Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-395/08/AJ
z 21 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-395/08/AJ
Data
2008.07.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja sprzedaży
instalacja
kasa rejestrująca
obowiązek
obrót
wartość sprzedaży


Istota interpretacji
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej transakcji sporadycznych.



Wniosek ORD-IN 719 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2008 r. (data wpływu 28 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kasy rejestrującej dokonanych na rzecz osób fizycznych transakcji sporadycznych udokumentowanych fakturą VAT - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 kwietnia 2008 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kasy rejestrującej dokonanych na rzecz osób fizycznych transakcji sporadycznych udokumentowanych fakturą VAT.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka prowadzi działalność polegającą na produkcji elementów (głównie profili do opakowań) ze styropianu. Obecnie produkcja sprzedawana jest w całości podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą. W latach 2001-2006 wartość obrotu ze sprzedaży, osiągnięta przez Spółkę nie przekroczyła 40.000 zł. Pomimo braku obowiązku, Spółka w tym okresie prowadziła ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. W lutym 2006 r. na podstawie informacji zawartej w interpretacji otrzymanej z urzędu skarbowego, Spółka zaprzestała prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. W 2007 r. dokonano jednorazowej sprzedaży samochodu osobowego osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Wartość tej sprzedaży przekroczyła 40.000 zł, a sprzedaż została udokumentowana fakturą VAT. Innej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie dokonano. W 2008 r. Spółka zamierza ponownie dokonać jednorazowej sprzedaży używanego samochodu osobowego, którego wartość przekroczy 40.000 zł.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Spółka może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży udokumentowanej fakturą VAT za pośrednictwem kasy – transakcji sporadycznych za rzecz osób fizycznych...


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pośrednictwem kasy fiskalnej na podstawie § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących. Jak wskazuje Wnioskodawca, zwolnienie będzie dotyczyło sporadycznej sprzedaży prowadzonej w warunkach opisanych w punkcie 35 załącznika do rozporządzenia. Spółka ma prawo korzystać ze zwolnienia ponieważ nigdy nie była zobowiązana do prowadzenia ewidencji sprzedaży za pośrednictwem kasy. Dla korzystania ze zwolnienia nie ma, w ocenie Spółki, znaczenia fakt, że w okresie 2001-2006 dobrowolnie prowadziła ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 pkt 1 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak wynika z treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

I tak, w okresie od 1 stycznia 2007 r. do 30 czerwca 2007 r. obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375 ze zmianami).

Zgodnie z § 3a ust. 1 pkt 3 tego rozporządzenia, do dnia 30 czerwca 2007 r. z obowiązku prowadzenia ewidencji zwolnieni byli podatnicy, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w 2006 r. kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Stosownie do § 3a ust. 6, zwolnienie to traciło moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w pierwszym półroczu 2007 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Natomiast w okresie od 1 lipca 2007 r. do 31 grudnia 2007 r. obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 116, poz. 804).

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 tego rozporządzenia, z obowiązku ewidencjonowania zwolnieni byli podatnicy, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4, z którego wynikało, że zwolnienie to tracilo moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2007 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika iż, sprzedaż na rzecz osób fizycznych dokonana w 2007 r. przekroczyła kwotę 40.000 zł. Jak zaznaczył Wnioskodawca, była to jednorazowa sprzedaż towarów na rzecz jednej osoby fizycznej, a transakcja została udokumentowana fakturą VAT.

Zwolnienia niektórych podatników oraz niektórych czynności z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na czas określony od 1 stycznia 2008 r. do 30 czerwca 2008 r. ustawodawca zawarł w rozporządzeniu z dnia 20 grudnia 2007 roku w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807).

Zgodnie z § 2 wymienionego rozporządzenia, do dnia 30 czerwca 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej zwolnione były czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.


W poz. 35 ww. załącznika, stanowiącego wykaz sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile łącznie zostaną spełnione następujące warunki: 2


  • każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której zawarte są w szczególności dane identyfikujące odbiorcę
  • ,
  • liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług, o których mowa w pkt 1, w 2007 r. nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 203)


Uregulowania wynikające z poz. 35 załącznika zgodnie z objaśnieniami:


  • nie dotyczą podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2008 r.;
  • dotyczą również podatników rozpoczynających w pierwszej połowie 2008 r. wykonywanie sprzedaży, z tym że liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług, o których mowa w poz. 35 załącznika, w pierwszej połowie 2008 r. nie przekroczy odpowiednio 25, a liczba odbiorców tych usług – 10
  • .


Należy w tym miejscu nadmienić, iż od dnia 1 lipca 2008 r. obowiązuje rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720).


Z obecnie obowiązującego § 2 w powiązaniu z treścią poz. 35 załącznika wynika, że przy łącznym zachowaniu następujących warunków: każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której zawarte są w szczególności dane identyfikujące odbiorcę oraz liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług, o których mowa w pkt 1, w 2007 r. nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20, podatnicy wykonujący usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, mogą nadal korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania do 31 grudnia 2008 r., przy czym uregulowania te, zgodnie z objaśnieniami:


  • nie dotyczą podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 lipca 2008 r.
  • dotyczą również podatników rozpoczynających w 2008 r. wykonywanie sprzedaży, jeżeli do końca roku 2008 podatnik spełni warunki, o których mowa w poz. 35 załącznika, z tym że w przypadku podatników rozpoczynających wykonywanie czynności w drugiej połowie 2008 r., jeżeli liczba operacji świadczenia tych usług do końca roku nie przekroczy odpowiednio 25, a liczba odbiorców tych usług - 10
  • .


Zatem, w sytuacji gdy Wnioskodawca prowadzi sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, nie ma zastosowania przepis § 2 pkt 1 w powiązaniu z poz. 35 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących, oraz § 2 w powiązaniu z poz. 35 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących, ponieważ przytoczone przepisy, przy spełnieniu określonych warunków, zwalniają wyłącznie podatników świadczących usługi, a nie dokonujących dostawy towarów.

Odnosząc powołane przepisy prawa podatkowego do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w przypadku Wnioskodawcy zwolnienie z obowiązku rozpoczęcia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego za pośrednictwem kasy rejestrującej, utraciło moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przekroczył kwotę 40 000 zł obrotu z tytułu sprzedaży na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, zgodnie z przepisami obowiązującymi w 2007 r. na dzień przekroczenia tej kwoty. Skoro, jak wskazuje Spółka, w 2007 r. nie wystąpiła kolejna sprzedaż na rzecz osób fizycznych, to rozpoczęcie ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących powinno nastąpić z chwilą dokonania pierwszej sprzedaży w 2008 r. na rzecz osób fizycznych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj