Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-86/08/AW
z 30 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-86/08/AW
Data
2008.04.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
działki
grunt niezabudowany
grunty
plan miejscowy
plan zagospodarowania przestrzennego
sprzedaż gruntów
stawki podatku
zagospodarowanie przestrzenne
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Sprzedaż przez Spółkę niezabdowanych działek przeznaczonych pod tereny mieszkaniowe z usługami podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%.



Wniosek ORD-IN 992 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2008 r. (data wpływu 1 lutego 2008 r.), uzupełnionym w dniu 28 kwietnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działek niezabudowanych przeznaczonych pod tereny mieszkaniowe z usługami nieuciążliwymi - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działek niezabudowanych przeznaczonych pod tereny mieszkaniowe z usługami nieuciążliwymi.


W przedmiotowym wniosku oraz piśmie z dnia 28 kwietnia 2008 r. przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością zarejestrowaną jako podatnik VAT czynny. Przedmiot działalności Spółki stanowi m.in. zagospodarowanie i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek.

Na mocy umów notarialnych zawartych w dniach 16 sierpnia i 14 listopada 2006 r. Spółka nabyła nieruchomości gruntowe stanowiące niezabudowane działki rolne, dla których nie ma planu zagospodarowania przestrzennego, ani nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania. Zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej w G. z dnia 31 maja 2006 r. w sprawie zmiany „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy G.” działki te przeznaczono pod tereny mieszkaniowe z usługami nieuciążliwymi.

Nabyte przez Spółkę nieruchomości zostały scalone, a następnie ponownie podzielone celem wyodrębnienia z nich mniejszych działek. Działki zostały wyodrębnione w taki sposób, by ich wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej spełniały wymogi realizacji na nich obiektów budowlanych, zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Nieruchomości te bowiem zostały nabyte przez Spółkę w wyniku z góry założonego celu ich podziału i sprzedaży wielu nabywcom z przeznaczeniem pod zabudowę mieszkaniową.

Wnioskodawca podkreśla, że powyższe tereny zakupił w celach budowlanych i spekulacyjnych. Działki nie były wykorzystywane przez Spółkę do prowadzenia działalności gospodarczej ani rolniczej.

W chwili obecnej Wnioskodawca zainteresowany jest sprzedażą wszystkich działek i skorzysta w tym celu z usług pośrednictwa nieruchomościami w wyspecjalizowanych biurach. Ponadto posiada inne nieruchomości, które w przyszłości mogą stanowić przedmiot sprzedaży.

W dniu 29 czerwca 2007 r. Spółka zawarła umowę przedwstępną, na mocy której zbyła jedną z nowowyodrębnionych działek. W związku z otrzymaną zaliczką w kwocie 30.000 zł Spółka wystawiła fakturę VAT z dnia 29 czerwca 2007 r., w której wykazała 22% podatku.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy przedstawionym stanie faktycznym transakcja sprzedaży nieruchomości podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, czynność prawna dostawy nieruchomości na warunkach opisanych w stanie faktycznym nie podlega zwolnieniu, o jakim mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy i zasadnym jest wykazanie kwoty podatku należnego w stawce 22%. Bowiem zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwolniona od podatku VAT jest dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Wprawdzie nie istnieje plan zagospodarowania przestrzennego, ani też nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy. Jednakże bezspornym jest, iż z uwagi na areał, sposób wyodrębnienia oraz posiadanie przez przedmiotowe działki wszystkich cech, o jakich mowa w art. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, spełnione są warunki przeznaczenia ich pod zabudowę.

Ponieważ ustawa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy nie stanowi wprost co należy rozumieć przez „grunt przeznaczony pod zabudowę” można tu stosować bądź formalne kryteria związane z treścią planu zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy lub ewidencji gruntów, bądź też brać pod uwagę rzeczywiste cechy nieruchomości oraz wolę stron wynikającą z okoliczności zawarcia umowy. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że przepis ten ma charakter wyjątkowy, albowiem zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 41 ust. 1, czynności wymienione w ustawie podlegają opodatkowaniu wg stawki 22%. W tych okolicznościach nie jest dopuszczalne stosowanie w stosunku do tego art. 43 ust. 1 pkt 9 wykładni rozszerzającej prowadzącej do powiększenia zbioru czynności zwolnionych, zwłaszcza wobec oczywistej woli stron nabycia nieruchomości z jej przeznaczeniem pod zabudowę.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl postanowień art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług towarem są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy określono, że zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Oznacza to, że opodatkowaniu podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę.

Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, prowadzi on działalność gospodarczą m.in. w zakresie zagospodarowania sprzedaży nieruchomości na własny rachunek i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest już podatnikiem podatku od towarów i usług, zatem wszystkie wykonywane przez niego czynności, mieszczące się w zakresie przedmiotowym opodatkowania tym podatkiem, będą podlegały opodatkowaniu.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług w art. 43 ust. 1 pkt 9 posługuje się kryterium przeznaczenia terenu. Jednakże ustawodawca zwalniając od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę nie sprecyzował w ustawie, jakimi kryteriami należy się kierować, aby ustalić przeznaczenie danego gruntu. W związku z tym charakter gruntu należy ustalać w oparciu o przepisy prawa miejscowego, tj. lokalne przepisy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z wniosku oraz pisma uzupełniającego wynika, że przedmiotem transakcji jest dostawa działek niezabudowanych, które zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej w sprawie zmiany „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy” zostały przeznaczone pod tereny mieszkaniowe z usługami nieuciążliwymi. Ponadto Spółka podniosła, że dokonała nabycia przedmiotowych działek w celach budowlanych i spekulacyjnych, a podział działek, ich wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej itp., ma umożliwić przyszłym nabywcom realizację zabudowy indywidualnej. Okoliczności sprawy wskazują zatem na fakt, iż w przyszłości przedmiotowe grunty staną się terenami budowlanymi. W tym miejscu podkreślić należy, że Minister Finansów nie jest uprawniony do dokonywania wykładni przepisów prawa miejscowego odnoszących się do kwestii zagospodarowania przestrzennego. Właściwym rzeczowo w tej sprawie jest inny organ, do którego należy wnieść odrębne zapytanie. Bowiem specyfika postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji polega między innymi na tym, że właściwy organ „porusza się” niejako tylko i wyłącznie w ramach stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz wyrażonej przez niego oceny prawnej (stanowiska). Dlatego też organ nie przeprowadza w tego rodzaju sprawach postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym sprzedaż przez Wnioskodawcę niezabudowanych przeznaczonych pod tereny mieszkaniowe z usługami nieuciążliwymi nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, lecz stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podatku w wysokości 22%. Tym samym stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj