Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PB3-423-362/08-2/ER
z 20 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PB3-423-362/08-2/ER
Data
2008.05.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
akcja
podatek
przedawnienie zobowiązania podatkowego
rozliczanie (rozliczenia)
Skarb Państwa
spółka akcyjna
wpłaty z zysku
wygaśnięcie zobowiązania podatkowego
zbycie
zobowiązanie podatkowe


Istota interpretacji
CIT- w zakresie wygaśnięcia obowiązku podatkowego oraz podatku od wpłat z zysku



Wniosek ORD-IN 298 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18.02.2008 r., (data wpływu 21.02.2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wygaśnięcia obowiązku podatkowego w zakresie podatku od wpłat z zysku – jest nieprawidłowe, natomiast w zakresie terminu dokonania rozliczenia wpłat z zysku na podstawie deklaracji WZS-1R- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.02.2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wpłat z zysku w związku ze zmianą akcjonariatu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiony został następujący stan faktyczny.

X SA posiadała status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa. Dnia 17 maja 2007r. została zawarta Umowa o objęciu akcji serii „B” w podwyższonym kapitale zakładowym E SA z siedzibą w G pomiędzy E SA a Skarbem Państwa. Zgodnie z powyższą umową Skarb Państwa objął nowe akcje serii „B” w podwyższonym kapitale zakładowym E SA między innymi wniósł tytułem wkładu niepieniężnego także akcje Z SA serii „A” w ilości 18 955 000 sztuk, co stanowiło 85% wszystkich wyemitowanych akcji. Skarb Państwa pozostał właścicielem 3 345 000 akcji, co stanowi 15%. Zmiany w księdze akcyjnej wpisano 18 czerwca 2007r. Wniesienie przez Skarb Państwa 85% akcji X SA na podwyższenie kapitału zakładowego Spółki E SA z siedzibą w G zostało zarejestrowane w dniu 20.06.2007r. (dzień rejestracji podwyższenia kapitału zakładowego Spółki E SA z siedzibą w G). W związku z powyższym X SA jest aktualnie spółką z mniejszościowym udziałem Skarbu Państwa. Przestała być jednoosobową spółką Skarbu Państwa 17 maja 2007r. czyli w dacie zawarcia Umowy o objęciu akcji.

X zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996r. w sprawie określenia trybu terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa dokonywała wpłat z zysku w okresach kwartalnych. Jednocześnie stosowała uproszczoną formę wpłacania zaliczek na podatek dochodowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Z SA jest aktualnie Spółką z mniejszościowym udziałem Skarbu Państwa, czy na podstawie art. 3 obowiązek określony w art. 2 ust.1 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji tj. w przypadku Z SA, czy obowiązek ustał dnia 17 maja 2007r. czyli w dacie zawarcia Umowy o objęciu akcji serii „B” w podwyższonym kapitale zakładowym E SA z siedzibą w G pomiędzy E SA a Skarbem Państwa...
  2. Z SA dokonywała wpłat kwartalnych, czy Spółka powinna złożyć ostatnią deklarację WZS-1K za okres 01.01.2007r. do 31 .05.2007r. w terminie do 28 dnia miesiąca następującego po upływie kwartału czyli 28 lipca 2007r... Czy Spółka jest obowiązana dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku do budżetu w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego na podstawie deklaracji WZS-1R...

Zdaniem Wnioskodawcy.

Ad 1. W związku z powyższym, że Z SA jest aktualnie Spółką z mniejszościowym udziałem Skarbu Państwa, na podstawie art. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji (Dz. U. z 1996 r. Nr 21, poz. 100 ze zm.) obowiązek określony w art. 2 ust.1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U z 1995 r. Nr 154, poz. 792 ze zm), ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji tj. w przypadku Z SA obowiązek ustał dnia 17 maja 2007r. czyli w dacie zawarcia Umowy o objęciu akcji serii 1B” w podwyższonym kapitale zakładowym E SA z siedzibą w G pomiędzy E SA, a Skarbem Państwa.

Ad 2. W związku z powyższym i faktem, że Z SA dokonywała wpłat kwartalnych Spółka powinna złożyć ostatnią deklarację WZS-1K za okres 01.01.2007 do 31.05.2007r. w terminie do 28 dnia miesiąca następującego po upływie kwartału czyli 28 lipca 2007r. Jednocześnie Spółka jest obowiązana dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku do budżetu w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego na podstawie deklaracji WZS-1R.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. z 1995 r. Nr 154, poz. 792 ze zm.), jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, o których mowa w art. 1, są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanym dalej „wpłatami z zysku”, na rzecz budżetu państwa.

Stosowanie do art. 2 ust. 2 ustawy, wpłaty z zysku dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych. Ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.

Natomiast art. 3 ustawy, stanowi, że w przypadku zbycia akcji (udziałów) na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, obowiązek określony w art. 2 ust. 1 ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (działów).

Przekształcenia własnościowe, które mają miejsce w związku z konsolidacją sektora energetycznego odbywają się na bazie przyjętego przez Radę Ministrów „Programu dla elektroenergetyki”. Powyższe zmiany przeprowadzane są m.in. w oparciu o przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. nr 171, poz. 1397 ze zm.).

Zgodnie z § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji (Dz. U. z 1996r., Nr 21, poz. 100 ze zm.), spółki dokonujące wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa w okresach kwartalnych ustalają i dokonują tych wpłat w terminie do dnia 28 dnia miesiąca następującego po upływie kwartału roku obrotowego, na podstawie deklaracji, której wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia. Wpłat z zysku za ostatni kwartał roku obrotowego dokonuje się w terminie do dnia 28 ostatniego miesiąca tego kwartału, przy czym zysk ostatniego miesiąca tego kwartału przyjmuje się w wysokości miesiąca poprzedniego.

Ad. 1

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że w dniu 17 maja 2007r. została zawarta Umowa o objęciu akcji serii „B” w podwyższonym kapitale zakładowym E SA z siedzibą w G pomiędzy E SA, a Skarbem Państwa. W wyniku tego Skarb Państwa objął nowe akcje serii „B” w podwyższonym kapitale zakładowym E SA między innymi wniósł tytułem wkładu niepieniężnego także akcje Z SA serii „A” w ilości 18 955 000 sztuk, co stanowiło 85% wszystkich wyemitowanych akcji. W konsekwencji Skarb Państwa pozostał właścicielem 3 345 000 akcji, co stanowi 15%.

W związku z powyższym, na podstawie art. 3 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, obowiązek określony w art. 2 ust. 1 tej ustawy, ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji, tj. 31.05.2007r., a nie jak twierdzi Spółka w dniu 17 maja 2007r. czyli w dacie zawarcia Umowy o objęciu akcji serii 1B” w podwyższonym kapitale zakładowym E SA z siedzibą w G pomiędzy E SA, a Skarbem Państwa.

W powyższym zakresie stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.

Ad. 2

W związku z tym, że Spółka dokonywała wpłat kwartalnych, zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, ostatnia deklaracja WZS-1K za okres 01.01.2007 do 31.05.2007r. powinna zostać złożona w terminie do 28 dnia miesiąca następującego po upływie kwartału czyli 28 lipca 2007r.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww ustawy o wpłatach z zysku, wpłaty z zysku dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych. Ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Równocześnie w myśl § 5 ww rozporządzenia Spółki są obowiązane dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku do budżetu państwa w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, na podstawie deklaracji, której wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia (WZS-1R).

Zarówno z treści ww przepisów jak i wzoru ww deklaracji wynika, iż Spółka powinna dokonać rozliczenia rocznego wpłat z zysku i złożyć deklarację za rok obrotowy 2007 w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Nie ma bowiem przepisów szczególnych ustanawiających odstępstwo od tej zasady i w tym przypadku fakt, iż Spółka utraciła status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa przed końcem roku obrotowego nie ma znaczenia.

W powyższym zakresie stanowisko Spółki jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj