indywidualnym w celach sportu i rekreacji np. gra w piłkę, zawody, treningi, jazda na łyżwach. Pismem z dnia 14.05.2008 r. (data wpływu 15.05.2008 r.) Strona uzupełniła stan faktyczny o informacje, iż Ośrodek X jest jednostką budżetową, którego celem jest tworzenie i rozwijanie bazy sportowo-rekreacyjnej świadczenie usług w zakresie rekreacji ruchowej i sportu dla szerokiej warstwy społeczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży szkolnej. Natomiast nie jest celem Ośrodka dążenie do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko Wnioskodawca osiąga, przeznacza na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. (usługi sklasyfikowane według PKWiU ex 92).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy tego typu odpłatne udostępnianie obiektów sportowych w celach rekreacji i sportu przy spełnianiu ustawowego warunku, że jako jednostka budżetowa nie mamy na celu dążenia do systematycznego osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko Wnioskodawca osiąga, przeznacza na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług, może korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy...

Zdaniem Wnioskodawcy, odpłatne udostępnianie obiektów sportowych w celach rekreacji i sportu stowarzyszeniom kultury fizycznej, klubom sportowym, zakładom pracy, zorganizowanym grupom, osobom indywidualnym przy jednoczesnym spełnianiu ustawowego warunku, że Strona jest podmiotem, który nie ma na celu dążenia do systematycznego osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiąga, przeznacza na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług,(dochody jednostka odprowadza na rachunek budżetu miasta, skąd otrzymuje środki na wydatki związane z utrzymaniem obiektów i poprawą świadczonych usług), winno korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy załącznik nr 4 poz. 11.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się – w myśl art. 8 ust. 1 tej ustawy – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Należy podkreślić, iż do zastosowania prawidłowej stawki podatkowej niezbędna jest klasyfikacja usług otrzymana z Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, przy czym odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę lub dokonujący dostawy towarów. Minister Finansów nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych.

Co do zasady stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 (art. 41 ust. 1 ustawy).

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy wskazano, iż ze zwolnienia od podatku korzystają usługi (symbol PKWiU ex 92) w zakresie usług związanych z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem (…) usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61) (…).

Jednakże zaznaczyć należy, że w stosunku do ww. symbolu PKWiU 92 ustawodawca odsyła do objaśnienia, z którego wynika, iż zwolnienie z podatku VAT ma zastosowanie wyłącznie w stosunku do usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. W związku z powyższym tylko w przypadku spełnienia ww. warunku podatnik ma prawo do zastosowania zwolnienia.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym Ośrodek X, jednostka budżetowa, realizując zadania statutowe udostępnia odpłatnie obiekty sportowe tj. boisko, halę sportową, sztuczne lodowisko stowarzyszeniom kultury fizycznej, klubom sportowym, zakładom pracy, zorganizowanym grupom, osobom indywidualnym w celach sportu i rekreacji np. gra w piłkę, zawody, treningi, jazda na łyżwach, tj. świadczy usługi najmu

O wskazuje, iż jest podmiotem, który nie ma na celu dążenia do systematycznego osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiąga, przeznacza na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Strona w złożonym wniosku wskazuje symbol PKWiU ex 92, który dotyczy usług w zakresie sportu i rekreacji, nie dotyczy natomiast odpłatnego udostępniania obiektów sportowych w celach rekreacji i sportu.

A zatem, w świetle obowiązujących przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), świadczone przez Ośrodek Sportu i Rekreacji usługi odpłatnego udostępniania obiektów sportowych w celach sportu i rekreacji nie będą korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, gdyż nie mieszczą się w grupowaniu PKWiU ex 92. (ex – dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj