Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1-415-116/08/MM
z 13 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1-415-116/08/MM
Data
2008.05.13


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Rodzaje działalności

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Wyłączenia w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Zrzeczenie podatnika


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
forma opodatkowania
opodatkowanie
rozpoczęcie działalności gospodarczej
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
Czy w sytuacji, gdy w roku podatkowym 2007 podatnik prowadził działalność gospodarczą i ją zlikwidował, a następnie zarejestrował ten sam rodzaj działalności ma możliwość opodatkować nową działalność na ryczałcie (gdy poprzednia była rozliczona wg. zasad wspólnych)?



Wniosek ORD-IN 941 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2008 r. (data wpływu 18 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości wyboru sposobu opodatkowania w trakcie roku podatkowego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 lutego 2008 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości wyboru sposobu opodatkowania w trakcie roku podatkowego.


W przedmiotowym wniosku oraz w jego uzupełnieniu z dnia 25 kwietnia 2008 roku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


W roku 2007 prowadził Pan działalność gospodarczą na zasadach ogólnych. Przedmiotem prowadzonej działalności były usługi budowlane. Z przyczyn ekonomicznych (brak robót) wspomniana działalność została całkowicie zlikwidowana i w dniu 10 sierpnia 2007 roku wykreślona z ewidencji działalności gospodarczej. O likwidacji tej działalności powiadomił Pan Naczelnika Urzędu Skarbowego odrębnym pismem. Jednak po długich rozmowach telefonicznych z kontrahentem zagranicznym i zapewnieniami z jego strony, że dostanie Pan więcej zleceń na usługi budowlane postanowił Pan jeszcze raz spróbować. W dniu 13 sierpnia 2007 roku otrzymał Pan nowe zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej pod nowym numerem. W dniu 16 sierpnia 2007 roku powiadomił Pan pisemnie Naczelnika Urzędu Skarbowego o rozpoczęciu nowej działalności i wyborze podatku dochodowego od osób fizycznych w formie zryczałtowanej. Dnia 22 stycznia 2008 roku złożył Pan zeznanie PIT-28 za rok 2007. Pod koniec stycznia 2008 roku otrzymał Pan wezwanie z Urzędu Skarbowego, aby wyjaśnić rozbieżności, jakie powstały w zeznaniu PIT-28, a wpłatami dokonanymi na konto Urzędu Skarbowego i został Pan poinformowany, iż otwierając nową działalność gospodarczą nie miał prawa wybrać nowej formy opodatkowania, lecz powinien Pan pozostać przy takiej, jaką wybrał przy prowadzeniu wcześniej zarejestrowanej działalności gospodarczej - to jest na zasadach ogólnych. Jednocześnie oświadczył Pan, że w określeniu przedmiotu działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Kodów, wpis do działalności gospodarczej zawierał formy działalności - sprzedaży, które mogły wykluczyć możliwość opodatkowania Pańskiej działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Z uzupełnienia do wniosku wynika, że przedmiotem Pana działalności gospodarczej była między innymi działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju. Wspomniany przedmiot działalności figurował zarówno w działalności gospodarczej, która była zarejestrowana pod numerem ewidencyjnym nr 2620 i zlikwidowana została dnia 10 sierpnia 2007 roku jak i w działalności gospodarczej zarejestrowanej pod numerem ewidencyjnym nr 4003, która została zarejestrowana na podstawie wniosku złożonego przez Pana dnia 13.08.2007 roku.

Jednakże wskazał Pan, iż wykonywał tylko usługi budowlane, tj. sklasyfikowane w kodzie : 45.42.z tj. zakładanie stolarki budowlanej. Na wszystkie swoje usługi wystawiał Pan faktury.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w zaistniałym stanie faktycznym miał Pan prawo wyboru zryczałtowanej formy opodatkowania podatkiem dochodowym nowo otwartej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2007, po likwidacji w tym samym roku innej działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach ogólnych...


Zdaniem Wnioskodawcy możliwe jest wybranie zryczałtowanego podatku dochodowego dla nowo rozpoczętej działalności gospodarczej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Wyboru formy (sposobu) opodatkowania podatnik dokonuje – zgodnie z treścią art. 9 ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) składając pisemne oświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego – do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Oznacza to, że jeżeli nie została zgłoszona likwidacja działalności gospodarczej, wyboru formy (lub sposobu) opodatkowania dochodów podatnik dokonuje na dany rok podatkowy.

Natomiast w sytuacji kiedy w ciągu roku podatnik w sposób trwały zlikwidował pozarolniczą działalność gospodarczą i o tym fakcie zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego, dokonał wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej, sporządził spis pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) itp., a następnie w tym samym roku podatkowym ponownie rozpoczął (po uzyskaniu wpisu do ewidencji) prowadzenie działalności gospodarczej, nie ma przeszkód do wyboru przez ten podmiot formy opodatkowania.

Skoro podatnik zawiadomił wcześniej organ podatkowy o likwidacji prowadzonej działalności gospodarczej (ze wszelkimi konsekwencjami wynikającymi z przepisów prawnych) to gdy rozpocznie on ponownie działalność, nie ma podstaw aby odmówić statusu podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Natomiast przepis art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e stanowi, iż opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

W poz. 4 tego załącznika – w grupowaniu 51.19 zamieszczone zostały usługi pośrednictwa w sprzedaży towarów różnego rodzaju.

W zaświadczeniu o wpisie do ewidencji do działalności gospodarczej wydanej dla działalności gospodarczej zarejestrowanej przez Pana dnia 13 sierpnia 2007 roku zamieszczona została m. in. działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju, mieszcząca się w grupowaniu 51.19.z. Jak wspomniał Pan w swym wniosku we wpisie do działalności gospodarczej zamieszczone zostały takie formy działalności, które mogły pozbawić Pana możliwości opodatkowania w formie zryczałtowanej.

Jednakże z uwagi na fakt, iż poza przychodami z usług budowlanych nie uzyskał Pan przychodu ze świadczenia innych usług – czyli nie spełnił Pan przesłanek z art. 8 ustawy, wyłączających opodatkowanie w formie ryczałtu, mógł Pan być opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym. W przedmiotowej sprawie dopiero fakt uzyskania przychodów ze świadczenia usług wyłączonych z opodatkowania w formie ryczałtu pozbawia Pana prawa do opodatkowania w tej formie, co wynika z treści art. 8 ust. 3. W myśl powołanego przepisu jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowym nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4 traci prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na zasadach ogólnych.

Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanych przez Pana. Nie rozstrzyga natomiast faktycznych przyczyn likwidacji oraz ponownego zarejestrowania działalności gospodarczej prowadzonej w tym samym zakresie. W przedmiotowej sprawie, dokonując interpretacji indywidualnej, oparto się na przedstawionym stanie faktycznym, nie oceniając czy zaistniałe zdarzenia gospodarcze nie zmierzały do obejścia przepisów prawa podatkowego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj