Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-645/08-2/AS
z 14 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-645/08-2/AS
Data
2008.07.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
lotnisko
przewoźnik powietrzny
stawka preferencyjna podatku
stawki podatku
usługi transportu międzynarodowego


Istota interpretacji
zastosowanie stawki 0% przy świadczeniu usług lotniskowych



Wniosek ORD-IN 325 kB

INTERPRETACJA INTYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2008r. (data wpływu 15 kwietnia 2008r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% przy świadczeniu usług lotniskowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% przy świadczeniu usług lotniskowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej: P lub Przedsiębiorstwo) jako państwowy organ zarządzający lotniskiem pobiera opłaty za wykonywanie usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Zgodnie z zapisami art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, P stosuje do ww. usług preferencyjną stawkę podatku VAT w wysokości 0%. Przepisy obowiązujące do dnia 30 kwietnia 2004 roku (Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz. U. Nr.27 poz. 268 z późn. zm.) dawały prawo do stosowania 0% stawki podatku od towarów i usług przy świadczeniu usług związanych z obsługą startu, lądowania parkowania, obsługa pasażerów i ładunków oraz innych usług świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących rejsy przez granicę RP. Przystąpienie Polski do Wspólnoty Europejskiej oznaczało dostosowanie polskiego prawa do porządku prawnego Wspólnot. Zapisy mówiące o możliwości stosowania 0% stawki VAT przeniesione zostały z Rozporządzenia do ustawy z dnia 11 marca 2004 roku z obowiązkiem stosowania od 1 maja 2004 roku.

Dostosowanie przepisów polskiej ustawy do przepisów Unijnych spowodowało częściową zmianę katalogu usług, co do których P ma prawo stosować preferencyjną stawkę podatku VAT w Wysokości 0%. Zmiana katalogu to zawężenie katalogu usług poprzez zastąpienie słów „inne usługi” słowami „inne o podobnym charakterze”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wymieniony „katalog usług lotniskowych” spełnia warunki zapisów art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT dających prawo do stosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0%...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług, Przedsiębiorstwo stosuje 0% stawkę podatku VAT do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze, które świadczy na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Wymienione enumeratywnie przez ustawodawcę usługi oraz inne usługi o podobnym charakterze są składnikami opłat lotniskowych, które P pobiera jako zarządzający lotniskiem (art. 75 ustawy z dnia 3 lipca 2002 roku Prawo lotnicze – Dz. U. 02. 130.1112 oraz Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 29 kwietnia 2004 roku w sprawie opłat lotniskowych - Dz. U. 04.103.1083). Zdaniem Przedsiębiorstwa usługami o podobnym charakterze do usług wymienionych w ustawie są:

  • start i lądowanie - opłata hałasowa, dostęp do infrastruktury lotniczej, korzystanie z płyty do odladzania, dostęp do infrastruktury umożliwiającej dostawę paliwa lotniczego, usuwanie zanieczyszczeń, dodatkowa ochrona statków powietrznych,
  • postój/parkowanie – statku powietrznego - udostępnienie miejsca w hangarze, korzystanie ze stacji zasilania w energię elektryczną - obsługa pasażerów i ładunków - korzystanie z pomostów pasażerskich, salonów E L i V, korzystanie z infrastruktury check-in, sortowni bagażu, infrastruktury informatycznej, lotniczej dla zaopatrzenia pokładowego, wynajem powierzchni pod kioski odprawy pasażerskiej i kasy biletowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Z rozwiązań przyjętych w art. 83 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że stawka podatku 0% ma dość rozległe zastosowanie zarówno w odniesieniu do samego międzynarodowego transportu lotniczego, ale także w odniesieniu do niektórych towarów oraz usług związanych z szeroko rozumianą obsługą ruchu lotniczego.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Zgodnie zaś z treścią art. 83 ust. 2 ww. ustawy, ustawodawca postanowił, że opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Cytowany przepis art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług umożliwia zastosowanie stawki podatku 0% do szerokiego zakresu usług. Ustawodawca co prawda wymienił usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługi pasażerów i ładunków, jednak nie zamknął tego katalogu usług, używając określenia „oraz innych o podobnym charakterze”. Jedynym rzeczywistym ograniczeniem jest odbiorca przedmiotowej usługi. Stawka podatku 0% ma bowiem zastosowanie tylko w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Z analizowanego przepisu art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że przedmiotowe usługi dotyczą wyłącznie usług wykonywanych na rzecz przewoźników (i innych podmiotów) wykonujący głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. W tym przypadku pojęcie transportu międzynarodowego należy przyjąć jako wykonywanie lotów pomiędzy portami położonymi w różnych państwach, a nie w znaczeniu zdefiniowanym w ustawie (art. 83 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy) na potrzeby stosowania stawki podatku 0% w odniesieniu do usług transportu międzynarodowego.

Ustawodawca stawkę podatku 0% wiąże m.in. z międzynarodowym transportem lotniczym. Cechą wspólną zarówno dla przewoźników powietrznych, jak i dla innych podmiotów, na rzecz których są świadczone usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze, jest warunek, że wykonują oni głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

W konsekwencji, jeżeli wymieniony „katalog usług lotniskowych” związany jest z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków świadczonych głównie w transporcie międzynarodowym, wystąpi prawo do stosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%, pod warunkiem jednak, że Podatnik prowadzi dokumentację potwierdzającą spełnienie warunków do zastosowania tej stawki.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj