Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-418/12/LG
z 21 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2012r. (data wpływu 27 września 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wypełniania pola nr 14 dokumentu dostawy w przypadku gdy odbiór węgla następuje przez uprawnionego przewoźnika jak i daty potwierdzenia odbioru wyrobów węglowych w korekcie dokumentu dostawy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wypełniania pola nr 14 dokumentu dostawy w przypadku gdy odbiór węgla następuje przez uprawnionego przewoźnika jak i daty potwierdzenia odbioru wyrobów węglowych w korekcie dokumentu dostawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

„X” spółka jawna, dalej w skrócie Spółka, posiada status pośredniczącego podmiotu węglowego. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dokonuje m.in. zakupu, a następnie odsprzedaży na terytorium kraju wyrobów węglowych, na warunkach dostawy FCA - franko przewoźnik. Niejednokrotnie miejsce wydania wyrobów węglowych przewoźnikowi jest znacznie oddalone od siedziby odbiorcy, do której przemieszczane są odsprzedane przez Spółkę wyroby węglowe.

Spółka wystawiając dokument dostawy wyrobów węglowych w rubryce 12 - data odbioru - wpisuje faktyczną datę wydania wyrobu węglowego przewoźnikowi.

Natomiast w rubryce 14 - potwierdzam odbiór - odbiorca lub osoba przez niego upoważniona wpisuje faktyczną datę złożenia podpisu.

W praktyce oznacza to, że data w rubryce 14 dokumentu dostawy wyrobów węglowych może być taka sama jak data odbioru wyrobów węgłowych wpisana w rubryce 12 lub późniejsza.

Spółka dokonuje również korekt zauważonych błędów w wystawionych dokumentach dostawy wyrobów węglowych, na zasadach określonych w uzyskanej interpretacji indywidualnej nr IBPP4/423-86/12/PH z dnia 16 maja 2012r. W nowosporządzonym dokumencie dostawy, stanowiącym korektę pierwotnego dokumentu dostawy, w rubryce 12 wpisywana jest data faktycznego odbioru wyrobu węglowego przez przewoźnika, a w rubryce 14 odbiorca wpisuje datę składania podpisu na korekcie dokumentu dostawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na warunkach dostawy FCA - franko przewoźnik - które następnie są przemieszczane do odbiorcy na terytorium kraju, data w rubryce 14 dokumentu dostawy wyrobów węglowych może być taka sama lub późniejsza niż data ich odbioru wpisana w rubryce 12?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że w przypadku wystawiania nowego dokumentu dostawy wyrobów węglowych, stanowiącego korektę pierwotnego, zawierającego błędy dokumentu dostawy, w rubryce 12, przy warunkach dostawy FCA - franko przewoźnik - należy wpisać faktyczną datę odbioru wyrobu węglowego przez przewoźnika, a w rubryce 14 odbiorca lub osoba przez niego upoważniona wpisuje datę złożenia podpisu na korekcie?

Zdaniem Wnioskodawcy,

W zakresie pytania pierwszego:

W ocenie Spółki w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na warunkach dostawy FCA - franco przewoźnik – data potwierdzania ich odbioru, przy podpisie odbiorcy lub osoby przez niego upoważnionej, w rubryce 14, nie musi być zgodna z datą odbioru wpisywaną w rubryce 12, tzn. może być taka sama lub późniejsza.

Zaprezentowane stanowisko znajduje potwierdzenie w treści § 2 ust. 6a pkt 2 rozporządzenia wykonawczego. Zgodnie z tym przepisem w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a, dokument dostawy jest wystawiany w czterech egzemplarzach, z których drugi jest dołączany do przemieszczanych wyrobów węglowych i po potwierdzeniu ich odbioru przez pośredniczący podmiot węglowy albo podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jest niezwłocznie zwracany pośredniczącemu podmiotowi węglowemu, który wystawił dokument dostawy.

Z treści przytoczonego przepisu wynika zatem, że potwierdzenie odbioru wyrobów węglowych (rubryka 14) może mieć miejsce dopiero po ich przemieszczeniu, bez względu na rodzaj warunków dostawy. Ta zaś oznacza, że jeżeli miejsce rozpoczęcia ich przemieszczania jest np. znacznie oddalone od miejsca zakończenia ich przemieszczania, to data w rubryce 14 może być późniejsza niż data w rubryce 12.

W zakresie pytania drugiego:

Jeżeli chodzi o rubrykę 14 to wpisana w niej data obok podpisu odbiorcy lub osoby upoważnionej w istocie rzeczy stanowi potwierdzenie kiedy korekta dokumentu dostawy została zaakceptowana, czyli z natury rzeczy musi być późniejsza niż faktyczna data odbioru wskazana w rubryce 12 dokumentu dostawy wyrobów węglowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy, przy czym wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 tego załącznika są wyrobami węglowymi.

W poz. 19 ww. załącznika pod kodem ex CN 2701 wymieniono węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, w poz. 20 pod kodem ex CN 2402 wymieniono węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, natomiast w poz. 21 pod kodem CN ex 2704 00 koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy, ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych;
  3. dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych;
  4. import wyrobów węglowych;
  5. eksport wyrobów węglowych;
  6. użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych;
  7. użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;
  8. powstanie ubytków wyrobów węglowych.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę na pojęcie „sprzedaży wyrobów węglowych”, o którym mowa w art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy.

I tak, w myśl art. 9a ust. 2 ustawy, za sprzedaż wyrobów węglowych uznaje się ich:

  1. sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  2. zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  3. wydanie w zamian za wierzytelności;
  4. wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
  5. darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  6. wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
  7. przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
  8. przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;
  9. użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Jednocześnie stosownie do art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy:

  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  2. dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;
  3. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  4. import wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  5. eksport wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy.

Przy czym zgodnie art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy, pośredniczącym podmiotem węglowym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.

W myśl art. 31a ust. 3 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:

  1. pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;
  2. posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;
  3. dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Jednocześnie zgodnie z przepisem ogólnym zawartym w art. 32 ust. 11 ustawy odbierający wyroby akcyzowe, a zatem i również wyroby węglowe zaliczone w myśl ustawy do wyrobów akcyzowych, jest zobowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca posiadający status pośredniczącego podmiotu węglowego dokonuje zakupu a następnie odsprzedaży na terytorium kraju wyrobów węglowych na warunkach dostawy FCA – franko przewoźnik. Wnioskodawca wystawiając dokument dostawy wyrobów węglowych w rubryce 12 (przeznaczonej na wpisanie daty odbioru wyrobów węglowych) wpisuje datę wydania wyrobów węglowych uprawnionemu przewoźnikowi. Natomiast w rubryce 14 dotyczącej potwierdzenia odbioru wyrobów węglowych wpisywana jest faktyczna data złożenia podpisu przez odbiorcę lub osobę przez niego upoważnioną, co oznacza, że data ta nie jest zawsze tożsama z datą wpisaną w rubryce 14.

Przedmiotem wniosku jest kwestia prawidłowego wypełniania rubryk nr 12 i 14 dokumentu dostawy.

Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy z dnia 30 sierpnia 2010r. (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem, określa m. in. wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zwanych dalej "wyrobami zwolnionymi", w tym w przypadku, o którym mowa w art. 42 ust. 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą", oraz podmioty, które wystawiają dokument dostawy.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia, dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy - w przypadku:

  1. przemieszczania sprzedanych przez niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy,
  2. importu lub eksportu przez niego wyrobów węglowych,
  3. nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej przez niego wyrobów węglowych,
  4. zwrotu do niego wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy albo podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy.

W myśl § 2 ust. 6a rozporządzenia, w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a, dokument dostawy jest wystawiany w czterech egzemplarzach, z których:

  1. pierwszy jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego albo dla podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, do których są przemieszczane wyroby węglowe;
  2. drugi jest dołączany do przemieszczanych wyrobów węglowych i po potwierdzeniu ich odbioru przez pośredniczący podmiot węglowy albo podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jest niezwłocznie zwracany pośredniczącemu podmiotowi węglowemu, który wystawił dokument dostawy;
  3. trzeci jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wydaje wyroby węglowe;
  4. czwarty jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wystawił dokument dostawy.

Zgodnie natomiast z § 2 ust. 6f rozporządzenia, jeżeli, w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a, przemieszczenie wyrobów węglowych jest dokonywane bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego, który dokonuje sprzedaży wyrobów węglowych, do nabywającego te wyroby:

  1. pośredniczącego podmiotu węglowego,
  2. podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy

-dokument dostawy może być wystawiony w trzech egzemplarzach. Przepisy ust. 6a pkt 1, 2 i 4 stosuje się.

Natomiast § 2 ust. 11 rozporządzenia stanowi, iż wzór dokumentu dostawy dla wyrobów węglowych określa załącznik nr 1a do rozporządzenia.

Odnosząc powyższe do sytuacji objętej wnioskiem, zgodnie ze wzorem dokumentu dostawy:

  • w polu 11 należy wpisać adres miejsca odbioru wyrobów węglowych,
  • w polu 12 należy wpisać „datę odbioru wyrobów węglowych”,
  • w polu nr 14 stanowiącym potwierdzenie odbioru wyrobów wymienionych w polu 15 należy wpisać datę i podpis podmiotu odbierającego lub osoby reprezentującej podmiot odbierający.

Przepisy ustawy i rozporządzenia, jak też wyjaśnienia do wzoru dokumentu dostawy wyrobów węglowych będącego załącznikiem nr la do rozporządzenia - nie zawierają definicji miejsca odbioru, czy też samego odbioru. Brak jest więc jakichkolwiek przesłanek, aby traktować to pojęcie inaczej, niż w sposób ugruntowany i przyjęty na gruncie prawa cywilnego. W świetle zasad przyjętych na tle art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), wydanie rzeczy oznacza przeniesienie ich posiadania przez sprzedającego, natomiast ich odbiór - uzyskanie tego posiadania przez kupującego. Do dokonania tak pojmowanego odbioru dopuszczalne jest umocowanie osoby trzeciej, np. przewoźnika. Możliwość odbioru przez przewoźnika (osobę trzecią) wynika z art. 95 § 1 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Ani ustawa, ani właściwości czynności nie sprzeciwiają się, aby nabywca mógł umocować przewoźnika do dokonania odbioru towaru (wyrobów węglowych).

Stosownie do powyższego co do zasady daty w polu 12 i 14 dokumentu dostawy winny być tożsame, gdyż w obu tych rubrykach mamy do czynienia ze wskazaniem daty odbioru wyrobów węglowych przez nabywcę. Zauważyć należy, iż pole 12 nie wskazuje daty wydania wyrobów węglowych odbiorcy lub przewoźnikowi tylko datę odbioru tych wyrobów, których to odbiór w polu 14 potwierdza podpisem bezpośrednio odbiorca lub upoważniony przez niego przewoźnik. Oba zatem ww. pola dokumentu dostawy odnoszą się do czynności odbioru wyrobów węglowych. Powyższe zarazem oznacza, że z czynnością odbioru wyrobów węglowych określoną w dokumencie dostawy mamy do czynienia tylko raz tzn. nabywca odbiera towar osobiście lub przez upoważnionego przez siebie przewoźnika pod adresem wskazanym w polu 11 w dacie określonej w polu 12 co potwierdza datą i podpisem w polu 14 dokumentu dostawy.

Mając powyższe na uwadze niezależnie od warunków dostawy, gdy strony transakcji ustaliły i wpisały w polu 11 dokumentu dostawy określony adres pod którym następuje odbiór przez nabywcę wyrobów węglowych i odbiór ten następuje przez upoważnionego przez nabywcę przewoźnika w polu 12 i 14 dokumentu dostawy winna być wpisana ta sama data, tj. data odbioru wyrobów węglowych przez nabywcę występującego przez upoważnionego przewoźnika. Zauważyć jednocześnie należy, iż w sytuacji gdy przewoźnik nie jest umocowany do odbioru wyrobów węglowych w imieniu nabywcy nie następuje odbiór tych wyrobów przez nabywcę. Tym samym w tym przypadku data wskazana w polu 12 nie jest datą odbioru wyrobów węglowych.

Odnosząc się zaś do sposobu sporządzenia przez Wnioskodawcę korekty dokumentu dostawy zauważyć należy, iż korekta ta winna odzwierciedlać faktyczne zaistniałe zdarzenie. Tym samym w dokumencie tym, w ocenie tut. organu, w polu 12 winna być wskazana data faktycznego odbioru wyrobów węglowych przez nabywcę lub upoważnionego przez nabywcę przewoźnika jak i data faktycznego dokonanego potwierdzenia odbioru wyrobów węglowych przez nabywcę lub upoważnionego przewoźnika, które jak w skazano wyżej powinny być co do zasady tożsame. Jednocześnie nic nie stoi na przeszkodzie aby dla pełnego wyjaśnienia przyczyn korekty do prowadzonej w zakresie dokumentów dostawy dokumentacji Wnioskodawca dołączył np. pismo potwierdzone przez odbiorcę wyjaśniające powody i cel wystawienia korekty. Należy bowiem mieć na uwadze, iż ostateczne uznanie czy dokument dostawy spełnia wymagania dla zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego może zostać rozstrzygnięte jedynie kontroli podatkowej lub postępowaniu podatkowym prowadzonym przez właściwy dla Wnioskodawcy organ podatkowy. Dlatego też we własnym interesie Wnioskodawcy leży aby dokumentacja zgromadzona dla potrzeb zastosowania zwolnienia w sposób nie budzący wątpliwości pozwalała stwierdzić, iż zwolnienie zostało zastosowane prawidłowo.

Mając na względzie powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj