Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-298/08-6/IG
z 8 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-298/08-6/IG
Data
2008.05.08


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura VAT
miejsce świadczenia
miejsce świadczenia usług
opodatkowanie
premia pieniężna
świadczenie usług
świadczenie usług na rzecz


Istota interpretacji
Czy prawidłowe jest wystawianie i otrzymywanie faktur VAT (w przypadku kontrahentów UE dokumentowanie otrzymanych bonusów i premii fakturami wewnętrznymi)?



Wniosek ORD-IN 207 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2008r. (data wpływu 18 lutego 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka X Polska Sp. z o.o. zajmuje się produkcją i sprzedażą hurtową artykułów spożywczych (wyroby własne i towary) . Spółka zawiera za swoimi kontrahentami/odbiorcami porozumienia, umowy handlowe, w których szczegółowo określony zostaje poziom obrotów uprawniający do otrzymania premii pieniężnej (bonus) ze strony Spółki. Premie pieniężne (bonusy) są przyznawane za różne okresy - miesięczne, kwartalne, roczne. Po zakończeniu okresu rozliczeniowego kontrahent otrzymuje od Spółki informację o wysokości osiągniętego w okresie rozliczeniowym obrotu i na tej podstawie jako usługodawca wystawia fakturę VAT Spółce na zasadach ogólnych. Spółka X Polska otrzymuje od odbiorcy fakturę, w której dokumentowana jest wysokość udzielonej premii (bonus) i odlicza VAT w miesiącu wpływu lub następnym. Natomiast od dostawców zagranicznych z tytułu obrotów otrzymuje po zakończeniu roku kalendarzowego bonus - credit note. W swoich dotychczasowych rozliczeniach Spółka przyjęła wykładnię Ministra Finansów z dnia 30.12.2004 nr ………., zgodnie z którym w sytuacjach, w których podatnicy kształtują swoje wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu: dokonywania terminowych płatności za zrealizowane w pewnym okresie i w określony sposób dostawy, określonych poziomów obrotów z dostawcą, oraz że premie te nie są związana z żadną konkretną dostawa, w takich sytuacjach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonym zachowaniem nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. W wyroku NSA z dnia 06.02.2007 jak i w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (wyrok z 22.05.2007) sygn. III SA/WA 4080/06 zostało zaprezentowane zupełnie odmienne stanowisko, w którym stwierdzono, że premie pieniężna wypłacona przez sprzedawcę, w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów, nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczenie usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest wystawianie i otrzymywanie faktur VAT (w przypadku kontrahentów UE dokumentowanie otrzymanych bonusów i premii fakturami wewnętrznymi)...

Zdaniem wnioskodawcy opodatkowanie za świadczenie usługi następuje zgodnie z art. 5 ustawy. Premia pieniężna (bonus) stanowi świadczenie usługi i dokumentem potwierdzającym przyznanie premii (lub bonusu) powinna być faktura VAT, a odbiorca tej faktury powinien mieć prawo do odliczenia podatku naliczonego. W wielu interpretacjach przyjmuje się, że przyznanie premii nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu, z czym Spółka się nie zgadza. Tak samo należy przyjąć dokumentowanie (wystawianie faktur wewnętrznych na podstawie otrzymanych przez odbiorcę c-not).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust.1 ustawy o VAT, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej:
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zatem każde odpłatne świadczenie na rzecz innego podmiotu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby uznać dane świadczenie za świadczenie odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a beneficjentem, i w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania tego rodzaju bonusów pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m. in. od ustalenia za co faktycznie premie zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, podlegający uregulowaniom wynikającym z art. 29 ust. 4 cyt. ustawy.

W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę, np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób – wówczas wypłacane premie nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich sytuacjach należy uznać, iż wypłacony bonus pieniężny związany jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Z przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności wynika, że Spółka zarówno przyznaje jak i otrzymuje premie pieniężne na podstawie zawieranych ze swoimi odbiorcami oraz dostawcami porozumień, w których szczegółowo określony zostaje poziom obrotów uprawniający do otrzymania premii. W tym przypadku uznać należy, że działania kontrahentów, polegające na realizacji określonego poziomu obrotów, mają bezpośredni wpływ na wysokość otrzymywanej premii. Wypłacana w ten sposób gratyfikacja pieniężna nie jest związana z żadną konkretną dostawą i nie ma charakteru dobrowolnego, jest bowiem uzależniona od określonego zachowania nabywcy. W tym wypadku wypłacona premia nie może być uznana za rabat, stanowi bowiem rodzaj wynagrodzenia dla dystrybutorów (hurtowników, sprzedawców) za świadczone na rzecz Spółki usługi. Zatem pomiędzy stronami będzie istniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Takie działanie (świadczenie usługi przez stronę otrzymującą taką premię) należy odpowiednio udokumentować. Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę spełniającą wymogi, o których mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zmianami).

W przypadku, gdy wnioskodawca udziela swojemu kontrahentowi premii pieniężnej to należy przyjąć, że to kontrahent świadczy usługę (jako strona otrzymująca premię) i fakt ten powinien zostać udokumentowany przez wystawienie faktury przez kontrahenta zgodnie z art. 106 ustawy o VAT.

Natomiast w przypadku gdy wnioskodawca otrzymuje od kontrahentów zagranicznych bonus credit note z tytułu otrzymanych przez podatnika premii pieniężnych należy przyjąć, że to wnioskodawca jest stroną świadczącą usługę na rzecz kontrahenta zagranicznego. W tym przypadku zastosowanie znajduje generalna zasada wynikająca z art. 27 ust. 1 ustawy o VAT dotycząca miejsca świadczenia przy świadczeniu usług. Zgodnie z tym przepisem w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. W takim przypadku świadczącym usługę na rzecz podmiotu zagranicznego jest wnioskodawca, a więc to wnioskodawca wystawia fakturę VAT dokumentującą otrzymanie premii pieniężnej, dla podmiotu zagranicznego, na zasadach ogólnych (art. 106 ustawy) i opodatkowuje tę transakcję zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W związku z tym nieprawidłowe jest w tym zakresie stanowisko wnioskodawcy, iż w takim przypadku wystawia on faktury wewnętrzne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj