Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-58/08/JD
Data
2008.04.17
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Zmiany w przepisach obowiązujących
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Wartość wkładów i opłat
Słowa kluczowe
członkowie spółdzielni
odrębna własność lokalu
przeniesienie prawa własności
spółdzielnie mieszkaniowe
stawki podatku
Istota interpretacji
opodatkowanie ustanowienia w miejsce lokatorskiego prawa do lokalu spółdzielczego, prawa odrębnej własności, gdy zasiedlenie po raz pierwszy tego lokalu i ustanowienie po raz pierwszy spółdzielczego lokatorskiego prawa do tego lokalu miały miejsce przed 1 maja 2004r.
Wniosek ORD-IN
488 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2008 r. (data wpływu 28 styczeń 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 marca 2008r. (data wpływu 13 marca 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania ustanowienia w miejsce lokatorskiego prawa do lokalu spółdzielczego, prawa odrębnej własności, gdy zasiedlenie po raz pierwszy tego lokalu i ustanowienie po raz pierwszy spółdzielczego lokatorskiego prawa do tego lokalu miały miejsce przed 1 maja 2004r. - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 stycznia 2008r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 12 marca 2008r. (data wpływu 13 marca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania ustanowienia w miejsce lokatorskiego prawa do lokalu spółdzielczego, prawa odrębnej własności, gdy zasiedlenie po raz pierwszy tego lokalu i ustanowienie po raz pierwszy spółdzielczego lokatorskiego prawa do tego lokalu miały miejsce przed 1 maja 2004r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Budynek spółdzielczy został oddany do użytku w kwietniu 1974r. i wówczas lokal mieszkalny został zasiedlony po raz pierwszy i ustanowiono wówczas spółdzielcze lokatorskie prawo do tego lokalu na rzecz członka spółdzielni. Prawo to wygasło w kwietniu 2006r. w wyniku śmierci członka. Córka zmarłego wystąpiła o przyjęcie w poczet członków Spółdzielni i ustanowienie na jej rzecz spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu na podstawie art. 15 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Prawo to zostało ustanowione po raz kolejny w dniu 11 maja 2006r. W sierpniu 2007r. został złożony wniosek przez członka o przeniesienie własności ww. lokalu i w miesiącu tym dokonano spłaty nominalnej kwoty umorzenia kredytu w części przypadającej na ten lokal ( kwota 2 zł.). kwota ta została w terminie 14 dni zwrócona do budżetu państwa. Do zawarcia aktu notarialnego ma dojść w 2008r. Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15.12.2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych, spółdzielnia zobowiązana jest do zawarcia umowy o przeniesienie własności lokalu, na rzecz członka, któremu przysługuje lokatorskie prawo do tego lokalu, po wpłacie nominalnej kwoty pomocy państwa. Wartość rynkową lokalu ustala rzeczoznawca majątkowy w operacie szacunkowym, natomiast wartość zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego ustalana jest przez spółdzielnię w ten sposób, że wyliczany jest procentowy udział pomocy państwa w sfinansowaniu kosztów budowy, w dacie rozliczenia inwestycji, a wkład mieszkaniowy stanowi różnicę pomiędzy wartością rynkową, a tak ustalonym udziałem pomocy państwa.
Na przykład:
- aktualna wartość rynkowa lokalu - 100.000 zł.
- procentowy udział pomocy państwa ustalony w dacie rozliczenia inwestycji – 30 %
- zwaloryzowany wkład mieszkaniowy 100.000 – 30% ze 100.000 zł. - 70.000 zł.
- nominalna wartość pomocy państwa - 2 zł.
- wartość pomocy państwa odniesiona do aktualnej wartości rynkowej – 30.000 zł.
Członek dokonując przekształcenia wpłaca w tym przypadku 2 zł. I kwota ta jest w całości odprowadzana do budżetu państwa.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy podstawą opodatkowania powinna być nominalna wartość pomocy państwa (podane w przykładzie 2 zł), czy też procentowy udział tej pomocy w dacie rozliczenia inwestycji odniesiony do aktualnej wartości rynkowej lokalu (podane w przykładzie 30.000zł)...
- Kto jest zobowiązany wyliczyć i odprowadzić do Urzędu Skarbowego podatek od towarów i usług, związany z przeniesieniem własności lokalu, czy jest to obowiązek spółdzielni... Jaki dokument powinien być podstawą do naliczenia podatku VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy podstawę opodatkowania stanowi nominalna wartość pomocy państwa szczególnie, że zgodnie z przepisami ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych członek zobowiązany jest do wpłaty właśnie takiej kwoty.Obowiązek naliczania i odprowadzania podatku VAT do Urzędu Skarbowego nie może obciążać Spółdzielni, ponieważ kwota stanowiąca podstawę wyliczenia tego podatku w żadnym przypadku nie jest przychodem Spółdzielni.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: - odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego. Zgodnie z art. 29 ust. 8 ww. ustawy - jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku. Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 i ust 7 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. Powyższe zwolnienie nie ma zastosowania w przypadku, o którym mowa w art. 29 ust. 8 ww. ustawy. Natomiast zgodnie z art. 153 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług - przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004r. Z cyt. wyżej przepisu wynika, iż wyłączeniu spod ustawy o podatku od towarów i usług na mocy art. 153 ust. 2 tej ustawy, podlegają czynności przekształcenia lub ustanowienia odrębnej własności lokalu, w przypadku, gdy ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004r. Celem tego przepisu jest wyłączenie spod ustawy przekształcenia przysługującego członkowi spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienia w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, w odniesieniu do tych lokali, do których spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu zostało ustanowione po raz pierwszy przed dniem 1 maja 2004r. i zostały one zasiedlone przed ta datą. Ustanowienie po tej dacie ponownie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego objęte jest zakresem art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy. Do przekształcenia zaś tego prawa lokatorskiego w prawo własności będzie miał zastosowanie przepis art. 153 ust. 2 ww. ustawy, jako że pierwsze zasiedlenie lokalu mieszkalnego i ustanowienie do tego lokalu prawa lokatorskiego miało miejsce jednak przed 1 maja 2004r.
Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż ustanowienie po raz pierwszy lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego i jego zasiedlenie nastąpiło przed 1 maja 2004r. tj. w kwietniu 1974r. W związku z powyższym ponowne ustanowienie w dniu 11 maja 2006r. w odniesieniu do tego lokalu spółdzielczego lokatorskiego prawa jest zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy. Natomiast przekształcenie tego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności, na mocy art. 153 ust. 2 ww. ustawy - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
|