Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-349/08/KO
z 21 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-349/08/KO
Data
2008.05.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego


Słowa kluczowe
korekta podatku naliczonego
nakłady
okres rozliczeniowy


Istota interpretacji
Czy Spółka jest zobowiązana do dokonania korekty podatku naliczonego od zakupów inwestycyjnych poczynionych na modernizację budynków i budowli posadowionych na przedmiotowych działkach?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2008r. (data wpływu 25 lutego 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego związanego z poniesionymi nakładami na modernizację budynków i budowli - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2007r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego związanego z poniesionymi nakładami na modernizację budynków i budowli.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem umowy sprzedaży zawartej w dniu 17 grudnia 2007r. między sprzedającym Spółka z o.o. a kupującym A.P. Spółka z o.o. jest prawo użytkowania wieczystego dwóch działek o numerach 29 i 52 oraz własności budynków i budowli posadowionych na tych działkach.

Zgodnie z ustaleniami poczynionymi przez Strony własność przedmiotu sprzedaży tj. wszystkich nieruchomości została przeniesiona w dniu 17 grudnia 2007r. Zapłata ceny nastąpiła w drodze potrącenia w dniu 31 stycznia 2008r., natomiast wydanie przedmiotu sprzedaży, w szczególności przekazanie kluczy, a tym samym objęcie przedmiotu sprzedaży w posiadanie przez kupującego nastąpiło po podpisaniu protokołu zdawczo-odbiorczego w dniu 31 stycznia 2008 r.

Wszystkie składniki będące przedmiotem sprzedaży zostały nabyte przez Wnioskodawcę w 1997r. w drodze aportu. Czynność ta była zwolniona z podatku VAT a Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Przedmiot sprzedaży przez cały okres posiadania go przez Wnioskodawcę wykorzystywany był na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.

Na działce oznaczonej nr 29 nie znajduje się żaden budynek lub budowla, na które zostałyby poniesione, od daty nabycia, wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej – nakłady modernizacyjne), zwiększające ich wartość początkową o więcej niż 30% ich wartości początkowej.

Na działce oznaczonej nr 52 znajdują się budowle i budynki, na które nie ponoszono nakładów modernizacyjnych, jak również budynki i budowle na które ponoszono nakłady modernizacyjne, których wartość od dnia nabycia nie przekroczyła 30% wartości początkowej, a także budynki i budowle na które ponoszono nakłady modernizacyjne, których wartość od 1997r. do daty sprzedaży (tj. łącznie w okresie krótszym jak również i dłuższym niż 5 lat licząc od daty nabycia) przekroczyła 30% wartości początkowej. Ponadto na przedmiotowej działce znajdują się także budynki na które ponoszono nakłady inwestycyjne, których wartość w okresie krótszym niż 5 lat licząc od daty nabycia przekroczyła 30%.

Od poniesionych wydatków modernizacyjnych Wnioskodawca odliczył podatek naliczony.Udział sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług w całości sprzedaży dokonywanej przez Wnioskodawcę przekracza 98%, a zatem Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od dokonywanych zakupów w całości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka jest zobowiązana do dokonania korekty podatku naliczonego od zakupów inwestycyjnych poczynionych na modernizację budynków i budowli posadowionych na przedmiotowych działkach...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 91 ustawy o VAT:

  • ust. 2 w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat a w przypadku nieruchomości - w ciągu 10 lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości - jednej dziesiątej, kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio,
  • ust. 5 korekta po sprzedaży, o której mowa w ust. 4, powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż,
  • ust. 6 w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:(...)
    2) zwolnione lub nie podlegały opodatkowaniu - do obliczenia korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT pod pojęciem sprzedaży rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy mając na względzie obecnie obowiązującą treść ustawy o VAT, jak również treść art. 91 ust. 2 obowiązującą w okresie od maja 2004r. do czerwca 2006r. w odniesieniu do nakładów modernizacyjnych poniesionych na środki trwałe, których sprzedaż jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług Spółka winna dokonać korekty uprzednio odliczonego podatku naliczonego przy zastosowaniu następujących zasad:

  • W odniesieniu do nakładów ponoszonych przed 1 maja 2004r.

Zdaniem wnioskodawcy, mając na uwadze, iż w ustawie z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym nie było analogicznego przepisu, sprzedaż środka trwałego na który nakłady ponoszone były przed 1 maja 2004r. nie skutkuje koniecznością dokonywania korekt odliczonego w związku z nimi podatku naliczonego,

  • W odniesieniu do nakładów ponoszonych od 1 maja 2004r. do 31 maja 2005r.

Zdaniem Wnioskodawcy zbywca winien skorygować podatek naliczony poniesiony w związku z nakładami w okresie od 1 maja 2004r. do 31 maja 2005r. (okres obowiązywania art. 91 ustawy o VAT, w którym brak było wskazania granicy 15.000 zł wartości początkowej)

W przypadku nakładów na nieruchomości tj. środki trwałe podlegające amortyzacji (za wyjątkiem tych, na poczet, których wydatki mogły być jednorazowo zaliczone do kosztów uzyskania przychodów czyli o wartości początkowej nie przekraczającej 3.500 zł) korekta odliczonego podatku naliczonego dokonywana jest przez 10 lat, począwszy od roku, w którym nakłady zostały oddane do używania. Jednoroczna wartość korekty wynosi w takim przypadku 1/10 wartości odliczonego podatku naliczonego.

Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż. Zgodnie z definicją ustawową powołaną wyżej pod pojęciem sprzedaży rozumiemy m.in. dostawę towarów. A zatem za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż należy uznać miesiąc, w którym w rozumieniu ustawy o VAT należy wykazać opodatkowaną dostawę towarów tj. w analizowanej transakcji styczeń 2008 roku.

Podatek naliczony winien być skorygowany jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty, tj. o taką część jego wartości jaka pozostałaby do upływu 10 lat od roku oddania nakładu do używania. Przykładowo, jeżeli nakłady oddano do używania w grudniu 2004r., a do sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług doszło 31 stycznia 2008r. (transakcja wykazana w deklaracji za styczeń 2008r.), odliczony podatek naliczony należałoby skorygować w deklaracji za styczeń 2008r. o 6/10.

  • Nakłady ponoszone po 1 czerwca 2005r.

Korekt podatku naliczonego wynikającego z nakładów ponoszonych po 1 czerwca 2005r. należy dokonać na zasadach analogicznych do tych wskazanych powyżej, z tym że w przypadku gdy wartość danych nakładów inwestycyjnych nie będzie przekraczała 15.000 zł, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego w miesiącu sprzedaży. Korekta ta może być natomiast konieczna w przypadku nakładów o wartości nieprzekraczającej 15.000 zł, o ile były one dokonywane w roku, za który nie minął termin na dokonanie jednorazowej korekty na zasadach ogólnych - zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o VAT. W analizowanym, indywidualnym przypadku sytuacja taka nie będzie miała miejsca ponieważ w miesiącu w którym miała miejsce sprzedaż w rozumieniu przepisów ustawy o VAT tj. w styczniu 2008r. Spółka nie ponosiła na przedmiot sprzedaży żadnych nakładów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży wieczystego użytkowania działek zabudowanych wraz z usytuowanymi na nich budynkami i budowlami, do których zastosowanie będzie miało zwolnienia z podatku VAT. Należy zauważyć, iż powyższe nie pozostaje bez wpływu na odliczenie przez Wnioskodawcę podatku naliczonego przy nabywanych inwestycjach dotyczących tych nieruchomości.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2 - 9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2 - 6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

W myśl art. 90 ust. 2 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 czerwca 2005r., wprowadzonym w życie ustawą z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756) w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat a w przypadku nieruchomości - w ciągu 10 lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości - jednej dziesiątej, kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

Powołany wyżej przepis art. 90 ust. 2 ww. ustawy brzmieniu obowiązującym do 31 maja 2005r. stanowił, iż w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, z wyłączeniem tych, w odniesieniu do których wydatki poniesione na ich nabycie jednorazowo mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości - w ciągu 10 lat, począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości - jednej dziesiątej, kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w odniesieniu do których wydatki poniesione na ich nabycie jednorazowo mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 91 ust. 3 ww. ustawy korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty. Ww. zasady stosuje się w odniesieniu do podatników, u których występuje tzw. sprzedaż mieszana (opodatkowana i zwolniona), a podatnik nie jest w stanie określić odrębnie kwot podatku naliczonego związanych ze sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną.

Podkreślić jednakże należy, iż ustawodawca ustalił też zasady postępowania w sytuacji gdy w okresie korekty, nastąpi sprzedaż towaru.

Zgodnie z art. 91 ust. 4 - 6 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów, o których mowa w ust. 2, uważa się, że towary te są nadal używane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty. Korekta po sprzedaży, o której mowa w ust. 4, powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż. W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

  • opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru związane jest z czynnościami opodatkowanymi;
  • zwolnione lub nie podlegały opodatkowaniu - do obliczenia korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

W tym miejscu należy przytoczyć przepis art. 91 ust. 7 cytowanej ustawy, zgodnie z którym przepisy art. 91 ust. 1 - 5 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi. Ten ostatni przepis adresowany jest więc do podatników, którzy wykorzystywali nabyty towar do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługiwało prawo do odliczenia całości podatku naliczonego. Przepis nakazuje więc dokonanie korekty również tym podatnikom, którzy odliczyli podatek naliczony w całości, jako że nabyty towar służył wyłącznie sprzedaży opodatkowanej.

Stosownie do art. 91 ust. 8 cytowanej ustawy o VAT, korekty, o której mowa w ust. 5 - 7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do używania.

Podkreślić należy, iż przedmiotowa nieruchomość, która zgodnie z treścią wniosku była wykorzystywana do działalności opodatkowanej dającej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z chwilą sprzedaży (zwolnionej z opodatkowania) zmienia swoje przeznaczenie i od tego momentu związana jest ze sprzedażą zwolnioną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, iż spełnione są przesłanki wymienione w art. 91 ust. 7 cytowanej ustawy, w konsekwencji w stosunku do towarów i usług nabytych w celu modernizacji przedmiotowych budynków i budowli Spółka jest zobowiązana do skorygowania kwoty podatku naliczonego stosując odpowiednio przepisy art. 91 ust. 1 - 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Warto również zaznaczyć, że obowiązek przeprowadzenia korekty w sytuacji, gdy środek trwały, związany z działalnością pozwalającą na odliczenie podatku, zostanie sprzedany, a sprzedaż ta będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania (bez prawa do odliczenia) wynika też z przepisów prawa wspólnotowego. Przepisy art. 185 - 188 dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L Nr 347 poz. 1 ze zm.) zawierają regulacje dotyczące dokonania korekty pierwotnego rozliczenia podatku przez podatników w sytuacji, gdy po złożeniu rozliczenia zmieniły się czynniki mające wpływ na obliczenie kwoty podlegającej odliczeniu. Powyższe regulacje związane są z faktem, że we wspólnym systemie podatku od wartości dodanej obowiązuje zasada odliczenia niezwłocznego. W tym momencie czasowym związek podatku do odliczenia z poszczególnymi rodzajami czynności ma charakter prognozowany, planowany i ostatecznie może on się zmienić. Regulacje te nakazują oceniać ostateczny zakres prawa do odliczenia w oparciu o finalne i rzeczywiste przeznaczenie towaru czy też usługi, w cenie której zawarty był podatek mający podlegać odliczeniu.

W odniesieniu do towarów i usług, o których mowa w art. 91 ust. 2 ustawy (zwanych dalej środkami trwałymi o wartości początkowej przekraczającej 15.000 zł – wg stanu prawnego obowiązującego od 1 czerwca 2005r. lub środkami trwałymi w odniesieniu do których wydatki poniesione na ich nabycie jednorazowo nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów – wg stanu prawnego obowiązującego do 31 maja 2005r.), odpowiednie zastosowanie będą miały przepisy ust. 4, 5 i 6 art. 91 ww. ustawy.

W zakresie innych towarów niż wymienione wyżej, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, stosuje się odpowiednio przepisy art. 91 ust. 1 i 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, co oznacza, że w przypadku zmiany prawa do odliczeń, korekty dokonuje się jednorazowo w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano odliczenia oraz nastąpiła zmiana prawa do takich odliczeń.

Podkreślić należy, iż przedmiotowe budynki i budowle, które zgodnie z treścią wniosku były wykorzystywane do czynności dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z chwilą sprzedaży (zwolnionej z opodatkowania) zmieniają swoje przeznaczenie i od tego momentu związane są ze sprzedażą zwolnioną od podatku od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, iż przedmiotowe nieruchomości Spółka nabyła w formie aportu w 1997 roku, czyli pod rządami ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.). Spółka dokonywała różnego rodzaju modernizacji przedmiotowych budynków i budowli ponosząc nakłady na ich ulepszenie.

Należy podkreślić, iż wobec braku regulacji, która wprost rozstrzygałaby kwestię korekty podatku naliczonego w związku z ulepszeniem środków trwałych, w ocenie tut. Organu, należy zastosować zasady wynikające z art. 91 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Ulepszenie środka trwałego należy zatem traktować dla celów podatku od towarów i usług tak jak zakup odrębnego środka trwałego.

Jeżeli nakłady poczyniono po dniu 30 kwietnia 2004r. i spowodowały one zwiększenie wartości nieruchomości – w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym – wówczas zmiana przeznaczenia środka trwałego powoduje konieczność korekty podatku naliczonego od zakupów związanych z nakładami (modernizacją) zgodnie z zasadami zawartymi w art. 91 ustawy o VAT. Korekty dokonuje się pod warunkiem, że nie minął jeszcze okres korekty, o której mowa w art. 91 ust. 2 ustawy.

Zaznacza się jednocześnie, że gdy nakłady inwestycyjne poczynione zostały w okresie od 1 maja 2004r. do 31 maja 2005r. na podstawie art. 6 ust. 2 powołanej wyżej ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw, znajduje zastosowanie przepis art. 91 ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym przed zmianą ustawy o VAT.

Natomiast w przypadku, gdy nakłady inwestycyjne poczynione zostały przed 1 maja 2004r., zgodnie z art. 163 ustawy z dnia 11 marca 2004r. w odniesieniu do korekty stosuje się przepisy art. 20 ust. 5 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (korekta podatku naliczonego w oparciu o art. 91 ustawy dotyczy zatem jedynie składników majątku nabytych lub modernizowanych od 1 maja 2004r.).

Jednocześnie zauważyć należy, iż korekta w przypadku sprzedaży środków trwałych, o której mowa w art. 91 ust. 5 ww. ustawy winna być dokonana w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż tych towarów.

Zgodnie przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 września 2005r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 185, poz. 1545 - załącznik Nr 3 - OBJAŚNIENIA do deklaracji dla podatku od towarów usług (VAT-7 i VAT-7K), w części C - Rozliczenie transakcji podlegających opodatkowaniu oraz podatku należnego, a także transakcji wykonywanych poza terytorium kraju, wykazuje się wszystkie czynności podlegające opodatkowaniu, dla których obowiązek podatkowy powstał w okresie rozliczeniowym, za który składana jest deklaracja, po uwzględnieniu korekt wynikających z art. 29 ust. 4 ustawy, oraz innych korekt wynikających z przepisów o podatku od towarów i usług, jeżeli mają wpływ na rozliczenie w okresie, za który składana jest deklaracja. W tej części wykazuje się też czynności wykonywane poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego lub zwrotu podatku naliczonego.

W interpretacji indywidualnej z dnia 21 maja 2008r. znak IBPP3/443-348/08/KO wydanej dla Wnioskodawcy w kwestii powstania obowiązku podatkowego przy sprzedaży prawa użytkowania wieczystego dwóch działek zabudowanych budynkami i budowlami, będących równocześnie przedmiotem niniejszej interpretacji, stwierdzono, iż obowiązek podatkowy z tyt. dostawy ww. nieruchomości powstaje nie później niż 30 dnia od dnia podpisania aktu notarialnego w odniesieniu do budynków. Natomiast w odniesieniu do budowli obowiązek podatkowy powstaje na zasadach określonych w art. 19 ust.4 ustawy tj. z dniem wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu licząc od dnia podpisania aktu notarialnego.

W świetle powyższego korekty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 5 ww. ustawy należy dokonać w deklaracji za ten miesiąc rozliczeniowy w którym powstał obowiązek podatkowy z tyt. dostawy ww. budynków i budowli, zwolnionych od podatku VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej:

  • opodatkowania sprzedaży prawa użytkowania wieczystego dwóch działek oraz własności budynków i budowli posadowionych na tych działkach,
  • momentu postania obowiązku podatkowego przy sprzedaży prawa użytkowania wieczystego oraz własności budynków i budowli posadowionych na tych działkach

zawarta została w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj