Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-189/08-2/AS
z 28 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-189/08-2/AS
Data
2008.04.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Szczególne zasady ustalania dochodu --> Wykaz zasad


Słowa kluczowe
fundusz kapitałowy
polisa ubezpieczeniowa
świadczenia na rzecz pracowników
świadczenia zdrowotne


Istota interpretacji
Czy na Spółce ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłaty na rzecz Pracownika kwoty uzgodnionej z tytułu osiągnięcia stażu pracy i stanowiącej kwotę częściowej Wypłaty Inwestycyjnej z ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego stosownie do art. 31 w związku z art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 920 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24.01.2008 r. (data wpływu 28.01.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu częściowej wypłaty inwestycyjnej z ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.01.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu częściowej wypłaty inwestycyjnej z ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca planuje stworzenie planu finansowego premiowania swoich pracowników z długim stażem pracy w oparciu o koncepcję ubezpieczenia na życie z funduszem kapitałowym (dalej „Program”). W tym celu rozważa zakupienie dla swoich pracowników produktu ubezpieczeniowego oferowanego przez Spółkę.

(i) Umowa ubezpieczenia (dalej „Umowa ubezpieczenia”) zawarta przez Wnioskodawcę i Zakład Ubezpieczeń będzie oparta o konstrukcję grupowego ubezpieczenia na życie z funduszem kapitałowym, o której mowa w grupie 3 działu I wymienionego w załączniku do ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. z 2003 r., Nr 124, poz. 115 – dalej: „Ustawa o działalności ubezpieczeniowej”).

(ii) Umowa ubezpieczenia będzie umową na rzecz osoby trzeciej, o której mowa w art. 808 Kodeksu cywilnego, a jej stronami będą Zakład Ubezpieczeń oraz Wnioskodawca jako ubezpieczający. Konstrukcja taka zakłada, że ubezpieczający ubezpiecza cudzy interes ubezpieczeniowy (ubezpieczonego), ale działa we własnym imieniu.

(iii) Ubezpieczonym z tytułu Umowy ubezpieczenia będzie pracownik Wnioskodawcy (dalej „Pracownik” lub „Ubezpieczony”). Innymi słowy Umowa ubezpieczenia zostanie zawarta na rzecz Pracownika.

(iv) Zdarzeniem ubezpieczeniowym określonym w Umowie ubezpieczenia będzie dożycie określonego wieku przez Pracownika.

(v) Składkę ubezpieczeniową ochronną za pracowników objętych Programem w całości będzie opłacał Wnioskodawca. Składki ubezpieczeniowe płacone przez Wnioskodawcę będą składać się z dwóch wyodrębnionych w Umowie ubezpieczenia rodzajów:

  1. składki przeznaczonej na pokrycie kosztów ochrony ubezpieczeniowej danego Ubezpieczonego (dalej „składka ochronna”); służy ona pokryciu ryzyka dożycia przez Pracownika wieku ustalonego w Umowie ubezpieczenia i wypłaty stałej kwoty świadczenia ubezpieczeniowego określonej w polisie oraz
  2. składki przeznaczonej na zakup jednostek uczestnictwa w ubezpieczeniowym funduszu kapitałowym (dalej „składka inwestycyjna”); służy ona dokonaniu inwestycji przez Ubezpieczającego w ramach ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego i ma charakter oszczędnościowy.

(vi) Wnioskodawca będzie miał możliwość odstąpienia od umowy i otrzymania kwoty stanowiącej równowartość sumy odpowiadającej inwestycji zgromadzonej na ubezpieczeniowym funduszu kapitałowym. Umowa ubezpieczenia będzie również umożliwiać Spółce częściową wypłatę kwot zgromadzonych na ubezpieczeniowym funduszu kapitałowym bez konieczności odstępowania od Umowy ubezpieczenia („częściowa wypłata inwestycyjna”).

(vii) Oznacza to, że w czasie trwania umowy ubezpieczenia Wnioskodawca będzie miał możliwość pełnej kontroli (i wyłączne prawo do rozporządzania) środkami zgromadzonymi na rachunku jednostek uczestnictwa w funduszu kapitałowym (tj. dokonywać całkowitej lub częściowej wypłaty środków z rachunku jednostek uczestnictwa).

(viii) Świadczenie ubezpieczeniowe w rozumieniu art. 805 § 2 Kodeksu cywilnego wypłacane na skutek zajścia zdarzenia ubezpieczeniowego w postaci dożycia przez Pracownika określonego w umowie ubezpieczenia wieku i należne w całości Pracownikowi jako osobie uprawnionej będzie stanowiło kwotę równą sumie ubezpieczenia określoną w certyfikacie potwierdzającym przystąpienie Ubezpieczonego do umowy ubezpieczenia wynikającej z opłacanych składek ochronnych w oparciu o zasady aktuarialne (dalej „świadczenie ochronne”).

(ix) Z chwilą dożycia przez Pracownika określonego w umowie ubezpieczenia wieku oraz pod warunkiem pozostawania, aż do tego wieku w stosunku pracy z Pracodawcą (staż pracy), Pracownik może otrzymać od Pracodawcy kwotę pochodzącą z oszczędności Pracodawcy zgromadzonych jako inwestycja na rachunku inwestycyjnym oraz wypłaconych przez Pracodawcę jako częściowa lub całkowita wypłata środków (dalej „wypłata inwestycyjna”). Możliwość otrzymania przez Pracownika kwoty pochodzącej z inwestycji dokonywanych przez Pracodawcę po uzyskaniu stażu pracy u danego Pracodawcy nie będzie przedmiotem regulacji umowy ubezpieczenia, a efektem obowiązującego u Pracodawcy systemu wynagradzania. Pracownik objęty umową ubezpieczenia otrzyma od Pracodawcy obietnicę otrzymania kwoty z wypłaty inwestycyjnej w przypadku dożycia wieku określonego w umowie ubezpieczenia i osiągnięcia stażu pracy. Wypłaty te będą pochodziły z inwestycji dokonywanej w ubezpieczeniowy fundusz kapitałowy w ramach zawartej umowy ubezpieczenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na Spółce ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłaty na rzecz Pracownika kwoty uzgodnionej z tytułu osiągnięcia stażu pracy i stanowiącej kwotę częściowej Wypłaty Inwestycyjnej z ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego stosownie do art. 31 w związku z art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Kwota częściowej Wypłaty Inwestycyjnej wypłacanej Pracownikowi przez Wnioskodawcę w przypadku osiągnięcia stażu pracy przez Pracownika, ze środków pochodzących i zaoszczędzonych przez Pracodawcę na rachunku ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego Umowy ubezpieczenia na rzecz Pracownika stanowić będzie dla niego dochód ze stosunku pracy, opodatkowany 19%, 30% i 40% podatkiem dochodowym, na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca występując w roli płatnika podatku dochodowego będzie zobowiązany do poboru kwoty 19%, 30% 40% podatku dochodowego i wypłacenia jej na rachunek bankowy właściwego urzędu skarbowego.

Opłacane przez Wnioskodawcę składki inwestycyjne nie stanowią przychodu dla Pracownika ze stosunku pracy i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ zgodnie z Umową Ubezpieczenia to Ubezpieczającemu (Pracodawcy) przysługuje prawo dokonywania inwestycji w ubezpieczeniowy fundusz kapitałowy i tylko Pracodawca jest uprawniony do dokonania częściowej lub całkowitej Wypłaty Inwestycyjnej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne są od podatku kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych, z wyjątkiem:

(i) odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane zgodnie z art. 27 ust. 1 lub art. 30c oraz

(ii) dochodu z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w fundusz kapitałowy, o którym mowa w art. 24 ust. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z kolei z art. 2 ust. 1 pkt 13 Ustawy o działalności ubezpieczeniowej „ubezpieczeniowy fundusz kapitałowy” to wydzielony fundusz aktywów stanowiący rezerwę tworzoną ze składek ubezpieczeniowych, inwestowany w sposób określony w umowie ubezpieczenia o którym mowa w dziale I grupa 3 załącznika do ustawy (tj. ubezpieczeniu na życie z funduszem kapitałowym).

Z powyższych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że w przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym świadczenie ochronne wypłacone przez Spółkę będzie zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym. Nie stanowi ono bowiem dochodu z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w fundusz kapitałowy w rozumieniu art. 5a pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (czyli w ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe działające na podstawie przepisów Ustawy o działalności ubezpieczeniowej).

Jednocześnie istotne jest, że począwszy od momentu zawarcia Umowy ubezpieczenia i rozpoczęcia opłacania przez Pracodawcę składek ubezpieczeniowych, Pracownik będzie uzyskiwał przychód ze stosunku pracy w postaci nieodpłatnego świadczenia równego kwocie składek ochronnych opłacanych przez Pracodawcę na rzecz Pracownika, opodatkowany 19%, 30% i 40% podatkiem dochodowym, na podstawie art. 27 ust. 1 w zw. art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei wypłata inwestycyjna wypłacana z Umowy ubezpieczenia przez Pracodawcę, a następnie przekazywana Pracownikowi, powinna stanowić dochód Pracownika ze stosunku pracy opodatkowany 19%, 30% i 40% podatkiem dochodowym, na podstawie art. 27 ust. 1 w zw. art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Spółki, wypłacana przez Pracodawcę na rzecz Pracownika kwota pochodząca z Wypłaty Inwestycyjnej z tytułu Umowy ubezpieczenia nie będzie stanowić świadczenia ubezpieczeniowego w rozumieniu art. 805 § 2 Kodeksu cywilnego wypłacanego na rzecz Ubezpieczonego. Tym samym kwota ta powinna być dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych traktowane jako przychód ze stosunku pracy w postaci nieodpłatnego świadczenia równego otrzymanej przez Pracownika kwocie wypłaty inwestycyjnej.

W momencie wpłacania przez Pracodawcę składek inwestycyjnych na ubezpieczeniowy fundusz kapitałowy w ramach Umowy ubezpieczenia Pracownik nie otrzymuje żadnego definitywnego przysporzenia majątkowego od Pracodawcy, które stanowiłoby przychód ze stosunku pracy. Wynika to z faktu, że Pracodawca posiada pełną kontrolę nad środkami zgromadzonymi na rachunku jednostkami uczestnictwa, tj. ma prawo dokonywać całkowitej lub częściowej wypłaty na swoją rzecz kwot zgromadzonych na ubezpieczeniowym funduszu kapitałowym (zaewidencjonowanych na rachunku jednostek uczestnictwa Umowy ubezpieczenia) bez konieczności odstępowania od Umowy ubezpieczenia (całkowita lub częściowa wyplata inwestycyjna) i bez uzyskiwania jakiejkolwiek zgody pracownika.

W związku z powyższym inwestycja w ubezpieczeniowy fundusz kapitałowy jest inwestycją własną Ubezpieczającego, czyli Pracodawcy, i nie jest traktowana jako inwestycja dokonywana przez/na rzecz Pracownika. Jednocześnie Spółka pragnie zauważyć, że począwszy od momentu zawarcia Umowy ubezpieczenia i rozpoczęcia opłacania przez Pracodawcę składki inwestycyjnej, Pracownik nie będzie uzyskiwał przychodu ze stosunku pracy w postaci nieodpłatnego świadczenia w związku z opłacaniem przez Pracodawcę składek inwestycyjnych na ubezpieczeniowy fundusz kapitałowy, ponieważ inwestycja w ubezpieczeniowy fundusz kapitałowy jest inwestycją własną Ubezpieczającego, czyli Pracodawcy, i nie jest inwestycją dokonywaną przez Pracownika.

Z kolei Pracownik dopiero wraz z upływem stażu pracy, na jaki się umówił z Pracodawcą może oczekiwać, iż otrzyma od Pracodawcy wypłatę środków pieniężnych z tytułu dotrzymania zobowiązania do świadczenia pracy wobec danego Pracodawcy. W przypadku pozytywnej decyzji Pracodawcy o przyznaniu tych środków w ustalonej wysokości Pracownik ma prawo oczekiwać, iż otrzyma je od Pracodawcy, a Pracodawca może zdecydować, że środki przeznaczone na wypłatę na rzecz danego Pracownika będą pochodzić z wypłaty inwestycyjnej z ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego.

Powyższe podejście wynika z obowiązujących przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w szczególności art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawierającego definicje legalną pojęcia przychodu. Jak podkreśla się w doktrynie prawa podatkowego, jednym z koniecznych warunków powstania przychodu jest jego definitywny charakter: „Aczkolwiek nie wynika to wprost z brzmienia przepisu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody podatkowe mogą być uznane tylko takie świadczenia, które nie maja charakteru zwrotnego. Przychód jest bowiem w istocie określonym przyrostem majątkowym, a zatem jego otrzymanie musi mieć charakter definitywny”.

W doktrynie i orzecznictwie sądów administracyjnych, ale również w praktyce organów podatkowych powszechnie przyjmuje się, że przychód ze stosunku pracy stanowią wszelkie świadczenia, zarówno pieniężne oraz niepieniężne, otrzymywane przez pracowników od pracodawców, których podstawą jest istniejący pomiędzy tymi podmiotami stosunek pracy. Wśród okoliczności, które mają decydujące znaczenie przy ocenie danego świadczenia jako przychodu ze stosunku pracy wymienia się przede wszystkim stosunek prawny, z tytułu którego dokonywana jest wyplata, podmiot dokonujący wypłaty (pracodawca) świadczenia oraz podmiot, do którego świadczenie jest adresowane.

W komentarzu do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych autorstwa A. B… i R. K… podkreśla się, że „dla kwalifikacji danego przychodu jako przychodu pochodzącego ze stosunku pracy (i stosunków pokrewnych) decydującego znaczenia nie ma nazwa świadczenia, czy też tytuł wypłaty, ale przede wszystkim fakt, w ramach jakiego stosunku jest ono otrzymywane, od kogo pochodzi i na czyją rzecz jest dokonywane. Świadczeniodawcą (dokonującym) wypłaty jest pracodawca, natomiast beneficjentem jest pracownik (ewentualnie były pracownik)”.

W rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z przychodem ze stosunku pracy mamy więc do czynienia wówczas, gdy świadczenie otrzymywane przez pracownika jest wynikiem wydatku poniesionego uprzednio przez jego obecnego lub byłego pracodawcę i pozostaje w związku z łączącym te podmioty stosunkiem pracy. Zatem biorąc pod uwagę powyższe w opinii Spółki należy stwierdzić, że prawidłowe jest podejście zakładające, że Pracownik otrzymuje w momencie zajścia zdarzenie ubezpieczeniowego, jakim jest dożycie, od Pracodawcy nieodpłatne świadczenie (stanowiące przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) w wysokości wypłaty inwestycyjnej pochodzącej ze środków zgromadzonych przez Pracodawcę na rachunku inwestycyjnym prowadzonym dla ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych, z wyjątkiem:

  1. odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane zgodnie z art. 27 ust. 1 lub art. 30c,
  2. dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 15,

W świetle art. 24 ust. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia zawartą na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej, w przypadku ubezpieczeń związanych z funduszami kapitałowymi, jest różnica między wypłaconą kwotą świadczenia a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń, które zostały przekazane na fundusz kapitałowy.

Dla określenia, czy wypłacane kwoty korzystają ze zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych zasadniczym elementem jest ustalenie, czy przedmiotowe ubezpieczenia związane są z funduszami kapitałowymi.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca planuje stworzenie planu finansowego premiowania swoich pracowników z długim stażem pracy w oparciu o koncepcję ubezpieczenia na życie z funduszem kapitałowym, zwanego „Programem”. Składki ubezpieczeniowe płacone przez Wnioskodawcę będą składać się z dwóch wyodrębnionych w Umowie ubezpieczenia rodzajów:

  1. składki przeznaczonej na pokrycie kosztów ochrony ubezpieczeniowej danego Ubezpieczonego, zwanej „składką ochronną”,
  2. składki przeznaczonej na zakup jednostek uczestnictwa w ubezpieczeniowym funduszu kapitałowym, zwanej „składką inwestycyjną”.

Możliwość otrzymania przez Pracownika kwoty pochodzącej z inwestycji dokonywanych przez Wnioskodawcę po uzyskaniu stażu pracy u Pracodawcy nie będzie przedmiotem regulacji umowy ubezpieczenia, a efektem obowiązującego u Pracodawcy systemu wynagradzania. Pracownik objęty umową ubezpieczenia otrzyma od Pracodawcy obietnicę otrzymania kwoty z wypłaty inwestycyjnej w przypadku dożycia wieku określonego w umowie ubezpieczenia i osiągnięcia stażu pracy. Wypłaty te będą pochodziły z inwestycji dokonywanej w ubezpieczeniowy fundusz kapitałowy w ramach zawartej umowy ubezpieczenia.

Odwołując się do art. 14a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Minister właściwy do spraw finansów publicznych dąży do zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności jego interpretacji, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (interpretacje ogólne). Na pisemny wniosek zainteresowanego Minister właściwy do spraw finansów publicznych wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Definicja prawa podatkowego zawarta jest w art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, w świetle której, ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego – rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Stosownie do tej definicji przepisy o działalności ubezpieczeniowej nie są przepisami prawa podatkowego. W trybie wydawania interpretacji określonym w art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych nie ma uprawnień do interpretowania tych przepisów.

W związku z powyższym ocena stanowiska Wnioskodawcy dokonana została jedynie na podstawie przepisów prawa podatkowego i przy założeniu, iż przedmiotowe ubezpieczenia są ubezpieczeniami związanymi z funduszami kapitałowymi, o których mowa w przepisach o działalności ubezpieczeniowej.

Wobec powyższego uznanie stanowiska Wnioskodawcy za nieprawidłowe dotyczy tylko tej części tego stanowiska, do oceny której Minister właściwy do spraw finansów publicznych jest upoważniony, tj. przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Reasumując, jeżeli przedmiotowe ubezpieczenia byłyby związane z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym, to do wypłat z ich tytułu nie będzie miało zastosowania zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W takiej sytuacji na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych. Zgodnie z przepisem art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych pobiera się 19 % zryczałtowany podatek dochodowy.

Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Jeżeli jednak przedmiotowe ubezpieczenia w świetle przepisów o działalności ubezpieczeniowej nie zostaną uznane za związane z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym, to zgodnie z art. 24 ust. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wypłaty z tego tytułu będą korzystały z ww. zwolnienia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj