Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-292/08-2/HS
z 11 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-292/08-2/HS
Data
2008.08.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cel wydatku
cele statutowe
dochody wolne od podatku
łączenie
następstwo prawne
ochrona zdrowia
odliczenie od dochodu
prawo do zwolnienia
przejęcie
usługi medyczne
utrata prawa do zwolnienia
zakład opieki zdrowotnej
zwolnienia podatkowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Jak potraktować dochód przeznaczony, a nie wydatkowany na cele statutowe w chwili połączenia zakładów opieki zdrowotnej:
1) w przypadku I formy przekształcenia – czy zakład, jako jednostka wchłaniana zobowiązana jest do zapłacenia podatku dochodowego od niewydatkowanej części dochodów wolnych od podatku,
2) w przypadku II formy przekształcenia – czy zakład jako jednostka, na podstawie której tworzona jest inna jednostka o tym samym profilu, tym samym organie założycielskim, ale innym nr NIP i KRS, zobligowana jest do zapłacenia podatku od niewydatkowanej części dochodów wolnych od podatku?



Wniosek ORD-IN 366 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu Opieki Zdrowotnej, przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2008 r. (data wpływu 15.05.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca przeznacza dochody wolne od podatku na cele statutowe zgodnie z zapisami art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Na chwilę obecną w deklaracjach podatkowych wykazywany jest dochód wolny od podatku przeznaczony, ale niewydatkowany na cele statutowe.


W roku 2009 planowane jest połączenie dwóch zakładów opieki zdrowotnej podległych Urzędowi Miasta P..


Przewidywane są dwie formy połączenia:

  1. jedna jednostka wchłania drugą jednostkę,
  2. z dwóch jednostek tworzy się trzecia, tj. nowa jednostka (nowy nr NIP, KRS).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Jak potraktować dochód przeznaczony, a nie wydatkowany na cele statutowe w chwili połączenia zakładów opieki zdrowotnej:

  1. w przypadku I formy połączenia – czy zakład, jako jednostka wchłaniana zobowiązana jest do zapłacenia podatku dochodowego od niewydatkowanej części dochodów wolnych od podatku,
  2. w przypadku II formy połączenia – czy zakład jako jednostka, na podstawie której tworzona jest inna jednostka o tym samym profilu, tym samym organie założycielskim, ale innym nr NIP i KRS, zobligowana jest do zapłacenia podatku od niewydatkowanej części dochodów wolnych od podatku...


Zdaniem Wnioskodawcy, przy obu formach przekształceniowych, jednostka nadal będzie prowadzić działalność zgodnie z ustawą o zakładach opieki zdrowotnej i świadczyć usługi medyczne na zasadach identycznych, jak w chwili obecnej.


Ze względu na kontynuowanie działalności z zakresu świadczenia usług medycznych, zgodnie z ustawą o zakładach opieki zdrowotnej, Wnioskodawca uważa, że wartość dochodów wolnych od podatku, a niewydatkowanych na cele statutowe winna przejść na następcę prawnego, a więc na jednostkę przejmującą lub na nowy podmiot gospodarczy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 ze zm.), zakład opieki zdrowotnej może być utworzony przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Natomiast art. 35b ust. 1 tej ustawy stanowi, iż publiczny zakład opieki zdrowotnej, utworzony przez organy i podmioty określone w art. 8 ust. 1 pkt 1 - 3b, prowadzony jest w formie samodzielnego zakładu, pokrywającego z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów koszty działalności i zobowiązań, z zastrzeżeniem art. 35c i 35d. Publiczny zakład opieki zdrowotnej nosi nazwę „samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej” (art. 35b ust. 2 ww. ustawy), który podlega obowiązkowi rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Z chwilą wpisania do rejestru samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej uzyskuje osobowość prawną (art. 35b ust. 3 ww. ustawy).

Ponadto zgodnie z art. 43h ust. 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, połączenie się samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej może być dokonane przez:

  1. przeniesienie całego mienia co najmniej jednego samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej (przejmowanego) na inny samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej (przejmujący);
  2. utworzenie nowego samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej powstałego z co najmniej dwóch łączących się samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.


Stosownie do art. 43i ust. 3 tej ustawy, w przypadku połączenia, o którym mowa w art. 43h ust. 1 pkt 2, z dniem wpisania samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej powstałego w wyniku połączenia do Krajowego Rejestru Sądowego, zakład ten wstępuje we wszystkie stosunki prawne, których podmiotem były łączące się zakłady, bez względu na charakter prawny tych stosunków. Natomiast ust. 4 powyższej regulacji stanowi, iż z dniem wykreślenia zakładu przejmowanego z Krajowego Rejestru Sądowego zakład przejmujący wstępuje we wszystkie stosunki prawne, których podmiotem był zakład przejmowany, bez względu na charakter prawny tych stosunków.


Powyższe kwestie następstwa prawnego uregulowane zostały również przepisami działu III rozdziału 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).


Zgodnie z treścią art. 93 § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych

  4.    - wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.


Natomiast § 2 powyższego artykułu stanowi, iż przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

  1. innej osoby prawnej (osób prawnych);
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).


Z opisu zdarzenia przyszłego, wynika iż Wnioskodawca jest zakładem opieki zdrowotnej, którego organem założycielskim jest Urząd Miasta P.. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W chwili obecnej dochód wynikający z tegoż zwolnienia nie został jeszcze wydatkowany na cele statutowe. W przyszłym roku planowane jest połączenie dwóch zakładów opieki zdrowotnej (w tym Wnioskodawcy). Ma to być połączenie bądź przez przejęcie, bądź poprzez utworzenie nowego samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej. Wnioskodawca wskazał również, że profil działalności w wyniku połączenia nie ulegnie zmianie; nadal będą to usługi medyczne.

W tym miejscu należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

W myśl art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

W związku z tym, iż w przypadku obu wskazanych przez Wnioskodawcę form łączenia zakładów opieki zdrowotnej występuje następstwo prawne, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do uiszczenia podatku dochodowego od osób prawnych od tej części dochodu, który został zwolniony od tegoż podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy, pomimo, że jeszcze go nie wydatkował.

Z obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych od wskazanej wyżej części dochodu zwolniony będzie również następca prawny Wnioskodawcy (przejmujący zakład opieki zdrowotnej lub nowoutworzony zakład opieki zdrowotnej), pod warunkiem, że dochód ten zostanie przez następcę prawnego wydatkowany na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jeżeli warunek ten nie zostanie spełniony (tj. dochód zostanie przeznaczony na inne cele niż wskazane w powyższym przepisie), następca prawny będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych wg zasady wskazanej w art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj