Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-66B/08/AD
z 25 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-66B/08/AD
Data
2008.04.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Wartość wkładów i opłat

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
członkowie spółdzielni
prawo do lokalu
spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego
spółdzielcze prawo do lokalu
spółdzielnie mieszkaniowe


Istota interpretacji
Czy w sytuacji, gdy po wcześniejszym wykluczeniu z członkostwa lokator po 1 stycznia 2008 r. zostanie przyjęty ponownie w poczet członków Spółdzielni, a następnie wystąpi o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w odrębną własność, czynność ta podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 7% stawki?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2008 r. (data wpływu 25 stycznia 2008 r.) uzupełnionym pismami z dnia 16 i 18 kwietnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w odrębną własność w związku z ponownym przyjęciem lokatora w poczet członków Spółdzielni oraz zwolnienia od podatku tych czynności dotyczących lokali mieszkalnych wybudowanych do 2000 roku - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismami z dnia 16 i18 kwietnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w odrębną własność w związku z ponownym przyjęciem lokatora w poczet członków Spółdzielni oraz zwolnienia od podatku tych czynności dotyczących lokali mieszkalnych wybudowanych do roku 2000.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 3 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu na własnościowe prawo do lokalu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu mieszkalnego lub własności domu jednorodzinnego podlega opodatkowaniu stawką w wysokości 0%, a od dnia 1 stycznia 2008 r. stawką 7%. W myśl art. 29 ust. 8 ustawy, jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie lokatorskiego prawa do lokalu na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku. Zgodnie z art. 153 ustawy przepisów ustawy nie stosuje się jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie po raz pierwszy nastąpiło przed 30 kwietnia 2004 r. Jednak wskutek zadłużenia po 1 maja 2004 r. wygasło spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu w następstwie czego wszczęto postępowanie egzekucyjne oraz przeprowadzono eksmisje dotychczasowych lokatorów. Lokale ustanowione na prawie lokatorskim odzyskane przez Spółdzielnię w drodze eksmisji zasiedlane są ponownie w drodze przetargu na prawie lokatorskim lub prawie odrębnej własności. Wyjaśniono, iż Spółdzielnia posiada również lokale, których lokatorzy na skutek zadłużenia wykluczani są z członkostwa ze Spółdzielni, przez co tracą tytuł prawny do zajmowanego lokalu. Jednakże pod groźbą eksmisji, niektórzy z nich zobowiązują się do spłaty zadłużenia. Po uregulowaniu zaległości lokatorzy ponownie przyjmowani są w poczet członków Spółdzielni i zawierana jest z nimi umowa o spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego bez wpłaty wkładu mieszkaniowego. Często zdarza się również, że lokatorzy przepisują mieszkania na innych członków rodziny lub dokonują ich zamiany indywidualnie.

Ponadto wskazano, że we wszystkich przypadkach opisanych przez Wnioskodawcę ustanowienie lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie po raz pierwszy nastąpiło przed 30 kwietnia 2004 r.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w sytuacji, gdy po wcześniejszym wykluczeniu z członkostwa lokator po 1 stycznia 2008 r. zostanie przyjęty ponownie w poczet członków Spółdzielni, a następnie wystąpi o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w odrębną własność, czynność ta podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 7% stawki...


Zdaniem Wnioskodawcy, wskazane czynności po 1 stycznia 2008 r. nie będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług, gdyż zgodnie z art. 153 ustawy przepisów ustawy nie stosuje się jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. jak również i po tej dacie o ile od momentu wybudowania i pierwszego zasiedlenia upłynęło 5 lat. Ponadto w przypadku lokali mieszkalnych wybudowanych do roku 2000 z mocy art. 43 ustawy (dostawa towarów używanych w stosunku, do których nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego) ww. czynności korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca oświadczył także, że na dzień złożenia wniosku sprawa nie jest przedmiotem kontroli ani postępowania oraz nie była już wcześniej rozstrzygnięta.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; eksport towarów; import towarów; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Z regulacji zawartej w art. 29 ust. 8 ustawy wynika, że jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.

Natomiast zgodnie z art. 153 ust. 2 przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. Wyłączeniu spod ustawy o podatku od towarów i usług na mocy art. 153 ust. 2, podlegają zatem czynności przekształcenia lub ustanowienia odrębnej własności lokalu, w przypadku, gdy ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółdzielnia posiada lokale mieszkalne, na których ustanowienie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie po raz pierwszy nastąpiło przed 30 kwietnia 2004 r. Wskutek wykluczenia członka ze Spółdzielni (nieregulowanie opłat) lokatorzy utracili tytuł prawny do zajmowanego lokalu. Jednakże po uregulowaniu zaległości zostali ponownie przyjęci w poczet członków Spółdzielni i zawarli umowę o spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, bez wpłaty wkładu mieszkaniowego. Oznacza to, że w przypadku gdy ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r., to przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu po 1 stycznia 2008 r. w odrębną własność, nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z art. 153 ust. 2 ustawy.

W kontekście powyższego zauważyć należy, iż przekształcenie spółdzielczego prawa do lokalu w odrębną własność podlega procedurze wyłączenia spod ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej jednak z uwagi na zawarte we wniosku stwierdzenie, że ww. czynności podlegają zwolnieniu od podatku, należało uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj