Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-323/08/UH
z 2 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-323/08/UH
Data
2008.07.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
budynek mieszkalny
infrastruktura towarzysząca
roboty budowlane
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku
usługi budowlane
usługi budowlano-montażowe


Istota interpretacji
Czy opodatkowanie pozostałych do wykonania w roku 2008 robót z zastosowaniem 7% stawki podatku od towarów i usług jest prawidłowe?



Wniosek ORD-IN 664 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana X, przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2008r. (data wpływu 2 kwietnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku dla wskazanych we wniosku robót budowlanych wykonywanych w 2008r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku dla wskazanych we wniosku robót budowlanych wykonywanych w 2008r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca wygrał w sierpniu 2007r. przetarg nieograniczony w trybie Ustawy Prawo Zamówień Publicznych na budowę budynków komunalnych w X ogłoszony przez Towarzystwo Budownictwa Społecznego. Termin realizacji zamówienia - listopad 2008r.Zamówienie polegało na kontynuacji budowy 3 budynków mieszkalnych wielorodzinnych 4-ro kondygnacyjnych z segmentów powtarzalnych łączących się ze sobą na długości 3,28 m, dla Towarzystwa Budownictwa Społecznego w U. przy ulicy D. w U. poprzez wykonanie:

  1. robót budowlanych segment A, B, C,
  2. robót związanych z instalacją elektryczną, odgromową, telefoniczną i telewizyjną w segmencie A, B, C,
  3. robót związanych z montażem oświetlenia zewnętrznego,
  4. robót związanych z wewnętrzną instalacją gazową w segmencie A, B, C,
  5. robót związanych z instalacją zewnętrzną kanalizacji deszczowej,
  6. robót związanych z budową instalacji zewnętrznych sieci wodociągowej i kanalizacji,
  7. robót związanych z budową instalacji wewnętrznych wod-kan i C.O. dla segmentu A, B, C,
  8. robót związanych z budową dojść, dojazdów i zieleni.

Zgodnie z warunkami SIWZ: „za cenę oferty przyjmuje się cenę brutto tj. z podatkiem VAT -obowiązujący podatek VAT 7%. Podana cena brutto pozostaje stała przez cały okres realizacji zamówienia".Rozliczenie za roboty następuje na podstawie faktur częściowych odpowiednio do postępu robót.Część robót budowlanych segmentów A, B, C oraz instalacje zewnętrzne sieci wodociągowej i kanalizacji została wykonana w 2007r. i zafakturowana jako roboty budowlane związane z budownictwem mieszkaniowym wielorodzinnym PKOB 112 i opodatkowana stawką VAT 7%. Pozostałe roboty będą wykonane w 2008 roku, tj. roboty budowlane konstrukcyjne i wykończeniowe, instalacje wewnętrzne, kanalizacja deszczowa oraz roboty związane z budową dojść, dojazdów, miejsc parkingowych i zieleni oraz instalację oświetlenia zewnętrznego terenu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opodatkowanie pozostałych do wykonania w roku 2008 robót z zastosowaniem 7% stawki podatku od towarów i usług jest prawidłowe...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie ze zmianą ustawy o podatku od towarów i usług od 1.01.2008r stawkę podatku 7% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego - budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.Zgodnie z tą klasyfikacją „budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych”, a zieleń w osiedlach i tereny zielone pozostałe klasyfikowane są zgodnie z obiektem do którego przynależą.Zgodnie z prawem budowlanym „urządzenia budowlane - należy przez to rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki”. W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy zastosowanie 7% stawki podatku od towarów i usług do dokończenia ww. inwestycji t.j. „Budowa budynków komunalnych" jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podlega między innymi odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.Zgodnie z art. 8 ust. 1 wymienionej ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.Stosownie do § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) do celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2008r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), stanowiącą załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów. W przypadku wystąpienia trudności związanych z ustaleniem właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć dany wyrób lub usługę, zainteresowany podmiot może zwrócić się do odpowiedniego organu statystycznego tj. Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, który dokona ich klasyfikacji wydając opinię interpretacyjną.

Stosownie zaś do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0%.

Na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a i b ustawy o VAT, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. obniżoną do 7% stawką VAT objęte były:

  1. roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą,
  2. obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych.

Infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, stosownie do zapisu art. 146 ust. 3 cyt. ustawy obejmowała:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

W myśl art. 2 pkt 12 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007r., przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumiało się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111-Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112-Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113-Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Od dnia 1 stycznia 2008r. prawo do stosowania obniżonej stawki podatku na podstawie powołanych wyżej przepisów tj. art. 146 ust. 1 ust. 1 pkt 2 lit. a) i b) w związku z art. 146 ust. 3 ustawy o VAT, nie jest już możliwe. Od tego dnia ustawodawca przewidział stosowanie 7% stawki podatku tylko w odniesieniu do:

  1. dostaw, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym – na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT,
  2. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy – zgodnie z § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 97, poz. 970 ze zm.).
  3. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, w zakresie, w jakim wymienione obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy – zgodnie z § 5 ust. 1a pkt 2 ww. rozporządzenia.

Jednocześnie zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r., przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumieć należy budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.Jak wynika z powyższego ustawa o podatku VAT, definiując na potrzeby tego podatku obiekty budownictwa mieszkaniowego jako budynki mieszkalne stałego zamieszkania, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zgodnie zatem z PKOB przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonany z materiałów budowlanych i elementów składowych będący wynikiem prac budowlanych. Budynkami natomiast są zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Z powyższego wynika, iż dla potrzeb podatku od towarów i usług budynek należy rozumieć jako zadaszony obiekt budowlany wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywany dla potrzeb stałych, przystosowany do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów. Stąd też poszerzanie definicji budynku o zewnętrze instalacje jest nieuzasadnione.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest wykonawcą budynków mieszkalnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Zamówienie polegało na kontynuacji budowy 3 budynków mieszkalnych wielorodzinnych 4-ro kondygnacyjnych z segmentów powtarzalnych łączących się ze sobą poprzez wykonanie:

  1. robót budowlanych segment A, B, C,
  2. robót związanych z instalacją elektryczną, odgromową, telefoniczną i telewizyjną w segmencie A, B, C,
  3. robót związanych z montażem oświetlenia zewnętrznego,
  4. robót związanych z wewnętrzną instalacją gazową w segmencie A, B, C,
  5. robót związanych z instalacją zewnętrzną kanalizacji deszczowej,
  6. robót związanych z budową instalacji zewnętrznych sieci wodociągowej i kanalizacji,
  7. robót związanych z budową instalacji wewnętrznych wod-kan i C.O. dla segmentu A, B, C,
  8. robót związanych z budową dojść, dojazdów i zieleni.

Część robót budowlanych segmentów A, B, C oraz instalacje zewnętrzne sieci wodociągowej i kanalizacji została wykonana w 2007r. i zafakturowana jako roboty budowlane związane z budownictwem mieszkaniowym wielorodzinnym PKOB 112 i opodatkowana stawką VAT 7%. Pozostałe roboty będą wykonane w 2008 roku, tj. roboty budowlane konstrukcyjne i wykończeniowe, instalacje wewnętrzne, kanalizacja deszczowa oraz roboty związane z budową dojść, dojazdów, miejsc parkingowych i zieleni oraz instalację oświetlenia zewnętrznego terenu. Zgodnie z umową rozliczenie za roboty następuje na podstawie faktur częściowych odpowiednio do postępu robót.Zatem, mając na uwadze powyższe należy uznać, iż wykonywane w 2008r. roboty budowlane konstrukcyjne i wykończeniowe oraz roboty związane z instalacjami wewnętrznymi stanowiącymi integralną część ww. budynków będą opodatkowane stawką 7%. Pozostałe wymienione przez Wnioskodawcę roboty dotyczące kanalizacji deszczowej (która jak wynika z wniosku jest instalacją zewnętrzną), roboty związane z budową instalacji zewnętrznych sieci wodociągowej i kanalizacji, roboty związane z budową dojść, dojazdów, miejsc parkingowych i zieleni oraz roboty dotyczące instalacji oświetlenia zewnętrznego terenu nie zostały objęte obniżoną stawką podatku, w związku z tym dla tej części inwestycji zastosowanie będzie miała podstawowa stawka podatku VAT w wysokości 22%.

Reasumując, biorąc pod uwagę zdarzenie przyszłe przedstawione w złożonym wniosku oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług podlegają jedynie roboty budowlane konstrukcyjne i wykończeniowe oraz roboty związane z instalacjami wewnętrznymi znajdującymi się wewnątrz budynku mieszkalnego i stanowiącymi jego integralną część. Natomiast roboty budowlane związane z infrastrukturą, przeprowadzane poza bryłą budynku, tj. roboty dotyczące kanalizacji deszczowej (która jak wynika z wniosku jest instalacją zewnętrzną), roboty związane z budową instalacji zewnętrznych sieci wodociągowej i kanalizacji, roboty związane z budową dojść, dojazdów, miejsc parkingowych i zieleni oraz roboty dotyczące instalacji oświetlenia zewnętrznego terenu objęte są 22% stawką podatku.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania budynków według PKOB. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku – Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj