Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-375/08/IK
z 8 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-375/08/IK
Data
2008.08.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
opodatkowanie
produkty rolne
sprzedaż produktów rolnych
sprzedaż towarów


Istota interpretacji
stawka podatku dla brykietu wyprodukowanego ze słomy zbożowej i innych odpadów.



Wniosek ORD-IN 448 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. G., przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2008 r. (data wpływu 26 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku dla brykietu wyprodukowanego ze słomy zbożowej i innych odpadów, PKWiU 01.11.60 – 00.10 oraz PKWiU 15.61.50 – 90.00 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku od towarów i usług dla brykietu wyprodukowanego ze słomy zbożowej i innych odpadów, PKWiU 01.11.60 – 00.10 oraz PKWiU 15.61.50 – 90.00.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony zaistniały stan faktyczny:

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest produkcja pelletów i brykietów ze słomy i innych odpadów rolniczych. Wnioskodawca wystąpił do Urzędu Statystycznego w Łodzi o przyporządkowanie produktów do określonych pozycji PKWiU: brykiety ze słomy i plewy zbóż PKWiU 01.11.60-00.10, brykiet z łuski owsianej PKWiU 15.61.50-90.00. Powyższe towary są umieszczone w załącznikach do ustawy o VAT zawierających wykaz towarów i usług opodatkowane stawkami niższymi niż 22%. Przy czym towary te ustawodawca umieścił zarówno w załączniku ze stawkami 3% i 7%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT należy stosować przy sprzedaży ww. produktów...

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawodawca wprowadził dwie obniżone stawki VAT 3% i 7%. Stawka 3% ma zastosowanie na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w odniesieniu do czynności opodatkowanych, których przedmiotem są produkty rolne i wybrane usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy o podatku od towarów i usług. Jest to rozwiązanie przejściowe, stosowane do dnia 30 kwietnia 2008 r.

Stawka 3%, która jest niższa od minimalnej stawki określonej w art. 99 Dyrektywy 2006/112, może być przez Polskę stosowana dzięki rozwiązaniom przejściowym zapisanym wprost w Traktacie Akcesyjnym.

Zgodnie z załącznikiem XII rozdział 10 art. 1 Traktatu, Polska może, w okresie do 30 kwietnia 2008 r. utrzymać: stawkę nie mniejszą niż 3% na środki spożywcze przeznaczone do spożycia przez ludzi i zwierzęta, nasiona, rośliny oraz inne składniki zwykłe przeznaczone do wykorzystania w przygotowaniu środków spożywczych, na produkty zwykle przeznaczone do uzupełniania lub zastępowania środków spożywczych oraz na dostawę towarów i usług, które zwykle przeznaczone są do stosowania w produkcji rolnej, jednak z wyłączeniem środków trwałych takich jak maszyny i budowle.

Wnioskodawca produkowane brykiety i pellety sprzedaje do elektrowni, gdzie podlegają procesowi spalenia w celu uzyskania energii elektrycznej. W opinii Wnioskodawcy brak jest podstaw do stosowania stawki 3% przy sprzedaży wyżej określonych wyrobów, winno stosować się stawkę 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ustawodawca przez towary rozumie rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej (art. 2 pkt 6 ustawy).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 2 tej ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Identyfikacja towarów dla potrzeb stosowania stawek podatkowych następuje poprzez odwołanie się do klasyfikacji statystycznej (art. 2 pkt 6 ustawy).

Zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) - do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), o której mowa w § 3, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008 r.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 30 kwietnia 2008 r. stosuje się stawkę w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5, których przedmiotem są towary i usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów.

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 74, poz. 444) w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5 ustawy zmienianej w art. 1, których przedmiotem są towary wymienione w załączniku do ustawy, z wyłączeniem wewnatrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów.

Pod poz. 1 załącznika do ww. ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług wymieniono wyroby o symbolu PKWiU ex 01.11 - zboża, ziemniaki, rośliny przemysłowe i produkty roślinne rolnictwa pozostałe - z wyłączeniem:

  1. arachidów (orzeszków ziemnych) (PKWiU 01.11.32),
  2. bawełny i odziarnionych produktów roślinnych dla przemysłu włókienniczego (PKWiU ex 01.11.7),
  3. kauczuku naturalnego (PKWiU 01.11.80),
  4. ziół suszonych sortowanych całych,
  5. roślin dla przemysłu perfumeryjnego i farmacji itp. (PKWiU ex 01.11.9).

Natomiast wyroby zaklasyfikowane wg PKWiU do grupowania 15.61.50 – 90.00 nie zostały wymienione w załączniku do ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r., o którym mowa wyżej.

Powyższe wyroby wymienione zostały natomiast pod poz. 23 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - PKWiU 15.6, produkty przemiału zbóż, skrobie i produkty skrobiowe. W związku z powyższym ich dostawa na mocy art. 41 ust. 2 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług.

Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym Spółka dokonuje sprzedaży wyrobów o symbolu PKWiU o 01.11.60-00.10 oraz 15.61.50-90.00. Zatem sprzedaż na rynku krajowym wyrobu o symbolu PKWiU 01.11.60-00.10 w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. jest opodatkowana stawką w wysokości 3% na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast dostawa wyrobu o symbolu PKWiU 15.61.50-90.00 podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT stawką 7%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj