Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-458/08-2/MN
z 19 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-458/08-2/MN
Data
2008.08.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Zapłata podatku --> Zapłata podatku

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Zapłata podatku --> Wydawanie zaświadczeń związanych z rejestracją środków transportu


Słowa kluczowe
deklaracje
dokumentowanie
dokumenty
faktura
faktura VAT
marża
pojazd samochodowy
pojazdy
rejestracja
rejestracja pojazdu
rejestracja pojazdu
samochód
środek transportowy
treść faktury
VAT marża
zaświadczenia


Istota interpretacji
Prawidłowość zamieszczenia informacji o wysokości podatku na fakturze VAT marża oraz zaświadczenie o zapłaconej kwocie podatku dla potrzeb rejestracji pojazdu.



Wniosek ORD-IN 430 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego, przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2008 r. (data wpływu 19 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyszczególnienia kwoty podatku na fakturze VAT marża oraz obowiązku uzyskania przez przedsiębiorcę zaświadczenia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyszczególnienia kwoty podatku na fakturze VAT marża oraz obowiązku uzyskania przez przedsiębiorcę zaświadczenia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 11 grudnia 2007 r. do Wydziału Komunikacji i Dróg Starostwa Powiatowego w O., Pan X złożył wniosek o rejestrację pojazdu marki X. Wśród wymaganych dokumentów przedłożył miedzy innymi fakturę VAT marża wystawioną przez Y Sp. z o.o. z wykazaną kwotą podatku VAT, jednocześnie nie dołączając do niej zaświadczenia VAT-25.

Wymóg przedłożenia „(...) zaświadczenia wydanego przez właściwy organ potwierdzającego uiszczenie podatku od towarów i usług, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego, lub braku takiego obowiązku (...)”, jest zapisany w § 3 ust. 1 pkt 5 lit. a i b oraz ust. 2 pkt 5 lit. a i b rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania j pojazdów (Dz. U. Nr 133, poz. 1123 ze zm.).

Przedsiębiorca wystawiający ww. fakturę VAT marża, powołując się na zapis § 3 ust. 3 przytoczonego rozporządzenia, który mówi że „(...) W przypadkach określonych w przepisach o podatku od towarów i usług zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a i ust. 2 pkt 5 lit. a, może być zastąpione fakturą z wyszczególnioną kwotą podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) (...)” nie dołącza do faktury VAT marża wyżej wymienionego zaświadczenia.

Swoje postępowanie (nie dołączenie zaświadczenia, o którym mowa w przytoczonym rozporządzeniu Ministra Infrastruktury) wystawca faktury VAT marża argumentuje tym, że w ww. przepisie ustawodawca posłużył się pojęciem „faktury” z wyszczególnioną kwotą podatku bez odróżnienia faktury VAT od faktury VAT marża.

W związku z wątpliwościami dotyczącymi interpretacji przepisów podatkowych, a w szczególności kwestii zamieszczenia na dokumencie faktura VAT marża wyszczególnionej kwoty podatku od towarów i usług, Wnioskodawca wystąpił w dniu 13 grudnia 2007 r. ze stosownym zapytaniem do Urzędu Skarbowego w Ostrzeszowie. Zapytanie zostało w dniu 7 stycznia 2008 r. przekazane do BKIP w Lesznie. Jednakże ze względu na braki formalne w postaci braku opłaty i złożenia zapytania w niewłaściwej formie (pismo zamiast ORD-IN), zostało zwrócone postanowieniem nr ILPP2/443-38/08-2/GZ z dnia 11 marca 2008 r.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy umieszczenie przez przedsiębiorcę kwoty podatku VAT na dokumencie faktura VAT marża w świetle przepisów podatkowych (w tym między innymi art. 120 ust. 16 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz § 9 ust. 1 i ust. 8 rozporządzenia z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których mają zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług) jest zgodne z nimi, a co się z tym wiąże, zwalnia ww. przedsiębiorcę z obowiązku uzyskania zaświadczenia o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów...

Zdaniem Wnioskodawcy, zapisy § 9 ust. 1 i ust. 8 rozporządzenia z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których mają zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług, jednoznacznie określają jakie informacje powinny się znajdować na fakturze VAT marża, a jednocześnie art. 120 ust. 16 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wyklucza możliwość zamieszczenia/wyszczególnienia na fakturze VAT marża kwoty podatku od towarów i usług. W związku z wyżej wymienionymi regulacjami podatkowymi, dotyczącymi umieszczania informacji na fakturach VAT marża (w tym w szczególności kwoty podatku od towarów i usług), zamieszczenie takiej informacji na fakturze VAT marża jest niezgodne z przepisami podatkowymi, a co się z tym wiąże, nie może w świetle zapisów § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów stanowić podstawy do zwolnienia z obowiązku uzyskania zaświadczenia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 pkt 5 powyższego rozporządzenia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.


W myśl art. 120 ust. 16 ustawy, podatnik, o którym mowa w ust. 4 i 5, nie może oddzielnie wykazywać na wystawianych przez siebie fakturach podatku od dostawy towarów, w przypadku gdy opodatkowaniu podlega marża.

Na mocy § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), zwanym dalej rozporządzeniem, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT” podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;
  4. nazwę towaru lub usługi;
  5. jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;
  6. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  7. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  8. stawki podatku;
  9. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  10. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  11. wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie


Stosownie do § 9 ust. 8 rozporządzenia, w fakturach dokumentujących świadczenie usług turystyki, o których mowa w art. 119 ustawy, oraz czynności, których podstawą opodatkowania jest marża, zgodnie z art. 120 ustawy:

  1. w miejsce oznaczenia „FAKTURA VAT” stosuje się oznaczenie „FAKTURA VAT marża”;
  2. zawiera się dane określone w ust. 1 pkt 1-5 i 12.


W przytoczonym wyżej przepisie § 9 ust. 1 rozporządzenia, wymieniono elementy, jakie powinna zawierać faktura VAT. Natomiast w § 9 ust. 8 rozporządzenia, ustawodawca wskazał elementy, które powinny znaleźć się na fakturze dokumentującej czynności opodatkowane na podstawie art. 120 ustawy. Z powołanych regulacji wynika, iż faktura VAT marża powinna zawierać co najmniej:

  • oznaczenie „FAKTURA VAT marża”;
  • imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  • numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  • dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT” podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;
  • nazwę towaru lub usługi;
  • jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;
  • kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.


W związku z powyższym stwierdzić należy, iż w myśl powołanych regulacji art. 120 ust. 16 ustawy i § 9 ust. 8 rozporządzenia – nie jest dopuszczalne wyszczególnianie kwot podatku od towarów i usług na wystawianych fakturach VAT marża.


Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż osoba, która złożyła wniosek o rejestrację pojazdu, nabyła go od Spółki z o.o. Y, która wystawiła fakturę VAT marża w związku z tą transakcją. Ponadto, osoba ta nie przedłożyła zaświadczenia VAT-25, potwierdzającego uiszczenie podatku bądź brak takiego obowiązku.


W myśl art. 105 ust. 1 ustawy, naczelnicy urzędów skarbowych dla celów związanych z rejestracją środków transportu są obowiązani do wydawania zaświadczeń potwierdzających:

  1. uiszczenie przez podatnika podatku – w przypadkach, o których mowa w art. 103 ust. 3 i 4, lub
  2. brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju.


Stosownie do art. 105 ust. 2 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, zaświadczenie wydaje się na wniosek zainteresowanego. Wniosek zawiera w szczególności:

  1. dane identyfikujące pojazd;
  2. datę pierwszego dopuszczenia pojazdu do użytku;
  3. przebieg pojazdu;
  4. cenę nabycia pojazdu przez wnioskodawcę;
  5. dane dotyczące podmiotu dokonującego dostawy pojazdu na rzecz wnioskodawcy.


Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, załącza się umowę lub fakturę stwierdzającą nabycie pojazdu przez wnioskodawcę oraz inne dokumenty, z których jednoznacznie wynika, że nie zachodzi w tym przypadku wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (art. 105 ust. 3 ustawy).


Na mocy art. 105 ust. 6 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory zaświadczeń, o których mowa w ust. 1, uwzględniając konieczność zapewnienia danych niezbędnych do zidentyfikowania pojazdu, którego dotyczy zaświadczenie.

W § 1, wydanego na podstawie ww. delegacji, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie określenia wzoru zaświadczenia potwierdzającego uiszczenie przez podatnika podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu lub brak obowiązku uiszczenia tego podatku z tytułu przywozu środka transportu nabytego z terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 84, poz. 786), określono wzór zaświadczenia potwierdzającego uiszczenie przez podatnika podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu lub brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu nabytego środka transportu z terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który ma być dopuszczony do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zaświadczenie to otrzymało oznaczenie – VAT-25.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że mimo iż Spółka Y wystawiła błędną fakturę sprzedaży VAT marża, wyszczególniając w jej treści kwotę podatku VAT, to osoba chcąca dokonać rejestracji nabytego pojazdu, winna zwrócić się do naczelnika właściwego miejscowo urzędu skarbowego z wnioskiem o wydanie zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia środka transportu (VAT-25), poprzez złożenie formularza oznaczonego jako VAT-24.

Tut. Organ podkreśla, iż zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym, odpowiedzi na zadane pytania, zawarte we wniosku o interpretację indywidualną, udzielono tylko i wyłącznie w oparciu o przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj