Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-129/08
z 27 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-129/08
Data
2008.05.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy --> Znaki akcyzy --> Prawa i obowiązki wynikające ze stosowania znaków akcyzy --> Utrata znaków akcyzy


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
znaki akcyzy


Istota interpretacji
Termin zwrotu uszkodzonych lub zniszczonych znaków akcyzy w procesie oznaczania wyrobów akcyzowych tymi znakami do właściwego organu?



Wniosek ORD-IN 429 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2008r. (data wpływu 27 lutego 2008r.) uzupełnione pismem z 11 kwietnia 2008r. (data wpływu 11 kwietnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie terminu zwrotu do właściwego organu znaków akcyzy uszkodzonych lub zniszczonych w procesie oznaczania wyrobów akcyzowych tymi znakami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2008r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 11 kwietnia 2008r. (data wpływu 11 kwietnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie terminu zwrotu do właściwego organu znaków akcyzy uszkodzonych lub zniszczonych w procesie oznaczania wyrobów akcyzowych tymi znakami.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, zgodnie z ustawą z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. nr 29, poz. 257 ze zm.) prowadzi skład podatkowy, w którym następuje proces oznaczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych znakami akcyzy. Znaki akcyzy będą nakładane automatycznie, maszynowo. Przy oznaczaniu wyrobów akcyzowych dochodzi do sporadycznych uszkodzeń znaków akcyzy (przerwania, uszkodzenia, zniszczenia).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy termin zwrotu uszkodzonych lub zniszczonych znaków akcyzy w procesie oznaczania wyrobów akcyzowych tymi znakami do właściwego organu wynikającego z ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257) w zakresie Rozdziału 4 – prawa i obowiązki wynikające ze stosowania znaków akcyzy - art. 109, określony jest na 14 dni, czy też istnieje możliwość zwrotu w terminie późniejszym...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 109 ustawy z 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym, który odnosi się do uszkodzonych lub zniszczonych znaków akcyzy w procesie oznaczania wyrobów akcyzowych tymi znakami, termin zwrotu tych znaków nie jest formalnie określony.

Wnioskodawca stoi ponadto na stanowisku, iż do przedmiotowej sprawy nie znajduje zastosowania art. 104 ww. ustawy, który mówi o braku możliwości użycia uszkodzonych znaków akcyzy do naniesienia na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych. Art. 104 ust. 3 ww. ustawy określa, iż znaki akcyzy uszkodzone przed ich naniesieniem są zwracane, w terminie 14 dni, licząc od dnia stwierdzenia ich uszkodzenia, organowi, który je wydał. W ocenie Wnioskodawcy powyższy termin dotyczy uszkodzenia znaków akcyzy przed procesem naniesienia np. w transporcie pomiędzy organem wydającym, a odbiorcą lub np. w miejscu przechowywania (kasie) banderol.

W ocenie Wnioskodawcy w przepisach ustawy o podatku akcyzowym brak jest informacji na temat formalnego terminu zwrotu uszkodzonych lub zniszczonych znaków akcyzy w procesie oznaczania wyrobów tymi znakami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając na uwadze, iż znaki akcyzy podobnie jak inne elementy opakowań jednostkowych mogą ulec utracie, zniszczeniu lub uszkodzeniu, ustawodawca określił szczegółową procedurę związaną z dokumentowaniem tego rodzaju przypadków.

Prawidłowe stosowanie przepisów akcyzowych w tym zakresie ustawodawca zdefiniował poprzez poszczególne sytuacje traktowane jako utrata, zniszczenie lub uszkodzenie znaków akcyzy.

W myśl art. 102 ust. 1-6 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) podmioty obowiązane do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy są obowiązane prowadzić ewidencję znaków akcyzy.

W przypadku utraty, zniszczenia, uszkodzenia, wydania lub zwrotu znaków akcyzy sporządza się protokół z zaistnienia danego faktu.

Znaki akcyzy muszą być przechowywane i przewożone w sposób zapewniający zabezpieczenie przed kradzieżą, zniszczeniem lub uszkodzeniem.

Za uszkodzone znaki akcyzy uważa się oryginalne znaki akcyzy, w których trwałe i widoczne naruszenie właściwości fizycznych pozwala na identyfikację znaków co do oryginalności, rodzaju, nazwy, wymiarów, serii, numeru ewidencyjnego lub daty wytworzenia.

Za zniszczone znaki akcyzy ustawodawca uznaje oryginalne znaki akcyzy, w których trwałe i widoczne naruszenie właściwości fizycznych uniemożliwia identyfikację znaku co do jego rodzaju, nazwy, serii, numeru identyfikacyjnego oraz daty wytworzenia.

Za utracone znaki akcyzy ustawodawca uznaje oryginalne znaki akcyzy otrzymane przez podmiot obowiązany do oznaczania wyrobów akcyzowych tymi znakami, który je utracił w następstwie innych okoliczności niż:

  1. naniesienie na wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego i wprowadzenie wyrobu do obrotu z naniesionym znakiem akcyzy,
  2. zwrot znaków akcyzy do właściwego naczelnika urzędu celnego lub podmiotu wskazanego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, od którego podmiot ten odebrał znaki akcyzy, albo do ich wytwórcy,
  3. przekazanie przez importera, podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego lub przedstawiciela podatkowego podmiotowi mającemu siedzibę poza terytorium kraju w celu naniesienia na opakowania jednostkowe wyrobu akcyzowego lub wyrób akcyzowy będący przedmiotem importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego,
  4. przejęcie znaków akcyzy przez właściwy organ władzy publicznej w związku z kontrolą systemu znaków akcyzy.

Stosownie do art. 104 ust. 1, 2 i 3 ww. ustawy uszkodzone znaki akcyzy nie mogą być użyte do naniesienia na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub wyroby akcyzowe. W przypadku gdy uszkodzenie znaku akcyzy nastąpiło u podmiotów dokonujących obrotu wyrobami akcyzowymi oznaczonymi tymi znakami, innych niż producenci, importerzy, podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego, przedstawiciele podatkowi, podmioty dokonujące pakowania, rozlania, rozważenia wyrobów akcyzowych w opakowania jednostkowe albo przepakowania, ponownego rozlania lub rozważenia wyrobów akcyzowych w inne opakowania jednostkowe, wyroby te nie mogą być zbywane. Wyroby akcyzowe z uszkodzonymi znakami muszą być oznaczone nowymi znakami. Z czynności tej sporządza się protokół. Znaki akcyzy uszkodzone przed ich naniesieniem są zwracane, w terminie 14 dni, licząc od dnia stwierdzenia ich uszkodzenia, organowi, który je wydał.

Zgodnie z art. 109 ust. 1 ww. ustawy w razie wystąpienia strat znaków akcyzy wskutek ich utraty, uszkodzenia lub zniszczenia w procesie oznaczania wyrobów akcyzowych tymi znakami, w granicach dopuszczalnej normy, producentom, a także podmiotom dokonującym pakowania, rozlania, lub rozważenia wyrobów akcyzowych w opakowania jednostkowe albo przepakowania, ponownego rozlania lub rozważenia wyrobów akcyzowych w inne opakowania jednostkowe przysługuje odpowiednio zwrot wpłaconych kwot stanowiących wartość podatkowych znaków akcyzy albo prawo do otrzymania w zamian nowych znaków, pod warunkiem przedstawienia protokołu stwierdzającego utratę, uszkodzenie lub zniszczenie znaków oraz zwrotu uszkodzonych lub zniszczonych znaków.

W myśl art. 109 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku ubiegania się o nowe znaki akcyzy w zamian za znaki akcyzy utracone, uszkodzone lub zniszczone procesie oznaczania wyrobów akcyzowych podmiotom zobowiązanym do oznaczania wyrobów akcyzowych uprawnione organy wydają znaki akcyzy odpowiadające co do rodzaju i serii znakom utraconym, uszkodzonym i zniszczonym.

W celu prawidłowego korzystania z powyższego mechanizmu zwrotu kwot stanowiących równowartość utraconych znaków akcyzy lub też mechanizmu przydzielania nowych znaków akcyzy ustawodawca w art. 109 ust. 3 ww. ustawy upoważnił ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia w przepisach wykonawczych:

  1. normy dopuszczalnych strat znaków akcyzy powstałych w procesie oznaczania w stosunku do łącznej liczby znaków wykorzystanych w ciągu miesiąca kalendarzowego do oznaczenia wyrobów akcyzowych,
  2. zespołu czynności, które składają się na proces oznaczania znakami akcyzy.

Na podstawie powyższej delegacji ustawowej Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 19 kwietnia 2004r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 80, poz. 742 ze zm.), które zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 13 i 14 określa:

  • normy dopuszczalnych strat znaków akcyzy powstałych w procesie oznaczania w stosunku do łącznej liczby znaków wykorzystanych w ciągu miesiąca kalendarzowego do oznaczania wyrobów akcyzowych;
  • zespół czynności składających się na proces oznaczania znakami akcyzy.

W § 16 ust. 2 ww. rozporządzenia zdefiniowano w sposób precyzyjny zespół czynności, które mogą zostać uznane za wchodzące w proces oznaczania wyrobów znakami akcyzy. Oznaczanie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy polega na naniesieniu, z użyciem odpowiedniego kleju, ważnej i nieuszkodzonej banderoli na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego podlegającego oznaczaniu tą banderolą, niezależnie od miejsca i metody oznaczania. W przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych banderolami na zautomatyzowanej linii technologicznej do procesu oznaczania należy zaliczyć także czynności włożenia banderol do urządzenia banderolującego oraz następujące łącznie, bezpośrednio po oznaczaniu, zautomatyzowane czynności przemieszczenia opakowania wyrobu akcyzowego do końca linii technologicznej, zdjęcia opakowania jednostkowego wyrobu akcyzowego z tej linii i jednoczesnego włożenia go do opakowania zbiorczego.

Zaś dopuszczalne miesięczne straty banderol powstałe w procesie oznaczania nimi opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, o których mowa w art. 109 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym, zostały określone w § 16 ust. 1 ww. rozporządzenia. Zgodnie z tym przepisem straty, o których mowa wyżej mogą wynosić najwyżej dla poszczególnych wyrobów:

  1. 0,5% - dla opakowań jednostkowych wyrobów spirytusowych;
  2. 0,5% - dla opakowań jednostkowych wyrobów tytoniowych;
  3. 0,5% - dla opakowań jednostkowych wyrobów winiarskich.

Mając na uwadze powyższe zdaniem tut. organu termin zwrotu uszkodzonych znaków akcyzy określony w art. 104 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym nie ma odniesienia do strat znaków akcyzy określonych w art. 109 ust. 1 ww. ustawy, powstałych wskutek ich utraty, uszkodzenia lub zniszczenia w procesie oznaczania wyrobów akcyzowych tymi znakami. Konsekwentnie 14 dniowy termin zwrotu uszkodzonych znaków akcyzy będzie miał zastosowanie do czynności niewymienionych w § 16 ust. 2 rozporządzenia w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, niemieszczących się w pojęciu procesu oznaczania wyrobów tymi znakami.

Reasumując w przypadku wystąpienia strat znaków akcyzy wskutek ich utraty, uszkodzenia lub zniszczenia w procesie oznaczania wyrobów akcyzowych tymi znakami, w granicach dopuszczalnej normy strat, stwierdzić należy, że zarówno w przepisach ww. ustawy o podatku akcyzowym jak również i w przepisach powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004r. nie określono terminu zwrotu przedmiotowych znaków akcyzy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj