Interpretacja Ministra Finansów
AE III/0812/4/FLL/08/3472
z 5 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
AE III/0812/4/FLL/08/3472
Data
2008.08.05



Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Stawki opodatkowania paliw silnikowych i olejów opałowych

Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Paliwa silnikowe i oleje opałowe

Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Inne przypadki zwolnień z podatku akcyzowego


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
nabywca
podatek akcyzowy
stawki podatku
uprawnienie
wyroby akcyzowe
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
Które z wyrobów będą zwolnione z podatku akcyzowego, do których będzie zastosowana stawka podatku 0%, a które będą obciążone inną stawką podatku i w jakiej wysokości?



Wniosek ORD-IN 706 kB


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14 e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) w związku z art. 72 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257, z późn. zm.), § 18 ust. 1 pkt 1, ust. 2, ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn zm.)


Minister Finansów z urzędu zmienia interpretację indywidualną

z dnia 24 stycznia 2008 r. Nr ITPP3/443-102/07/WW wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w imieniu Ministra Finansów na wniosek Pana Mariana D. ul. (…) stwierdzając, że:

  1. nie jest prawidłowe stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej wydanej w imieniu Ministra Finansów z dnia 24 stycznia 2008 r. Nr ITPP3/443-102/07/WW uznające za prawidłowe stanowisko Pana Mariana D. zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 29 listopada 2007 r. w części dotyczącej nabycia wewnątrzwspólnotowego antyobladzaczy i ochładzaczy silników zawierających w swym składzie alkohol etylowy,
  2. nie jest prawidłowe stanowisko Pana Mariana D. zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 29 listopada 2007 r. w części dotyczącej nabycia wewnątrzwspólnotowego antyobladzaczy i ochładzaczy silników zawierających w swym składzie alkohol etylowy oraz zwolnienia od podatku akcyzowego nabycia wewnątrzwspólnotowego, na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym olejów hydraulicznych, olejów przekładniowych, płynów do automatycznych skrzyń biegów, przemysłowych olejów przekładniowych, olejów do obróbki metalu, olejów formierskich, olejów transformatorowych.


UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku akcyzowego oraz stawki podatku akcyzowego.


We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Pan Marian D. zwany dalej Wnioskodawcą zamierza dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego następujących wyrobów:

  • oleje silnikowe, oleje do turbin, oleje do sprężarek i urządzeń ręcznych o napędzie pneumatycznym (CN 2710 19 81),
  • oleje hydrauliczne (CN 2710 19 83),
  • oleje przekładniowe, płyny do automatycznych skrzyń biegów, przemysłowe oleje przekładniowe (CN 2710 19 91),
  • oleje do obróbki metalu, oleje formierskie (CN 2710 19 91),
  • oleje transformatorowe (CN 2710 19 93),
  • smary morskie, smary do prowadnic i obrabiarek, smary stałe, oleje przetwórcze, oleje specjalne- czyszczące (CN 2710 19 99),
  • płyn do sprzęgieł i hamulców (CN 3819 00 00),
  • antyobladzacze i ochładzacze silników (CN 3820 00 00).

Wnioskodawca wyjaśnił, że kody CN przypisał na podstawie brzmienia pozycji i uwag do sekcji numer V i VI oraz uwag dodatkowych do działów 27 i 38 Taryfy Celnej oraz biorąc pod uwagę właściwości wyrobów.

Ponadto wyjaśnił, że wyroby o kodzie CN 2710 stanowią produkty zawierające nie mniej niż 70% masy olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych. Z produktów tych mniej niż 85% objętościowo (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 350°C. Jednocześnie produkty te nie spełniają warunków umożliwiających ich klasyfikację jako oleje opałowe. Antyobladzacze i ochładzacze silników zaklasyfikowane do kodu CN 3820 00 00 stanowią produkty niezawierające lub zawierające mniej niż 70% masy olejów otrzymywanych z ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych.

W związku z zaistniałym stanem faktycznym zadał następujące pytanie:

„Które z wyżej wymienionych wyrobów będą zwolnione z podatku akcyzowego, do których będzie zastosowana stawka podatku 0%, a które będą obciążone inną stawką podatku i w jakiej wysokości ...”


Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. nabycie wewnątrzwspólnotowe następujących wyrobów:

  • oleje hydrauliczne (CN 2710 19 83),
  • oleje przekładniowe, płyny do automatycznych skrzyń biegów, przemysłowe oleje przekładniowe (CN 2710 19 91),
  • oleje do obróbki metalu, oleje formierskie (CN 2710 19 91),
  • oleje transformatorowe (CN 2710 19 93)

będzie podlegało zwolnieniu od podatku akcyzowego na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym i przy spełnieniu warunków określonych w § 13 ust. 2d rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego,

2. nabycie wewnątrzwspólnotowe następujących wyrobów (jeśli chodzi o rok 2007):

  • oleje silnikowe, oleje do turbin, oleje do sprężarek i urządzeń ręcznych o napędzie pneumatycznym (CN 2710 19 81),
  • smary morskie, smary do prowadnic i obrabiarek, smary stałe, oleje przetwórcze, oleje specjalne- czyszczące (CN 2710 19 99)

jest obciążone podatkiem akcyzowym w wysokości 1.180,00 zł/1000l- zgodnie z poz. 2 załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 roku w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego,

3. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów:

  • płyn do sprzęgieł i hamulców (CN 3819 00 00),
  • antyobladzacze i ochładzacze silników (CN 3820 00 00)

będzie podlegało stawce podatku akcyzowego w wysokości 0% zgodnie z poz. 24 załącznika numer 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 roku w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego.


Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy zawarte w interpretacji indywidualnej wydanej w imieniu Ministra Finansów:

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wydając interpretację indywidualną Nr ITPP3/443-102/07/WW z dnia 24 stycznia 208 r. stwierdził, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest prawidłowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w uzasadnieniu swojej decyzji stwierdził m.in., iż nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów o kodach CN 3819 00 00 i CN 3820 00 00 podlega stawce podatku akcyzowego w wysokości 0% - stawka określona w poz. 24 załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 roku w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego.


Po zapoznaniu się z materiałami sprawy Minister Finansów zważył, co następuje:

Zgodzić się należy ze stanowiskiem Wnioskodawcy dotyczącym oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego odnośnie pkt 1 i 2 oraz pkt 3 odnośnie płynu do sprzęgieł i hamulców. Natomiast stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w części dotyczącej pytania nt. stawki podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego antyobladzaczy i ochładzaczy silników zawierających w swym składzie alkohol etylowy należy uznać za nieprawidłowe.

Powyższe twierdzenie związane jest z brzmieniem definicji alkoholu etylowego zawartej w art. 72 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257, z późn. zm.). W rozumieniu ustawy alkoholem etylowym są wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2 % objętości oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10, 15.92.11 i 15.92.12 oraz kodami CN 2208 i 2207, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego grupowania PKWiU i kodu CN oraz napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony spirytus oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10 i 15.92.11 oraz kodami CN 2208 i 2207 10 00, a także wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 22 % objętości, oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.93.11, 15.93.12, 15.94.10 i 15.95.10 oraz kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10, 2204, 2206 00 i 2205.

W świetle tej definicji wyrobem akcyzowym objętym akcyzą jest alkohol etylowy zawarty w antyobladzaczach i ochładzaczach objętych kodem CN 3820 00 00.

Jednocześnie należy wyjaśnić, iż zgodnie z § 18 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn zm.) zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy wprowadzany do obrotu handlowego w postaci alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji nr 3199/93/WE z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 288 z 23.11.1993; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 09, t. 1, str. 249, z późn. zm.).

Stosownie do § 18 ust. 2 zwolnienie, o którym mowa powyżej ma zastosowanie pod warunkiem, że:

  1. podmiot uprawniony do zwolnienia, nabywający alkohol etylowy, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupiony alkohol zostanie zużyty do celów, o których mowa w ust. 1;
  2. podmiot uprawniony do zwolnienia, wykorzystujący wyprodukowany w zakresie swojej działalności gospodarczej alkohol etylowy do celów, o których mowa w ust. 1, będzie przekazywał do właściwego naczelnika urzędu celnego do dnia 25 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, oświadczenia o ilości i sposobie wykorzystania zwolnionego alkoholu etylowego;
  3. podmiot uprawniony posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór alkoholu etylowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;
  4. nabycie alkoholu etylowego nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy;
  5. podmiot korzystający ze zwolnienia prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania wyrobów zwolnionych.

Ponadto na mocy § 18 ust. 8 przedmiotowego rozporządzenia, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo, w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów, rozpuszczalnikach i rozcieńczalnikach złożonych organicznych pozostałych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.30.22-79 i kodem CN ex 3814 00 90, w środkach zapobiegających zamarzaniu i pozostałych płynach usuwających oblodzenie, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.66.33-50 i kodem CN ex 3820 00 00 oraz w produktach ułatwiających rozpalanie ognia, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

W konkluzji należy stwierdzić, iż zwalnia się od podatku akcyzowego alkohol etylowy zawarty w antyobladzaczach i ochładzaczach objętych kodem CN 3820 00 00 po spełnieniu odpowiednio warunków, o których mowa w § 18 ust. 2 lub w § 18 ust. 8 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Natomiast alkohol etylowy, co do którego nie zostały spełnione warunki, o których mowa powyżej nie może korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego i w stosunku do takiego wyrobu należy stosować podstawową stawkę podatku akcyzowego przewidzianą na alkohol etylowy skażony w wysokości 4.550 zł.

W świetle powyższego zasadnym stało się, z urzędu, zmienić wydaną interpretację indywidualną, którą dokonano odmiennej interpretacji przepisu prawa w części dotyczącej nabycia wewnątrzwspólnotowego antyobladzaczy i ochładzaczy silników zawierających w swym składzie alkohol etylowy.

Art. 14 e § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stanowi, iż minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Sprawiedliwości.

Reasumując, zarówno stanowisko Pana Mariana D. zawarte we wniosku z dnia 29 listopada 2007 r., jak i dokonaną z upoważnienia Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy interpretację indywidualną nt. stawki podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego antyobladzaczy i ochładzaczy silników – należy uznać za nieprawidłowe.

Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 29 listopada 2007 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.

W tym miejscu należy powtórzyć za Dyrektorem Izby Skarbowej, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

W świetle powyższego klasyfikacja wskazana przez Wnioskodawcę była przyjmowana przy dokonywaniu interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od daty doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj