Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-689/12-2/KC
z 26 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29.06.2012 r. (data wpływu 09.07.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia dla nabywanych opłat nawigacyjnych, lotniskowych, z tytułu nabycia usług obsługi naziemnej lotniska oraz obsługi pasażerów niepełnosprawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 09.07.2012 r. wpłynął ww. wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia dla nabywanych opłat nawigacyjnych, lotniskowych, z tytułu nabycia usług obsługi naziemnej lotniska oraz obsługi pasażerów niepełnosprawnych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Podatnik (Spółka) prowadzący działalność w formie spółki akcyjnej jest koncesjonowanym (art. 116 ust. 1 ustawy Prawo lotnicze w zw. z art. 3 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1008/2008) i certyfikowanym (certyfikat AOC zgodnie z przepisami OPS 1.175) przewoźnikiem lotniczym, prowadzącym lotniczą działalność gospodarczą m.in. w zakresie lotniczego transportu pasażerskiego (PKD 51.10.Z).

W związku z prowadzeniem tej działalności podatnik wykonuje loty na obszarze Państw Unii Europejskiej i poza tym obszarem. W związku z wykonywaniem lotów podatnik otrzymuje od podmiotów z terenu Unii Europejskiej, jak również spoza Unii Europejskiej (np. Rosja) faktury opiewające na następujące opłaty:

  1. nawigacyjne (trasowe i terminalowe) — o których mowa w Rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1794/2006 ustanawiającym wspólny schemat opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej (Dz.U.UE.L.2006.341.3);
  2. lotniskowe — o których mowa w Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/1 2/WE w sprawie opłat lotniskowych (Dz.U.UE.L.2009.70.11);
  3. za świadczenie usług obsługi naziemnej (handling)— o których mowa w Dyrektywie Rady nr 96/97/WE w sprawie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty (Dz.U.UE.L.1996.272.36);
  4. opłaty z tytułu obsługi pasażerów niepełnosprawnych — o których mowa w Rozporządzeniu (WE) nr 1101/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej podróżujących drogą lotniczą (Dz.U.UE.L.2006.204.1).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Gdzie będzie znajdować się miejsce świadczenia usług, za które podatnik jako przewoźnik lotniczy obciążany jest wymienionymi wyżej opłatami tj. opłatami nawigacyjnymi (trasowymi i terminalowymi), lotniskowymi, z tytułu świadczenia usług obsługi naziemnej (handlingowe), opłatami z tytułu obsługi pasażerów niepełnosprawnych? W jaki sposób dokonać rozliczenia podatku VAT z tytułu ww. opłat?


Zdaniem Wnioskodawcy,


W ocenie podatnika opisana sytuacja każdorazowo — niezależnie od tego czy faktura pochodzi od podmiotu z terenu Unii Europejskiej, czy od podmiotu z kraju niebędącego krajem członkowskim UE - stanowi import usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z dn. 11.04.2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) dalej: ustawa VAT. Tym samym obowiązek rozliczenia podatku VAT ciąży na Spółce jako nabywcy usług.


Zgodnie z art. 28 b ust. 1 ustawy VAT, miejscem świadczenia ww. usług jest miejsce, w którym podatnik (będący usługobiorcą) posiada siedzibę działalności gospodarczej.


W związku z powyższym podatnik, po otrzymaniu faktury od zagranicznego usługodawcy winien wystawić jako usługobiorca fakturę wewnętrzną (art. 106 ust. 7 ustawy VAT). Podstawą opodatkowania jest kwota należna usługodawcy za zakupioną usługę, przeliczona na polskie złote po średnim kursie ogłoszonym przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wykonania usługi (art. 31a ust. 1 ustawy VAT). Podatnik powinien także dokonać rozliczenia podatku w deklaracji VAT-7 jako podatku należnego. Jednocześnie kwotę tego podatku ujmuje się w deklaracji jako podatek naliczony podlegający odliczeniu (art. 86 ust. 2 ustawy VAT).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Na postawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz.1054 t.j.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako koncesjonowany i certyfikowanym przewoźnik lotniczy, prowadzący lotniczą działalność gospodarczą m.in. w zakresie lotniczego transportu pasażerskiego, wykonuje loty na obszarze Państw Unii Europejskiej i poza tym obszarem. W związku z tymi lotami otrzymuje od podmiotów z terenu Unii Europejskiej, jak również spoza Unii Europejskiej faktury zawierające opłaty nawigacyjne (trasowe i terminalowe) lotniskowe, o których mowa w Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/12/WE w sprawie opłat lotniskowych (Dz.U.UE.L.2009.70.11), za świadczenie usług obsługi naziemnej (handling) oraz opłaty z tytułu obsługi pasażerów niepełnosprawnych, o których mowa w Rozporządzeniu (WE) nr 1101/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej podróżujących drogą lotniczą.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, gdzie będzie znajdować się miejsce świadczenia nabywanych przez niego ww. usług i w jaki sposób dokonać rozliczenia podatku VAT z tytułu tych opłat.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.



Dla celów określenia miejsca świadczenia usług ustawodawca odrębnie zdefiniował pojęcie podatnika. I tak zgodnie z art. 28a pkt 1 stwierdza się, że przez to pojęcie rozumiemy:

  1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6;
  2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

oraz podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.


Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem (…).

Nabywane przez Wnioskodawcę usługi, zarówno od podmiotów z Unii Europejskiej jak i spoza terytorium UE, związane z wykonywaniem przez Niego lotów, będą opodatkowane w miejscu siedziby nabywcy, tj. na terytorium Polski. Taki efekt jest zgodny z zasadą leżącą u podstaw wspólnego systemu VAT, w myśl której towary i usługi powinny być opodatkowane podatkiem VAT w miejscu ich konsumpcji.

Stosowanie do art. 2 pkt 9 ww. ustawy import usług to świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju.

W związku z powyższym, miejscem świadczenia nabywanych przez Wnioskodawcę opłat nawigacyjnych (trasowe i terminalowe), lotniskowych, za świadczenie usług obsługi naziemnej (handling) oraz opłat z tytułu obsługi pasażerów niepełnosprawnych, wykonywanych przez kontrahentów zagranicznych, zarówno z terytorium UE jak i spoza niej, jest siedziba Wnioskodawcy, co oznacza, że usługi te podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski według zasad i stawek obowiązujących w ustawie o podatku od towarów i usług. W tych przypadkach występuje u Wnioskodawcy import usług, w rozumieniu cyt. wyżej art. 2 pkt 9 i art. 17 ust. 1 pkt 4, ust. 2 i 3 ustawy, z którego tytułu należy wystawiać faktury wewnętrzne.

W celu rozliczenia tej transakcji Wnioskodawca winien wystawić fakturę wewnętrzną zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy, który stanowi, że w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Trzeba tutaj zauważyć, że wystawiając przedmiotowe faktury wewnętrzne Wnioskodawca winien dokonać przeliczenia kwoty wyrażonej w walucie obcej na złoty. Jak bowiem wynika z art. 31a ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego, z zastrzeżeniem(…).

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, kwota podatku należnego z tytułu świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca. Oznacza to, że podatkiem naliczonym, podlegającym odliczeniu, jest podatek należny od importu usług. Zatem Wnioskodawca, jako usługobiorca, ma prawo do odliczenia kwotę podatku naliczonego, którą stanowi kwota podatku należnego z tytułu świadczenia usług, w ramach mechanizmu reverse charge. Jednocześnie należy pamiętać, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną.


Jak wskazuje Wnioskodawca w stanie faktycznym, nabywane usługi związane są z wykonywaniem lotów w ramach prowadzonej działalności w zakresie lotniczego transportu pasażerskiego.


Podsumowując, stwierdzić należy, iż miejsce świadczenia usług, za które podatnik jako przewoźnik lotniczy obciążany jest opłatami tj. opłatami nawigacyjnymi (trasowymi i terminalowymi), lotniskowymi, z tytułu świadczenia usług obsługi naziemnej (handlingowe), opłatami z tytułu obsługi pasażerów niepełnosprawnych, jest terytorium Polski i tym samym zobowiązany jest do rozpoznania u siebie jako podatnik importu usług, przeliczenia kwot wyrażonych w walutach obcych na złote po średnim kursie ogłoszonym przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wykonania usługi a kwota podatku należnego stanowi jednocześnie kwotę podatek naliczonego podlegającego odliczeniu.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. Nr 153, poz. 1270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj