Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/415-956/08/BD
z 23 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/415-956/08/BD
Data
2008.05.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dokształcanie
kurs
podnoszenie kwalifikacji
szkolenie


Istota interpretacji
Czy wolne od podatku są koszty szkolenia pracowników komórki finansowej organizowane okresowo przez Regionalną Izbę Obrachunkową, która jest organem nadzoru i kontroli dla jednostek samorządu terytorialnego? (wskazówki i opinie na temat przepisów przedstawiane przez RIO są cenne w prawidłowym funkcjonowaniu gospodarki finansowej i pozwalają uniknąć niepotrzebnych błędów w pracy Urzędu). To samo dotyczy szkoleń organizowanych przez firmy mające koncesję na prowadzenie takiej działalności, nie mające akredytacji kuratora, ale zatrudniające, w celu przeprowadzenia określonych szkoleń specjalistów z poszczególnych ministerstw, z państwowej inspekcji pracy itp.?



Wniosek ORD-IN 581 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Marszałkowskiego przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2008r. (data wpływu do tut. Biura – 25 lutego 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m. in. w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego wartości świadczeń przyznanych przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika w formie pozaszkolnej (kursy, szkolenia, seminaria, kursokonferencje, konferencje) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m. in. w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego wartości świadczeń przyznanych przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika w formie pozaszkolnej (kursy, szkolenia, seminaria, kursokonferencje, konferencje).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Pracownicy Urzędu kierowani są przez pracodawcę na różnorodne szkolenia, seminaria, kursy, kursokonferencje, konferencje związane z zadaniami realizowanymi przez nich i wynikającymi z ich zakresów czynności: np. pracownicy komórki finansowej uczestniczą w szkoleniach organizowanych przez Regionalną Izbę Obrachunkową; pracownicy kadr uczestniczą w szkoleniach z prawa pracy organizowane przez firmy nie mające niekiedy akredytacji kuratora, ale zatrudniające specjalistów z Państwowej Inspekcji Pracy czy z ministerstwa; pracownicy ochrony środowiska korzystają ze szkoleń prowadzonych przez specjalistów z ministerstwa ochrony środowiska itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w omawianej sytuacji może mieć zastosowanie rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 3 litego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216), zważywszy na fakt, iż zmienia ono rozporządzenie dwóch ministrów: Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz. U. 1993r. Nr 103, poz. 472 ze zm.)...

Czy wolne od podatku są koszty szkolenia pracowników komórki finansowej organizowane okresowo przez Regionalną Izbę Obrachunkową, która jest organem nadzoru i kontroli dla jednostek samorządu terytorialnego... (wskazówki i opinie na temat przepisów przedstawiane przez RIO są cenne w prawidłowym funkcjonowaniu gospodarki finansowej i pozwalają uniknąć niepotrzebnych błędów w pracy Urzędu). To samo dotyczy szkoleń organizowanych przez firmy mające koncesję na prowadzenie takiej działalności, nie mające akredytacji kuratora, ale zatrudniające, w celu przeprowadzenia określonych szkoleń specjalistów z poszczególnych ministerstw, z państwowej inspekcji pracy itp....

Zdaniem podatnika bez względu na zastosowanie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej szkolenia, kursy, seminaria, kursokonferencje, konferencje itp., na które pracownik został skierowany przez pracodawcę powinny korzystać ze zwolnienia podatkowego. Pracodawca ma prawo, a nawet obowiązek wynikający z Kodeksu pracy ułatwić pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych (art. 94 pkt 6 K.p.). W interesie pracodawcy jest kierowanie pracowników na takie szkolenia, które prowadzone są przez specjalistów mających praktykę w danej dziedzinie, gdyż wiedza i informacje uzyskane przez skierowanego pracownika, będą służyły przede wszystkim pracodawcy oraz samemu pracownikowi do realizacji określonych zadań i obowiązków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle art. 11 ust. 1 tejże ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Przepis art. 12 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z powyższym należy przyjąć, że co do zasady wartość świadczeń otrzymanych przez pracowników na dokształcanie i podnoszenie kwalifikacji zawodowych stanowi przychód ze stosunku pracy i podlega opodatkowaniu.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 90 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących pracownikom podejmującym naukę w szkołach lub podnoszącym kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych. Użyte w cytowanym powyżej przepisie sformułowanie „odrębne przepisy” obejmuje cały szereg aktów prawnych, z których wynika prawo pracownika do otrzymania od pracodawcy świadczeń w związku z dokształcaniem. Do tego katalogu zaliczyć można:

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz. U. Nr 103 poz. 472 ze zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216).

Należy jednak zauważyć, że szkolenia pracowników opłacane przez zakład pracy można podzielić na dwa rodzaje:

  • kształcenie, dokształcanie, a także doskonalenie w formach pozaszkolnych: kursy, kursy zawodowe, seminaria, praktyki zawodowe podnoszące posiadane umiejętności i kwalifikacje zawodowe,
  • kształcenie w szkołach dla dorosłych (ponadpodstawowych) i w szkołach wyższych podnoszące poziom ogólnej wiedzy zawodowej (np. studia magisterskie, doktoranckie, stadia podyplomowe).

W przypadku dokształcania i doskonalenia zawodowego pracownika wyróżnić można sytuację, gdy szkolenia, kursy są niezbędne dla wykonywania zadań powierzonych pracownikom i integralnie związane z wykonywaną przez nich pracą np. szkolenie z nowej wersji programu komputerowego dla pracownika, który używa w pracy tego programu i pracownicy uczestniczą w nich na podstawie polecenia służbowego.

Jeżeli zatem uczestnictwo w tych formach dokształcania jest niezbędne do wykonywania powierzonej pracy lub ewentualnie jest związane z dokształcaniem celem uzupełnienia kwalifikacji w związku z zakresem obowiązków pracowniczych, to koszty z nimi związane ponoszone przez wnioskodawcę nie będą stanowić dla tego pracownika przychodu ze stosunku pracy.

Zakres pozaszkolnych form nauczania reguluje drugie z wymienionych rozporządzeń. Zgodnie z § 2 ust. 1 tego rozporządzenia uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się w następujących pozaszkolnych formach kształcenia:

  1. kurs;
  2. kurs zawodowy;
  3. seminarium;
  4. praktyka zawodowa.

Natomiast w myśl § 9 ust. 1 rozporządzenia z 12 października 1993r., pracownikowi podnoszącemu kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych na podstawie skierowania zakładu pracy przysługuje, o ile umowa zawarta między nim i zakładem pracy nie stanowi inaczej:

  • zwrot kosztów uczestnictwa, w tym zakwaterowania, wyżywienia i przejazdu,
  • urlop szkoleniowy na udział w obowiązkowych zajęciach oraz zwolnienie z części dnia pracy w określonym wymiarze, płatne według zasad obowiązujących przy obliczaniu wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy.

Należy również podkreślić, iż kwestię akredytacji regulują przepisy ustawy o z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Akredytacja stanowi swoisty certyfikat poziomu kształcenia prowadzonego w danej placówce, w zakresie systemu oświaty.

Natomiast cyt. powyżej przepis art. 21 ust. 1 pkt 90 ww. ustawy nie uzależnia stosowania określonego w nim zwolnienia podatkowego od posiadania akredytacji przez organizatora szkoleń. Stąd też, posiadanie bądź nie akredytacji przez organizatora szkolenia należy uznać za pozostające bez wpływu na prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku świadczeń przyznanych pracownikowi na podstawie odrębnych przepisów w związku z jego dokształcaniem.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż pracownicy wnioskodawcy uczestniczyć będą w różnego rodzaju szkoleniach i kursach, związanych z wykonywaną pracą jak i z czynności wynikających z zakresu ich obowiązków, które będą organizowane w formach pozaszkolnych. W przypadku gdy dokształcanie i doskonalenie zawodowe odbywa się w formach pozaszkolnych (kursy, szkolenia itp.) niezbędnym jest aby odbywało się na podstawie skierowania zakładu pracy, co stanowić będzie podstawę do skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy.

Zatem stanowiska wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj