Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-298/08-7/IG
z 8 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-298/08-7/IG
Data
2008.05.08


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
interpretacja Ministra Finansów
interpretacja przepisów
prawo podatkowe
premia pieniężna
zmiana


Istota interpretacji
Czy w przypadku zmiany stanowiska Ministra Finansów Spółka będzie zobowiązana do korekt wcześniejszych rozliczeń dokonanych w oparciu o stanowisko Ministra Finansów przytoczone powyżej?



Wniosek ORD-IN 207 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2008r. (data wpływu 18 lutego 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zachowania podatnika w przypadku zmiany stanowiska Ministra Finansów co do opodatkowania premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zachowania podatnika w przypadku zmiany stanowiska Ministra Finansów co do opodatkowania premii pieniężnych, uzupełniony pismem z dnia 29 kwietnia 2008r. (data wpływu do BKIP w Płocku 30 kwietnia 2008r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP1/443-298/08-2/IG z dnia 23 kwietnia 2008r. do uzupełnienia wniosku, otrzymane w dniu 28 kwietnia 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka X Polska Sp. z o.o. zajmuje się produkcją i sprzedażą hurtową artykułów spożywczych (wyroby własne i towary) . Spółka zawiera za swoimi kontrahentami/odbiorcami porozumienia, umowy handlowe, w których szczegółowo określony zostaje poziom obrotów uprawniający do otrzymania premii pieniężnej (bonus) ze strony Spółki. Premie pieniężne (bonusy) są przyznawana za różne okresy - miesięczne, kwartalne, roczne. Po zakończeniu okresu rozliczeniowego kontrahent otrzymuje od Spółki informację o wysokości osiągniętego w okresie rozliczeniowym obrotu i na tej podstawie jako usługodawca wystawia fakturę VAT Spółce na zasadach ogólnych. Spółka X Polska otrzymuje od odbiorcy fakturę, w której dokumentowana jest wysokość udzielonej premii (bonus) i odlicza VAT w miesiącu wpływu lub następnym. Natomiast od dostawców zagranicznych z tytułu obrotów otrzymuje po zakończeniu roku kalendarzowego bonus - c note. W swoich dotychczasowych rozliczeniach Spółka przyjęła wykładnię Ministra Finansów z dnia 30.12.2004 nr .............., zgodnie z którym w sytuacjach, w których podatnicy kształtują swoje wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu: dokonywania terminowych płatności za zrealizowane w pewnym okresie i w określony sposób dostawy, określonych poziomów obrotów z dostawcą, oraz że premie te nie są związana z żadną konkretną dostawa, w takich sytuacjach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonym zachowaniem nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. W wyroku NSA z dnia 06.02.2007 jak i w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (wyrok z 22.05.2007) sygn. III SA/WA 4080/06 zostało zaprezentowane zupełnie odmienne stanowisko, w którym stwierdzono, że premie pieniężna wypłacona przez sprzedawcę, w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów, nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczenie usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku zmiany stanowiska Ministra Finansów Spółka będzie zobowiązana do korekt wcześniejszych rozliczeń dokonanych w oparciu o stanowisko Ministra Finansów przytoczone powyżej...

Zdaniem wnioskodawcy zmiana stanowiska Ministra Finansów wstecz podważyłaby zasadę zaufania podatnika do Państwa, który prowadzi działalność gospodarczą i elementem, której są wzajemne relacje pomiędzy kontrahentami w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa podatkowego. Korekta stanowiska Ministra Finansów wstecz spowodowałaby obowiązek skorygowania rozliczeń za poprzednie okresy, nie tylko podatku VAT ale również podatku dochodowego. Skutki wprowadzenia wstecz zmian byłyby trudne do oszacowania, dlatego wg wnioskodawcy sytuacja taka nie powinna mieć miejsca. Spółka nie widzi konieczności wystawiania korekt deklaracji za okresy wcześniejsze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) Minister właściwy do spraw Finansów Publicznych dąży do zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności jego interpretacji, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (interpretacje ogólne). Przepis ten został wprowadzony od dnia 1 lipca 2007r. przez ustawę z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych przepisów (Dz. U. Nr 217, poz. 1590). W stanie prawnym obowiązującym przed dniem 1 lipca 2007r. zasada wyrażona obecnie w art. 14 a, była wskazana w art. 14 § 1 pkt 2. Z powołaniem na ten właśnie przepis, tj. art. 14 § 1 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa (w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 lipca 2007r.) została wydana interpretacja dotycząca sytuacji związanych z ustanowieniem premii pieniężnych - pismo Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 2004r. Nr PP3-812-1222/2004/AP/4026.

Jak wskazywał art. 14c ustawy Ordynacja podatkowa, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 lipca 2007r., zastosowanie się podatnika, płatnika lub inkasenta do interpretacji, nie może mu szkodzić (…). Obecnie obowiązujący (tj. od dnia 1 lipca 2007r.) art. 14k § 2 ustawy Ordynacja podatkowa stanowi, iż zastosowanie się do interpretacji ogólnej przed jej zmianą nie może szkodzić temu, kto się do niej zastosował, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.

Jak stanowi art. 14i § 1 interpretacje ogólne są publikowane, bez zbędnej zwłoki, w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów oraz zamieszczane w Biuletynie Informacji Publicznej. Ostatnim pismem Ministerstwa Finansów, stanowiącym interpretację ogólną dotycząca premii pieniężnych – Interpretacja w sprawie stosowania przepisów art. 8 i art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, było przywołane pismo z dnia 30 grudnia 2004r., Nr PP3-812-1222/2004/AP/4026, opublikowane m. in. w Dz. Urz. MF 2005/2/22 oraz Biul. Skarb. ..... Żadne kolejne pismo Ministra Finansów w powyższym zakresie, zmieniające interpretację ogólną zawartą w piśmie Nr PP3-812-1222/2004/AP/4026 nie zostało wydane ani opublikowane w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów ani zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej.

Stosownie do art. 14l ustawy Ordynacja podatkowa, w przypadku gdy skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce przed opublikowaniem interpretacji ogólnej lub przed doręczeniem interpretacji indywidualnej, zastosowanie się do tej interpretacji nie zwalnia z obowiązku zapłaty podatku.

Natomiast w myśl art. 14m § 1 cyt. ustawy, zastosowanie się do interpretacji, która następnie została zmieniona lub nie została uwzględniona w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej, powoduje zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku w zakresie wynikającym ze zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji, jeżeli:

  • zobowiązanie nie zostało prawidłowo wykonane w wyniku zastosowania się do interpretacji, która uległa zmianie, lub interpretacji nieuwzględnionej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej oraz
  • skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce po opublikowaniu interpretacji ogólnej albo po doręczeniu interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14m § 2 pkt 2 i pkt 3 cyt. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w § 1, obejmuje:

  • w przypadku kwartalnego rozliczenia podatków - okres do końca kwartału, w którym opublikowano zmienioną interpretację ogólną, doręczono zmienioną interpretację indywidualną albo doręczono organowi podatkowemu odpis orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną ze stwierdzeniem jego prawomocności, oraz kwartał następny;
  • w przypadku miesięcznego rozliczenia podatków - okres do końca miesiąca, w którym opublikowano zmienioną interpretację ogólną, doręczono zmienioną interpretację indywidualną albo doręczono organowi podatkowemu odpis orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną ze stwierdzeniem jego prawomocności, oraz miesiąc następny.

Art. 14m § 3 stanowi, iż na wniosek podatnika, który zastosował się do interpretacji, w decyzji określającej lub ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego organ podatkowy określa również wysokość podatku objętego zwolnieniem, o którym mowa w § 1, albo - w przypadku uiszczenia podatku w zakresie objętym tym zwolnieniem - określa wysokość nadpłaty. Uregulowania § 4 art. 14m cyt. ustawy wskazują iż organ podatkowy informuje podatnika w formie pisemnej o dacie doręczenia odpisu orzeczenia, o którym mowa w § 2, podając jednocześnie informacje, z jakim dniem kończy się okres zwolnienia z obowiązku płacenia podatku wynikającego z uchylonej przez orzeczenie interpretacji.

Ochrona prawna wynikająca z wydania interpretacji podatkowej ogólnej przysługuje podatnikowi wyłącznie w przypadku, gdy się do niej zastosował. Jak wynika z przywołanych powyżej uregulowań ustawy Ordynacja podatkowa, ochrona podmiotu, który zastosował się do interpretacji ogólnej zależy m. in. od tego czy opublikowanie tej interpretacji nastąpiło przed wystąpieniem zdarzenia, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, czy po tym zdarzeniu. Ochrona prawna w zakresie interpretacji dotyczących stanu faktycznego, którego skutki podatkowe wystąpiły przed opublikowaniem interpretacji ogólnej została unormowana w art. 14m, natomiast art. 14k stanowi wyczerpującą regulację ochrony podatnika wynikającej z interpretacji ogólnej opublikowanej po wystąpieniu skutków podatkowych stanu faktycznego, którego dotyczyła interpretacja.

Zastosowanie się przez Podatnika do interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego nie może szkodzić, co oznacza, iż podmiot który zastosował się do interpretacji, nie może z tego tytułu ponosić negatywnych skutków prawnych. W praktyce zasada nieszkodzenia oznacza, że w zakresie związanym z zastosowaniem się do interpretacji ogólnej, która uległa zmianie, lub interpretacji, która nie została uwzględniona w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej:

  • nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych się umarza oraz
  • nie nalicza się odsetek za zwłokę.

Okres ochrony liczy się od dnia opublikowania interpretacji ogólnej w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów do dnia publikacji interpretacji ogólnej zastępującej poprzednio opublikowaną interpretację (art. 14k cyt. ustawy).

Należy ponadto podkreślić, iż ustawodawca nie wiąże skutków podatkowych zastosowania się do interpretacji przed jej opublikowaniem, mimo iż przedmiot interpretacji obejmuje zdarzenie, któremu odpowiada stan faktyczny ujęty w interpretacji. Dlatego też zastosowanie się do takiej interpretacji nie zwalnia z obowiązku zapłaty podatku, który powstał przed opublikowaniem interpretacji. Jeśli zatem skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, którego dotyczy interpretacja, nastąpiły przed opublikowaniem interpretacji ogólnej, to interpretacja ta – w przypadku jej zmiany lub nieuwzględnienia przy rozstrzygnięciu sprawy podatkowej – nie zwalnia z obowiązku zapłaty podatku wynikającego z tego zdarzenia (art. 14l cyt. ustawy).

Należy przyjąć, iż podmiot, który zastosował się do interpretacji ogólnej, działał w zaufaniu do organu podatkowego. Jeśli więc interpretacja została zmieniona lub nie została uwzględniona w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej, to powoduje to zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku. Jednakże warunkiem zwolnienia jest spełnienie dwóch przesłanek:

  1. zobowiązanie podatkowe nie zostało prawidłowo wykonane w wyniku zastosowania się do interpretacji,
  2. stan faktyczny, będący przedmiotem interpretacji, nie wystąpił jeszcze w dniu opublikowania interpretacji ogólnej, lecz dopiero po jej opublikowaniu (art. 14m cyt. ustawy).

Jeśli zatem skutki wystąpiły po opublikowaniu interpretacji ogólnej, to zastosowanie się przez podatnika do tej interpretacji zwalnia również z obowiązku zapłaty podatku.

W przedstawionej sytuacji faktycznej powyższe uregulowania ustawy Ordynacja Podatkowa oznaczają, że jeśli prawa do odliczenia podatku naliczonego Spółka upatrywała w uregulowaniach wynikających z interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004r. Nr PP3-812-1222/2004/AP/4026 w sprawie stosowania przepisów art. 8 i art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, to w przypadku jej uchylenia – do dnia wydania zmienionej interpretacji – nie ma podstaw prawnych do dokonania korekty wcześniejszych odliczeń i sporządzenia korygujących deklaracji dla potrzeb podatku od towarów i usług. Należy oczywiście podkreślić, iż zastosowanie przedmiotowego pisma Ministra Finansów zależy od tego, czy określony stan faktyczny dotyczy sytuacji, w której dochodzi do świadczenia usług, za które nabywca towarów otrzymuje wynagrodzenie. Wykonywane przez Podatników czynności mają różnorodny charakter, w wyniku których są wypłacane premie pieniężne, a więc w głównej mierze należy mieć na uwadze określony stan faktyczny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj