Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-83/08-4/ŁM
z 16 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-83/08-4/ŁM
Data
2008.04.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
działalność statutowa
nieodpłatne używanie
organizacje pożytku publicznego
samochód
stowarzyszenia
środek trwały
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy przekazanie przez Stowarzyszenie ww. samochodu będzie rodziło skutki podatkowe u dawcy lub biorcy przedmiotowego samochodu?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2008 r. (data wpływu 16.01.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie, będące jednocześnie organizacją pożytku publicznego, jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, którego dochody zostały zwolnione od podatku, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stowarzyszenie, w wyniku darowizny stało się właścicielem pojazdu samochodowego, który został wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Otrzymany w ramach darowizny samochód, Stowarzyszenie chce udostępnić (w pełnym wymiarze czasowym, co miesiąc), do bezpłatnego używania Niepublicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej, wypełniającemu analogiczne do Stowarzyszenia świadczenia zdrowotne w zakresie terapii uzależnień. NZOZ, podobnie jak Stowarzyszenie, jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, którego dochody zwolnione są z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W uzupełnieniu do złożonego wniosku z dnia 15.04.2008 r. wskazano, iż:

  1. Stowarzyszenie otrzymało darowiznę pieniężną na zakup środka trwałego (samochodu) wykorzystywanego do celów statutowych.
  2. Stowarzyszenie wspomaga i współpracuje z ośrodkiem NZOZ, w zakresie prowadzenia programu postrehabilitacyjnego oraz niektórych akcji skierowanych m.in. do młodzieży leczącej się w ośrodku.
  3. Stowarzyszenie prowadzi profilaktykę, readaptację, programy z Krajowego Biura Przeciwdziałania Narkomanii, bierze udział w kampaniach medialnych zorientowanych na trzeźwość.
  4. Stowarzyszenie prowadzi różne działania często powiązane z działalnością ośrodka, ale oczywiście nie tylko. Współpraca jest obustronna.
  5. Pojazd użyczony zostaje NZOZ-owi w celu realizacji zadań statutowych z zastrzeżeniem możliwości wykorzystania go w każdej chwili przez stowarzyszenie. Działania stowarzyszenia mają priorytet nad akcjami NZOZ-u.
  6. NZOZ jest specyficzną formą działalności w państwie RP. Nie ma osobowości prawnej jest formą działania Caritasu jako jednostki nadrzędnej. Jednak całkowicie autonomiczną i samobilansująca się. Posiada swój statut, przedmiot i podmiot działania, cele, formy …
  7. Do zadań działania NZOZ-u należy udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie terapii uzależnień od środków psychoaktywnych dla dzieci i młodzieży, dlatego też wpisują się w cele statutowe stowarzyszenia. Stąd bliska współpraca obu podmiotów.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy przekazanie przez Stowarzyszenie ww. samochodu będzie rodziło skutki podatkowe u dawcy lub biorcy przedmiotowego samochodu...

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno użyczający jak i biorca ww. samochodu, w związku z faktem prowadzenia działalności, których celem statutowym jest działalność w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej, będzie zwolniony z opodatkowania przychodów, powstałych w wyniku przekazanego do nieodpłatnego używania samochodu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatkowej, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.


Przepis ust. 1 pkt 4, o czym stanowi art. 17 ust. 1c ustawy podatkowej, nie ma zastosowania w:

  1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach,
  2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,
  3. zakładach budżetowych i innych jednostkach organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych – jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.


Do skorzystania z powyższego zwolnienia muszą być spełnione przez podatnika łącznie dwa warunki:

  • jego celem musi być działalność wynikająca ze statutu, wymieniona w tym przepisie,
  • uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej.


W myśl natomiast art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873) organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych.

Tymi odrębnymi przepisami stanowiącymi o zwolnieniu przedmiotowym jest art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z jego treścią wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowi że zwolnienie, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1, w tym również wymienionych w pkt 4 i 6c ustawy, ma zastosowanie jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Przedmiotowe zwolnienie nie dotyczy dochodów uzyskanych z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a oraz dochodów, które bez względu na czas ich osiągnięcia, zostały wydatkowane na inne cele niż wymienione w powołanym wyżej przepisie (ust. 1a pkt 2 tego artykułu).

Z przytoczonych przepisów wynika, iż zastosowanie do Stowarzyszenia zwolnienia przedmiotowego zależy więc nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele.

Wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej). Nie można w tym zakresie stosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego na pokrywanie wydatków związanych z działalnością gospodarczą. Wydatkowanie zatem części dochodu na inne cele lub na nabycie środków trwałych niesłużących bezpośrednio realizacji celów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 6c ustawy, nie może być objęte przedmiotowo zwolnieniem.

Ze stanu faktycznego sprawy wynika, że Stowarzyszenie posiada status organizacji pożytku publicznego, a więc nie może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej. W wyniku otrzymanej darowizny pieniężnej, którą przeznaczyło i wydatkowało na zakup samochodu, stało się jego właścicielem. Samochód został przez Wnioskodawcę wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Powyższy pojazd Stowarzyszenie chce udostępnić do bezpłatnego używania Niepublicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej, z możliwością wykorzystania go przez Stowarzyszenie. NZOZ prowadzi analogiczną do Stowarzyszenia działalność w zakresie terapii uzależnień i jest zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższego, w ocenie tutejszego Organu, udostępnienie do bezpłatnego używania samochodu stanowiącego własność Stowarzyszenia nie spowoduje utraty powyższego zwolnienia wynikającego art. 17 ust. 1 pkt 6c, pod warunkiem, że samochód ten nie będzie wykorzystywany na cele prowadzonej działalności gospodarczej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Jednocześnie dodaje się, że wniosek Stowarzyszenia w zakresie pytania dotyczącego skutków podatkowych u biorcy przedmiotowego samochodu został rozpatrzony odrębnym postanowieniem wydanym w dniu 16 kwietnia 2008 r., nr ILPB3/423-83/08-5/ŁM


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj