Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1259/12/AK
z 7 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2012 r. (data wpływu 15 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z budową ronda umożliwiającego wjazd i wyjazd z drogi wojewódzkiej na teren Spółki – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 października 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z budową ronda umożliwiającego wjazd i wyjazd z drogi wojewódzkiej na teren Spółki.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka działa w oparciu o ustawę z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest zarządzanie portem morskim. Dochody Spółki korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych z późniejszymi zmianami, który brzmi: cyt. „Wolne od podatku są: ... 26) dochody podmiotów zarządzających portami lub przystaniami morskimi w części przeznaczonej na budowę, rozbudowę i modernizację infrastruktury portowej oraz na realizację zadań określonych w art. 7 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 2010 r. Nr 33, poz. 179).


Zgodnie z założeniami wskazanymi w ustawie o portach i przystaniach morskich, jak również ze strategią rozwoju, Spółka rozpoczęła prace nad rozbudową i modernizacją infrastruktury portowej poprzez realizację projektu inwestycyjnego pn. „B” w celu realizacji zadania inwestycyjnego pn. „R". Całość omawianego zamierzenia inwestycyjnego zakłada m.in.:


  • budowę nabrzeża uniwersalnego o długości 230 m, na północ od istniejącego terminalu morskiego - w efekcie nastąpi rozszerzenie oferty usługowej Portu poprzez zwiększoną ilość przeładunków oraz dzierżawę na terenach inwestycyjnych,
  • wybudowanie jednojezdniowej, dwukierunkowej drogi o szerokości 7 m, wraz z ciągiem pieszo-rowerowym, łączącej Terminal Morski z ulicą J. w formie ronda - w celu usprawnienia komunikacji, w efekcie czego nastąpi poprawa dostępu do istniejącego portu oraz terenów inwestycyjnych,
  • budowę dróg wewnętrznych północ-południe - w celu umożliwienia komunikacji wewnątrz portu pomiędzy nabrzeżami, w efekcie czego nastąpi poprawa dostępności poszczególnych nabrzeży na terenie Portu,
  • budowę torów kolejowych wraz z bocznicami, łączących nabrzeża z węzłem kolejowym – w celu umożliwienia bezpośredniego przeładunku towarów ze statku do wagonów kolejowych, w efekcie czego nastąpi poprawa dostępu do Portu od strony lądu.


Właścicielem gruntów, na których ma być prowadzona inwestycja jest spółka „P”, która jest jednocześnie 90% udziałowcem Spółki. Celem powołania Spółki było stworzenie podmiotu, który będzie kompleksowo zarządzał portem, opracuje, wdroży strategię rozwoju, przeprowadzi inwestycje, a prowadzoną działalność oprze o zapisy ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich, w której określono cele i główny przedmiot działalności Spółki. Główny udziałowiec i zarząd spółki wielokrotnie rozważali konieczność przekazania Spółce nieruchomości znajdujących się w granicach Portu Morskiego. Rozpatrywana była możliwość wniesienia gruntów w formie aportu, sprzedaż, jak również dzierżawa. Spółka na przełomie ostatnich lat posiadała prawo do dysponowania nieruchomością gruntową, na której przewiduje się przeprowadzenie inwestycji, na podstawie umowy dzierżawy. Umowa powyższa została rozwiązana z dniem 31 lipca 2010 r., natomiast dnia 15 czerwca 2010 r. podpisane zostało „Porozumienie co do udzielenia przez spółkę „P” na rzecz Spółki prawa do dysponowania gruntem na cele budowlane nieruchomości niezbędnych do realizacji inwestycji przez Spółkę pod nazwą: "R"”.

Proces przeniesienia praw własności gruntów znajdujących się w granicach Portu Morskiego nie został zakończony. Z uwagi na fakt, iż w sierpniu 2011 r. zmianie uległa sytuacja właścicielska w całej Grupie Kapitałowej, przedłużył proces decyzyjny w powyższej sprawie, jednakże, ani spółka „P”, ani główny akcjonariusz w Grupie Kapitałowej, nie wypowiedzieli się negatywnie w kwestii przekazania praw do gruntów Spółce.

W wyniku realizacji zadania inwestycyjnego nastąpi diametralne poszerzenie aktualnych możliwości portu, aktywizacja obszaru portowego oraz włączenie go w nowoczesny drogowy i kolejowy układ komunikacyjny. Spowoduje połączenie funkcji transportowej na obszarze Portu Morskiego z realizacją funkcji gospodarczych, tj. przemysłową, handlową, dystrybucyjno-handlową. Umożliwi powstanie portu o bardzo szerokim zakresie funkcji, bazy wyspecjalizowanej w przeładunki ściśle określonej grupy produktów, zarówno drobnicowych, jak i masowych. Nastąpi rozszerzenie zakresu usług o obsługę ładunków ponadgabarytowych. Realizacja zadania inwestycyjnego spowoduje dostosowanie możliwości portowych do oczekiwań rynku, umożliwienie połączenia funkcji przeładunkowo-składowej z działalnością pozatransportową. Wszystko to z kolei spowoduje u Spółki wzrost przychodów z tytułu opłat portowych i dzierżaw.

Z uwagi na fakt, iż lokalizacja inwestycji sąsiaduje z drogą wojewódzką (własność Skarbu Państwa), która aktualnie znajduje się w przebudowie, a plany związane z realizacją inwestycji portowej, zakładają wybudowanie drogi łączącej Terminal Morski z ulicą J., niezbędnym było podjęcie działań zmierzających ku temu, aby w przebudowie drogi wojewódzkiej uwzględniono plany związane z budową drogi, o której mowa wyżej. Brak wzięcia pod uwagę tego faktu mógłby skutkować poważnymi utrudnieniami w realizacji inwestycji prowadzonej przez Spółkę.


Wynika to z faktu, iż:


  • po wybudowaniu trwałość projektu przebudowy drogi wojewódzkiej wynosi 5 lat, co skutkowałoby brakiem możliwości inwestycji przez ten okres czasu,
  • nawet gdyby na powyższe była zgoda, Zarząd Dróg Wojewódzkich, uzyskując pozwolenie na budowę, zablokowałby możliwość uzyskania pozwolenia na budowę przez Spółkę na inwestycję na tych samych nieruchomościach, co wynika z prawa budowlanego,
  • koszty związane z przebudową drogi na własny rachunek przewyższałyby niewspółmiernie wydatki poniesione przez Spółkę w wyniku współfinansowania budowy ronda na drodze wojewódzkiej, które to umożliwiałoby realizację zadania inwestycyjnego przez Spółkę.


Biorąc powyższe pod uwagę, Zarząd Dróg Wojewódzkich uzgodnił warunki techniczne budowy skrzyżowania, zgodnie z którymi skrzyżowanie należy zaprojektować w formie skrzyżowań o ruchu okrężnym (ronda). Działania władz wojewódzkich i Spółki doprowadziły do podpisania porozumienia, w wyniku którego uzgodniono sposób uczestniczenia Spółki w projekcie przebudowy drogi wojewódzkiej poprzez współfinansowanie budowy ronda, które to umożliwi swobodny zjazd i wyjazd z wymienionej drogi na drogę łączącą Terminal Morski z ww. drogą.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Spółka może skorzystać z prawa odliczenia podatku od towarów i usług VAT naliczonego od podatku należnego z faktur dokumentujących fakt dokonania wydatków związanych z budową ronda?


Zdaniem Wnioskodawcy, może skorzystać z prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących fakt poniesienia wydatków na budowę ronda.

Spółka wskazała, iż na mocy art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ustawodawca uprawnił podatników do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Aby określić, czy przedmiotowe wydatki służą czynnościom opodatkowanym należy zbadać cel ich poniesienia. Spółka, jak argumentowano powyżej, aby zrealizować zadanie inwestycyjne, została zobligowana do podpisania porozumienia z Województwem w zakresie współpracy i współfinansowania realizowanego przez Województwo zadania inwestycyjnego. Reasumując, wydatek związany z budową ronda będącego w bezpośrednim sąsiedztwie drogi, której przebudowę przewiduje projekt inwestycyjny realizowany przez Spółkę, jest związany z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, a tym samym może dokonać odliczenia, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

Takie stanowisko w zakresie odliczenia podatku naliczonego zostało wyrażone w wyrokach WSA w Warszawie z dnia 13 lipca 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 3537/06 i III SA/Wa 3630/06. Teza drugiego wyroku brzmi następująco: Inwestycja w infrastrukturze (rondo) związana z budową Centrum handlowego stanowi nieodpłatne świadczenie przez Spółkę, na rzecz gminy. Jest to czynność niepodlegająca opodatkowaniu VAT, ale podmiotowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, ponieważ realizacja inwestycji pozostaje w związku z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) tego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje pod warunkiem spełnienia zarówno przesłanek pozytywnych, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu podatku od towarów i usług, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo.

Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka rozpoczęła prace nad rozbudową i modernizacją infrastruktury portowej. W wyniku realizacji zadania inwestycyjnego nastąpi diametralne poszerzenie aktualnych możliwości portu, aktywizacja obszaru portowego oraz włączenie go w nowoczesny drogowy i kolejowy układ komunikacyjny. Spowoduje połączenie funkcji transportowej na obszarze Portu Morskiego z realizacją funkcji gospodarczych, tj. przemysłową, handlową, dystrybucyjno-handlową. Umożliwi powstanie portu o bardzo szerokim zakresie funkcji, bazy wyspecjalizowanej w przeładunki ściśle określonej grupy produktów, zarówno drobnicowych, jak i masowych. Nastąpi rozszerzenie zakresu usług o obsługę ładunków ponadgabarytowych. Realizacja zadania inwestycyjnego spowoduje dostosowanie możliwości portowych do oczekiwań rynku, umożliwienie połączenia funkcji przeładunkowo-składowej z działalnością pozatransportową. Wszystko to z kolei spowoduje u Spółki wzrost przychodów z tytułu opłat portowych i dzierżaw. Z uwagi na fakt, iż lokalizacja inwestycji sąsiaduje z drogą wojewódzką a plany związane z realizacją inwestycji portowej, zakładają wybudowanie drogi łączącej Terminal Morski z drogą nr 000, niezbędnym było podjęcie działań zmierzających ku temu, aby w przebudowie drogi wojewódzkiej uwzględniono plany związane z budową drogi, o której mowa we wniosku. Działania władz wojewódzkich i Spółki doprowadziły do podpisania porozumienia, w wyniku którego uzgodniono sposób uczestniczenia Spółki w projekcie przebudowy drogi wojewódzkiej poprzez współfinansowanie budowy ronda, które to umożliwi swobodny zjazd i wyjazd z wymienionej drogi na drogę łączącą Terminal Morski z drogą wojewódzką.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie będą spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową ronda. Jak wynika bowiem z opisu sprawy, Spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, a towary i usługi, które będzie nabywała w związku z budową ronda będą ostatecznie związane z wykonywaniem przez Spółkę czynności opodatkowanych.

Reasumując, Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki dotyczące prac związanych z budową ronda, o ile nie wystąpią wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj