Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PB3-423-379/08-2/KR
z 26 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PB3-423-379/08-2/KR
Data
2008.05.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
faktura VAT
otrzymanie
podwykonawstwo
rok podatkowy
usługi sprzątania


Istota interpretacji
Czy poniesione przez Wnioskodawcę koszty z tytułu usług sprzątania świadczone przez podwykonawców, które zostały udokumentowane fakturą VAT otrzymaną przez Wnioskodawcę w styczniu 2008r, stanowić będą dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów w roku, w którym Wnioskodawca uzyskał przychód z tytułu świadczenia usług utrzymania czystości w obiektach handlowych, tj. w roku 2007?



Wniosek ORD-IN 480 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20.02.2008. (data wpływu 27.02.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztu uzyskania przychodów - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 27.02.2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztu uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie zarządzania infrastrukturą. W ramach przedmiotowej usługi Wnioskodawca zapewnia obsługę techniczną funkcjonowania centrów handlowych, przeprowadza konserwacje i remonty hal handlowych oraz utrzymuje czystość na terenie przedmiotowych centrów handlowych. Za usługę utrzymania obiektów w czystości Wnioskodawca wystawia fakturę VAT w terminie 7 dni po zakończeniu każdego miesiąca. Faktura VAT za usługę wykonaną przez Wnioskodawcę w grudniu 2007 r. została wystawiona na początku stycznia 2008 r. Z uwagi na fakt, iż usługa wykonana została z końcem grudnia 2007 r., wynagrodzenie za wykonaną usługę sprzątania zostało ujęte przez Wnioskodawcę jako przychód roku 2007 r.

Wnioskodawca świadcząc usługi utrzymania czystości w obiektach handlowych korzysta z usług podwykonawców. Wnioskodawca w oparciu o zawarte umowy z podwykonawcami ujął w księgach roku 2007 r. wynagrodzenie należne podwykonawcom, jako bierne międzyokresowe rozliczenie kosztów. Następnie, Podwykonawcy, wystawili i przesłali Wnioskodawcy w styczniu 2008 r. faktury VAT za świadczone przez nich usługi wykonane w grudniu 2007 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy poniesione przez Wnioskodawcę koszty z tytułu usług sprzątania świadczone przez podwykonawców, które zostały udokumentowane fakturą VAT otrzymaną przez Wnioskodawcę w styczniu 2008r, stanowić będą dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów w roku, w którym Wnioskodawca uzyskał przychód z tytułu świadczenia usług utrzymania czystości w obiektach handlowych, tj. w roku 2007...

W opinii Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż Spółka świadczy na rzecz swojego kontrahenta usługi utrzymania czystości w obiektach handlowych, ponoszone przez Wnioskodawcę koszty na rzecz podwykonawców zatrudnionych przez Wnioskodawcę w związku z wykonaniem przez nich przedmiotowych usług stanowią bezpośrednie koszty uzyskania przychodów. Z uwagi na fakt, iż przychód związany bezpośrednio z tymi kosztami został uzyskany przez Wnioskodawcę w roku 2007, tj. w roku, w którym wykonana została przez Wnioskodawcę usługa utrzymania czystości w obiektach handlowych, przedmiotowe koszty odnoszą się, zatem do przychodów roku 2007. Z uwagi zatem na fakt, iż Wnioskodawca otrzymał wystawione przez podwykonawców faktury VAT w styczniu 2008, tj. przed sporządzeniem sprawozdania finansowego za rok 2007, zgodnie z art. 15 ust. 4b pkt 1 Ustawy, stwierdzić należy, iż koszty ponoszone przez Wnioskodawcę na rzecz podwykonawców winny stanowić koszt roku 2007, tj. roku, w którym Wnioskodawca uzyskał przychód związany bezpośrednio z tymi kosztami.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Art. 15 ust. 4 stanowi, iż koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącane w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.

Stosownie do art. 15 ust. 4b ww. ustawy koszty uzyskania przychodów, bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:

  1. sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo
  2. złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego

  • są potrącane w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę wynika, iż Wnioskodawca świadcząc usługi utrzymania czystości w obiektach handlowych korzysta z usług podwykonawców. Wnioskodawca w oparciu o zawarte umowy z podwykonawcami ujął w księgach roku 2007 wynagrodzenie należne podwykonawcom, jako bierne międzyokresowe rozliczenie kosztów. Następnie, przed sporządzeniem sprawozdania finansowego Wnioskodawca otrzymał od podwykonawców faktury VAT wystawione w 2008r. za świadczone przez nich usługi wykonane w grudniu 2007. Przychód związany bezpośrednio z tymi kosztami został uzyskany przez Spółkę w roku 2007, tj. w roku, w którym wykonana została przez Wnioskodawcę usługa utrzymania czystości w obiektach handlowych.

Mając powyższe na uwadze, jeżeli Wnioskodawca przed dniem sporządzenia sprawozdania finansowego poniósł koszty bezpośrednio związane z przychodami roku 2007 to na podstawie art. 15 ust. 4b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powinien zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów w roku 2007.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj