Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PB3-423-763/08-2/MS
z 5 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PB3-423-763/08-2/MS
Data
2008.08.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Udziały gmin w podatku


Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
Polskie Koleje Państwowe
zapłata podatku


Istota interpretacji
Czy Spółka ma obowiązek składania informacji CIT-ST (za okresy miesięczne), w wypadku, gdy nie występuje za dany okres obowiązek zapłaty podatku CIT?



Wniosek ORD-IN 259 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12.05.2008r.(data wpływu 21.05.2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku składania informacji CIT-ST, w wypadku, gdy nie występuje obowiązek zapłaty podatku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.05.2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku składania informacji CIT-ST, w wypadku gdy, nie występuje obowiązek zapłaty podatku.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

P… S.A. prowadzi działalność gospodarczą na terenie całego kraju. Z uwagi na skalę rozmiarów Spółki liczba pracowników comiesięcznie ulega zmianie. W każdym miesiącu P.. SA. sporządza informację podatnika do ustalania należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT-ST). Składane przez P.. SA deklaracje CIT-ST (informacja miesięczna) nie pociągają za sobą konieczności rozliczenia podatku dochodowego z jednostkami samorządu terytorialnego, gdyż P.. S.A. nie ma obowiązku dokonywać wpłat z tytułu CIT w związku z wykazywaną stratą podatkową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma obowiązek składania informacji CIT-ST (za okresy miesięczne), w wypadku, gdy nie występuje za dany okres obowiązek zapłaty podatku CIT...

P.. S.A. stoi na stanowisku, iż w przypadku braku konieczności płatności w ciągu roku zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, nie zachodzi także konieczność składania miesięcznych informacji CIT-ST.

Zgodnie z 4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 2007r. w sprawie rozliczeń dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych, informacja podatnika jest przekazywana naczelnikowi urzędu skarbowego:

  1. w terminie wpłaty zaliczki na podatek - za pierwszy miesiąc roku podatkowego;
  2. każdorazowo w terminie wpłaty zaliczki na podatek, jeżeli w trakcie roku podatkowego wystąpią zmiany stanu zatrudnienia, wpływające na zmianę procentowego udziału liczby zatrudnionych w zakładach, położonych na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego:
  3. łącznie z rocznym zeznaniem - za ostatni miesiąc roku podatkowego.

Zdaniem Spółki celem powyższego przepisu było, aby miesięczne informacje CIT-ST były składane w sytuacji, gdy dokonywana jest wpłata zaliczki na podatek za dany miesiąc W sytuacji, gdy w danym miesiącu nie ma obowiązku zapłaty z tytułu CIT, nie ma także obowiązku złożenia informacji CIT-ST za ten okres. Obowiązek złożenia CIT-ST wiąże się bowiem z koniecznością rozliczenia wpłacanej zaliczki na podatek dochodowy na wpływy danej jednostki samorządu terytorialnego.

W zaistniałym stanie faktycznym nie występuje powiązanie obowiązku złożenia informacji o zmianie stanu zatrudnienia z wpłatą zaliczki na podatek i konieczności rozliczenia dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Nie można uznać, aby intencją ustawodawcy było w takiej sytuacji nałożenie na podatnika obowiązku comiesięcznego informowania właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego o zmianie stanu zatrudnienia.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

W myśl przepisu art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54 poz. 654 ze zm.) podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby, są obowiązani składać do urzędu skarbowego w terminie wpłat zaliczek miesięcznych w przypadku dokonywania tych wpłat w uproszczonej formie lub załączać do deklaracji oraz zeznania o wysokości dochodu (straty) informacje, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami, w celu ustalenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpłatach z podatku dochodowego od osób prawnych.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nakłada obowiązek sporządzenia i złożenia informacji CIT-ST na podatników posiadających zakład (oddział), o którym mowa powyżej. Brak w niej unormowań wskazujących na związek powstania obowiązku wynikającego z art. 28 ust.1 z faktem powstania zobowiązania podatkowego z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych za dany okres rozliczeniowy.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. nr 203 poz. 1966) jeżeli podatnik podatku dochodowego od osób prawnych posiada zakład (oddział) położony na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla jego siedziby, to część dochodu z tytułu udziału we wpływach z tego podatku jest przekazywana do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, na obszarze której znajduje się ten zakład (oddział), proporcjonalnie do liczby zatrudnionych w nim osób na podstawie umowy o pracę.

Przepis art. 10 ust. 3 w/w ustawy definiuje pojęcie zakładu: jest to określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy, położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika. Również ta ustawa (przepis art. 10 ust. 4) nakłada na podatników podatku dochodowego od osób prawnych obowiązek sporządzania i przekazywania informacji składanych do urzędów skarbowych, zawierających wykaz zakładów (oddziałów) oraz liczbę osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, świadczących pracę w poszczególnych zakładach (oddziałach) ze wskazaniem jednostek samorządu terytorialnego, na których obszarze są położone.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4.12.2007 r. w sprawie rozliczeń dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. nr 230, poz. 1693) określony został wzór informacji CIT-ST i CIT-ST/A. CIT-ST to informacja podatnika do ustalenia należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych. CIT-ST/A to informacja o zakładach.

Zgodnie z postanowieniami § 4 ust. 1ww. rozporządzenia, Informacja podatnika zawiera:

  1. wykaz zakładów, ze wskazaniem jednostek samorządu terytorialnego, na których obszarze te zakłady są położone;
  2. liczbę osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, świadczących pracę w poszczególnych zakładach, ustaloną według stanu:

  1. na ostatni dzień miesiąca, za który przypada zaliczka na podatek - dla rozliczenia dochodów, o których mowa w § 2 ust. 1, w trakcie roku podatkowego,
  2. na ostatni dzień roku podatkowego, za który składane jest zeznanie o wysokości dochodu (straty), osiągniętego w roku podatkowym - dla ostatecznego rozliczenia dochodów, o których mowa w § 2 ust. 1, za ostatni miesiąc roku podatkowego.

Równocześnie ust. 2 § 4 określa terminy, w których podatnik zobowiązany do sporządzenia informacji CIT-ST, winien przekazać ją do właściwego dla siedziby podatnika naczelnika urzędu skarbowego. Zgodnie z jego treścią, informację CIT-ST należy złożyć:

  1. w terminie wpłaty zaliczki na podatek - za pierwszy miesiąc roku podatkowego;
  2. każdorazowo w terminie wpłaty zaliczki na podatek, jeżeli w trakcie roku podatkowego wystąpią zmiany stanu zatrudnienia, wpływające na zmianę procentowego udziału liczby zatrudnionych w zakładach, położonych na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego;
  3. łącznie z rocznym zeznaniem podatkowym - za ostatni miesiąc roku podatkowego.

W rezultacie uznać należy, iż Spółka ma obowiązek składania informacji CIT-ST w przypadku gdy pracownicy mają wyznaczone miejsce pracy w miejscowości położonej na obszarze gminy innej niż właściwa dla siedziby Spółki. Sporządzoną informację należy przekazać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika. Każda zmiana w ciągu roku stanu zatrudnienia, wpływająca na zmianę procentowego udziału liczby zatrudnionych w oddziałach położonych na terenie jednostki samorządu terytorialnego w liczbie zatrudnionych ogółem powoduje konieczność złożenia do urzędu skarbowego informacji CIT-ST.

Reasumując, w świetle powołanych powyżej przepisów, obowiązek sporządzania i składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informacji CIT-ST, wynika tylko i wyłącznie z faktu posiadania przez podatnika zakładów (oddziałów) położonych na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla siedziby podatnika. Jednocześnie zmiana stanu zatrudnienia ma istotny wpływ na powstanie obowiązku sporządzenia i przekazania dodatkowej informacji (aktualizującej stan zatrudnienia w danym zakładzie/danej gminie). Zarówno w ustawie o podatku od osób prawnych jak i w u ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz w obowiązującym rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie rozliczeń dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych, brak jest unormowań wskazujących, iż obowiązek sporządzenia i złożenia przedmiotowej informacji CIT-ST, uwarunkowany jest jakimkolwiek innym kryterium niż fakt posiadania przez podatnika zakładu (oddziału).

W świetle stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj