Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-537/12-2/IM
z 17 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2012 r. (data wpływu 23 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wysokości ryczałtu:

  • w części dotyczącej opodatkowania przychodów uzyskiwanych z działalności polegającej na wytwarzaniu produktów z materiałów powierzonych – jest nieprawidłowe,
  • w pozostałej części – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wysokości ryczałtu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług stolarskich na rzecz zarówno osób fizycznych jak i podmiotów gospodarczych.

Wykonuje takie usługi jak:

  • zakładanie stolarki budowlanej (zakładanie podłóg, montowanie drewnianych lad, półek, szaf, listew wystawowych, podajników, montaż i demontaż stoisk targowych),
  • wykonywanie ww. elementów stolarki budowlanej, np. wykonywanie elementów z drewna, z elementów drewnopodobnych, z płyty wiórowej, płyt gipsowo-kartonowych.

Zgodnie z uzyskanym wpisem do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej (REGON). Posiadane przez Wnioskodawcę zaświadczenie, stanowi iż zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności, wykonywana działalność została wpisana pod numerem odpowiednio 43.32 Z. Przedmiotem przeważającej działalności Wnioskodawcy, zgodnie z uzyskanym zaświadczeniem REGON jest zakładanie stolarki budowlanej.

W świetle grupowania usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług świadczone przez Zainteresowanego usługi mieszczą się w dziale F w grupie 43.32.10.0 Roboty instalacyjne stolarki budowlanej.

Wnioskodawca wybrał opodatkowanie przychodów z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie zakładania stolarki budowlanej w formie ryczałtu - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.).

Zainteresowany wykonuje usługi m.in. jako podwykonawca firm zajmujących się organizacją i obsługą imprez targowych. Przy wykonywaniu usług korzysta z materiału zakupionego we własnym zakresie oraz z materiału powierzonego przez zleceniodawców.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż nie był związany stosunkiem pracy ze swoimi zleceniodawcami, w związku z tym uzyskiwane przez niego przychody z tytułu zakładania stolarki budowlanej (zakładanie podłóg, montowanie drewnianych lad, półek, szaf, listew wystawowych, podajników, montaż i demontaż stoisk targowych) opodatkowuje 5,5% stawką ryczałtu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowo została zastosowana stawka 5,5% ryczałtu, w przypadku świadczenia poniżej wymienionych usług tj.:

  • zakładanie stolarki budowlanej (zakładanie podłóg, montowanie drewnianych lad, półek, szaf, listew wystawowych, podajników montaż i demontaż stoisk targowych),
  • wykonywanie ww. elementów stolarki budowlanej, np. wykonywanie elementów z drewna, z elementów drewnopodobnych, z płyty wiórowej, płyt gipsowo-kartonowych,

m.in. dla osób fizycznych jako podwykonawca firm zajmujących się organizacją i obsługą imprez targowych?

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawą do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest zakwalifikowanie wykonywanej działalności wg PKWiU. Od tej klasyfikacji zależy wysokość ryczałtu, wynika to z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), który stanowi, że użyte w ustawie określenia działalności usługowej oznaczają pozarolniczą działalność ( gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (Dz. U. z 1999 r. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% od przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Zgodnie ze słowniczkiem zawartym w art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy przez działalność wytwórczą rozumie się działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, potwierdzona przez podatnika.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy, roboty budowlane zgodnie z obowiązującą do celów podatkowych PKWiU zaliczone są do sekcji F, działu 43. Dział ten obejmuje:

  1. prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych .(stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,
  2. w dziale tym mieszczą się prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, rozbiórką, odbudową, remontem i konserwacją już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,
  3. montaż i wznoszenie budynków i budowli z prefabrykatów, montaż i wznoszenie konstrukcji stalowych.

Zatem dla robót budowlanych, wymienionych w dziale 43 PKWiU, stawka ryczałtu wynosi 5,5%, bez względu na to czy przy użyciu były wykorzystane materiały własne Wnioskodawcy czy powierzone.

Ponadto Wnioskodawca uważa, iż nie jest istotne, kto jest odbiorcą usługi - czy jest to inwestor prywatny, czy przedsiębiorca, jak również bez znaczenia dla zastosowanej stawki ryczałtu pozostaje wykonywanie wyżej określonych usług jako podwykonawca podmiotów zajmujących się organizacją i obsługą imprez targowych.

Mając na uwadze przedstawione informacje oraz powołane przepisy prawa należy uznać, że usługi świadczone przez Zainteresowanego (usługi stolarki budowlanej zakładanie podłóg, montowanie drewnianych lad, półek, szaf, listew wystawowych, podajników, montaż i demontaż stoisk targowych) mieszczą się w sekcji F, w dziale 43 PKWiU - roboty budowlane, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5%.

Wobec powyższego, Wnioskodawca uważa, iż zakres wykonywanych przez niego robót mieści się w dziale 43 PKWiU - roboty budowlane, zatem zasadne jest stosowanie stawki 5,5% do przychodów uzyskiwanych z tej działalności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się:

  • w części dotyczącej stawki ryczałtu zastosowanej do opodatkowania przychodów uzyskiwanych z działalności polegającej na wytwarzaniu produktów z materiałów powierzonych – za nieprawidłowe,
  • w pozostałej części – za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 ze zm.) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne:

  1. prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą,
  2. osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  3. będące osobami duchownymi.

W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką".

Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od rodzaju wykonywanych czynności.

Działalnością wytwórczą – zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy – jest działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Natomiast – w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy działalnością usługową jest pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 – definiującym działalność gastronomiczną i pkt 3 - definiującym działalność usługową w zakresie handlu.

I tak w myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) powołanej ustawy stanowi, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych od przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy, wynosi 8,5%.

Stawką 8,5% opodatkowaniu podlegają również przychody z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. f) ww. ustawy).

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy ryczałt od przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton, wynosi 5,5%.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy uznać, iż opodatkowaniu stawką 5,5% podlegać będzie zakładanie stolarki budowlanej (zakładanie podłóg, montowanie drewnianych lad, półek, szaf, listew wystawowych, podajników montaż i demontaż stoisk targowych), wykonywanie elementów stolarki budowlanej z materiału własnego, zaś stawką 8,5% opodatkowaniu podlegać będzie wykonanie ww. przedmiotów z materiału powierzonego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj