Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-85/08-5/MC
z 15 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-85/08-5/MC
Data
2008.04.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
amortyzacja
darowizna
działalność pożytku publicznego
koszty uzyskania przychodów
nieruchomości
odliczenie od dochodu
odpisy amortyzacyjne
organizacje pożytku publicznego
przychód
użytkowanie wieczyste


Istota interpretacji
1. Czy dokonanie opisanej darowizny skutkuje koniecznością ustalenia przychodu podlegającego opodatkowaniu lub korekty kosztów uzyskania przychodów, a jeżeli tak, to w jakiej wysokości?2. Czy wartość darowizny podlega odliczeniu od dochodu podlegającego opodatkowaniu?



Wniosek ORD-IN 360 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz.770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 11.01.2008 r. (data wpływu 17.01.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dokonania darowizny – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 02.04.2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dokonania darowizny.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Spółka dokonała na rzecz Gminy U darowizny prawa użytkowania wieczystego działki gruntu wraz z prawem własności posadowionego na niej budynku stołówki zakładowej, stanowiącego od gruntu odrębny przedmiot własności. Budynek jest całkowicie zamortyzowany – wartość ewidencyjna wynosi zero. Wartość przedmiotu darowizny oszacowana została na kwotę 165.000 zł. Darowizna przeznaczona jest na cel publiczny, to jest na realizację zadań własnych gminy, w szczególności w zakresie kultury i edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki. Wydanie przedmiotu darowizny już nastąpiło. Strony oświadczyły, że przedmiotowa darowizna jest umową w rozumieniu art. 888 par. 1 Kodeksu cywilnego.

Pismem z dnia 02.04.2008 r. Spółka wyjaśniła, iż amortyzacja budynku stanowiła koszt uzyskania przychodu dla celów podatkowych i dla tych celów budynek został zamortyzowany.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy dokonanie wyżej opisanej darowizny skutkuje koniecznością ustalenia przychodu podlegającego opodatkowaniu lub korekty kosztów uzyskania przychodów, a jeżeli tak, to w jakiej wysokości...
  2. Czy wartość darowizny podlega odliczeniu od dochodu podlegającego opodatkowaniu...


Odnosząc się do zadanych pytań Spółka poniżej przedstawia swoje stanowisko w poszczególnych kwestiach:


Ad. 1

Przekazanie na rzecz Gminy w drodze darowizny opisanej nieruchomości nie skutkuje koniecznością ustalenia przychodu ani korekty kosztów uzyskania. Nie ma odpowiedniego tytułu do zaistniałego stanu faktycznego w art. 12, 13, 14, 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Ad. 2

Wartość darowizny nie podlega odliczeniu od dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Ad. 1

Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego, kosztem swego majątku. Jest to świadczenie jednostronne i nieekwiwalentne, tzn. kwota darowizny przekazana na rzecz obdarowanego nie może wiązać się ze świadczeniem wzajemnym z jego strony względem darczyńcy.

Katalog przychodów podlegających opodatkowaniu, określony został w przepisach art.12 -14 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, iż czynność polegająca na dokonaniu darowizny, w opisanym we wniosku stanie faktycznym, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, bowiem w jej efekcie nie powstaje po stronie darczyńcy przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca zaznaczył, iż amortyzacja przedmiotu darowizny, tj. budynku, stanowiła dla Spółki koszt uzyskania przychodu dla celów podatkowych i dla tych celów budynek został zamortyzowany, czyli jego wartość ewidencyjna wynosi 0. Jeżeli przedmiotowy składnik majątku był faktycznie wykorzystywany w działalności gospodarczej Spółki i przyczynił się do osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, to Wnioskodawca ma prawo wydatki na jego nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, bez względu na sposób jego późniejszego wykorzystania.


Zatem, w przypadku darowizny środka trwałego w całości zamortyzowanego, dotychczasowe odpisy amortyzacyjne pozostają w kosztach uzyskania przychodów i nie ma potrzeby ich korygować.


Ad. 2

Zgodnie z przepisem art. 18 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10 % dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1. Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego, przedmiotowa darowizna przeznaczona jest na cel publiczny, to jest na realizację zadań własnych gminy, w szczególności w zakresie kultury i edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki.

Z przytoczonego wyżej przepisu wynika, że odliczenie darowizny od dochodu uwarunkowane jest spełnieniem dwóch łącznie występujących przesłanek. Mianowicie – wspomniana darowizna powinna być przekazana na cele enumeratywnie określone w art. 4 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 z zastrzeżeniem ust. 4 tej ustawy, prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze działań publicznych. Art. 3 ust. 1 tej ustawy definiuje działalność pożytku publicznego jako działalność społecznie użyteczną, prowadzoną przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Beneficjentami przekazywanych darowizn mogą być natomiast prowadzące działalność pożytku publicznego w sferze działań publicznych: organizacje pozarządowe (tj. osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, w tym fundacje i stowarzyszenia nienależące do sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysków), kościelne osoby prawne i kościelne jednostki organizacyjne, stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.


Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego, przedmiotowa darowizna przeznaczona jest na cel publiczny, to jest na realizację zadań własnych gminy, w szczególności w zakresie kultury i edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki.

Jednakże, by skorzystać z odliczenia, a tym samym ze zwolnienia z podatku dochodowego musi być spełniony drugi warunek, a mianowicie przekazanie darowizny na rzecz organizacji pozarządowej, czyli m. in. podmiotowi nie będącemu jednostką sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.). Ustawa ta zaś w art. 4 ust. 1 pkt 2 stanowi, że do sektora finansów publicznych zalicza się m. in. jednostki samorządu terytorialnego.

W związku z tym, że beneficjentem darowizny jest podmiot, któremu przekazane środki nie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego - brak jest podstaw, by uznać dokonaną przez Spółkę darowiznę za zwolnioną z podatku dochodowego. Oba warunki, a mianowicie cel jakiemu ma służyć darowizna i właściwość podmiotu obdarowanego muszą bowiem być spełnione równocześnie.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj