Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-665/12-4/KC
z 5 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29.06.2012 r. (data wpływu 02.07.2012 r.), uzupełnionym w dniu 28.09.2012 r. (data wpływu 01.10.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 21.09.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 26.09.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla usług pośrednictwa ubezpieczeniowego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 02.07.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla usług pośrednictwa ubezpieczeniowego. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 28.09.2012 r., złożonym w dniu 28.09.2012 r. (data wpływu 01.10.2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 21.09.2012 r.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego, polegającego na wykonywaniu przez pośrednika za wynagrodzeniem czynności faktycznych oraz czynności prawnych związanych z zawieraniem lub wykonywaniem umów ubezpieczenia. Mając na względzie przedmiot działalności, Spółka zawarła w dniu 23 lutego 2004 roku z C. AG. Oddział w Polsce (dalej: Oddział) umowę agencyjną (dalej: Umowa). Wskutek zawarcia Umowy Oddział zlecił Spółce wykonywanie na terenie Polski czynności agencyjnych w imieniu i na rzecz Oddziału w zakresie prowadzonych (oferowanych) przez Oddział ubezpieczeń bezspornych należności z tytułu sprzedaży towarów lub usług w handlu krajowym lub zagranicznym. Zgodnie z postanowieniami Umowy Spółka wykonuje czynności agencyjne przy pomocy osób fizycznych spełniających wymogi określone w art. 9 ustawy z dnia 22 maja 2003 roku o pośrednictwie ubezpieczeniowym.


W ramach czynności agencyjnych Wnioskodawca zobowiązał się do:

  1. oferowania (ubezpieczającym, ostatecznym klientom Oddziału) konkretnego ubezpieczenia, a tym samym zawarcia z Oddziałem umowy ubezpieczenia,
  2. wykonywania czynności przygotowawczych zmierzających do zawarcia (przez ubezpieczającego) umowy ubezpieczenia z Oddziałem,
  3. uczestniczenia w administrowaniu i wykonywaniu zawartych (z Oddziałem) umów ubezpieczenia. Wskazane zobowiązanie obejmuje następujące czynności:
    • utrzymywanie kontaktów i relacji z klientem ubezpieczyciela,
    • odbieranie od klienta propozycji zmian w polisach i przekazywanie ich do ubezpieczyciela oraz pośredniczenie w uzgadnianiu zapisów aneksów do polisy,
    • wyjaśnianie u ubezpieczyciela problemów zgłaszanych przez klientów,
    • szkolenie z obsługi polisy,
    • przekazywanie klientowi wszelkich informacji o zmianach polityki ubezpieczyciela w zakresie przyznawania limitów kredytowych,
    • negocjowanie warunków odnowień polis na kolejne okresy ubezpieczeniowe,
    • nadzór nad terminowością płatności składki ubezpieczeniowej na podstawie informacji otrzymywanych przez ubezpieczyciela (wysyłanie ponagleń z żądaniem wpłaty składki).


Stosownie jednak do wyraźnie sformułowanej w Umowie klauzuli (dalej: Klauzula), Wnioskodawca nie jest jednak uprawniony do:

  • zawierania w imieniu Oddziału umów ubezpieczenia, jak również
  • pobierania od ostatecznych klientów opłat, prowizji, składek ubezpieczeniowych.


W zamian za wykonywane czynności (wymienione w pierwszym z wyliczeń pod literami od „a” do „c” włącznie) Oddział zobowiązał się wypłacić Wnioskodawcy wynagrodzenia prowizyjne. Pierwotnie (w dacie zawarcia Umowy) wynagrodzenie zostało ustalone na poziomie 10% składki ubezpieczeniowej zainkasowanej przez Oddział z każdej zawartej (nowej lub przedłużonej) umowy ubezpieczeniowej zawartej za pośrednictwem Spółki to jest dzięki skojarzeniu ostatecznego klienta z Oddziałem. Obecnie, na podstawie Aneksu nr 3 do Umowy, od 1 stycznia 2012 roku, wynagrodzenie Spółki ustalone jest według degresywnej stawki prowizyjnej wynoszącej:

  1. 10% składki ubezpieczeniowej zainkasowanej przez Oddział z każdej zawartej za pośrednictwem Spójki nowej umowy ubezpieczenia,
  2. 5% składki ubezpieczeniowej zainkasowanej z każdej przedłużonej umowy ubezpieczenia, która została uprzednio zawarta za pośrednictwem Spółki i której składka minimalna jest mniejsza lub równa 25 000 zł (słownie dwadzieścia pięć tysięcy zł., z zastrzeżeniem, że nowa stawka naliczana jest od dnia przedłużenia umowy,
  3. 7% składki ubezpieczeniowej zainkasowanej z każdej przedłużonej umowy ubezpieczenia, która została uprzednio zawarta za pośrednictwem Spółki, której składka minimalna jest większa niż 25 000 zł (słownie dwadzieścia pięć tysięcy zł.) z zastrzeżeniem, że nowa stawka naliczana jest od dnia przedłużenia umowy.

Wynagrodzenie jest naliczane za okresy miesięczne. Spółka wystawiając stosowne faktury VAT, których wartość została skalkulowana w oparciu o obowiązujące postanowienia Umowy (powołane powyżej), stosuje zwolnienie z podatku od towarów i usług. W oparciu bowiem o przepis art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o podatku od towarów i usług uznaje, że świadczone na podstawie Umowy dla Oddziału usługi korzystają ze zwolnienia jako usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Spółka prawidłowo postępuje stosując zwolnienie z VAT do usług świadczonych na podstawie Umowy?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Stosownie do postanowień art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione z VAT są usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych. Posiłkując się zaś przepisami majowej ustawy (z roku 2003) o pośrednictwie ubezpieczeniowym, pośrednik wykonuje w imieniu lub na rzecz zakładu ubezpieczeń tak zwane „czynności agencyjne” polegające na:

  1. pozyskiwaniu klientów,
  2. wykonywaniu czynności przygotowawczych zmierzających do zawierania umów ubezpieczenia,
  3. zawieraniu umów ubezpieczenia, oraz
  4. uczestniczeniu w administrowaniu wykonywaniu umów ubezpieczenia, także w sprawach o odszkodowanie.

Wykładnia językowa przepisów ustawy o pośrednictwie finansowym nie wskazuje, aby wszystkie wyżej wymienione czynności musiały być wykonywane łącznie, a pominięcie jednej z nich skutkowało uznaniem, że do usług z zakresu pośrednictwa ubezpieczeniowego nie dochodzi. Mając na względzie powyższe oraz charakter świadczonych przez Wnioskodawcę usług, dający im przymiot usług pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych Spółka prawidłowo postępuje stosując zwolnienie ich z VAT, na podstawie powyżej powołanego przepisu, a tym samym nie wykazując kwoty podatku należnego VAT na fakturach wystawionych Oddziałowi za świadczone na podstawie Umowy usługi. Na taką kwalifikację działalności Spółki nie może mieć wpływu powołana w opisie stanu faktycznego Klauzula, w myśl której Wnioskodawca nie jest uprawniony ani do zawierania w imieniu Oddziału umów ubezpieczenia, ani do pobierania od ostatecznych klientów opłat, prowizji, składek ubezpieczeniowych. Innymi słowy, fakt istnienia Klauzuli w Umowie oraz jej stosowanie przez Spółkę pozostaje bez wpływu na istotę świadczonych na podstawie Umowy usług, a tym samym na prawo do zwolnienia ich z podatku VAT.

Raz jeszcze bowiem Wnioskodawca pozwala sobie zauważyć, że z treści art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o podatku od towarów i usług wynika wyraźnie, iż polski ustawodawca zwolnił od podatku również usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych. W doktrynie zwykło się uważać, że czynności wykonywane przez pośrednika ubezpieczeniowego dotyczą czynności wykonywanych w imieniu lub na rzecz zakładu ubezpieczeń (agencyjne) oraz czynności wykonywanych w imieniu lub na rzecz podmiotu poszukującego ochrony ubezpieczeniowej (brokerskie). Działalność pośrednictwa ubezpieczeniowego dotyczy działalności wykonywanej przez pośrednika, który nie zajmuje miejsca jakiejkolwiek strony umowy dotyczącej produktu finansowego. Usługa pośrednictwa ubezpieczeniowego to usługa wykonana na rzecz strony umowy (w naszym przypadku na rzecz Oddziału) oraz opłacona przez nią jako odrębna działalność pośrednictwa. Pośrednictwo ma zatem na celu dokonanie wszelkich niezbędnych czynności, które umożliwiłyby zawarcie przez strony, to jest, w naszym przypadku, przez ostatecznego klienta i Oddział umowy ubezpieczenia, przy czym pośrednik (Spółka) nie realizuje w stosunku do treści umowy (ubezpieczenia) żadnego własnego interesu.

W sprawie C-453/05 Europejski Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, że pośrednictwo stanowi działalność polegającą na pośredniczeniu, która może obejmować między innymi wskazywanie stronie danej umowy okazji do zawarcia takiej umowy, przy czym celem takiej działalności jest uczynienie wszystkiego, co niezbędne, aby dwie strony zawarły umowę, a sam pośrednik nie ma żadnego interesu w zakresie treści umowy. Konsekwentnie w opinii Wnioskodawcy, świadczone dla Oddziału usługi, z uwzględnieniem faktu pewnych czynności wyłączonych z obowiązków Spółki (Klauzula), stanowią usługi pośrednictwa pomiędzy ostatecznym klientem Oddziału a zakładem ubezpieczeń (Oddziałem) w zakresie świadczenia usług ubezpieczeniowych, objętych zwolnieniem z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dodatkowo pragniemy zauważyć, że we wskazanym w Umowie zakresie świadczeń, do których zobowiązała się Spółka, są również czynności polegające na uczestniczeniu w administrowaniu i wykonywaniu zawartych (przez ostatecznych klientów z Oddziałem) umów ubezpieczenia. Z uwagi na to, że tego rodzaju działania wchodzą w zakres pojęciowy usług pośrednictwa ubezpieczeniowego zdefiniowanych w ustawie o pośrednictwie finansowym z jednej strony, oraz mając na względzie dominujący w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, jak również stanowiskach polskich organów podatkowych pogląd, że nie można sztucznie wyodrębniać z jednej kompleksowej usługi, pewnych czynności tylko w tym celu, aby opodatkować je na innych zasadach, prawidłowym jest uznanie przez Spółkę, że te czynności administrowania nie stanowią odrębnego świadczenia, a stanowiąc element usługi dominującej/podstawowej, jaką jest oferowanie (ubezpieczającym, ostatecznym klientom Oddziału) konkretnego ubezpieczenia, oraz wykonywanie czynności przygotowawczych zmierzających do zawarcia (przez ubezpieczającego) umowy ubezpieczenia z Oddziałem, czyli pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych powinny korzystać ze zwolnienia z VAT. Tym bardziej, że cena za usługi wynikające z Umowy określona jest jednorazowo, w oparciu o procent od wartości umowy ubezpieczenia.


W związku z powyższym Wnioskodawca zwraca się z prośbą o potwierdzenie, że przedstawione w niniejszym wniosku stanowisko w zakresie zwolnienia z VAT świadczonych dla Oddziału usług wynikających z Umowy jest prawidłowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zastosowania zwolnienia dla usług pośrednictwa ubezpieczeniowego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) (art. 7 ust. 1 ustawy). W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Warto nadmienić, iż zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, obowiązującego od dnia 01.01.2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ubezpieczeniowe, usługi reasekuracyjne i usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, a także usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek, z wyłączeniem zbywania praw nabytych w związku z wykonywaniem umów ubezpieczenia i umów reasekuracji.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca, w ramach swojej działalności pośrednika ubezpieczeniowego, zawarł umowę agencyjną z C. AG. Oddział w Polsce. W efekcie zawarcia umowy Oddział zlecił Wnioskodawcy wykonywanie na terenie Polski czynności agencyjnych w imieniu i na rzecz Oddziału w zakresie oferowanych przez Oddział ubezpieczeń bezspornych należności z tytułu sprzedaży towarów lub usług w handlu krajowym lub zagranicznym. W ramach czynności agencyjnych, Wnioskodawca zobowiązał się do następujących czynności:

  1. oferowania ostatecznym klientom Oddziału konkretnego ubezpieczenia, a tym samym zawarcia z Oddziałem umowy ubezpieczenia,
  2. wykonywania czynności przygotowawczych zmierzających do zawarcia (przez ubezpieczającego) umowy ubezpieczenia z Oddziałem,
  3. uczestniczenia w administrowaniu i wykonywaniu zawartych (z Oddziałem) umów ubezpieczenia. Wskazane zobowiązanie obejmuje następujące czynności:
    • utrzymywanie kontaktów i relacji z klientem ubezpieczyciela,
    • odbieranie od klienta propozycji zmian w polisach i przekazywanie ich do ubezpieczyciela oraz pośredniczenie w uzgadnianiu zapisów aneksów do polisy,
    • wyjaśnianie u ubezpieczyciela problemów zgłaszanych przez klientów,
    • szkolenie z obsługi polisy,
    • przekazywanie klientowi wszelkich informacji o zmianach polityki ubezpieczyciela w zakresie przyznawania limitów kredytowych,
    • negocjowanie warunków odnowień polis na kolejne okresy ubezpieczeniowe,
    • nadzór nad terminowością płatności składki ubezpieczeniowej na podstawie informacji otrzymywanych przez ubezpieczyciela (wysyłanie ponagleń z żądaniem wpłaty składki).


Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, nie jest jednak uprawniony do zawierania w imieniu Oddziału umów ubezpieczenia, jak również do pobierania od ostatecznych klientów opłat, prowizji i składek ubezpieczeniowych.


Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do uznania prawidłowości możliwości stosowania zwolnienie z VAT do usług świadczonych na rzecz austriackiego ubezpieczyciela z polskim oddziałem zgodnie z zawartą umową.


Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż usługi wykonane na rzecz strony umowy, tj. Oddziału jest opłacona przez nią jako odrębna działalność pośrednictwa. Działania Wnioskodawcy mają na celu dokonanie wszelkich niezbędnych czynności, które umożliwiłyby zawarcie przez strony, tj. przez ostatecznego klienta i Oddział austriackiego ubezpieczyciela, przy czym pośrednik jakim jest Wnioskodawca nie realizuje w stosunku do treści umowy (ubezpieczenia) żadnego własnego interesu.

Odnosząc się w tym miejscu do kwestii związanej z zastosowaniem zwolnienia dla usług pośrednictwa ubezpieczeniowego polegających na oferowania ostatecznym klientom Oddziału konkretnego ubezpieczenia, a tym samym zawarcia z Oddziałem umowy ubezpieczenia, wykonywaniu czynności przygotowawczych zmierzających do zawarcia (przez ubezpieczającego) umowy ubezpieczenia z Oddziałem, uczestniczeniu w administrowaniu i wykonywaniu zawartych umów ubezpieczenia, należy zwrócić uwagę na fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera legalnej definicji pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych.

Aktem regulującym przedmiotowe zagadnienie jest ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz. U. Nr 124, poz. 1154 ze zm.), zgodnie z regulacjami której, wykonywane za wynagrodzeniem czynności faktyczne lub prawne związane z zawieraniem lub wykonywaniem umów ubezpieczenia stanowią szeroko pojęte pośrednictwo ubezpieczeniowe. W szczególności zakres czynności agencyjnych w rozumieniu art. 4 pkt 1 powyższej ustawy obejmuje:

  • pozyskiwanie klientów,
  • wykonywanie czynności przygotowawczych zmierzających do zawierania umów ubezpieczenia,
  • zawieranie umów ubezpieczenia,
  • uczestniczenie w administrowaniu i wykonywaniu umów ubezpieczenia, także w sprawach o odszkodowanie,
  • organizowanie i nadzorowanie czynności agencyjnych.

Art. 2 pkt 2 ww ustawy określa, iż pośrednictwo ubezpieczeniowe jest wykonywane wyłącznie przez agentów ubezpieczeniowych lub brokerów ubezpieczeniowych, z zastrzeżeniem art. 3. Z kolei art. 7 ust. 1 tejże ustawy wskazuje, iż agentem ubezpieczeniowym jest przedsiębiorca wykonujący działalność agencyjną na podstawie umowy agencyjnej zawartej z zakładem ubezpieczeń i wpisany do rejestru agentów ubezpieczeniowych.

Konfrontując przedstawione przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego czynności z zakresu pośrednictwa ubezpieczeniowego z przytoczonymi powyżej czynnościami wymienionymi w ustawie o pośrednictwie ubezpieczeniowym należy stwierdzić, iż w obliczu oceny danej czynności w kontekście zastosowania zwolnienia od podatku, prymat należy jednak oddać orzecznictwu TSUE, przed ustawą o pośrednictwie ubezpieczeniowym, chociażby z uwagi na autonomiczność prawa podatkowego, wyrażającego się tym, że kwestie kształtujące zobowiązania podatnika powinny wynikać przede wszystkim z ustaw podatkowych, często wspomagając się w procesie ich wykładni orzeczeniami TSUE, jak to ma miejsce w przedmiotowej sprawie. Tut. Organ nie odrzuca także możliwości posługiwania się pomocniczo ustawami rodzajowo zbieżnymi z tematyką zwolnień od VAT, jednakże w niniejszych okolicznościach, należy w pierwszej kolejności oprzeć się na dorobku orzeczniczym TSUE.

W celu rozstrzygnięcia co w świetle w/w przepisów prawa podatkowego należy rozumieć pod pojęciem „pośrednictwa” warto odnieść się do wyroku w sprawie sygn. C-453/05, na który powołuje się również Wnioskodawca, gdzie TSUE stwierdził, że „pośrednictwo stanowi działalność polegającą na pośredniczeniu, która może obejmować między innymi wskazywanie stronie danej umowy okazji do zawarcia takiej umowy, przy czym celem takiej działalności jest uczynienie wszystkiego, co niezbędne, aby dwie strony zawarły umowę, a sam pośrednik nie ma żadnego interesu w zakresie treści umowy. Zatem pojęcie pośrednictwa nie wymaga koniecznie, aby pośrednik kontaktował się bezpośrednio z dwiema stronami umowy, aby negocjować wszystkie klauzule, jednakże pod warunkiem że jego działalność nie ogranicza się do zobowiązania do wykonania części czynności faktycznych związanych z umową.”

Natomiast w sprawie C-235/00 TSUE wskazał, że znaczenia słowa „negocjacje”, w kontekście art. 13B(d)(5), „odnosi się ono do działalności pośrednika, który nie przyjmuje roli którejkolwiek ze stron umowy dotyczącej produktu finansowego oraz którego działalność polega na czymś innym, niż świadczenie usług wchodzących w zakres umowy, typowo wykonywanych przez strony takich umów. Celem negocjacji jest wykonanie wszystkich czynności niezbędnych w celu zawarcia przez dwie strony umowy, przy jednoczesnym braku jakiegokolwiek własnego zaangażowania negocjatora określonego w warunkach umowy.”


Z powyższego wynika, że aby uznać daną działalność za pośrednictwo konieczne jest aby pośrednik wykonał przynajmniej niektóre z niżej wymienionych czynności:

  • wskazywanie stronie danej umowy okazji do zawarcia takiej umowy,
  • uczynienie wszystkiego, co niezbędne, aby dwie strony zawarły umowę,
  • prowadzenie negocjacji polegających na jednoznacznie określonym akcie mediacji,
  • nawiązywanie kontaktu z drugą stroną lub negocjowanie, w imieniu i na rzecz klienta warunków płatności, jakich ma dokonać jedna ze stron.

Powyższe oczywiście nie oznacza, iż pośrednik nie może wykonywać dodatkowych czynności jednakże aby czynności te można było zaliczyć do czynności pośredniczących konieczne jest aby wywoływały lub miały na celu wywołania skutku dla wszystkich stron transakcji. Innymi słowy konieczne jest, aby skutek tych czynności odnalazł odzwierciedlenie w zawartej umowie pomiędzy stronami.

Wnioskodawca wskazuje, iż w umowie z Oddziałem zawarta jest klauzula wyłączająca uprawnienie Wnioskodawcy do zawierania umów w imieniu Oddziału oraz do pobierania od ostatecznych klientów opłat, prowizji czy składek. Wskazuje to na faktyczny brak po stronie Wnioskodawcy interesu w zakresie treści umowy, zawieranej pomiędzy ostatecznym klientem a Oddziałem austriackiego ubezpieczyciela. Ponadto, wszystkie czynności wykonywane przez Wnioskodawcę, poczynając od oferowania konkretnego ubezpieczenia, wykonywania czynności przygotowawczych zmierzających do zawarcia umowy, poprzez utrzymywanie kontaktów i relacji z klientem ubezpieczyciela, odbieranie od klienta propozycji zmian w polisach i przekazywanie ich do ubezpieczyciela oraz pośredniczenie w uzgadnianiu zapisów aneksów do polisy, przekazywanie klientowi wszelkich informacji o zmianach polityki ubezpieczyciela w zakresie przyznawania limitów kredytowych, negocjowanie warunków odnowień polis na kolejne okresy ubezpieczeniowe, nadzór nad terminowością płatności składki ubezpieczeniowej, skupiają się na osiągnięciu efektu końcowego, tj. zawarcia przez dwie strony umowy ubezpieczenia. Tym samym składają się one na jedno złożone świadczenie, które posiada cechy usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego.

Reasumując, uwzględniając wnioski płynące z orzecznictwa TSUE, usługa jaką Wnioskodawca wykonuje w ramach czynności agencyjnych dla austriackiego ubezpieczyciela z Oddziałem w Polsce, polegająca na wykonywaniu usług zmierzających do zawarcia umowy ubezpieczenia oraz związanych z nimi istotnych czynności wymienionych szczegółowo powyżej, stanowi pośrednictwo ubezpieczeniowe, co w konsekwencji daje podstawę do zastosowania zwolnienia od podatku VAT niniejszych usług w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o podatku od towarów i usług.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj