Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-36/08-2/TK
z 4 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-36/08-2/TK
Data
2008.08.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Paliwa silnikowe i oleje opałowe

Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Producenci paliw silnikowych i olejów opałowych

Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Inne przypadki zwolnień z podatku akcyzowego


Słowa kluczowe
akcyza
olej opałowy
podatek akcyzowy
produkcja
tłuszcz zwierzęcy
wyroby akcyzowe zharmonizowane
zużycie
zwolnienie z poboru akcyzy


Istota interpretacji
Czy po terminowym złożeniu oświadczenia o ilości i sposobie wykorzystania tłuszczu zwierzęcego, tłuszcz zużywany przez Spółkę w celach opałowych w procesie produkcyjnym, w którym wytwarzany jest tłuszcz tego samego rodzaju, będzie podlegał zwolnieniu z podatku akcyzowego?



Wniosek ORD-IN 450 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółka z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2008 r. (data wpływu 5 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy tłuszczu zwierzęcego wykorzystywanego na cele opałowe – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy tłuszczu zwierzęcego wykorzystywanego na cele opałowe.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca świadczy usługi polegające na zbieraniu zwłok zwierzęcych, ich transporcie do zakładu utylizacyjnego oraz ich utylizacji. Ponadto, utylizuje on inne odpady zwierzęce pochodzące np. z zakładów mięsnych (surowiec).

W procesie utylizacji zwłok zwierzęcych oraz surowca, jako produkt powstaje mączka oraz tłuszcz zwierzęcy. W procesie utylizacji nie powstają inne produkty sprzedawane przez Zainteresowanego.

Część tłuszczu zwierzęcego (ok. 70% tłuszczu wytwarzanego przez Wnioskodawcę), powstającego w trakcie utylizacji odpadów zwierzęcych jest wykorzystywana przez Zainteresowanego jako opał w procesie utylizacji kolejnych zwłok zwierzęcych oraz surowca, na terenie zakładu należącego do Spółki. Zainteresowany nie wykorzystuje tłuszczu do innych procesów produkcyjnych niż utylizacja.

Pozostała część tłuszczu (ok. 30% tłuszczu wytwarzanego przez Spółkę) jest sprzedawana zewnętrznym podmiotom (głównie do celów opałowych).

W procesie utylizacji, do celów opałowych Spółka wykorzystuje wyłącznie wytworzony przez siebie tłuszcz zwierzęcy.

Zainteresowany prowadzi ewidencję, wskazującą na ilości i sposoby wykorzystania olejów opałowych na terenie zakładu produkcyjnego, w ramach procesów służących produkcji tych wyrobów.

Wnioskodawca zamierza od maja 2008 r. przekazywać do właściwego naczelnika urzędu celnego oświadczenia o ilościach i sposobie wykorzystania zwolnionych olejów opałowych. Oświadczenia będą przekazywane właściwemu naczelnikowi do dnia 25. miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy po terminowym złożeniu oświadczenia, o ilościach i sposobie wykorzystania tłuszczu zwierzęcego, tłuszcz zużywany przez Spółkę w celach opałowych w procesie produkcyjnym, w którym wytwarzany jest tłuszcz tego samego rodzaju, będzie podlegał zwolnieniu z podatku akcyzowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 62 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) „(…) olejami opałowymi są również inne wyroby, z wyjątkiem węgla, koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych i gazu ziemnego, służące do celów opałowych (...)”.

Zainteresowany twierdzi, że tłuszcz zwierzęcy jest zużywany przez Spółkę na cele opałowe, spełnia przytoczoną powyżej definicję i jest olejem opałowym w rozumieniu ww. ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z zapisami ww. ustawy, Spółka traktuje olej opałowy jako wyrób akcyzowy, podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Zdaniem Zainteresowanego w myśl art. 4 ust. 1 pkt. 3 w związku z ust. 2 pkt. 9 ustawy o podatku akcyzowym, obowiązek podatkowy powstaje w chwili zużycia wyrobu akcyzowego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazuje, że przepisy ustawy dają ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych możliwość określenia w drodze rozporządzenia szczegółowego zakresu zwolnień w podatku akcyzowym, warunków oraz trybu ich stosowania (art. 25 ust. 5 ustawy).

Zgodnie z § 5, ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 ze zm.):

Zwalnia się od akcyzy paliwa silnikowe, oleje opałowe lub gaz wykorzystywane na terenach należących do zakładów, w których są one produkowane, pod warunkiem że zużycie to odbywa się w ramach procesów służących produkcji tych wyrobów.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie pod warunkiem, że podmiot uprawniony do zwolnienia prowadzi ewidencję wskazującą na ilości i sposoby wykorzystania na terenie zakładu produkcyjnego paliw silnikowych, olejów opałowych lub gazu w ramach procesów służących produkcji tych wyrobów oraz będzie przekazywał do właściwego naczelnika urzędu celnego, do dnia 25. miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, oświadczenia o ilościach i sposobie wykorzystania zwolnionych paliw silnikowych, olejów opałowych lub gazu.

Zdaniem Spółki powyższe oznacza, że olej opałowy wykorzystywany do produkcji oleju opałowego (tu: tłuszcz wykorzystywany do produkcji tłuszczu) jest zwolniony z akcyzy, pod warunkiem, że:

  1. zużycie oleju opałowego odbywa się na terenie zakładu, w którym olej ten jest produkowany, oraz
  2. zużycie oleju opałowego następuje w ramach procesów służących produkcji tego wyrobu, oraz
  3. podatnik prowadzi ewidencję, wskazującą na ilości i sposoby wykorzystania na terenie zakładu produkcyjnego olejów opałowych w ramach procesów służących do ich produkcji, oraz
  4. podatnik przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego do 25. miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy oświadczenia o ilościach i sposobie wykorzystania zwolnionych olejów opałowych.


Ad1)

Ponieważ tłuszcz zwierzęcy produkowany przez Wnioskodawcę, wykorzystywany jest przez Spółkę do celów opałowych w zakładzie utylizacyjnym, w którym ten tłuszcz powstaje jako produkt utylizacji zwierząt, Spółka spełnia warunek rozporządzenia, dotyczący „wykorzystania oleju opalowego na terenie zakładu, w którym jest on produkowany”.


Ad 2)

Tłuszcz zwierzęcy, powstający jako produkt w procesie utylizacji, wykorzystywany jest w celach opałowych do procesu, w trakcie którego powstaje tłuszcz przeznaczony na cele opałowe oraz inne produkty utylizacji (mączka kostna oraz tłuszcz przeznaczony na cele inne niż opałowe).

Zdaniem Zainteresowanego, sformułowanie użyte przez ustawodawcę w powyższym przepisie („w ramach procesów służących produkcji tych wyrobów”) pozwala na zastosowanie zwolnienia w podatku akcyzowym również w przypadku, gdy w procesie produkcyjnym powstaje nie tylko tłuszcz zwierzęcy przeznaczony na cele opałowe, ale również inne wyroby. Ustawodawca nie użył bowiem sformułowania „w ramach procesów służących produkcji wyłącznie tych wyrobów”.

Ponieważ proces, w którym zużywany jest tłuszcz zwierzęcy, służy produkcji tego wyrobu. Spółka spełnia warunek rozporządzenia dotyczący ”zużycia oleju opałowego w ramach procesów służących produkcji tego wyrobu”.

Niezależnie od powyższego, zdaniem Spółki, rozstrzygnięcia wymaga również zakres wyrobów objętych zwolnieniem.

Zgodnie z literalnym brzmieniem przepisu § 5 ust. 1 rozporządzenia, zwolnieniu z akcyzy podlega tłuszcz zwierzęcy wyprodukowany przez Spółkę i zużyty przez nią do celów opałowych w procesie, w którym powstanie tłuszcz zwierzęcy. Przepis ten nie zawiera żadnych dalszych wytycznych/warunków dotyczących sposobu ewentualnej kalkulacji ilości tłuszczu podlegającego zwolnieniu. W szczególności nie uzależnia on prawa do zwolnienia od ilości wyprodukowanego tłuszczu zwierzęcego, przeznaczonego na cele opałowe.

Wobec powyższego, zdaniem Spółki należy uznać, iż zwolnieniu z akcyzy podlega cały tłuszcz zwierzęcy zużyty do celów opałowych, pod warunkiem, że został on wyprodukowany przez Spółkę oraz będzie wykorzystany do wyprodukowania tłuszczu zwierzęcego przeznaczonego na cele opałowe (niezależnie od ilości tego tłuszczu).

Takie rozumienie odpowiada – w ocenie Spółki – również celowi przepisu. Zdaniem Zainteresowanego, celem jest bowiem uniknięcie wielokrotnego opodatkowania akcyzą tego samego wyrobu.

Podwójne opodatkowanie miałoby zaś miejsce, gdyby Wnioskodawca płacił akcyzę od tłuszczu zwierzęcego zużytego w procesie produkcji, a następnie zużywając swój własny wyrób w kolejnej fazie ponownie odprowadzał akcyzę. Taka sama sytuacja wystąpiłaby również, w przypadku tłuszczu sprzedanego zewnętrznemu odbiorcy, który przeznaczy go na cele opałowe. Opodatkowanie nastąpiłoby wówczas dwukrotnie: na etapie zużycia tłuszczu do produkcji przez Zainteresowanego i ponownie na etapie przeznaczenia tłuszczu na cele opałowe przez kontrahenta Spółce.

Z drugiej strony, takie rozumienie nie będzie prowadzić do nieuzasadnionego zwolnienia z akcyzy wyrobów nie przeznaczonych do wytworzenia oleju opałowego. Wykluczone jest bowiem zwolnienie z akcyzy większej ilości tłuszczu zwierzęcego aniżeli ilość wytworzonych wyrobów akcyzowych.

Nawet w przypadku, gdyby w procesie produkcji powstało znacznie mniej tłuszczu zwierzęcego przeznaczonego na cele opałowe, niż zużyto do jego wyprodukowania, to nigdy nie zostanie zwolnione z opodatkowania więcej tłuszczu niż Spółka wyprodukowała. Gdyby bowiem Spółka zużyła w jednym cyklu produkcyjnym do celów opałowych np. 1 tonę własnego tłuszczu zwierzęcego (całość podlega zwolnieniu), a w wyniku tego procesu powstał jedynie 1 kg tłuszczu przeznaczonego następnie do celów opałowych, to w kolejnym cyklu produkcyjnym Zainteresowany mógłby zwolnić z akcyzy jedynie 1 kg tłuszczu. Pozostałe 999 kg tłuszczu niezbędne do procesu produkcyjnego musiałoby zostać zakupione i podlegałoby akcyzie. I odwrotnie - jeżeli Spółka wykorzystując 1 tonę tłuszczu zwierzęcego do celów opałowych (całość zwolniona) wyprodukuje 1,5 tony tłuszczu zwierzęcego, który zostanie przeznaczony na cele opałowe, to zwolnieniu z akcyzy w kolejnym cyklu produkcyjnym podlegać będzie wyłącznie tyle tłuszczu, ile zostanie przez Spółkę ponownie zużyte do produkcji (1 tona).

Zatem, w każdym przypadku zwolnione zostanie maksymalnie tyle wyrobów akcyzowych, ile zostanie wyprodukowane i powtórnie zużyte na cele opałowe do produkcji.


Ad 3)

Rozporządzenie nie reguluje kwestii sposobu prowadzenia wymaganej ewidencji. W związku z tym, zdaniem Spółki, ewidencja ta może być prowadzona w dowolny sposób, pod warunkiem, że umożliwia identyfikację ilości, sposobu oraz momentu wykorzystania tłuszczu zwierzęcego na cele opałowe.

Ponieważ Wnioskodawca prowadzi ewidencję wskazującą na ilości i sposoby wykorzystania olejów opałowych na terenie zakładu produkcyjnego w ramach procesów służących do ich produkcji, Spółka spełnia warunek dotyczący prowadzenia stosownej ewidencji, zawarty w § 5 ust. 2 rozporządzenia.


Ad 4)

Ponieważ Zainteresowany spełnia wymienione w punktach 1-3 warunki zwolnienia wynikające z § 5 rozporządzenia, to po terminowym złożeniu oświadczenia wskazującego na ilość i sposób wykorzystania zwolnionego tłuszczu zwierzęcego właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, wskazany w oświadczeniu tłuszcz zwierzęcy zużyty przez Spółkę, będzie podlegał zwolnieniu z podatku akcyzowego.

W świetle powyższego stanu faktycznego, Spółka wnosi jak na wstępie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zasady opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym, tj. zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą oraz zwolnienia od akcyzy określa ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), zwana dalej ustawą.

W przepisach ogólnych zawartych w Dziale I ustawy, zdefiniowano znaczenie niektórych określeń.

Zgodnie z art. 2 ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

  1. wyroby akcyzowe – wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy,
  2. wyroby akcyzowe zharmonizowane – paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy,
  3. wyroby akcyzowe niezharmonizowane – wyroby akcyzowe inne niż wyroby akcyzowe zharmonizowane.


Rozdział 1, 2 i 3 Działu III ustawy, to przepisy szczegółowe precyzujące jakie wyroby akcyzowe zalicza się do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

I tak w myśl art. 62 ust. 1 ustawy, do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wyroby wymienione w poz. 1 – 12 załącznika nr 2 do ustawy,
  2. pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.


Stosownie do postanowień art. 62 ust. 2 ustawy, olejami opałowymi są również inne wyroby, z wyjątkiem węgla, koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych; ciężkimi olejami opałowymi są oleje opałowe, w których zawartość siarki przekracza 3%.

Należy zauważyć, że tłuszcz zwierzęcy nie jest wyrobem akcyzowym w myśl definicji zawartej w art. 2 ustawy. Artykuł ten definiuje wyroby akcyzowe, wymieniając je w załącznikach do ustawy. Jednakże nie wskazuje, iż jest to katalog zamknięty, i że ustawa dotyczy wyłącznie wyrobów zdefiniowanych w tym artykule.

Ustawodawca nie zawężając katalogu wyrobów akcyzowych do wyrobów zdefiniowanych w art. 2 ustawy, pozostawił sobie możliwość wskazania kolejnych wyrobów akcyzowych także w innych artykułach ustawy, jak też ich uszczegółowienia. Tak też uczynnił w art. 62 ust. 1 ustawy. W przepisie tym zdefiniował grupę paliw silnikowych i olejów opałowych. Ustawodawca wskazał, iż grupę tę tworzą wyroby z poz. 1-12 załącznika Nr 2 oraz pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN. W art. 62 ust. 2 ustawy, doprecyzował natomiast definicję olejów opałowych. Wskazał tam, iż olejami opałowymi są również inne wyroby, z wyjątkiem węgla, koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych.


Należy zwrócić uwagę na fakt, iż definicje zawarte w art. 2 i art. 62 ustawy, nie są ze sobą sprzeczne i wzajemnie się nie wykluczają.


Wobec powyższego należy stwierdzić, że tłuszcz zwierzęcy jako taki nie jest wyrobem akcyzowym wymienionym w załączniku do ustawy.

Jednakże Wnioskodawca zamierza zużywać i sprzedawać tłuszcz zwierzęcy do celów opałowych. Biorąc zatem pod uwagę zapis art. 62 ust. 2 ustawy, należy uznać, iż tłuszcz zwierzęcy (nie będący węglowodorem stałym oraz gazem ziemnym), wyczerpuje definicje oleju opałowego. W związku z powyższym, tłuszcz zwierzęcy używany do celów opałowych, właśnie ze względu na przeznaczenie mieści się w definicji olejów opałowych i tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym na zasadach tożsamych jak olej opałowy.

Przepis art. 62 ust. 2 ustawy, jednoznacznie rozszerza grupę olejów opałowych na każdy towar służący do celów opałowych, nie ograniczając ich tylko i wyłącznie do olejów powstałych jako produkty rafinacji ropy naftowej.

Tym samym tłuszcz zwierzęcy, jako towar przeznaczony do celów grzewczych na mocy art. 62 ust. 2 ustawy, w momencie zużycia go do celów opałowych stają się wyrobem akcyzowym i dlatego też, jak słusznie Wnioskodawca zauważa, winien być traktowany w świetle ww. przepisów jako „olej opałowy”, podlegający opodatkowaniu podatkiem akcyzowym na podstawie ww. przepisów.

Dodatkowo należy zauważyć, iż zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1995 tom II str. 792, pod pojęciem „porównywalny” należy rozumieć: „dający się porównywać, porównywalne warunki, osiągnięcia”.

Co prawda, Wnioskodawca nie podnosił kwestii, czy tłuszcze zwierzęcy jest węglowodorem czy też nie, jednakże należy tu wyjaśnić, że zgodnie z klasyfikacją związków chemicznych tłuszcze – bez względu na pochodzenie zwierzęce, czy też roślinne – pod względem klasyfikacji chemicznej nie są węglowodorami. Głównym składnikiem tłuszczów są triacyloglicerole.

A zatem tłuszcz zwierzęcy nie jest wyrobem porównywalnym do produktów górnictwa tj. do węgla, koksu, torfu, a więc nie podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem akcyzowym na mocy art. 62 ust. 2 ustawy.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż zużycie do celów opałowych tłuszczu zwierzęcego będzie skutkowało zaliczeniem go – w rozumieniu ustawy – do kategorii olejów opałowych, a w konsekwencji opodatkowaniem podatkiem akcyzowym.

W przedmiotowej sprawie tłuszcz zwierzęcy należy traktować jako wyrób przeznaczony do użycia jako paliwo do ogrzewania dopiero na etapie jego bezpośredniego przeznaczenia do celów grzewczych, lub gdy jest on sprzedawany podmiotowi wykorzystującemu go jako paliwo do celów grzewczych.

Skoro producent wytwarza tłuszcz zwierzęcy i zamierza go przeznaczać lub oferować jako paliwo do ogrzewania, to można przyjąć, że decyduje on o bezpośrednim przeznaczeniu do celów grzewczych. W przedmiotowej sprawie to Wnioskodawca jest podmiotem oferującym tłuszcz utylizacyjny na cele grzewcze.

Powyższe skutkuje – na mocy art. 62 ust. 2 ustawy – objęciem przedmiotowego wyrobu podatkiem akcyzowym. Jak wyżej wskazano przeznaczenie tłuszczu zwierzęcego na cele grzewcze, zużycie tłuszczu zwierzęcego na cele grzewcze lub oferowanie tłuszczu zwierzęcego na sprzedaż do celów grzewczych będzie skutkowało u Wnioskodawcy powstaniem obowiązku podatkowego w akcyzie.

Z kolei zgodnie z § 5 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 ze zm.), zwalnia się od akcyzy paliwa silnikowe, oleje opałowe lub gaz wykorzystywane na terenach należących do zakładów, w których są one produkowane, pod warunkiem że zużycie to odbywa się w ramach procesów służących do produkcji tych wyrobów. Przy czym zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że podmiot uprawniony do zwolnienia prowadzi ewidencję wskazującą na ilości i sposoby wykorzystania na terenie zakładu produkcyjnego paliw silnikowych, olejów opałowych lub gazu w ramach procesów służących produkcji tych wyrobów oraz będzie przekazywał do właściwego naczelnika urzędu celnego, do dnia 25. miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, oświadczenia o ilościach i sposobie wykorzystania zwolnionych paliw silnikowych, olejów opałowych lub gazu.

Biorąc ww. zapisy pod uwagę Zainteresowany po spełnieniu przedmiotowych warunków może korzystać z przedmiotowego zwolnienia.

W tym miejscu zaznaczyć należy, iż w świetle art. 30 ust.1 ustawy w składzie podatkowym może być prowadzona działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce. Zgodnie natomiast z art. 30 ust. 2 produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.

Z kolei podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych, w myśl art. 14 ust. 1 ustawy, są obowiązani przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. W myśl art. 18 ust. 1 ustawy, podatnicy podatku akcyzowego obowiązani są składać w urzędzie celnym deklaracje dla podatku akcyzowego za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Ponadto stosownie do art. 19 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 podatnicy są obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy na rachunek właściwej izby celnej. W przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych podatnicy są również obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, których dokonuje się nie później niż 25. dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Wpłaty dzienne dokonywane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane przy rozliczeniu akcyzy za dany miesiąc rozliczeniowy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj