Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-309/08-2/EK
z 21 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-309/08-2/EK
Data
2008.08.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
dochody wolne od podatku
dochód
koszty uzyskania przychodów
podatek dochodowy od osób prawnych
szpital
zwolnienia podatkowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca, będący organizatorem realizacji programu wymiany międzynarodowej Hope, może zakwalifikować poniesione koszty pobytu i koszty aktywności społecznej przedstawicieli beneficjentów skierowanych przez Hope, uczestniczących w wymianie międzynarodowej, do kosztów działalności statutowej zwolnionej z podatku dochodowego od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szpitala Klinicznego przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2008 r. (data wpływu 21.05.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Szpital Kliniczny działając na podstawie:

  • art. 1 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 ze zm.),
  • § 5 ust. 2 statutu Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego nr (…), nadanego w dniu 27 czerwca 2002 r. na mocy uchwały nr (…) Senatu Akademii Medycznej,
  • § 5 ust. 2 statutu Szpitala Klinicznego, wprowadzonego uchwałą nr (…) Senatu Uniwersytetu Medycznego z dnia 28 maja 2007 r. w sprawie ustalenia tekstu jednolitego statutu Szpitala Klinicznego, nadanego w dniu 27 czerwca 2002 r. na mocy uchwały nr (…) Senatu Akademii Medycznej,

od 2006 r. uczestniczy w programie stowarzyszenia pozarządowego – Europejskiej Federacji Szpitali i Opieki Zdrowotnej, mającej siedzibę w Brukseli (Hope European Hospital and Healthcare Federation Bd. A. Reyers 207-209-B BE-11030 Brussels), polegającej na realizacji współpracy i wymiany międzynarodowej w zakresie zarządzania w opiece zdrowotnej w krajach europejskich.


Do podstawowych celów współpracy i wymiany w ramach programu Hope zalicza się:

  • spotkania przedstawicieli szpitali, które uzyskały aplikacje o przyjęciu do udziału w programach wymiany międzynarodowej, w gronie beneficjentów, w miejscach organizowania spotkań na terenie krajów europejskich,
  • udział w dyskusjach międzynarodowych dotyczących podstawowych problemów zarządzania w opiece zdrowotnej,
  • wymianę doświadczeń na forum międzynarodowym,
  • pozyskiwanie opracowań wydawniczych na tematy związane ze sposobem rozwiązań problemowych występujących w opiece zdrowotnej.


Międzynarodowa wymiana przedstawicieli beneficjentów posiada charakter społeczny, związany ze wzajemnym ponoszeniem przez stronę przyjmującą podstawowych kosztów ich pobytu, takich jak: koszty żywienia, noclegów, przejazdów, dojazdów i kosztów aktywności społecznej. Koszty aktywności społecznej dotyczą kosztów związanych z udostępnieniem poznawania struktury systemu opieki zdrowotnej w kraju przyjmującym przedstawicieli beneficjentów. W przypadku Polski przedmiotem kosztów aktywności społecznej będzie umożliwienie kontaktów z:

  • Ministerstwem Zdrowia w Warszawie,
  • Narodowym Funduszem Zdrowia w Warszawie,
  • Centrum Systemów Informatycznych w Ochronie Zdrowia w Warszawie,
  • regionalnymi instytucjami i urzędami.


Wnioskodawca brał udział w trzech programach wymiany międzynarodowej Hope na wyżej opisanych zasadach. Szpital jest gospodarzem realizacji następnego programu wymiany międzynarodowej Hope, w związku z czym poniesie koszty pobytu i koszty aktywności społecznej przedstawicieli beneficjentów skierowanych przez Hope, a opisanych wyżej. Kontakty międzynarodowe przyczyniają się do podnoszenia poziomu wiedzy i kwalifikacji pracowników, które przekładają się na wzrost poziomu świadczonych usług medycznych. Są elementami zawieranych kontraktów z Narodowym Funduszem Zdrowia, wymagających zgodnie z obowiązującymi przepisami wysokiej specjalizacji w szpitalach klinicznych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca, będący organizatorem realizacji programu wymiany międzynarodowej Hope, może zakwalifikować poniesione koszty pobytu i koszty aktywności społecznej przedstawicieli beneficjentów skierowanych przez Hope, uczestniczących w wymianie międzynarodowej, do kosztów działalności statutowej zwolnionej z podatku dochodowego od osób prawnych...


Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na treść:

  • art. 1 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 ze zm.),
  • § 5 ust. 2 statutu Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego nr (…), nadanego w dniu 27 czerwca 2002 r. na mocy uchwały nr (…) Senatu Akademii Medycznej, która brzmi: „Szpital może podejmować współpracę z krajowymi i zagranicznymi instytucjami ochrony zdrowia, kształcenia i doskonalenia kadr medycznych oraz organizacjami międzynarodowymi realizującymi zadania należące do zakresu działalności szpitala za zgodą senatu uczelni”,
  • § 5 ust. 2 statutu Szpitala Klinicznego, wprowadzonego uchwałą nr (…) Senatu Uniwersytetu Medycznego z dnia 28 maja 2007 r., która brzmi bez zmian jak wyżej; istnieje uzasadnienie do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych przez Szpital kosztów pobytu, takich jak: koszty żywienia, noclegów, przejazdów, dojazdów oraz kosztów aktywności społecznej związanych z udostępnieniem poznawania struktury systemu opieki zdrowotnej, ponoszonych na rzecz przedstawicieli beneficjentów, skierowanych przez Hope, uczestniczących w wymianie międzynarodowej, której gospodarzem jest Szpital.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym (…). Tak określony dochód stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1b tej ustawy, zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodów. Przedmiotowe zwolnienie dotyczy dochodów uzyskanych zarówno z działalności statutowej jak i gospodarczej, za wyjątkiem dochodu z działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Art. 17 ust. 1c ww. ustawy stanowi, że zwolnienie to nie ma zastosowania w:

  1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach,
  2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,
  3. zakładach budżetowych i innych jednostkach organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych – jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.


Z powyższych przepisów wynika, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełniać łącznie dwie przesłanki:

  • jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  • uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele bez względu na termin.


Należy podkreślić, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia. Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatkowej jest ustalenie, czy cele przewidziane w statucie Szpitala mieszczą się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i nie budzące wątpliwości, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Jednocześnie należy mieć na uwadze, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż stosowane muszą być w sposób ścisły. Wymóg ten równym stopniu dotyczy sformułowania ustawy, jak też wymienionych w statucie rodzajów statutowej działalności jednostki, co oznacza, iż nie mogą być one poddane wykładni rozszerzającej.

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, koszty należy rozpatrywać w sposób szczególny. Stosownie do treści art. 15 ust. 1 omawianej ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…). Jeśli więc podatnik uzyskuje dochody zwolnione od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem określonej działalności statutowej, wszelkie wydatki w pierwszej kolejności powinny być analizowane pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów. Powyższe oznacza, iż w sytuacji, gdy wydatek wiąże się z realizacją celów statutowych, które stanowią pozytywną przesłankę zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca temu wydatkowi będzie wolna od podatku, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego nie wynika, czy cele określone w statucie Szpitala są tożsame z celami określonymi w katalogu zwolnień przewidzianych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy. Niemniej jednak, jeżeli wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na rzecz przedstawicieli beneficjentów, uczestniczących w programie wymiany międzynarodowej Hope, której gospodarzem jest Szpital (tj. koszty żywienia, noclegów, przejazdów, dojazdów i kosztów aktywności społecznej), są związane z realizacją celu statutowego jednostki (zgodnego z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), to dochód stanowiący równowartość tych wydatków będzie wolny od podatku dochodowego na podstawie ww. przepisu.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj